18 Maj 2021
Sendt pr e-mail til følgende modtagere
Retsudvalget
Erhvervsudvalget
Europaudvalget
Ordførerne på L213
Justitsminister Nick Hækkerup
Ansatte skal trygt kunne være whistleblowere
–
også i koncerner
Lovforslag om beskyttelse af whistleblowere er nu blevet fremsat for Folketinget.
Der henvises til brev af 12. maj 2021 fra AP Møller-Maersk fremsendt på vegne af en række andre virksomheder om
irkso heder es eky ri g edrøre de i ple e teri ge af EU’s histle lo er-direktiv
i Danmark. Carlsberg kan
fuldt ud tilslutte sig brevets indhold, herunder opfordringen til at koncerner gives mulighed for at etablere en central
ordning.
De fleste større virksomheder har allerede etableret velfungerende whistleblowerordninger og arbejder på daglig basis
med at sikre whistlebloweres rettigheder. Det er til gavn for både arbejdsgivere og arbejdstagere, at mulige
lovovertrædelser og andre alvorlige forhold bringes frem i lyset og håndteres på ordentlig vis. Vi byder derfor de nye
regler velkomne, da reglerne i overvejende grad forbedrer whistlebloweres retsstilling og beskyttelse. Reglerne vil være
med til at understøtte en tillidsvækkende virksomhedskultur og transparens på offentlige såvel som private
arbejdspladser.
Der er dog et væsentligt punkt i den nye danske implementeringslov, hvor whistleblowere i store virksomheder reelt
stilles dårligere end i dag.
Lovforslaget lægger op til, at store koncerner ikke kan etablere en fælles central whistleblowerordning men i stedet er
nødsaget til at etablere en lokal whistleblowerordning for hvert større datterselskab (dvs. med 250 eller flere ansatte).
Vi mener, at dette vil forringe whistlebloweres retsstilling og beskyttelse i store koncerner markant. Dette vil selvsagt
påvirke effektiviteten og værdien af whistleblowerordninger, da det kan afholde whistleblowere fra at stå frem.
En central whistleblowerordning sikrer whistlebloweren bedre behandling og sikkerhed:
•
Whistleblowersager kan dække et bredt spektrum (fx. HR, korruption, bestikkelse, health safety and security,
persondatabeskyttelse, konkurrenceretsovertrædelser, lovbrud i bredere forstand osv.). En whistleblower vil
være bedre tjent med, at sager behandles af en central funktion, der er etableret til formålet, og som har de
fornødne specialkompetencer, professionalisme samt ressourcer til at behandle forskelligartede sager.