Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 582
Offentligt
2409827_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens vurdering af Albaniens fremskridt i EU-integrationsprocessen
8771/21
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har i en meddelelse den 12. maj 2021 fremlagt sin vurdering af Albaniens fremskridt i EU-
integrationsprocessen. Kommissionen vurderer, at Albanien i tilstrækkelig grad har leveret på de betingelser, der
blev fastlagt i rådskonklusionerne i marts 2020. Vurderingen kan principielt danne udgangspunkt for
indkaldelsen af de regeringskonferencer, som markerer den formelle begyndelse på optagelsesforhandlingerne med
kandidatlandene Albanien og Nordmakedonien. Da der dog endnu ikke opnået enighed i Rådet om de
forhandlingsrammer, der skal strukturere optagelsesforhandlingerne, er det fortsat uvist, om der kan afholdes
regeringskonferencer med de to lande under portugisisk formandskab.
2. Baggrund
På mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 24. marts 2020 blev der opnået enighed om
indledning af optagelsesforhandlinger med Albanien og Nordmakedonien. Rådskonklusionerne
(formelt vedtaget efterfølgende den 25. marts) beskrev samtidig en række krav, som de to
kandidatlande hver især skal leve op til, inden optagelsesforhandlingerne kan påbegyndes. Det
gælder ikke mindst ift. Albanien.
I rådskonklusionerne fremhæves det, at Albanien forud for den første regeringskonference, der
markerer den formelle start på optagelsesforhandlingerne, skal vedtage en valgreform i
overensstemmelse med anbefalingerne fra OSCE/ODIHR, sikre gennemsigtig finansiering af
politiske partier og valgkampagner, sikre fortsat gennemførelse af reformer af retsvæsenet,
herunder sikre, at forfatningsdomstolen og højesteret fungerer, og afslutte oprettelsen af særlige
strukturer til bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet. Albanien bør også yderligere
styrke bekæmpelsen af korruption og organiseret kriminalitet, herunder gennem samarbejde
med EU-medlemsstaterne og gennem handlingsplanen for efterkommelse af anbefalingerne fra
Den Finansielle Aktionsgruppe (FATF).
Optagelsesforhandlingerne med Albanien og Nordmakedonien vil blive igangsat på to adskilte
regeringskonferencer med deltagelse af samtlige medlemsstater på den ene side og hvert af de
to kandidatlande på den anden. Der vil først blive indkaldt til regeringskonferencer, når det
vurderes, at de to kandidatlande har leveret på kravene beskrevet i rådskonklusionerne af den
24. marts 2020.
Før de første regeringskonferencer kan afholdes, skal Rådet endvidere nå til enighed om de
forhandlingsrammer, der skal strukturere optagelsesforhandlingerne. Forhandlingsrammerne
for de to kandidatlande er udarbejdet med udgangspunkt i den ny metode for udvidelsen,
Kommissionen præsenterede i februar 2020, og som Rådet endosserede i marts 2020.
Udkastene til forhandlingsrammer beskriver, hvordan den nye metode i praksis vil blive
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 582: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens vurdering af Albaniens fremskridt i EU-integrationsprocessen
implementeret i optagelsesforhandlingerne, så forhandlingsprocessen kan blive mere troværdig,
mere forudsigelig, mere dynamisk og være genstand for stærkere politisk styring. Det
understreges, at processen er reversibel, dvs. at den kan skrues tilbage, hvis udviklingen tilsiger
det.
3. Formål og indhold
Kommissionen vurderer i sin meddelelse, som kun foreligger på engelsk, at Albanien har
leveret på de krav, der blev stillet af Rådet i marts 2020:
Albanien har vedtaget en valgreform i overensstemmelse med anbefalingerne fra
OSCE/ODIHR, herunder med lovændringer, der sikrer en gennemsigtig finansiering af
politiske partier og valgkampagner. Den 25. april 2021 afholdtes parlamentsvalg på
baggrund af den nye valglov. De foreløbige vurderinger fra OSCE/ODIHR lyder, at
valget generelt blev gennemført tilfredsstillende.
Albanien har gennemført gennemgribende reformer af retsvæsenet, ikke mindst gennem
udskiftningen af en lang række anklagere og dommere, som ikke levede op til krav om
faglighed og uafhængighed, eller som var under mistanke for korruption. Landets
forfatningsdomstol har siden udgangen af 2020 haft det nødvendig antal dommere til at
være beslutningsdygtig. Landets højesteret fungerer, nye dommere er blevet udnævnt i
marts 2021 og flere dommere forventes udpeget i juni 2021.
De ønskede strukturer til bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet er blevet
oprettet, herunder ikke mindst en særlig anklager for korruption og organiseret
kriminalitet (SPAK), som har igangsat en række sager.
Albanske myndigheders indsats ift. bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet
er øget betydeligt sammenlignet med tidligere år.
Albanien har øget sin deltagelse i internationalt politisamarbejde, herunder gennem
etableringen af et Europol kontor i landet (det første Europol liaisonkontor i regionen).
Albanien har lavet en handlingsplanen for at kunne efterkomme anbefalingerne fra Den
Finansielle Aktionsgruppe (FATF). Pga. COVID-19 har Albanien fået forlænget fristen,
så de sidste punkter i handlingsplanen nu forfalder i februar 2022. Albanien har
endvidere forpligtet sig til fuldt ud at tilpasse landets lovgivning om hvidvaskning af
penge til den gældende EU-ret inden oktober 2021.
Ikke desto mindre fremgår det klart af Kommissionens meddelelse, at der fortsat udestår en
betydelig indsats fra de albanske myndigheders side, ikke mindst ift. yderligere at skærpe
indsatsen mod korruption og organiseret kriminalitet. De relevante strukturer er ganske vist
etableret og er nu funktionsdygtige
hvilket var kravet fra Rådets side i marts 2020
men det
vil påhvile Kommissionen løbende at overvåge udviklingen i Albanien og rapportere til Rådet
herom.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 582: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens vurdering af Albaniens fremskridt i EU-integrationsprocessen
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Forhandlingssituationen
Det forventes, at Rådet vil tage Kommissionens meddelelse til efterretning. Generelt deles
Kommissionens vurdering af medlemslandene, herunder også af de medlemslande, som
tidligere har været kritiske ift. Albaniens reformniveau. Det er på den baggrund muligt, at der i
forbindelse med rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 vil blive udarbejdet
rådskonklusioner, som med henvisning til Kommissionens vurdering anerkender, at Albanien
opfylder de krav, der blev stillet af Rådet i marts 2020.
Derimod er det tvivlsomt, om Kommissionens meddelelse vil medføre en snarlig indledning af
optagelsesforhandlinger med Albanien. Der er principiel enighed i Rådet om det tekniske
indhold i de fremlagte forhandlingsrammer for de to kandidatlande Albanien og
Nordmakedonien. Imidlertid har et medlemsland blokeret for forhandlingsrammen for
Nordmakedonien på grund af en bilateral strid. Vetoet vedrører ikke forhandlingsrammen for
Albanien, men en række medlemslande ønsker ikke at opsplitte vedtagelsen af
forhandlingsrammerne for de to lande. Vedtagelsen af begge forhandlingsrammer er derfor
foreløbigt sat på hold. Det er på den baggrund uvist, om der kan afholdes regeringskonferencer
med de to lande under portugisisk formandskab.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens holdning har hele tiden været, at der først kan afholdes regeringskonferencer med
Albanien og Nordmakedonien, når de har opfyldt de betingelser, der er beskrevet i
rådskonklusionerne af 24. marts 2020. Nordmakedonien har længe levet op til betingelserne.
Kommissionens vurdering er, at Albanien nu også lever op til betingelserne. Regeringen er rede
til at tage Kommissionens meddelelse herom til efterretning.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog den 28. september 2020 et grund- og nærhedsnotat om
Kommissionens udkast til forhandlingsrammer med Albanien og Nordmakedonien. Punktet
udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen blev senest forelagt for Folketingets
Europaudvalg den 15. april 2021 til orientering.