Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2272738_0001.png
Brexit og de fremtidige
relationer til UK
Foretræde for Folketingets Europaudvalg
30. oktober 2020
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0002.png
UK
et afgørende marked og en vigtig partner
Et nærmarked med eksport for mere end 12 mia. kr./år
fra fødevareklyngen
Et højværdimarked med præference for danske
fødevarer
og for bæredygtighed, dyrevelfærd og kvalitet
Meget veletablerede forsyningskæder
Store investeringer i den britiske fødevaresektor
En nær partner og allieret
politisk og økonomisk
Stor betydning for produktion og beskæftigelse i
landdistrikter
UK eksport
understøtter
10.000 jobs i
landdistrikterne
Case: Arla Foods
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0003.png
post-brexIt perspektIver for
DEN E
ÆI KE MEJE I EK
Peter Giørtz-Carlsen
EVP, Vicekoncerndirektør
Arla Foods
30. oktober 2020
Foretræde for EuropaUdvalget,
Christiansborg
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0004.png
storbritannien
er
arlas
E
enkeltmarked
100%
80%
60%
40%
20%
0%
25%
25%
12%
16%
UK
Samlet
omsætning
Milk-pool
Mejerier
Medarbejdere
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0005.png
E
mejerIsektorer er
Æ F
B NDNE
VÆRDI AF TOTAL HANDEL
VÆRDI AF IMPORT FRA UK
VÆRDI AF EXPORT TIL UK
HOLLAND
396 mEUR
156 mEUR
240 mEUR
IRLAND
1,439 mEUR
558 mEUR
880 mEUR
DANMARK
251 mEUR
39 mEUR
212 mEUR
POLEN
118 mEUR
21 mEUR
96 mEUR
af hele Storbritanniens
fødevareforbrug kommer fra EU
af Storbritanniens import af
mejeriprodukter kommer fra EU
BELGIEN
444 mEUR
212 mEUR
232 mEUR
FRANKRIG
720 mEUR
170 mEUR
551 mEUR
TYSKLAND
462 mEUR
78 mEUR
384 mEUR
af det britiske landbrugs
hjælpestoffer kommer fra EU lande
ITALIEN
369 mEUR
79 mEUR
290 mEUR
GRÆKENLAND
122 mEUR
11 mEUR
111 mEUR
CYPERN
111 mEUR
3 mEUR
108 mEUR
Kilde: EDA, 2019 trade data.
1) Baseret på værdien af den samlede handel med Storbritanien i 2019 (import + export)
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0006.png
ny analyse belyser omfattende post-brexIt
K N EK EN E F
F DE A E EK
EN
London School of Economics, Jul. 2018
London School of Economics, Sep. 2020
Forsinkelser ved grænserne
Mangel på veterinærer og
faguddannet personale
Øgede omkostninger for
aktører i hele værdikæden
Fødevaresektoren i
Storbritanien og EU er
dybt integrerede
Pris inflation i både UK og
EU
Stor nedgang i handel og -
varestrømme mellem EU-
UK
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0007.png
GEDE
LD A E
D IKKE A E EK
IL AMME F DE-
og
EN HÅ D
ED E N
-deal
Gns toldsatser
1
eksport
(UK til EU)
Gns toldsatser
1
import
(EU til UK)
FRA EU TIl UK
Føde- og drikkevaresektoren er
EU
største
forarbejdningsindustri. Sektoren genererer en årlig
omsætning på
1.2
trilliard
og en værditilvækst på
236
mia.
Gns toldsats for føde- og drikkevaresektoren fra UK
> EU er
4x større
end alle øvrige sektorer
Fra EU > UK er den gns toldsats for føde- og
drikkevaresektoren over
6x større
end alle øvrige
sektorer
Omkostninger ifb told- og handelshindringer vil
blive
overvæltet forbrugerpriserne
og medføre
prisstigninger på 13 -28 %
Kategori
Mælk & Fløde
Ost
Gns. tariffs
1
44%
40%
Smør
Yoghurt
Flødeost
Kilde: LSE report, Sep-2020; AHDB.com; Food and Drink Europe Data & Trends 2019
40%
18%
8%
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0008.png
uanset aftale vIl
GE
frIktIon og
handelshIndrInger
MEDF E
yderlIgere
omkostnInger
Transaktionsomkostninger ifb
oprindelsesmærkning vil udgøre 8% på det
underliggende produkt. 85% af omkostningen
skyldes ekstra papirarbejde
!
!
!
Ekstra
omkostninger
som følge af
SPS regler
Forskellige
mærkningssystemer
i UK og EU
Forskelle i UK og
EU landbrugs- og miljøpolitik
Visse
mejeriprodukter
vil være særligt udsatte sfa
øgede handelsomkostninger
og fordi
produktionen ikke kan flyttes til UK
Isoleret set vil importerklæringer beløbe sig til
£4
mia
årligt
Et ekstra minuts kontrol af een lastbil ved
grænsen vil føre til kødannelse og øge
ventetiden >1,4 time.
Øgede omkostninger - i særdeleshed for
mejeriprodukter (og øvrige produkter af animalsk
oprindelse)
Kilde: LSE report, Sep-2020
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0009.png
Å LÆNGE E IG
skIfte I
A E
IL DE
MMENE
ÅE
IGNIFIKAN
Mejerieksporten fra EU til UK vurderes at falde
med henholdsvis
vs.
i en fri handels
aftale og i et no-deal scenarie
2
FTA vs. No-deal
Gns reduktion i
Imports og export af
fødevarer,
1
I et no-deal scenarie, vil flere produktlinier ikke
længere blive importeret fra EU til Storbritanien
fx
og
Et no-deal scenarie vil medføre et overskud på 2,7 mia
kg rå mælk, som skal finde nye markeder
Jo større divergens, desto sværere vil det blive at handle med produkter af
animalsk oprindelse
Kilde: LSE report, Sep-2020.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0010.png
A LA
N KE
En frihandelsaftale uden told på mejeriprodukter…
Tak for opmærksomheden !
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0011.png
Fremtidige relationer til UK
anbefalinger og forberedelser
Skabe det bedst mulige forhandlingsresultat i EU
Fastholde de tætte relationer til UK
Sikre en smidig samhandel
• Undgå flaskehalse i DK og ”tryktest” systemer og kontrol
Tilstrækkelige ressourcer og kompetence hos danske myndigheder
især til veterinær- og grænsekontrol i Fødevarestyrelsen
Fleksibilitet i håndtering af udfordringer
især i overgangsfase
Særlig Brexit Task Force til løsning af praktiske udfordringer
Målrettet investering i nye og flere markedsåbninger
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Materiale fra Arla og Landbrug & Fødevarers foretræde d. 30. oktober 2020 om Brexits konsekvenser for fødevarebranchen
2272738_0012.png
Spørgsmål?