Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 546
Offentligt
2397386_0001.png
Den 17. maj 2021
FVM 053
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11 i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fornyet godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter
end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11
i henhold til GMO-forordningen (komitesag). Godkendelsen vedrører ikke dyrkning af majsen i EU.
Majs Bt11 er tidligere risikovurderet og godkendt i EU, men ansøgningen skal fornyes efter 10 år,
hvorfor der nu søges igen. Bt11-majsen har ved gensplejsning fået tilført to nye gener, som giver resi-
stens overfor visse insekter og tolerance over for herbicider med det aktive stof glufosinat. Majsen
indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU
omhandler sikkerheden af de produkter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirk-
ning heraf. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderer, at den genmodifice-
rede majs er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs med hensyn til poten-
tielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgi-
vende danske eksperter ved DTU Fødevareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til
afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder med frist
i slutningen af maj 2021. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om fornyet tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre
produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret
majs Bt11 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. septem-
ber 2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 11 og 23.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 546: Notat om komitésag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11
2397386_0002.png
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kom-
missionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i skriftlig procedure i den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder med frist i slutningen af maj 2021.
Formål og indhold
I september 2018 indsendte Syngenta Crop Protection en ansøgning om fornyet godkendelse af fødeva-
rer, foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af
genetisk modificeret majs Bt11 i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Formålet er fortsat import og
markedsføring af afgrøderne eller produkter heraf til anvendelse som fødevarer og foder eller fremstil-
ling heraf, samt til andre formål, som ikke er fødevarer eller foder. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning
af majsen i EU.
Bt11 majs har ved gensplejsning fået tilført to nye gener (CryIA(b) og pat) som giver resistens overfor
visse insekter og tolerance over for herbicider med det aktive stof glufosinat. Majsen indeholder ikke
antibiotikaresistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra kon-
ventionel (ikke-genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er den 13. januar 2021 kommet med en udtalelse
vedrørende sikkerheden af majs Bt11 til de ansøgte formål. Udtalelserne er udarbejdet som led i ansøg-
ningsproceduren for godkendelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i henhold
til forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.
EFSA’s konklusion vedrørende risikovurderingen er, at
majsen er lige så sikker at anvende som tilsva-
rende ikke-genmodificeret majs til de ansøgte formål.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
EFSA har ligeledes vurderet, at den af ansøger indsendte miljømæssige monitoreringsplan i form af en
generel overvågningsplan er på linje med den påtænkte anvendelse af produkterne.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives fornyet tilladelse til import, forarbejdning og markeds-
føring af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller
er fremstillet af majs BT11. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 546: Notat om komitésag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11
2397386_0003.png
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs BT11 skal i
henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeret
majs”
eller ”fremstillet
af genetisk modificeret majs”
i overensstemmelse med de almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end føde-
vare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige frø af den genmodificerede majs.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive erhvervsøkono-
miske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet en manglende godkendelse vil kunne
afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet. Godkendelsen af den konkrete
GM-majs forventes desuden ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs Bt11 konkluderer
EFSA, at der ikke er kommet ny viden til som ændrer den oprindelige godkendelse, og at majsen ved de
påtænkte anvendelser er lige så sikker som tilsvarende konventionel, ikke-genmodificeret majs med
hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Dette indebærer bl.a., at de
nye proteiner, der dannes som følge af genmodificeringen, vurderes at være sundhedsmæssigt uproble-
matiske.
Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de produkter, der ønskes
markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og
foder vurderes og reguleres under EU’s pesticid-regler,
ikke under GMO-reglerne. Eventuelle restind-
hold af pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrø-
der.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan til-
slutte sig EFSA’s vurdering af, at
majs Bt11 er lige så sikker som konventionel ikke-genmodificeret majs.
Landbrugsstyrelsen har bedt Aarhus Universitet om at vurdere de natur- og miljømæssige konsekvenser
ved en godkendelse af genetisk modificeret majs BT11 til fødevare- og foderbrug. Universitetet har den
18. februar 2021 vurderet, at risikovurderingen fra EFSA er relevant i dansk kontekst, og at der er en
negligerbar
risiko for effekter på dansk natur og miljø ved import af majs Bt11 på de angivne betingelser.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 546: Notat om komitésag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11
2397386_0004.png
Universitet har endvidere vurderet, at den generelle overvågning dækker behovet for overvågning. Vur-
deringen er hermed i overensstemmelse med EFSA’s vurdering.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om godkendelsen majs BT11.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at tilladelse til markedsføring af foder, fødevarer og andre produkter, der inde-
holder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11 fornyes, idet EFSA i sin risikovur-
dering har konkluderet, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs
til de ansøgte formål.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod godkendelsen. Foreningen er ikke enig i vurderingen
af, at markedsføringen af majsen ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed eller på
miljøet. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige for sundhedens
opretholdelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komiteafstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er
under GMO-for-
ordningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forven-
tes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af majs Bt11 giver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens
kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den bag-
grund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4