Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 592
Offentligt
2411160_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. juni 2021
Databeskyttelseskontoret
Sani Sogliano
2021-793-0110
1989410
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstræk-
keligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 19. februar 2021 to udkast til gennemfø-
relsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående
Storbritannien (komitésag). Udkastene er fremsat med hjemmel i henholds-
vis databeskyttelsesforordningen
1
og retshåndhævelsesdirektivet
2
. En ved-
tagelse af de fremsatte udkast vil indebære, at personoplysninger i forhold
til de databeskyttelsesretlige regler om tredjelandsoverførsler uden specifik
godkendelse kan overføres fra EU til Storbritannien. Begge udkast skal be-
handles i den såkaldte Artikel 93-Komité, hvor repræsentanter fra medlems-
staternes regeringer deltager. Udkastene drøftes og forventes sat til afstem-
ning i medio juni 2021. Endvidere forventes Kommissionen at bestræbe sig
på en endelig vedtagelse af de foreslåede gennemførelsesretsakter inden ud-
gangen af juni 2021, hvor overgangsperioden for overførsel af personop-
lysninger til Storbritannien ophører. En vedtagelse af gennemførelsesrets-
akterne skønnes at have en positiv indvirkning for aktører, som på en simpel
måde ønsker at overføre personoplysninger til Storbritannien. Regeringen
agter derfor som udgangspunkt at stemme for gennemførelsesretsakterne.
1
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger (databeskyttelsesforordningen)
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med kompetente myndigheders behandling af personop-
lysninger med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare hand-
linger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA (retshåndhævelsesdirektivet)
Side 1/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2. Baggrund
Når personoplysninger ønskes overført til et tredjeland (lande uden for
EU/EØS) skal dataeksportøren (den der fører personoplysningerne ud af
EU/EØS) iagttage de databeskyttelsesretlige regler om tredjelandsoverførs-
ler. Efter disse regler skal en overførsel være baseret på et såkaldt overfør-
selsgrundlag, der er det ”instrument”, som skal være på plads, inden oplys-
ninger kan videregives til modtagere i et tredjeland.
Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 45, stk. 1, og retshån-
dhævelsesdirektivets artikel 36, stk. 1, at overførsel af personoplysninger til
et tredjeland kan finde sted, hvis Kommissionen har fastslået, at tredjelandet
har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Konsekvensen af en afgørelse om
et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau efter de nævnte retsakter er således, at
personoplysninger uden specifik godkendelse kan overføres til Storbritan-
nien, hvis de behandles lovligt i EU.
Kommissionen har den 19. februar 2021 præsenteret to udkast til gennem-
førelsesretsakter efter henholdsvis databeskyttelsesforordningen og retshån-
dhævelsesdirektivet om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angå-
ende Storbritannien (komitésag).
Udkastene skal behandles af komitéen, der er nedsat i henhold til databe-
skyttelsesforordningens artikel 93, stk. 1, og som består af repræsentanter
for medlemsstaternes regeringer (Artikel 93-komitéen). Begge udkast skal
behandles efter undersøgelsesproceduren for komitésager, og det forventes,
at de vil blive behandlet parallelt under hele proceduren.
For undersøgelsesproceduren gælder det, at hvis Komitéen afgiver en posi-
tiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen udkastet. Af-
giver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kom-
missionen ikke udkastet, idet Kommissionen kan forelægge Komitéen et
ændret udkast eller kan forelægge udkastet for appeludvalget, som består af
repræsentanter fra EU-landene og har Kommissionen som formand. Afgives
der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen enten
vedtage udkastet, forelægge et ændret udkast for Komitéen eller forelægge
sagen for appeludvalget.
I det omfang sagen forelægges for appeludvalget, og der i den forbindelse
med kvalificeret flertal afgives en negativ udtalelse om udkastet, kan Kom-
missionen ikke vedtage udkastet. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
Side 2/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen udkastet. Afgiver ap-
peludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissio-
nen vedtage udkastet.
Begge udkast forventes sat til afstemning i medio juni 2021.
I tilfælde af en udtalelse, der ikke taler imod Kommissionens udkast, for-
ventes Kommissionen at bestræbe sig på en endelig vedtagelse heraf inden
udgangen af juni 2021, hvor overgangsperioden for overførsel af personop-
lysninger til Storbritannien ophører (se afsnit 3 nedenfor).
3. Formål og indhold
Storbritannien forlod formelt EU den 31. januar 2020. I perioden herefter
gjaldt der frem til den 31. december 2020 en overgangsperiode, hvor Stor-
britannien i henhold til udtrædelsesaftalen fortsat var bundet af en række
EU-regler, herunder databeskyttelsesforordningen og retshåndhævelsesdi-
rektivet. I denne periode kunne personoplysninger videregives fra andre
medlemsstater i EU til Storbritannien uden iagttagelse af de databeskyttel-
sesretlige regler om tredjelandsoverførsler.
Efter udgangen af overgangsperioden blev Storbritannien fra den 1. januar
2021 anset for at være et ”tredjeland”. I forhold til databeskyttelsesreglerne
betyder dette, at overførsler fra EU til Storbritannien fra den 1. januar 2021
skulle være sket i henhold til reglerne om tredjelandsoverførsler.
Som led i undertegnelsen af handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og
Storbritannien den 30. december 2020 blev der imidlertid på visse betingel-
ser indført en overgangsperiode fra den 1. januar 2021 til senest den 30. juni
2021, hvor overførsler fra EU til Storbritannien ikke betragtes som tredje-
landsoverførsler. Hvis betingelserne for overgangsperioden overholdes, vil
de databeskyttelsesretlige regler om tredjelandsoverførsler således først
skulle iagttages fra den 1. juli 2021.
Kommissionens fremsatte udkast til gennemførelsesretsakter (tilstrække-
lighedsafgørelser) vil, hvis de vedtages, indebære, at personoplysninger
uden specifik godkendelse kan overføres fra EU til Storbritannien, hvis de
behandles lovligt i EU.
En tilstrækkelighedsafgørelse efter databeskyttelsesforordningens artikel 45
og retshåndhævelsesdirektivets artikel 36 er udtryk for, at tredjelandet yder
Side 3/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0004.png
et beskyttelsesniveau, der i det væsentligste svarer til det i EU. Ved vurde-
ringen af beskyttelsesniveauet skal Kommissionen efter forordningens arti-
kel 45, stk. 2, og direktivets artikel 36, stk. 2, tage en række forskellige ele-
menter i betragtning, som f.eks. tredjelandets overholdelse af retsstatsprin-
cippet og menneskerettighederne, tredjelandsmyndighedernes adgang til at
kræve personoplysninger udleveret, tilstedeværelsen af en velfungerende,
uafhængig tilsynsmyndighed og tredjelandets internationale forpligtelser.
Kommissionens to udkast er baseret på en analyse af britisk lov og praksis
samt Storbritanniens internationale forpligtelser, herunder i henhold til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention
3
. Dette afspejler sig i udkaste-
nes respektive præambler, som i henholdsvis 285 og 181 betragtninger gen-
giver Kommissionens overvejelser, vurdering og konklusion om Storbritan-
niens opfyldelse af betingelserne for en tilstrækkelighedsafgørelse efter da-
tabeskyttelsesforordningen og retshåndhævelsesdirektivet.
På baggrund af analyserne konkluderer Kommissionen i begge udkast, at
Storbritannien gennem den britiske databeskyttelseslovgivning (the United
Kingdom General Data Protection Regulation (UK GDPR) og the Data Pro-
tection Act 2018 (DPA 2018)
4
) sikrer et beskyttelsesniveau, der i det væ-
sentligste svarer til det i EU, som følger af databeskyttelsesforordningen og
retshåndhævelsesdirektivet
5
.
Det konkluderes endvidere i begge udkast, at tilsynsmekanismerne og kla-
geadgangene i britisk lovgivning som helhed muliggør, at overtrædelser af
reglerne kan identificeres og straffes, ligesom lovgivningen også indeholder
garantier for de berørte borgere i forhold til at opnå indsigt i deres oplysnin-
ger og eventuelt berigtigelse eller sletning heraf
6
.
Jf. betragtning nr. 5 og 270 i Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt i henhold
til databeskyttelsesforordningen vedrørende Storbritanniens tilstrækkelige beskyttelse af
personoplysninger (udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen) samt be-
tragtning nr. 5 og 160 i Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt i henhold til rets-
håndhævelsesdirektivet vedrørende Storbritanniens tilstrækkelige beskyttelse af personop-
lysninger (udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet)
4
Jf. betragtning nr. 14 i udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen og be-
tragtning nr. 14 i udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
5
Jf. betragtning nr. 266 i udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen og be-
tragtning nr. 156 i udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
6
Jf. betragtning nr. 267 i udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen og be-
tragtning nr. 157 i udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
3
Side 4/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0005.png
Endelig vurderer Kommissionen på baggrund af tilgængelige oplysninger
om det britiske retssystem, at de britiske myndigheders indgreb i de grund-
læggende rettigheder tilhørende borgere, hvis personoplysninger er blevet
overført til Storbritannien, af hensyn til formål i offentlighedens interesse,
herunder den nationale sikkerhed, vil være begrænset til det strengt nødven-
dige i forhold til at opnå det forfulgte formål. I tillæg hertil vurderes der at
være en effektiv beskyttelse mod sådanne indgreb
7
.
Samlet set finder Kommissionen således, at Storbritannien opfylder betin-
gelserne for en tilstrækkelighedsafgørelse efter databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 45 og retshåndhævelsesdirektivets artikel 36 fortolket i lyset af
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
8
.
Ifølge udkastenes artikel 3, stk. 1, skal Kommissionen løbende føre tilsyn
med, om Storbritannien opfylder betingelserne for den vedtagne tilstrække-
lighedsafgørelse. Som følge af, at Storbritannien har fuld autonomi over sine
databeskyttelsesregler efter at have forladt EU og dermed på sigt kan ændre
disse, har Kommissionen desuden valgt at indsætte en solnedgangsklausul i
afgørelsernes artikel 4, hvorefter de bortfalder 4 år efter ikrafttrædelsestids-
punktet
9
. I tilfælde af et ønske om forlængelse skal Kommissionen efter ud-
kastenes artikel 4 fremsætte nye udkast til tilstrækkelighedsafgørelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 21. maj 2021 en resolution om Kommissi-
onens udkast til tilstrækkelighedsafgørelser efter databeskyttelsesforordnin-
gen og retshåndhævelsesdirektivet
10
. Det bemærkes, at Europa-Parlamentet
ikke har en formel rolle i EU-komitologiproceduren, og at resolutionen ikke
er bindende for Kommissionen.
Samlet set opfordres Kommissionen for så vidt angår begge udkast bl.a. til
at tage højde for anbefalingerne fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd
11
samt sikre tilstrækkelighedsafgørelsernes forenelighed med EU-retten og
7
Jf. betragtning nr. 268 i udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen og be-
tragtning nr. 158 i udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
8
Jf. betragtning nr. 269 i udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen og be-
tragtning nr. 159 i udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
9
Jf. betragtning nr. 281-282 i udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen og
betragtning nr. 171 og 172 i udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
10
Europa-Parlamentets resolution af 21. maj 2021 vedrørende Storbritanniens tilstrække-
lige beskyttelse af personoplysninger (2021/2594(RSP)) (P9_TA(2021)0262) (Europa-Par-
lamentets resolution)
11
Jf. pkt. 33 i Europa-Parlamentets resolution
Side 5/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0006.png
retspraksis fra EU-Domstolen
12
. Det understreges samtidigt, at Europa-Par-
lamentet vil anse Kommissionen for at have overskredet sin kompetence til
at vedtage gennemførelsesretsakter efter EU-databeskyttelsesreglerne, og at
Europa-Parlamentet vil modsætte sig de foreslåede tilstrækkelighedsafgø-
relser, hvis de ikke er på linje med EU-retten og ikke adresserer de rejste
bekymringer i Parlamentets resolution
13
. I tilfælde af, at Kommissionen
vedtager afgørelserne, uden Storbritannien har løst de rejste udfordringer i
resolutionen, anmodes EU-datatilsynene om at suspendere dataoverførsler
til Storbritannien, hvis de kan blive genstand for vilkårlig adgang til person-
oplysninger fra de britiske efterretningsmyndigheder
14
.
I relation til
udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen
be-
mærker Europa-Parlamentet med henvisning til Det Europæiske Databe-
skyttelsesråds udtalelse af 13. april 2021 om Kommissionens udkast
hvor
Kommissionen opfordres til at foretage yderligere undersøgelser (se afsnit
8 nedenfor)
at analysen, der lå til grund for det indledende udkast, er ufuld-
stændigt og uoverensstemmende med EU-Domstolens krav hertil
15
.
Europa-Parlamentet rejser herefter en række forskellige bekymringer i for-
hold til udkastet til afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen. Bekym-
ringerne angår tilstrækkeligheden af det britiske datatilsyns håndhævelse af
databeskyttelsesreglerne i Storbritannien
16
. Endvidere angår det en undta-
gelse til visse af databeskyttelsesreglerne på det britiske immigrationsom-
råde, hvor Europa-Parlamentet har alvorlige bekymringer og finder, at und-
tagelsen skal ændres eller fjernes, inden der kan vedtages en gyldig tilstræk-
kelighedsafgørelse
17
. Desuden angår det ”masseovervågning”, hvor Europa-
Parlamentet generelt synes at være bekymrede for, hvilken indvirkning bri-
tisk overvågningslovgivning og -praksis har på beskyttelsesniveauet for per-
sonoplysninger fra EU
18
. Endelig rejses der en bekymring angående beskyt-
telsesniveauet for personoplysninger fra EU set i lyset af adgangen under
britisk lovgivning til at videreoverføre de omtalte oplysninger til andre tred-
jelande
19
.
12
13
Jf. pkt. 36 i Europa-Parlamentets resolution
Jf. pkt. 35 i Europa-Parlamentets resolution
14
Jf. pkt. 37 i Europa-Parlamentets resolution
15
Jf. pkt. 5 i Europa-Parlamentets resolution
16
Jf. pkt. 6ff i Europa-Parlamentets resolution
17
Jf. pkt. 9ff i Europa-Parlamentets resolution
18
Jf. pkt. 12ff i Europa-Parlamentets resolution
19
Jf. pkt. 18ff i Europa-Parlamentets resolution
Side 6/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0007.png
I forhold til
udkastet til afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
udtryk-
ker Europa-Parlamentet bekymringer for, om samarbejdsaftalen mellem
Storbritannien og USA på retshåndhævelsesområdet vil kunne medføre
uretmæssig adgang for amerikanske myndigheder til EU-borgeres person-
oplysninger
20
. Endvidere rejses der en bekymring i forhold til de britiske
myndigheders muligheder for at opbevare store mængder af kommunikati-
onsdata af hensyn til beskyttelsen af den nationale sikkerhed
21
, og i relation
til dette emne opfordres Kommissionen bl.a. til at foretage yderligere un-
dersøgelser af, hvilke typer af de nævnte data som de britiske myndigheder
kan forlange udleveret i henhold til britisk ret
22
. Desuden rejses en bekym-
ring angående en konkret episode fra januar 2021, hvor 400.000 strafferegi-
stre ved en fejl blev slettet fra UK Police National Computer, hvilket ifølge
Parlamentet svækker tilliden til Storbritanniens bestræbelser på at beskytte
personoplysninger, der behandles til retshåndhævelsesformål
23
.
Det bemærkes, at Kommissionen i anledning af Det Europæiske Databe-
skyttelsesråds udtalelser (se afsnit 8) har revideret sine udkast til tilstrække-
lighedsafgørelser, der indeholder en række uddybninger og præciseringer.
Justitsministeriet er i gang med at gennemgå de reviderede udkast nærmere.
5. Nærhedsprincippet
Der er i forhold til begge udkast tale om en gennemførelsesforanstaltning til
en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det føl-
ger heraf, at Kommissionens udkast er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret
Når personoplysninger ønskes overført til et tredjeland (lande uden for
EU/EØS), skal dataeksportøren (den der fører personoplysningerne ud af
EU/EØS) iagttage de databeskyttelsesretlige regler om tredjelandsoverførs-
ler.
Formålet med reglerne om tredjelandsoverførsler er at sikre en tilstrækkelig
beskyttelse af personoplysninger, som forlader EU. Reglerne stiller i den
forbindelse krav om, at videregivelse af personoplysninger til en modtager
20
21
Jf. pkt. 25 i Europa-Parlamentets resolution
Jf. pkt. 26-27 i Europa-Parlamentets resolution
22
Jf. pkt. 31 i Europa-Parlamentets resolution
23
Jf. pkt. 30 i Europa-Parlamentets resolution
Side 7/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0008.png
i et tredjeland skal være baseret på et overførselsgrundlag, der er det ”in-
strument”, som skal være på plads, inden personoplysninger kan
overføres
til et tredjeland. Hensigten er, at overførselsgrundlaget skal yde de fornødne
garantier for beskyttelsen af de overførte oplysninger.
Databeskyttelsesforordningen
Databeskyttelsesforordningens regler om tredjelandsoverførsler fremgår af
forordningens kapitel V om overførsler af personoplysninger til tredjelande
eller internationale organisationer.
For så vidt angår de tilgængelige overførselsgrundlag opererer databeskyt-
telsesforordningen med tre muligheder.
For det første fremgår det af databeskyttelsesforordningens artikel 45, stk.
1, at overførsel af personoplysninger til et tredjeland kan finde sted, hvis
Kommissionen har fastslået, at tredjelandet har et tilstrækkeligt beskyttel-
sesniveau. Kommissionen skal ved vurderingen af beskyttelsesniveauets til-
strækkelighed bl.a. tage elementerne i artikel 45, stk. 2, litra a
litra c, i
betragtning.
Efter en vurdering af beskyttelsesniveauets tilstrækkelighed kan Kommissi-
onen ved hjælp af en gennemførelsesretsakt fastslå, at et tredjeland sikrer et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Gennemførelsesretsakten vedtages efter
undersøgelsesproceduren i databeskyttelsesforordningens artikel 93, stk. 2,
hvilket bl.a. vil sige, at beslutningen skal træffes på grundlag af en udtalelse,
som afgives af en Komité, der er nedsat i henhold til forordningens artikel
93, stk. 1, og som består af repræsentanter for medlemsstaternes regeringer.
I fraværet af en tilstrækkelighedsafgørelse kan overførslen baseres på et af
de opregnede instrumenter i forordningens artikel 46 om fornødne garantier,
herunder kontraktbestemmelser, som skal sikre passende databeskyttelses-
garantier, herunder rettigheder, der kan håndhæves i forhold til de berørte
borgeres personoplysninger.
Endelig indeholder databeskyttelsesforordningens artikel 49 en undtagelses-
bestemmelse, som i visse nærmere angivne situationer giver mulighed for
enkeltstående og ikke-systematiske overførsler til tredjelande.
Side 8/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0009.png
Retshåndhævelsesloven
Retshåndhævelsesdirektivet er gennemført i dansk ret med retshåndhævel-
sesloven
24
, der gælder for retshåndhævende myndigheders, herunder politi-
ets, behandling af personoplysninger til retshåndhævelsesformål.
Retshåndhævelseslovens VII. afsnit (§§ 32-36) regulerer nærmere, hvornår
retshåndhævende myndigheder må gennemføre tredjelandsoverførsler.
Efter lovens § 32 må overførsler til et tredjeland bl.a. kun finde sted med
henblik på fuldbyrdelse af strafferetlige sanktioner, og hvis oplysningerne
overføres til en retshåndhævende myndighed i det pågældende tredjeland.
Desuden skal der være et overførselsgrundlag i henhold til lovens §§ 33-36.
Efter lovens § 33 kan overførsel ske, hvis Kommissionen har truffet afgø-
relse om, at tredjelandet har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Kommissi-
onen skal ved vurderingen af beskyttelsesniveauets tilstrækkelighed bl.a.
tage elementerne i retshåndhævelsesdirektivets artikel 36, stk. 2, litra a
litra c, i betragtning.
Ligesom tilfældet var ovenfor, træffes Kommissionens afgørelse om tredje-
landets beskyttelsesniveau gennem en gennemførelsesretsakt. Gennemfø-
relsesretsakten vedtages efter undersøgelsesproceduren i retshåndhævelses-
direktivets artikel 58, stk. 2, hvilket bl.a. vil sige, at beslutningen skal træffes
på grundlag af en udtalelse, som afgives af en Komité, der er nedsat i hen-
hold til direktivets artikel 58, stk. 1, og som består af repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer.
Endvidere kan en tredjelandsoverførsel efter retshåndhævelseslovens § 34,
stk. 1, ske, hvis der i en international aftale er givet fornødne garantier, hvad
angår beskyttelsen af personoplysninger, jf. nr. 1, eller den dataansvarlige
har vurderet alle forhold i forbindelse med overførslen af personoplysninger
og konkluderet, at der findes de fornødne garantier for beskyttelsen af per-
sonoplysninger, jf. nr. 2.
Ved mangel af en tilstrækkelighedsafgørelse eller fornødne garantier til sik-
ring af beskyttelsen af personoplysninger, vil tredjelandsoverførsler efter
24
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger
Side 9/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0010.png
retshåndhævelseslovens § 35 undtagelsesvist kunne finde sted i konkrete til-
fælde, f.eks. for at afværge en umiddelbar og alvorlig trussel mod en med-
lemsstats eller et tredjelands offentlige sikkerhed.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens udkast indebærer ikke ændringer i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens udkast vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Tilstrækkelighedsafgørelsen, der vedtages med hjemmel i databeskyttelses-
forordningen, vurderes at kunne have en positiv erhvervsøkonomisk ind-
virkning for erhvervslivet, som forsat vil kunne overføre personoplysninger
til f.eks. virksomheder i Storbritannien uden specifik godkendelse.
Hvis de foreslåede tilstrækkelighedsafgørelser ikke vedtages, vurderes det
omvendt, at dataeksportører kan opleve visse administrative omkostninger,
hvis personoplysninger ønskes overført til Storbritannien efter den 30. juni
2021. Det skyldes, at overførslen i så fald skal baseres på et andet overfør-
selsgrundlag (se afsnit 6 ovenfor), som kan indebære, at der f.eks. for hver
behandlingsaktivitet, hvor der løbende skal overføres personoplysninger,
skal udarbejdes kontrakter mellem de pågældende aktører i EU og Storbri-
tannien, eller lignende for at gennemføre overførslen. Sikring af et overfør-
selsgrundlag i tilfælde af løbende udveksling af personoplysninger mellem
de pågældende aktører kan vise sig at være en omfattende øvelse, da det
bl.a. indebærer, at den enkelte EU-aktør i forhold til den specifikke overfør-
sel skal foretage visse undersøgelser af, om der kan være forhold, herunder
i tredjelandets lovgivning, som svækker effektiviteten af de påkrævede be-
skyttelsesgarantier og rettigheder, som skal sikres gennem overførsels-
grundlaget.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af de foreslåede tilstrækkelighedsafgørelser skønnes at have
en positiv indvirkning for aktører, som på en simpel måde ønsker at overføre
personoplysninger til Storbritannien.
En tilstrækkelighedsafgørelse forudsætter, at tredjelandet yder et beskyttel-
sesniveau, der i det væsentligste svarer til det i EU. Som nævnt har Kom-
Side 10/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0011.png
missionen vurderet, at Storbritannien sikrer et beskyttelsesniveau for per-
sonoplysninger, som i det væsentligste svarer til det i EU (se afsnit 3), hvor-
for en vedtagelse af tilstrækkelighedsafgørelserne ikke bør have konsekven-
ser for beskyttelsen af borgeres personoplysninger, som overføres til Stor-
britannien fra EU.
Det bemærkes, at de foreslåede tilstrækkelighedsafgørelser udgør et vigtigt
aspekt for implementeringen af handels- og samarbejdsaftalen mellem Stor-
britannien og EU. Det vurderes derfor, at en manglende vedtagelse af afgø-
relserne efter omstændighederne kan have konsekvenser for visse dele af
aftalen, herunder navnlig på området for retshåndhævelse og retsligt samar-
bejde i straffesager.
8. Høring
Udkast til de foreslåede tilstrækkelighedsafgørelser er blevet forelagt Det
Europæiske Databeskyttelsesråd, som består af repræsentanter fra medlems-
staternes datatilsyn og af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyt-
telse.
Det Europæiske Databeskyttelsesråd har en uafhængig og rådgivende rolle
på databeskyttelsesområdet og afgiver bl.a. udtalelser til Kommissionen
med henblik på vurdering af tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet i et
tredjeland. Det Europæiske Databeskyttelsesråd fremkom den 13. april 2021
med sine udtalelser om udkastene fra Kommissionen.
Udtalelsen om afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen
25
I udtalelsen fremhæver Det Europæiske Databeskyttelsesråd først og frem-
mest sagens unikke karakter, idet det forelagte udkastet angår beskyttelses-
niveauet i en tidligere EU-medlemsstat, og eftersom der ikke findes fortil-
fælde for en tilstrækkelighedsafgørelse med en solnedgangsklausul
26
.
Som følge af Storbritanniens tidligere medlemskab af EU anerkender Det
Europæiske Databeskyttelsesråd, at der på mange områder er konvergens
mellem den britiske og europæiske databeskyttelseslovgivning. Efter bl.a.
en analyse af det udkast fra Kommissionen, der blev sendt i høring, bemær-
25
Det Europæiske Databeskyttelsesråd:
Opinion 14/2021 regarding the European Com-
mission Draft Implementing Decision pursuant to Regulation (EU) 2016/679 on the adequ-
ate protection of personal data in the United Kingdom
(vedtaget den 13. april 2021) (udta-
lelsen om afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen).
26
Jf. pkt. 35 i udtalelsen om afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen
Side 11/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0012.png
ker Databeskyttelsesrådet imidlertid, at der er en række forhold, der bør un-
dersøges nærmere
27
, som f.eks. en undtagelse til visse af databeskyttelses-
reglerne på det britiske immigrationsområde
28
, og om en tilstrækkeligheds-
afgørelse i praksis kan medføre en underminering af EU-databeskyttelses-
reglerne om tredjelandsoverførsler
29
.
På den baggrund anbefales Kommissionen at adressere de fremhævede ud-
fordringer i udtalelsen samt tæt at følge relevante udviklinger i Storbritan-
nien, som kan have en indvirkning på beskyttelsesniveauet for de overførte
personoplysninger, og i den forbindelse træffe hurtige og passende foran-
staltninger, hvis forholdene tilsiger det
30
.
Udtalelsen om afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
31
I udtalelsen noterer Det Europæiske Databeskyttelsesråd sig indledningsvis,
at der er en stærk overensstemmelse mellem britisk lovgivning og retshån-
dhævelsesdirektivet på databeskyttelsesområdet i forhold til visse centrale
bestemmelser, f.eks. om formålsbegrænsning og gennemsigtighed
32
.
Der er imidlertid en række forhold, som Det Europæiske Databeskyttelses-
råd opfordrer Kommissionen til at undersøge nærmere. Kommissionen an-
befales f.eks. at supplere sin analyse med oplysninger om tilstedeværelsen
af en mekanisme, der sikrer, at medlemsstaternes retshåndhævende myndig-
heder orienteres om de britiske myndigheders viderebehandling eller offent-
liggørelse af modtagne oplysninger
33
. Derudover anbefales Kommissionen
også at undersøge samspillet mellem den britiske databeskyttelseslovgiv-
ning og Storbritanniens internationale forpligtelser, navnlig for at sikre et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, når modtagne oplysninger fra EU videre-
gives til andre tredjelande
34
.
27
28
Jf. pkt. 36 i udtalelsen om afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen
Jf. pkt. 12 og 13 i udtalelsen om afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen
29
Jf. pkt. 14ff i udtalelsen om afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen
30
Jf. pkt. 37 i udtalelsen om afgørelsen efter databeskyttelsesforordningen
31
Det Europæiske Databeskyttelsesråd:
Opinion 15/2021 regarding the European Com-
mission Draft Implementing Decision pursuant to Directive (EU) 2016/680 on the adequate
protection of personal data in the United Kingdom
(vedtaget den 13. april 2021) (udtalelsen
om afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet).
32
Jf. pkt. 5 i udtalelsen om afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
33
Jf. pkt. 6 i udtalelsen om afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
34
Jf. pkt. 7 i udtalelsen om afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
Side 12/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
2411160_0013.png
Endelig opfordres Kommissionen
ligesom udkastet vedrørende databe-
skyttelsesforordningen
til tæt at følge relevante udviklinger i Storbritan-
nien og i den forbindelse træffe hurtige og passende foranstaltninger, hvis
forholdene tilsiger det
35
.
Kommissionen har sidenhen sendt reviderede udkast til medlemsstaterne,
der indeholder en række uddybninger og præciseringer i anledning af Det
Europæiske Databeskyttelsesråds udtalelser. Justitsministeriet er som nævnt
fortsat i gang med at gennemgå de reviderede udkast.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Justitsministeriet har ikke kendskab til andre EU-landes konkrete holdnin-
ger til Kommissionens udkast, men det forventes, at landene generelt vil
være positive over for en tilstrækkelighedsafgørelse om Storbritannien efter
databeskyttelsesforordningen og retshåndhævelsesdirektivet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener generelt, at det er vigtigt, at der skabes et velfunderet og
gennemanalyseret grundlag, der giver juridisk sikkerhed for de aktører, der
er involveret i overførsel af data mellem EU og Storbritannien. Det bemær-
kes i den forbindelse, at personoplysninger, der overføres på baggrund af en
tilstrækkelighedsafgørelse, stadig skal behandles i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens øvrige regler om behandling af personoplys-
ninger. En tilstrækkelighedsafgørelse vil således alene give mulighed for, at
personoplysninger i forhold til de databeskyttelsesretlige regler om tredje-
landsoverførsler fremadrettet kan overføres til Storbritannien uden yderli-
gere specifik godkendelse.
Betydningen af dataoverførsel er stigende i samhandelen på tværs af græn-
ser og en forudsætning for, at mange europæiske virksomheder kan konkur-
rere på det globale marked. Gennemførelsesretsakten, der påtænkes vedta-
get efter databeskyttelsesforordningen, vil derfor bl.a. kunne give en enk-
lere, mindre byrdefuld og dermed mere omkostningseffektiv mekanisme for
europæiske virksomheder, som fremadrettet ønsker at fortsætte med at ud-
veksle data med f.eks. britiske virksomheder. Dette finder regeringen for-
nuftigt, og regeringen arbejder på den baggrund for at begrænse digitale
handelshindringer på globalt plan med henblik på, at danske virksomheder
kan udnytte potentialet for vækst og indtjening i den digitale økonomi.
35
Jf. pkt. 7-8 og 11 i udtalelsen om afgørelsen efter retshåndhævelsesdirektivet
Side 13/14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 592: Notat om komitésag vedr. Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien
Overordnet set ser regeringen endvidere meget positivt på tiltag, som kan
bidrage til, at de retshåndhævende myndigheder fortsat kan varetage deres
opgaver på en effektiv og smidig måde. Gennemførelsesretsakten, der på-
tænkes vedtaget efter retshåndhævelsesdirektivet, vurderes i den forbindelse
at etablere rammer for dataoverførsler til Storbritannien, som vil bevare de
danske retshåndhævende myndigheders muligheder for bl.a. at indgå i et
effektivt samarbejde med lignende myndigheder i Storbritannien. Dette fin-
der regeringen fornuftigt.
Henset til ovennævnte fordele agter regeringen som udgangspunkt at støtte
en vedtagelse af de foreslåede gennemførelsesretsakter.
I sagens natur kan de rejste bekymringer og udfordringer i Det Europæiske
Databeskyttelsesråds udtalelser og Europa-Parlamentets resolution (se af-
snit 4 og 8 ovenfor) give anledning til visse overvejelser om, hvorvidt de
foreslåede gennemførelsesretsakter bør støttes. Regeringen imødeser derfor
forklaringer fra Kommissionen på kommende komitémøder om, hvordan de
reviderede udkast adresserer disse spørgsmål.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakter om tilstrækkeligheden
af beskyttelsesniveauet angående Storbritannien efter henholdsvis databe-
skyttelsesforordningen og retshåndhævelsesdirektivet har ikke tidligere væ-
ret forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 14/14