Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
2390392_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
10. maj 2021
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-505/19
Titel og kort sagsresumé
Bundesrepublik Deutschland
Emne:
Princippet om forbud mod dobbeltstraf og reglerne om
databe-skyttelse på området for Interpols arbejde.
Spørgsmål:
a) Skal Schengenkonventionens artikel 54, sammenholdt
med artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder (herefter »chartret«), fortolkes
således, at allerede indledningen af en straffesag i alle lande
omfattet af Schengenaftalen af 14. juni 1985 mellem
regeringerne i Beneluxstaterne, i Forbundsrepublikken
Tyskland og i Frankrig omhandlende den skridtvise
afvikling af kontrollen ved de fælles grænser
(Schengenreglerne, jf. artikel 1, stk. 2, i Rådets afgørelse af
20.5.1999, 1999/435/EF, EUT L 239 af 22.9.2000, s. 13)
på grund af den samme lovovertrædelse er udelukket, når
en tysk anklagemyndighed indstiller en indledt straffesag,
efter at den sigtede har opfyldt bestemte vilkår, herunder
navnlig har betalt et bestemt af anklagemyndigheden fastsat
pengebeløb?
[…]
f) Må medlemsstaterne kun behandle oplysninger, som
indgår i en til Den Internationale
Kriminalpolitiorganisation
Interpol
af tredjelande
indgivet efterlysning (»Red Notice«), hvis et tredjeland med
efterlysningen formidler en anholdelses- og
udleveringsanmodning og samtidig fremsætter en
anholdelsesanmodning, der ikke strider mod EU-retten,
herunder navnlig forbuddet mod dobbeltstraf?
1
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Proces-
skridt
Dom
Dato
12.05.21
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0002.png
Forenede
sager C-
83/19
C-127/19
C-195/19
C-291/19
C-355/10
C-397/10
Asociaţia “Forumul Judecătorilor din România” m.fl.
(Rumænien
CVM)
Emne:
Rumænien og Bulgariens overholdelse af samarbejds- og
verifikationsmekanismen, herunder retsstatsprincippet
Spørgsmål:
1. Skal den mekanisme for samarbejde og kontrol (MSK),
der blev oprettet ved Kommissionens beslutning
2006/928/EF af 13. december 2006, anses for en retsakt
udstedt af en EU-institution som omhandlet i artikel 267
TEUF, som kan fortolkes af Den Europæiske Unions
Domstol?
2. Er indholdet, karakteren og varigheden af den
mekanisme for samarbejde og kontrol (MSK), der blev
oprettet ved Kommissionens beslutning 2006/928/EF af
13. december 2006, omfattet af anvendelsesområdet for
traktaten om Republikken Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelse af Den Europæiske Union, som Rumænien
undertegnede i Luxembourg den 25. april 2005? Er
kravene i de rapporter, der udarbejdes inden for rammerne
af denne mekanisme, bindende for Rumænien?
3. Skal artikel 19, stk. 1, andet afsnit, i traktaten om Den
Europæiske Union fortolkes således, at medlemsstaterne
forpligtes til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at
sikre en effektiv retsbeskyttelse på de områder, der er
omfattet af EU-retten, dvs. garantier for en uafhængig
disciplinær procedure for rumænske dommere, hvor der
ikke foreligger nogen risiko for politisk påvirkning af
sådanne procedurers forløb, f.eks. ved at regeringen
direkte, herunder foreløbigt, udpeger ledelsen i Inspecția
Judiciară (retsinspektoratet, Rumænien)?
4. Skal artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union
fortolkes således, at medlemsstaterne har pligt til at opfylde
de retsstatskriterier, som også er fastsat i de rapporter, der
udarbejdes inden for rammerne af den mekanisme for
samarbejde og kontrol (MSK), der blev oprettet ved
Kommissionens beslutning 2006/928/EF af 13. december
2006, i forbindelse med procedurer, hvor regeringen
direkte, herunder foreløbigt, udpeger ledelsen i Inspecția
Judiciară (retsinspektoratet, Rumænien)?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Dom
18.05.21
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0003.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
C-27/20
Titel og kort sagsresumé
CAF
»Skal EU-retten, særlig artikel 20 og 45 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, og artikel 4 i forordning nr. 883/2004 og artikel 7 i
forordning nr. 492/2011, fortolkes således, at den er til hinder for en
national bestemmelse som artikel R 532-3 i code de la sécurité sociale, som
fastsætter referencekalenderåret for beregning af børnetilskud til det
næstsidste år forud for betalingsperioden, hvilket resulterer i en situation,
hvor modtageren, efter en væsentlig stigning i sine indtægter i en anden
medlemsstat oplever et fald i disse indtægter [som følge af] sin
tilbagevenden til hjemlandet, hvorfor modtageren til forskel fra
statsborgere, der ikke har benyttet sig af deres ret til fri bevægelighed,
delvist fratages retten til børnetilskud?«
Altenrhein Luftfahrt
Skal en hård landing, som dog ligger inden for et flys normale
driftsområde, og som medfører en passagers tilskadekomst, betragtes som
en ulykke, jf. artikel 17, stk. 1, i Konvention om indførelse af visse
ensartede regler for international luftbefordring, som den 28. maj 1999
blev vedtaget i Montreal, den 9. december 1999 blev undertegnet af Det
Europæiske Fællesskab og den 5. april 2001 blev godkendt ved Rådets
beslutning 2001/539/EF?
Hauptzollamt B
Skal artikel 57, stk. 5, litra a), i forordning nr. 865/2006, som ændret ved
forordning nr. 2015/870, fortolkes således, at en importør, der medbringer
en samlet mængde på mere end 125 gram kaviar fra størarter
(Acipenseriformes spp.) i individuelt mærkede beholdere, og hverken
forelægger et (re)eksportdokument eller en importtilladelse herfor, skal
kunne beholde en mængde på højst 125 g kaviar, såfremt indførslen ikke
tjener et af de i artikel 57, stk. 1, første afsnit, i forordning nr. 865/2006
nævnte formål?
Såfremt dette spørgsmål besvares bekræftende:
Er enheder, der føres ind i Unionens toldområde, også omfattet af
begrebet »personlige effekter og bohave« som omhandlet i artikel 7, nr. 3),
i forordning nr. 338/97 i tilfælde, hvor importøren på tidspunktet for
indførslen erklærer, at han efter indførslen vil forære disse til andre
personer?
Hauptzollamt B
Skal et krav på tilbagebetaling af elektricitetsafgift, der er opkrævet med
urette, i henhold til EU-retten pålægges renter, hvis den nedsatte
elektricitetsafgift var baseret på den fakultative afgiftslempelse i henhold til
artikel 17, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003
om omstrukturering af EF bestemmelserne for beskatning af
energiprodukter og elektricitet, og den for højt ansatte afgift udelukkende
skyldtes en urigtig anvendelse i den foreliggende sag af den nationale
bestemmelse, som er vedtaget til gennemførelse af artikel 17, stk. 1, litra a),
i direktiv 2003/96/EF?
Bank Melli Iran
1. Finder artikel 5, stk. 1, i forordning nr. 2271/96 kun anvendelse, hvis
der fra Amerikas Forenede Staters side direkte eller indirekte er udstedt
administrative eller retslige anvisninger til den handlende
EUerhvervsdrivende, eller er det tilstrækkeligt for anvendelsen, at den EU-
erhvervsdrivendes handlinger også uden sådanne anvisninger er rettet mod
at følge sekundære sanktioner?
Interessent
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Justitsministeriet
Sags-
type
O-sag
Proces
skridt
Dom
Dato
12.05.21
C-70/20
Transportministeriet
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
12.05.21
C-87/20
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Toldstyrelsen
O-sag
Dom
12.05.21
C-100/20
Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet
O-sag
GA
12.05.21
C-124/20
Udenrigsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
12.05.21
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0004.png
2. Såfremt Domstolen svarer bekræftende på det første spørgsmåls anden
del: Er artikel 5, stk. 1, i forordning nr. 2271/96 til hinder for en forståelse
af national ret, hvorefter det er muligt for den opsigende at foretage en
hvilken som helst opsigelse af et løbende kontraktforhold med en
kontrahent, der er opført på listen over Specially Designated Nationals
(SDN), som føres
af USA’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) –
og
dermed også en opsigelse, som er motiveret af et ønske om at følge USA’s
sanktioner
uden at dette kræver en opsigelsesgrund, og derfor uden at
den opsigende i en civil retssag skal redegøre for og bevise, at opsigelsen i
hvert fald ikke er begrundet i et ønske om at følge USA’s sanktioner?
3. Såfremt Domstolen besvarer det andet spørgsmål bekræftende: Skal en
ordinær opsigelse, som udgør en tilsidesættelse af artikel 5, stk. 1, i
forordning nr. 2271/96, altid anses for ugyldig, eller kan forordningens
formål også opnås med andre sanktioner, f.eks. udstedelse af en bøde?
4. Såfremt Domstolen svarer bekræftende på det tredje spørgsmåls første
del: Gælder dette i betragtning af dels artikel 16 og artikel 52 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, dels
muligheden for at tildele dispensationer i henhold til artikel 5, stk. 2, i
forordning nr. 2271/96 også i tilfælde, hvor den EU-erhvervsdrivende ved
at opretholde forretningsforbindelsen med den kontrahent, som er opført
på listen, risikerer betydelige økonomiske tab på markedet i USA (i den
foreliggende sag 50% af koncernens omsætning)?
T-318/18
Amazon EU og Amazon.com mod Kommissionen
Påstande:
Artikel 1-4 i Europa-Kommissionens afgørelse af 4. oktober
2017 om statsstøtte SA.38944 (2014/C) (ex 2014/NN) fra Luxembourg til
Amazon, som fastslår, at Luxembourg tildelte LuxOpCo ulovlig statsstøtte
i perioden maj 2006
juni 2014 i henhold til en skatteafgørelse fra 2003
(1), annulleres
Subsidiært annulleres afgørelsens artikel 2-4.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Luxembourg mod Kommissionen
Påstande:
Søgsmålet antages til realitetsbehandling, og sagsøgeren gives
medhold.
Principalt annulleres Kommissionens afgørelse af 20. juni 2018 om den
angivelige statsstøtte SA.44888, som Storhertugdømmet Luxembourg
skulle have iværksat til fordel for Engie.
Subsidiært annulleres Kommissionens afgørelse af 20. juni 2018 om den
angivelige statsstøtte SA.44888, som Storhertugdømmet Luxembourg
skulle have iværksat til fordel for Engie, for så vidt som støtten herved
anordnes tilbagesøgt.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
ENGIE Global LNG Holding m.fl. mod Kommissionen
Påstande:
Søgsmålet antages til realitetsbehandling, og sagsøgerne gives
medhold.
Principalt annulleres den anfægtede afgørelse.
Subsidiært annulleres den anfægtede afgørelses artikel 2, for så vidt som
den pålægger tilbagesøgning af støtten.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Ryanair mod Kommissionen*
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse (EU) af 10. juni 2020 om
statsstøtte SA.57369 (2020/N) COVID-19
Portugal
Støtte til TAP
(1) annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Sagsøgeren har ligeledes fremsat anmodning om, at der træffes afgørelse
efter en fremskyndet procedure i henhold til artikel 23a i statutten for Den
Europæiske Unions Domstol.
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
12.05.21
T-516/18
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
12.05.21
T-525/18
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
12.05.21
T-465/20
Transportministeriet
O-sag
Dom
19.05.21
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0005.png
T-628/20
Ryanair mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse (EU) af 31. juli 2020 om
statsstøtte SA.57659
Spanien
Recapitalisation fund annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Sagsøgeren har ligeledes nedlagt påstand om, at søgsmålet behandles i en
fremskyndet procedure som omhandlet i artikel 23a i statutten for Den
Europæiske Unions Domstol.
X
Spørgsmål 1A: Skal artikel 5, stk. 1, i direktiv 2008/68/EF (EUT L 260)
om indlandstransport af farligt gods fortolkes således, at den er til hinder
for et vilkår i en tilladelse til en LPG-tankstation, hvori det bestemmes, at
den pågældende LPG-tankstation udelukkende må forsynes fra LPG-
tankvogne med en varmebeskyttende beklædning, mens denne forpligtelse
ikke er pålagt en eller flere af de for LPGtankvogne ansvarlige?
Spørgsmål 1B: Har det for besvarelsen af de første spørgsmål nogen
betydning, at medlemsstaten har indgået en aftale i form af »Safety Deal
varmebeskyttende beklædning på LPG-tankvogne« med markedsaktører i
LPG-branchen (blandet andet ansvarlige for LPG-tankstationer,
producenter, sælgere og transportører af LPG), hvor aktørerne har
forpligtet sig til at anvende varmebeskyttende beklædning, og at
medlemsstaten i tilslutning hertil har udstedt cirkulæret »Circulaire
effectafstanden externe veiligheid LPG-tankstations voor besluiten met
gevolgen voor de effecten van een ongeval« (cirkulære om
sikkerhedsafstande på LPGtankstationer af hensyn til den ydre sikkerhed
med henblik på afgørelser vedrørende følgerne af en ulykke), hvori der er
fastsat supplerende sikkerhedsbestemmelser, hvorefter LPG-tankstationer
skal forsynes fra tankvogne, der har en varmebeskyttende beklædning?
Spørgsmål 2A: Hvis en national retsinstans skal bedømme lovligheden af
en afgørelse om håndhævelse, der har til formål at sikre opfyldelsen af et
vilkår i en afgørelse om tilladelse, som er blevet endelig, og hvilket vilkår er
i strid med EU-retten:
tillader EU-retten, nærmere bestemt Domstolens praksis vedrørende
national procesautonomi, at den nationale retsinstans i princippet lægger til
grund, at et sådant vilkår i en sådan afgørelse om tilladelse er lovligt,
medmindre vilkåret åbenlyst er i strid med trinhøjere ret, herunder EU-
retten? Og i bekræftende fald, stiller EU-retten da (supplerende)
betingelser for denne undtagelse?
eller følger det af EU-retten, herunder Domstolens dom, Ciola (sag C-
224/97, ECLI:EU:C:1999:212), og dom Man Sugar (sag 274/04,
ECLI:EU:C:2006:233), at den nationale retsinstans ikke skal anvende et
sådant vilkår for tilladelsen på grund af modstriden med EU-retten?
Spørgsmål 2B: Har det for besvarelsen af spørgsmål 2A nogen betydning,
om afgørelsen om håndhævelse er udtryk for en sanktion med henblik på
genopretning (remedy) eller en strafferetlig sanktion (criminal charge)?
Azienda Sanitaria Provinciale di Catania
1) »Udgør bestemmelsen i artikel 25, stk. 16, i Siciliens regionallov nr. [19]
af22. december 2005
dvs. »for at forfølge formålene i artikel 1 i
regionallov nr. 12af 5. juni 1989, i overensstemmelse med bestemmelserne
i artikel 134 iregionallov nr. 32 af 23. december 2000, godkendes en udgift
på 20 000 000 EURtil dækning af de beløb, som Siciliens lokale
sundhedsmyndigheder skal betale tilejerne af de dyr, der blev slagtet, fordi
de blev ramt af infektionssygdomme, derspredte sig i perioden mellem
2000 og 2006, samt til dækning med hensyn til samme år af honorarer til
de praktiserende dyrlæger, der deltog isaneringsaktiviteterne. For at
forfølge formålene i dette stykke godkendes forregnskabsåret 2005 en
udgift på 10 000 000 EUR (prognosebaseenhed 10.3.1.3.2, kapitel 417702).
Med hensyn til de efterfølgende regnskabsår anvendes artikel 3, stk. 2, litra
i), i regionallov nr. 10 af 27. april 1999 med senere ændringer ogtilføjelser«
i lyset af artikel 87 EF og 88 EF (nu artikel 107 TEUF og 108TEUF)
samt »EF-rammebestemmelser for statsstøtte i landbrugssektoren«
iEuropa-Kommissionens meddelelse 2000/C 28/02, offentliggjort i De
EuropæiskeFællesskabers Tidende den 1. februar 2000, statsstøtte, der
Transportministeriet
O-sag
Dom
19.05.21
C-120/19
Transportministeriet
O-sag
Dom
20.05.21
C-128/19
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
20.05.21
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0006.png
fordrejer eller truermed at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige
visse virksomheder ellervisse produktioner?«
2) »Selv om bestemmelsen i artikel 25, stk. 16, i Siciliens regionallov nr. 19
af22. december 2005
dvs. »for at forfølge formålene i artikel 1 i
regionallov nr. 12af 5. juni 1989, i overensstemmelse med bestemmelserne
i artikel 134 iregionallov nr. 32 af 23. december 2000, godkendes en udgift
på 20 000 000 EURtil dækning af de beløb, som Siciliens lokale
sundhedsmyndigheder skal betale tilejerne af de dyr, der blev slagtet, fordi
de blev ramt af infektionssygdomme, derspredte sig i perioden mellem
2000 og 2006, samt til dækning med hensyn tilsamme år af honorarer til de
praktiserende dyrlæger, der deltog isaneringsaktiviteterne. For at forfølge
formålene i dette stykke godkendes forregnskabsåret 2005 en udgift på 10
000 000 EUR (prognosebaseenhed 10.3.1.3.2, kapitel 417702). Med hensyn
til de efterfølgende regnskabsår anvendes artikel 3, stk. 2, litra i), i
regionallov nr. 10 af 27. april 1999 med senere ændringer ogtilføjelser«
i
princippet kan udgøre statsstøtte, der fordrejer eller truer med atfordreje
konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller
visseproduktioner, kan den da imidlertid være forenelig med artikel 87 EF
og 88 EF (nu artikel 107 TEUF og 108 TEUF), hvis der tages højde for de
omstændigheder, som foranledigede Europa-Kommissionen til ved
afgørelse C(2002)4786 af 6. december 2002 at konkludere, at bestemmelser
med lignende indhold i artikel 11 iSiciliens regionallov nr. 40/1997 og
artikel 7 i regionallov nr. 22/1999 varforenelige med artikel 87 EF og 88
EF, såfremt betingelserne i »EFrammebestemmelser for statsstøtte i
landbrugssektoren« i Europa-Kommissionens meddelelse 2000/C 28/02,
offentliggjort i De EuropæiskeFællesskabers Tidende den 1. februar 2000,
var opfyldt?«
C-724/19
Spetsializirana prokuratura
1. Er en national bestemmelse (artikel 5, stk. 1, nr. 1, i Zakon za
Evropeyskata zapoved za razsledvane (lov om den europæiske
efterforskningskendelse)), hvorefter statsadvokaten i fasen forud for
straffesagen er den kompetente myndighed for udstedelse af en europæisk
efterforskningskendelse vedrørende udlevering af trafik- og
lokaliseringsdata i forbindelse med telekommunikation, mens det i
tilsvarende nationale tilfælde er dommeren, der er den kompetente
myndighed for dette, forenelig med artikel 2, litra c), nr. i), i direktiv
2014/41 samt med ækvivalensprincippet?
2. Erstatter anerkendelsen af en sådan europæisk
efterforskningsanmodning ved den kompetente myndighed i
fuldbyrdelsesstaten (statsadvokat eller undersøgelsesdommer) den
anordning fra en dommer, som kræves i henhold til udstedelsesstatens
nationale lovgivning?
Prokuratura Rejonowa w Mińsku Mazowieckim m.fl. (Polen)
Emne:
Retsstatsprincippet og effektiv domstolsbeskyttelse, organisation af
dommerkollegiet, herunder justitsministerens og domstolsrådets udpegning
af dommere i straffesager
Spørgsmål:
1) Skal artikel 19, stk. 1, andet afsnit, sammenholdt med artikel 2 i traktaten
om Den Europæiske Union, og retsstatsprincippet, der er forankret deri,
samt artikel 6, stk. 1 og 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/343, sammenholdt med 22. betragtning hertil, fortolkes således, at
kravene til en effektiv domstolsbeskyttelse, herunder domstolenes
uafhængighed, og de krav, der følger af uskyldsformodningen, tilsidesættes
i den situation, hvor domstolen i en straffesag mod en person, der er
anklaget for en straffelovovertrædelse i henhold til artikel 200, stk. 1, i
kodeks karny (straffeloven) er således organiseret, at:
– der i dommerkollegiet sidder en dommer (Sędzia Sądu Rejonowego
[dommer ved regional ret] HO) som er udpeget i henhold til en individuel
afgørelse truffet af justitsministeren, og denne dommer normalt er
tilknyttet en domstol, der befinder sig et niveau lavere i domstolshierarkiet,
uden at de kriterier, der har ligget til grund for justitsministerens afgørelse
Justitsministeriet
O-sag
GA
20.05.21
C-748/19-C-
754/19
Udenrigsministeriet
O-sag
GA
20.05.21
6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0007.png
om denne udpegning er offentliggjort, og den nationale lovgivning ikke
indeholder bestemmelser om adgangen til domstolsprøvelse af en sådan
afgørelse, og det er muligt for justitsministeren at afskedige den udpegede
dommer på et hvilket som helst tidspunkt? […]
3) Set fra et EU-retligt synspunkt, herunder de bestemmelser og krav, der
er nævnt i det første spørgsmål, hvilken virkning har en afgørelse truffet af
en domstol, der er sammensat på den i det nævnte spørgsmål beskrevne
måde, herunder en afgørelse, der er
afsagt af Sąd Najwyższy (øverste
domstol) med deltagelse af den person, som er omtalt i det andet
spørgsmål?
4) Er virkningerne af de i det tredje spørgsmål nævnte domme, henset til
EUretten, herunder bestemmelserne nævnt i det første spørgsmål,
forskellige alt efter om den pågældende domstol har truffet en afgørelse,
som er belastende eller diskulperende for den tiltalte?
C-836/19
Toropet
1) Skal artikel 10, litra a), i forordning nr. 1069/2009 fortolkes således, at
den oprindelige kategorisering som kategori 3-materiale går tabt, når
materialet på grund af nedbrydning eller fordærv ikke længere er egnet til
konsum?
2) Skal artikel 10, litra f), i forordning nr. 1069/2009 fortolkes således, at
den oprindelige kategorisering som kategori 3-materiale for animalske
produkter eller fødevarer indeholdende animalske produkter går tabt, når
materialet på grund af senere nedbrydnings- eller fordærvelsesprocesser
udgør en risiko for folke- og dyresundheden?
3) Skal bestemmelsen i artikel 9, litra d), i forordning nr. 1069/2009
fortolkes indskrænkende således, at materiale, der er opblandet med
fremmedlegemer såsom savspåner kun skal kategoriseres som kategori 2-
materiale, hvis det drejer sig om materiale, som skal forarbejdes, og som er
bestemt til fodringsformål?
Format
Skal begrebet en person, der normalt har lønnet beskæftigelse på to eller
flere medlemsstaters område som omhandlet i artikel 14, stk. 2, første
punktum, i Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 af 14. juni 1971 om
anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for
Fællesskabet, som ændret og ajourført ved Rådets forordning (EF) nr.
118/97 af 2. december 1996 (EFT 1997, L 28, s. 1), som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1992/2006 af 18.
december 2006 (EUT L 392, s. 1) fortolkes således, at det også omfatter en
person, der inden for den periode og de rammer, som er dækket af en og
samme arbejdskontrakt indgået med en enkelt arbejdsgiver, udfører arbejde
på mindst to medlemsstaters områder, som ikke udføres samtidigt eller
parallelt, men under umiddelbart på hinanden følgende perioder af flere
måneders varighed?
Innove
1. Skal artikel 2 og 46 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter
fortolkes således, at de er til hinder for nationale bestemmelser
som § 41,
stk. 3, i Riigihangete seadus (lov om offentlige indkøb, herefter »RHS«)
hvorefter den ordregivende myndighed, når der ved lov er fastlagt
specifikke krav for de aktiviteter, der skal udføres på grundlag af en
offentlig kontrakt, skal oplyse i udbudsmaterialet, hvilke registreringer eller
autorisationer der er nødvendige for tilbudsgiverens kvalifikation, med
henblik på kontrollen af, om de særlige lovbestemte krav er opfyldt i
udbudsbekendtgørelsen, skal forlange forelæggelse af dokumentation for
autorisationen eller registreringen og afvise tilbudsgiveren som ikke
kvalificeret, hvis den pågældende ikke har den relevante autorisation eller
registrering?
2. Skal artikel 2 og 46 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
20.05.21
C-879/19
Justitsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Beskæftigelsesministeriet
O-sag
Dom
20.05.21
C-6/20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
20.05.21
7
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0008.png
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter
fortolkes således, at de er til hinder for, at den ordregivende myndighed i
forbindelse med en kontrakt om indkøb af fødevarehjælp, som overstiger
den internationale grænseværdi, fastlægger et udvælgelseskriterium for
tilbudsgiverne, hvorefter alle tilbudsgivere uanset deres tidligere
aktivitetssted allerede ved afgivelsen af tilbuddene skal råde over en
autorisation eller registrering i det land, hvor fødevarehjælpen ydes, selv
om tilbudsgiveren ikke tidligere har været aktiv i den pågældende
medlemsstat?
3. Såfremt det ovenstående spørgsmål besvares bekræftende:
3.1. Skal artikel 2 og 46 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter anses
for bestemmelser, som er så klare, at princippet om den berettigede
forventning ikke kan gøres gældende heroverfor?
3.2. Skal artikel 2 og 46 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter
fortolkes således, at en situation, hvor den ordregivende myndighed i
forbindelse med et offentligt udbud vedrørende fødevarehjælp i
overensstemmelse med fødevareloven forlanger af tilbudsgiverne, at de
allerede på tidspunktet for afgivelsen af tilbuddet råder over en
autorisation, kan anses for en åbenbar tilsidesættelse af de gældende
bestemmelser, forsømmelighed eller misbrug, som er til hinder for, at
princippet om den berettigede forventning kan gøres gældende?
C-29/20
Biofa
Er det med godkendelsen af et aktivstof ved en gennemførelsesforordning
i henhold til artikel 9, stk. 1, litra a) i forordning (EU) 528/2012 bindende
fastsat for en retssag i en medlemsstat, at det stof, der ligger til grund for
godkendelsen, som omhandlet i artikel 3, stk. 1, litra a), i forordning (EU)
528/2012 er bestemt til at virke på anden vis end blot ved fysisk eller
mekanisk påvirkning, eller påhviler de faktiske konstateringer af, om
betingelserne i artikel 3, stk. 1, litra a), i forordning (EU) 528/2012 er
opfyldt, den domstol i medlemsstaten, som skal træffe afgørelse i sagen,
også efter udstedelse af en gennemførelsesforordning?
Pharma Expressz
1. Følger det af artikel 70-73 i direktiv 2001/83, at et lægemiddel, der kan
udleveres uden recept i en medlemsstat, også skal anses for et lægemiddel,
der kan udleveres uden recept i en anden medlemsstat, selv om det
pågældende lægemiddel hverken er omfattet af en markedsføringstilladelse
eller er blevet klassificeret i denne anden medlemsstat?
2. Kan en kvantitativ restriktion, der gør muligheden for bestilling og
udlevering af et lægemiddel, som ikke er omfattet af en
markedsføringstilladelse i en medlemsstat, men er omfattet af en sådan
tilladelse i en anden [EØS-medlemsstat], betinget af, at der foreligger en
recept og en erklæring fra lægemiddelmyndigheden, selv om lægemidlet er
registreret som ikke-receptpligtigt lægemiddel i den anden medlemsstat,
begrundes i hensynet til beskyttelsen af menneskers liv og sundhed som
omhandlet i artikel 36 TEUF?
Renesola UK
1) Er Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1357/2013, for
så vidt som den har til formål at bestemme oprindelseslandet for
solcellemoduler fremstillet af materiale fra flere jurisdiktioner ved at
bestemme, at det land, hvor solcellerne fremstilles, er oprindelseslandet, i
strid med kravet i artikel 24 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92
(EFtoldkodeksen) om, at en vare, ved hvis fremstilling to eller flere lande
har deltaget, har oprindelse i det land, hvor den sidste væsentlige og
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
20.05.21
C-178/20
Lægemiddelstyrelsen
O-sag
GA
20.05.21
C-209/20
Skatteministeriet
O-sag
Dom
20.05.21
8
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 517: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/5-21
2390392_0009.png
økonomisk berettigede bearbejdning eller forarbejdning har fundet sted,
når denne er foretaget i en dertil udstyret virksomhed og har ført til
fremstilling af et nyt produkt eller udgør et vigtigt trin i fremstillingen, og
dermed ugyldig?
*
2) Såfremt forordning nr. 1357/2013 er ugyldig, skal EF-toldkodeksens
artikel 24 da fortolkes således, at samling af solcellemoduler på basis af
solceller og andre dele udgør en væsentlig bearbejdning eller forarbejdning?
9