Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2275168_0001.png
Den 5. november 2020
MFVM 153
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delsen af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som proceskemikalie i produk-
tionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet-
og raketmotorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse af højtemperaturs stenkuls-
tjære (CTPHT) som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer til den
franske virksomhed ArianeGroup SAS. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV
i REACH, til fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra
”solnedgangsdatoen” den 4.
oktober
2020. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist i begyndelsen af
november 2020. Forslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttel-
sesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problemati-
ske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede al-
ternativer. I den konkrete sag er de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger tilstrækkelige til at
sikre arbejdstagere et beskyttelsesniveau, der svarer til det danske, og til at sikre den generelle be-
folkning via miljøet. Der er en mindre usikkerhed knyttet til dokumentationen af effektiviteten for de
værnemidler, der sikrer minimal eksponering via huden. Der findes ikke alternativer til den speci-
fikke anvendelse af stoffet. I Kommissionens forslag er indsat en betragtning om vurdering af egnede
alternativer. Regeringen er principielt uenig i betragtningen på baggrund af en nyligt afsagt dom i
en godkendelsessag om to blychromatpigmenter (T-837/16), men vurderer, at Kommissionens im-
plementering af retssagens elementer kan anses som tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der ikke
findes alternativer til de konkrete funktionelle anvendelser, og betragtningen ikke ændrer ved dette
forhold. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på, at be-
tragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig
grad. Regeringen vil arbejde for, at der stilles supplerende krav til dokumentationen af effektiviteten
af værnemidler, der beskytter huden. Regeringen vil endvidere arbejde for, at godkendelsesperioden
forkortes.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af sten-
kulstjære som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to
måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appel-
udvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommis-
sionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedta-
ger Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist i begyndelsen af november
2020.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det
vil sige den dato, hvor anvendelse
skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse
af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert,
og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter sol-
nedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden ArianeGroup SAS fra Frankrig om fortsat
anvendelse af ca. 8 tons om året af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT):
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer
ArianeGroup SAS fremsendte den 14. februar 2019 ansøgning om godkendelse af højtemperaturs sten-
kulstjære (CTPHT) til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 12. december 2019 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC bemærkede, at der ikke er informationer om den specifikke effektivitet
af handsker og sikkerhedsbeklædning over for stenkulstjære eller polyaromatiske carbonhydrider.
RAC anbefalede desuden gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet, samt
udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere, om
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærker, at
udvikling og test af det mest lovende alternativ vil tage minimum 10 år, samt at ansøger er bundet
af juridiske forpligtelser til at producere i Frankrig ifølge kontrakter med det europæiske
rumagentur (ESA) og den franske stats militær. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet en 12-årig frist for fornyet vurdering.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen, at
der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til 4.
oktober 2032 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsæt-
ning for godkendelsen, at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet,
samt udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere, om risikohåndteringsfor-
anstaltninger og anvendelsesforhold er effektive.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplysnin-
ger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i strid
med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til støtte
for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og har givet
Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne godkendelsen
med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den foreliggende analyse af
alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der berører
bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn samt mulig-
heden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I
det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er endnu ikke afsagt endelig dom i sagen. Kommissio-
nen har vurderet, at der ikke er egnede alternativer tilgængelige for de søgte anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer
2275168_0004.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun ved-
rører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark og
EU.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
3F ønsker klarhed over, hvor ofte overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet skal foretages,
og hvem der er ansvarlig for kontrollen af at dette sker. 3F mener desuden, at der specifikt bør testes
for om de anbefalede værnemidler i tilstrækkelig grad kan beskytte arbejdstager mod gennemtræng-
ning af både det aktive stof og det færdigformulerede produkt, samt hvor længe de pågældende værne-
midler kan beskytte mod gennemtrængning.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan støtte forslaget, men finder, at der skal tages hensyn til konse-
kvenserne af dommen (T-837/16), samt at der stilles supplerende krav til dokumentationen af værne-
midler til beskyttelse af huden. Fagbevægelsens Hovedorganisation har dog det forbehold, at godken-
delsesperioden bør forkortes til 7 år. Fagbevægelsens Hovedorganisation mener, at en godkendelses-
periode på 12 år ikke vil give udgøre et tilstrækkeligt incitament til substitution.
Rådet for Grøn Omstilling kan støtte forslaget, men finder, at der skal tages hensyn til konsekvenserne
af dommen (T-837/16), samt at der stilles supplerende krav til dokumentationen af værnemidler til
beskyttelse af huden. Rådet for Grøn Omstilling finder dog, at fristen for fornyet vurdering bør være 10
år, uanset at udvikling og test af det mest lovende alternativ skønnes at ville tage minimum 10 år, og at
ansøger er bundet af juridiske forpligtelser til at producere i Frankrig ifølge kontrakter med det euro-
pæiske rumagentur (ESA) og den franske stats militær.
Det bemærkes hertil, at ansøger allerede inden ansøgning om godkendelse udførte årlig overvågning af
arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt at denne overvågning forudsættes opretholdt minimum én
gang årligt. Ansvaret for kontrol ligger hos de nationale myndigheder i den pågældende virksomheds
medlemsstat, i dette tilfælde Frankrig. Det færdige produkt giver ikke anledning til nogen bekymringer
for arbejdstagernes udsættelse, da det aktive stof bliver fuldstændig opbrugt. Regeringen arbejder for
at der stilles krav, som blandt andet involverer brug af værnemidler som lever op til gældende krav i
forhold til gennemtrængning. Regeringen vil endvidere arbejde for, at fristen for fornyet vurdering
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som proceskemikalie i produktionen af kulfiberdele til jet- og raketmotorer
(’godkendelsesperioden’)
forkortes til 10 år på baggrund af Kemikalieagenturets Socioøkonomiske Ko-
mités vurdering af, at der ikke er mulighed for substitution inden for 10 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til det danske,
og at der ikke findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Det bemærkes, at der er en
mindre usikkerhed knyttet til dokumentationen for de værnemidler, der beskytter arbejdstageres hud
imod stoffet, da der mangler information om effektiviteten af de anvendte værnemidler i enkelte af de
anvendelsesscenarier som er beskrevet i ansøgningen. Forslaget til gennemførelsesretsakt tager
herudover udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici
for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionen har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolkning
vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen. Re-
geringen er således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete ansøg-
ning vurderes der dog ikke at være egnede alternativer til de konkrete anvendelser. Regeringen anser
derfor Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete forslag,
men lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slet-
tet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, men lægger stor vægt på, at betragtningen om
konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad. Regeringen
vil arbejde for, at der stilles supplerende krav til dokumentationen af værnemidler til beskyttelse af hu-
den. Regeringen vil endvidere arbejde for, at godkendelsesperioden forkortes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5