Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 535
Offentligt
2394899_0001.png
EU og Internationalt
Den 12. maj 2021
MIM 050
Samlenotat
1.
Kommissionens forslag om ændring af forordning nr. 1628 af 2016 om mobile ikke-
vejgående maskiner med henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen
- Tidlig orientering
KOM-dokument foreligger ikke
side 2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 535: Samlenotat vedr. mobile ikke-vejgående maskiner med henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen
2394899_0002.png
1.
Om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning nr. 1628 af 2016 om mobile ikke-vejgående maskiner med henblik på
at adressere konsekvenser af covid-19 krisen
KOM-dokument foreligger ikke
Revideres version af grund- og nærhedsnotat sendt til Folketingets Europaudvalg den 12. maj 2021
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om ændring af forordning nr. 1628 af 2016 om
overgangsbestemmelser med henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen. Forslaget har
til formål at forlænge overgangsperioden med seks måneder for lovlig omsætning af
overgangsmotorer til brug i mobile ikke-vejgående maskiner for visse motorkategorier. Forslaget
stilles som følge af forstyrrelser i produktionen forårsaget af covid-19 krisen samt midlertidig
lukning af Suezkanalen. Sagen haster, da reglerne udløber 30. juni 2021. En vedtagelse af forslaget
skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU nævneværdigt.
Baggrund
Kommissionen ventes medio maj 2021 at fremsætte forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning nr. 1628 af 2016 om overgangsbestemmelser med henblik på at
adressere konsekvenser af covid-19 krisen.
Forslaget ventes fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter proceduren for den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294
Forslaget forventes behandlet af Rådet ultimo maj og af Europa-Parlament primo juni og endeligt
vedtaget i juni.
Formål og indhold
Overgangsbestemmelserne i forordningens artikel 58 fastsætter en række bestemmelser om at bringe
motorer og maskiner i omsætning på det europæiske marked i overgangen mellem to trinkrav.
Forslaget har til formål at forlænge overgangsperioden for lovlig omsætning af overgangsmotorer og
maskiner, der opfylder det tidligere trinkrav for mobile ikke-vejgående maskiner. Overgangsperioden
foreslås forlænget med seks måneder. Det gælder motorkategori NRE fra 56-130kW samt IWA/IWP
over 300 kW som anvendes i maskineri, traktorer og indre vandvej (flodpramme).
Trinkrav (stages) til arbejdsmaskiner fastsætter grænseværdier for, hvor meget motoren må forurene
(luftforurening), ligesom Euronormerne gør for vejgående køretøjer. Trinkravene er gradvist blevet
skærpet, og fra 2019-2021 træder trinkrav V i kraft. Ikrafttrædelsesdatoerne for trinkrav V indføres
rullende for respektive effektkategorier over et par år for at give fabrikanterne et passende tidsrum ved
overgangen til det nye emissionstrin, samtidig med at den administrative byrde for
godkendelsesmyndighederne reduceres. Effektkategorierne er nærmere fastsat i forordningens bilag 3
og udtrykker en given motors effekt i kW.
Sidste år blev der besluttet en forlængelse på 1 år til motorkategorier under 56 kW og over 130kW som
følge af Covid-19, da disse overgangsmotorer skulle være bragt i omsætning senest 30 juni 2020.
Kommissionen har uformelt orienteret om deres kommende forslag, hvor motorkategorier som senest
skulle være bragt i omsætning 30. juni 2021 omfattes. Her tilkendegives, at covid-19-krisen fortsat har
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 535: Samlenotat vedr. mobile ikke-vejgående maskiner med henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen
forstyrret produktionskæderne i branchen. Endvidere har midlertidig blokering af Suezkanalen
yderligere forsinket leverancer fra Asien. Kommissionen har oplyst, at der for indre vandvej endnu
ikke er markedsført motorer, der opfylder trinkrav V, hvorfor denne branche anses som udfordret.
Kommissionen forventes at foreslå, at forlænge fristen med seks måneder, da det anses for passende, i
lyset af at der ikke længere er fuld nedlukning af samfundet, men afstandskrav og andre Covid-19
foranstaltninger har mindsket produktiviteten. Kommissionen vurderer på den baggrund, at den
nuværende situation kan have økonomiske konsekvenser for erhvervet, såfremt reglerne ikke tilpasses.
Omvendt ønsker Kommissionen ikke at forlænge fristen yderligere, for at sikre overgang til nye
miljøkrav (trinkrav V).
Forslaget vurderes at berøre ca. 12-14.000 overgangsmotorer ud af et total på 20.000 motorer i EU.
Disse motorer skal efter reglerne allerede være produceret inden ikrafttrædelsen af trinkrav V (1.
januar 2020). Forslaget vil dermed ikke indebære produktion af flere motorer fra et tidligere trinkrav.
Forslaget har derimod til hensigt at forlænge den periode, hvormed motorerne lovligt kan bringes i
omsætning og indbygges i maskinen på det europæiske marked med det formål, at maskinopbyggeren
eller fabrikanten ikke brænder inde med dem på lageret.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Forslaget ændrer i en forordning med direkte retsvirkning.
Kommissionen vil som opfølgning på forslaget fremsætte en delegeret retsakt, der gennemfører
reglerne for traktorer, da disse følger emissionstrinkrav for mobile ikke-vejgående maskiner jf. artikel
19 i forordning nr. 167 af 2013 om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugstraktorer.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Konsekvenser
for erhvervet vil i givet fald være positive som følge af, at overgangsperioden forlænges og dermed yder
mere fleksibilitet inden for reglerne.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 535: Samlenotat vedr. mobile ikke-vejgående maskiner med henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen
2394899_0004.png
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
nævneværdigt.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
De danske bilimportører noterer, at Kommissionen foreslår et EU-retsligt grundlag for en forlængelse
af overgangsperioden for lovlig omsætning af motorer, der ikke opfylder skærpede normkrav for
mobile ikke-vejgående maskiner, som følge af covid-19. De bemærker, at der er samme behov for
vejgående køretøjer om end disse ikke er omfattet af dette forslag.
3F bemærker, at de kan acceptere forlængelsen under forudsætning af, at den ikke forlænges
yderligere end de foreslåede seks måneder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om de andre medlemsstaters holdninger, men det forventes, at de
fleste medlemsstater vil stille sig positiv over for forslaget. Baseret for forhandlinger af det lignende
forslag fra 2020 må enkelte medlemsstater forventes at ønske en længere overgangsperiode.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan acceptere at forlænge overgangsperioden, som følge af Covid-19, men ønsker samtidigt
ikke at bremse overgangen til det nyeste trinkrav V. Regeringen vil derfor lægge vægt på, at
forlængelsen af overgangsperioden begrænses og maksimalt bliver seks måneder.
Regeringen ønsker alene at forlænge overgangsperioden i overgangsbestemmelserne for
effektkategorier, der er særligt påvirket af covid-19 krisen, og hvor deadline for omsætning af
overgangsmotorer udløber 30. juni 2021.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget grund- og nærhedsnotat om forslaget d. 12. maj 2021.
4