Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 623
Offentligt
2415149_0001.png
Europaudvalget
Referat af
56.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 24. september 2020
kl. 12.30
vær. 2-133 og Microsoft Teams
Flemming Møller Mortensen (S), næstformand, Thomas Jensen (S),
Anne Valentina Berthelsen (SF), Søren Søndergaard (EL), Jan E.
Jørgensen (V), Kim Valentin (V), Ulla Tørnæs (V), Morten Messer-
schmidt (DF) og Katarina Ammitzbøll (KF).
Transportminister Benny Engelbrecht samt uddannelses- og forsk-
ningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.
Desuden deltog:
Kim Valentin fungerede som formand under hele mødet.
L
Punkt 1. Kommende udvalgsrejser
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
L
Punkt 2. Større EU-sager, som udvalget ønsker briefinger om
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 1425
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
L
Punkt 3. EU-debatter
ifm. konferencen om EU’s fremtid
EUU alm. del (19)
bilag 997 (notat om yderligere EU-debatter med borgerne)
EUU alm. del (19)
bilag 998 (brev fra udenrigsministeren til Folketingets
formand)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 1426
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
Punkt 4. Uformel videokonference for EU’s transportministre den 28. september 2020
EUU alm. del (19)
bilag 983 (kommenteret dagsorden)
Transportministeren
oplyste, at videokonferencen ville blive afholdt som erstatning for det
ordinære transportrådsmøde, der skulle have fundet sted i Bruxelles, men som ikke kunne la-
de sig gøre på grund af den epidemiologiske situation i Belgien. Der ville ikke kunne træffes
beslutninger på mødet. Man vil derfor ikke drøfte rådskonklusionerne som sådan, men i stedet
drøfte emnet mere bredt, herunder hvilke ønsker medlemslandene har til en europæisk bered-
skabsplan for transportsektoren. Rådskonklusionerne forventedes efterfølgende godkendt i en
skriftlig procedure.
1. Pejlemærker for en pandemiberedskabsplan for den europæiske
godstransportsektor
Politisk drøftelse
Videokonference 28/9-20 - Transport
bilag 2 (revideret samlenotat)
Transportministeren:
Intentionen bag rådskonklusionerne med en opfordring til udarbejdel-
sen af en europæisk pandemi- og kriseberedskabsplan er at forberede transportsektoren til at
modstå en fremtidig krise eller pandemi. Under håndteringen af covid-19 i foråret viste det sig
ganske tydeligt, at transportsektoren var sårbar over for de konsekvenser, som håndteringen
af pandemien medførte. Det blev også klart, hvor vigtigt det er for samfundet generelt at sikre
varers fremkommelighed. Medlemslandene og Kommissionen skal derfor lære at gøre brug af
de erfaringer, man har gjort sig under håndteringen af covid-19 i foråret 2020. For at forberede
sektoren bedre på fremtidige pandemier vil man opfordre Kommissionen til at fremsætte en
beredskabsplan for sektoren, som i første omgang skal gælde for godtransportsektoren, sene-
re også for passagertransport.
I rådskonklusionerne lægges der op til, at en beredskabsplan bør indeholde følgende:
1) tiltag, der sikrer opretholdelsen af sektorens drift, deriblandt den frie bevægelighed af
alle varer og transportarbejdere;
2) specificering af essentielle forsyningskæder eller infrastruktur med henblik på opret-
holdelsen af transporter langs TNT-hovednettet samt sikring af den nødvendige infra-
struktur til opretholdelsen af fragtflyvninger;
3) ikke-bindende retningslinjer og formidling af bedste praksis for transportvirksomheder-
ne;
4) styrkelse af sektorens modstandsdygtighed over for kriser og pandemier gennem en
udvikling af TNT-hovednettet;
5) øget informationsudveksling og digitalisering samt styrkelse af it-infrastruktur; og
6) en forbedring af appen Galileo Green Lane, der viser længden af køer for lastbiler (va-
retransport) ved grænseovergange. Man ville undgå situationer som tidligt i kriseforlø-
Side 1427
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
bet, hvor der var opstået meget lange køer bl.a. ved den tysk-polske grænse, som i
nogle tilfælde medførte, at det kunne tage op mod et døgn at passere den.
Dertil vil Kommissionen også blive opfordret til at samarbejde med medlemslandene om at se
på muligheden for en EU-mekanisme om undtagelser og fleksibilitetsklausuler inden for den
gældende lovgivning. Disse undtagelser vil kun kunne bruges i forbindelse med nærmere defi-
nerede krise- og pandemisituationer for at sikre ensartet regulering på tværs af EU for alle
transportformer. Undtagelserne vil derudover kun blive benyttet i det omfang det er strengt
nødvendigt
og på en måde, der ikke tilsidesætter sikkerheden eller medarbejderes helbred.
Beredskabsplanen bør i øvrigt prioritere al grænseoverskridende varetransport, som kan finde
sted igennem green lanes, ligesom den skal have multimodalitet og bæredygtighed in mente.
Endelig vil man tilskynde Kommissionen til at etablere en bedre ramme dels for screeninger af
investeringer fra lande uden for EU, dels for et forbedret regelsæt for statsstøtte til at kunne
modstå fremtidige pandemier.
Regeringens holdning
Regeringen kan generelt støtte ideen om en pandemi- og kriseberedskabsplan for transport-
sektoren. Regeringen kan ligeledes støtte, at man gør brug af erfaringer fra håndteringen af
corona i løbet af foråret, at der sker en erfaringsudveksling mellem medlemslandene, og at
man vil undersøge, hvordan pandemihåndteringen kan forbedres. Regeringen kan derfor også
støtte, at der afholdes en politisk drøftelse af en sådan pandemiberedskabsplan på videokon-
ferencen, ligesom regeringen generelt kan støtte udkastet til rådskonklusioner.
Det skal dog nævnes, at regeringen finder det vigtigt, at drøftelserne holder sig inden for
transportministrenes ressort. Referencer og opfordringer til ensartede regler, f.eks. om hel-
bredstests og karantæneregler, bør så vidt muligt håndteres i andet regi.
Vedrørende muligheden for undtagelser i gældende lovgivning er regeringen generelt positiv
over for anbefalingerne, da regeringen mener, at en sådan fleksibilitet ikke bare vil tilgodese
forsyningen af varer rundt om i Europa, men at den også vil kunne skabe tryghed ved at sikre
beskæftigelsen i transportsektoren i tilfælde af en ny pandemi eller en genopblussen af den
eksisterende.
Det er dog vigtigt for regeringen, at undtagelserne vurderes fra sag til sag og tager medlems-
landenes epidemiologiske situation i betragtning. Dertil finder regeringen det vigtigt, at undta-
gelserne finder sted på en måde, der hverken har en negativ betydning for sikkerheden i
transportsektoren eller for de ansattes helbred.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til forelæggelsen.
Side 1428
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
2. Eventuelt
Transportministeren:
Kommissionen vil under eventueltpunktet præsentere sit reviderede
forslag til forordning om Single European Sky
samarbejdet om en mere ensartet håndtering
af flyvninger i Europa, hvorved man vil undgå omvejsflyvninger og således reducere CO
2
-
udledningen.
Regeringen ser frem til Kommissionens præsentation, som vil blive taget til efterretning. Vi har
endnu meget lidt viden om, hvad Kommissionen vil præsentere mere nøjagtigt.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til punktet.
3. Siden sidst
Ministeren havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 1429
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
Punkt 5. Rådsmøde nr. 3771 (konkurrenceevne
forskningsdelen) den 29. september
2020
EUU alm. del (19)
bilag 983 (kommenteret dagsorden)
Uddannelses- og forskningsministeren
oplyste, at rådsmødet ville dreje sig om udeståen-
derne i Horisont Europa og særprogrammet. Det tyske formandskab havde besluttet at lade de
to emner behandle under et samlet punkt, hvorfor ministeren selv gjorde det samme i forelæg-
gelsen.
1. Horisont Europa forordningen og særprogrammet (udeståender)
Delvis generel indstilling
KOM (2018) 0435 og KOM (2018) 0436
Rådsmøde 3771 - konkurrenceevne
bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (2019-20)
bilag 545 (udvalgsmødereferat side 720, senest
behandlet i EUU 21/2-20)
EUU alm. del (2018-19)
bilag 285 (udvalgsmødereferat side 377 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 23/11-18)
Uddannelses- og forskningsministeren:
Som jeg tidligere har orienteret udvalget om, er
størstedelen af forordningen og særprogrammet godkendt i Rådet, og der blev indgået en poli-
tisk aftale med Europa-Parlamentet i marts 2019. Der er dog visse udeståender i forbindelse
med begge dele, som har afventet aftalen om den flerårige finansielle ramme (MFF). Det dre-
jer sig især om synergi mellem relevante programmer, internationalt samarbejde med lande
uden for Europa og budgetfordeling for delprogrammerne internt i Horisont Europa.
I september 2019 og februar 2020 drøftede Rådet synergi og internationalt samarbejde. Derfor
har vi også tidligere her i Europaudvalget drøftet de emner. Teksten om synergi og internatio-
nalt samarbejde, som nu er på dagsordenen til generel indstilling, er meget tæt på Kommissi-
onens oprindelige forslag og i tråd med regeringens holdning. Det samme gælder budgetforde-
lingen
Synergi mellem relevante programmer
Hvad angår synergi, støtter regeringen, at der er fokus på at optimere indholdsmæssig synergi
mellem Horisont Europa og andre relevante EU-programmer. Det er en særlig prioritering for
regeringen at skabe øget sammenhæng mellem uddannelse og forskning og innovation. Jeg
er derfor meget positiv over for muligheden for øget indholdsmæssig synergi mellem Horisont
Europa og Erasmus+. Et af de steder, hvor der er et særligt potentiale for synergi mellem ud-
dannelse og forskning, er initiativet om de nye strategiske netværk mellem europæiske univer-
siteter. Der er allerede iværksat et pilotprojekt om europæiske universiteter, hvor de danske
universiteter er stærkt repræsenteret. Også på innovationsområdet er der potentialer for øget
synergi. Det gælder f.eks. indholdsmæssig synergi mellem InvestEU og Horisont Europa, her-
under det nye europæiske innovationsråd (EIC), og endelig er der potentiale for øget synergi
Side 1430
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
mellem struktur- og investeringsfondene og Horisont Europa. Regeringen støtter Kommissio-
nens bestræbelser på at øge synergien.
Internationalt samarbejde med lande uden for Europa
Hvad angår internationalt samarbejde, lægges der op til et åbent program, hvor der er gode
muligheder for samarbejde med lande uden for EU. Regeringen bakker op om, at Horisont
Europa er åbent for deltagelse fra tredjelande. Det fremmer kvaliteten af dansk og europæisk
forskning at samarbejde med de bedste forsknings- og innovationsaktører i hele verden.
Med forslaget er der lagt op til en model, hvor der i højere grad end tidligere skal være balance
mellem, hvad man hjemtager og hvad man bidrager med som tredjeland til budgettet, og det er
ingen hemmelighed, at dette selvfølgelig skal ses i lyset af Brexit, hvor vi har en meget stor
nettomodtager, der forlader EU-fællesskabet. Jeg finder det helt rimeligt, at lande uden for EU,
der ikke er underlagt de samme forpligtelser, heller ikke belaster budgettet til forskning og in-
novation ved at tage mere ud, end de bidrager med.
Budgetfordelingen for programmerne internt i Horisont Europa
Jeg vil nu orientere om status over den interne budgetfordeling i Horisont Europa
altså forde-
lingen mellem rammeprogrammets forskellige delprogrammer.
Først et par overordnede ord om det samlede budgetresultat. Sidst jeg var her
i maj
havde
Kommissionen netop præsenteret sit reviderede forslag til MFF’en. Kommissionen foreslog, at
der blev allokeret 94,4 mia. euro i 2018-priser, herunder 13,5 mia. euro fra genopretningsin-
strumentet. Forventningerne til forskningsbudgettet var derfor meget høje, og derfor har man-
ge efterfølgende udtrykt tilsvarende skuffelse over resultatet på forskningsområdet.
Selv er jeg ikke skuffet. Jeg mener, at der i høj grad er grund til at være tilfreds med det forsk-
ningsbudget, som Det Europæiske Råd er nået til enighed om. Det foreslåede budget på 80,9
mia. euro inklusive 5 mia. euro fra genopretningsinstrumentet, i 2018-priser.
Sammenlignet med det nuværende program, Horisont 2020, er der tale om en stigning på 9
pct., hvis man medregner Storbritanniens bidrag til Horisont 2020. Hvis man fratrækker Stor-
britanniens bidrag, er der tale om en stigning på 23 pct. Med andre ord er budgettet pr. delta-
gerland 23 pct. større end i den nuværende programperiode. Det synes jeg sagtens man kan
være tilfreds med.
Den budgetfordeling, der nu er på bordet, bygger overordnet på en grønthøstermetode, hvor
Kommissionens oprindelige budgetfordeling reduceres for de enkelte delprogrammer efter
samme procentsats. Budgetforslaget tager højde for de øremærkninger, som var en del af den
politiske aftale med Europa-Parlamentet; det gælder øremærkede midler til rumområdet og de
12 såkaldte whitening-aktiviteter, altså midler, som er øremærket til lande med en relativt lav
forsknings- og innovationsperformance.
Side 1431
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
Derudover lægges der op til at flytte 200 mio. euro fra innovationssøjlen til mobilitetsprogram-
met Marie Curie; det har regeringen arbejdet for, da Marie Curie er en dansk prioritet. Ud over
Marie Curie har Danmark arbejdet for en opprioritering af Det Europæiske Forskningsråd og
de grønne forskningsområder, og det har ikke i tilstrækkelig grad nået flertal blandt medlems-
staterne i forhold til, hvad vi havde ønsket os. Men samlet set er jeg godt tilfreds med det
kompromis, der er på bordet. Der foreslås over 13 mia. euro til Det Europæiske Forskningsråd
det er ca. 17 pct., hvilket svarer til niveauet for Horisont 2020. 35 pct. af budgettet tildeles
her klimarelateret forskning.
Jeg mener, at der fundet en fornuftig balance mellem den frie forskning, der bygger på for-
skernes egne ideer, og den strategiske forskning, hvor vi målrettet prioriterer forskningsbase-
rede løsninger på globale udfordringer. Samlet er der afsat et ambitiøst budget til styrkelse af
den europæiske innovationskapacitet, især med oprettelsen af det nye europæiske innovati-
onsråd.
Morten Messerschmidt
spurgte, om landene udelukkende bidrager til de nævnte forsknings-
midler gennem MFF’en.
Ulla Tørnæs
var enig med ministeren i, at resultatet var blevet ganske fint, set med danske
briller. Hun spurgte, om de 35 pct. af budgettet, der blev tildelt klimarelateret forskning, angik
hele rammen eller blot det specifikke sektorinddelte program.
Desuden henviste hun til en aktuel tendens til at anse de midler, som danske forskere i stigen-
de grad hjemtager fra EU, som en
”udgift” –
forstået på den måde, at midlerne automatisk blev
modregnet i den samlede procentmålsætning, regeringen arbejdede ud fra. Var det noget, mi-
nisteren overvejede at se på i forbindelse med den kommende finanslov?
Uddannelses- og forskningsministeren
svarede bekræftende på Morten Messerschmidts
spørgsmål.
Til Ulla Tørnæs sagde ministeren, at de 35 pct. klimarelateret forskning angik den samlede
Horisont Europa-ramme.
Om hjemtagelse af midler forklarede hun, at det var al offentlig forskning, midler hjemtaget fra
EU inklusive, som blev indregnet i målsætningen om 1 pct. af BNP. Nogle havde en opfattelse
af, at ministeren sidder og skruer ned for bevillingerne, hver gang en forsker hjemtager midler
fra EU. Sådan kunne man ikke helt beskrive det. Det er regeringen og Folketinget, som i for-
handlinger justerer forskningsreservens størrelse, alt efter hvor dygtige danske forskere er til
at hjemtage midler fra EU. For tiden var danske forskere generelt i verdensklasse.
Ministeren lagde op til et samarbejde om at forfine de mekanismer, så det kunne fremstå kla-
rere, hvad procentmålsætningen dækker over, og hvordan de offentlige forskningsmidler er
fordelt.
Side 1432
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/9-20
56. europaudvalgsmøde
Ulla Tørnæs
tog imod den fremstrakte hånd. Hun bad ministeren uddybe de nye strategiske
partnerskaber mellem europæiske universiteter. Hvilke områder dækkede partnerskaberne, og
hvad indbefatter det for de danske universiteter at indgå i et sådant? Skulle man opfatte det
som et kvalitetsstempel for et dansk universitet at være med i et partnerskab, eller var det bare
noget, alle universiteter gjorde?
Uddannelses- og forskningsministeren
svarede, at der i høj grad var tale om et kvalitets-
stempel, og der var noget at være stolt af i Danmark, for indtil videre havde 6 af de 41 konsor-
tier, som havde fået tildelt bevillinger, dansk deltagelse. I første runde havde både Køben-
havns Universitet og Aalborg Universitet fået bevillinger; og i anden runde, som blev afsluttet i
sommeren 2020, kom Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universi-
tets Center og Copenhagen Business School også med. Det gav prestige, men man vinder
derudover meget ved udveksling af viden på tværs.
2. Eventuelt
Ministeren havde ingen kommentarer til dette punkt.
3. Siden sidst
Ministeren havde ingen kommentarer til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 13.25.
Side 1433