Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 492
Offentligt
2382932_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
orientering om afgivelse af ind-
læg i de forenede præjudicielle sager for EU-Domstolen C-615/20, YP
m.fl. og C-671/20, M.M. forelagt af en ret i Polen
Indledning og baggrund
En ret i Polen (Sąd
Okręgowy w Warszawie)
har ved kendelser af hhv. 18. november
2020 og 9. december 2020 i henhold til artikel 267 i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) stillet præjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen om
fortolkningen af artikel 2 i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU), om retsstats-
princippet samt artikel 19 TEU om domstolens uafhængighed, artikel 4, stk. 3, TEUF
om loyalt samarbejde og endelig artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder (Chartret).
Spørgsmålene er rejst i forbindelse med to straffesager, hvor dommerpanelet i begge
sager oprindeligt omfattede dommer I.T., men denne fik frataget sin immunitet ved
kendelse afsagt af Disciplinærafdelingen ved den polske højesteret (Sąd
Najwyższy)
den 18. november 2020. Samtidig blev dommeren suspenderet af Disciplinærkamme-
ret og dommerens løn blev reduceret med 25%. Den forelæggende ret oplyser, at su-
spensionen forbliver i kraft indtil en endelig afgørelse i straffesagen mod dommeren,
hvilket kan vare måneder eller år.
Med de præjudicielle spørgsmål ønskes der bl.a. svar på, om ophævelse af en dommers
immunitet og suspension truffet af et organ som Disciplinærafdelingen er forenelig
med EU-retten, navnlig idet den forelæggende ret påpeger, at;
a) Disciplinærafdelingen ikke udgør en »domstol« som omhandlet i bl.a. Chart-
rets artikel 47, og artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion, jf. dommen i de forenede sager C-585/18, C-624/18 og C-625/18,
A.K. (A.K.-dommen) og
b) medlemmerne af Disciplinærafdelingen karakteriseres ved at have en meget
stærk tilknytning til den lovgivende og den udøvende magt, jf. kendelse af 8.
april 2020, Kommissionen mod Polen i sag C-791/19 R, og
c)
Polen er blevet tilpligtet til at afstå fra at overføre sager, der verserer for
denne afdeling, til et dommerkollegium, der ikke opfylder kravene til uaf-
hængighed, jf. ovennævnte kendelse af 8. april 2020.
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Maria Søndahl Wolff
Dato:
27. april 2021
Sagsnummer:
2021 - 12014
De forelagte spørgsmål skal ses i lyset af en række af sager ved EU-Domstolen forelagt
af polske domstole og anlagt af Kommissionen om kerneværdierne i
EU’s
retsstats-
princip fastsat i artikel 2 og udmøntet i artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU om domstolens
uafhængighed samt fastsat i Chartrets artikel 47. Det følger således af fast praksis om
disse bestemmelser, at medlemsstaterne er forpligtede til at organisere deres retssystem
på en sådan måde, at princippet om domstols uafhængighed efterleves, og at dommere
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 492: Notat om afgivelse af indlæg i de forenede præjudicielle sager for EU-Domstolen C-615/20, YP m.fl. og C-671/20, M.M. forelagt af en ret i Polen
2382932_0002.png
kan udføre deres funktioner uafhængigt og beskyttet mod indblanding eller pres ude-
fra
1
.
I relation til det polske domstolssystem har Domstolen i en række domme slået fast,
at kravet om uafhængighed kræver et system med disciplinære regler, der giver dom-
mere de nødvendige garantier for, at enhver risiko for at sådanne regler anvendes
som
et middel til at udøve politisk kontrol
med indholdet af retssager udelukkes
2
.
Kronologisk set blev der første gang
i EU’s historie
statueret en overtrædelse af artikel
19, stk. 1, 2. afsnit, TEU, i dom af 24. juni 2019 i sag
C-619/18,
Kommissionen mod
Polen, (om den øverste domstols uafhængighed).
Ved dom af 5. november 2019 i sag
C-192/18,
Kommissionen mod Polen (om de
almindelige domstoles uafhængighed) statuerede Domstolen, at den del af reformen af
det polsk domstolssystem, der indførte en differentieret pensionsalder for hhv. kvinder
og mænd, og som generelt indførte tidligere og tvungen pensionsalder er i strid med
EU-retten, artikel 19, stk. 1, 2. afsnit. Tillige i strid med samme bestemmelse at polsk
lov tillagde justitsministeren beføjelse til at beslutte, om en dommers embedsperiode
forlænges.
I en efterfølgende forelæggelse fra den polske Højesteret blev de fundamentale prin-
cipper om uafhængighed gentaget og uddybet, jf.
A.K.-dommen
af 19. november 2019,
og den
Polske Højesteret
slog derefter ved kendelser af 5. december 2019 og 15.
januar 2020 fast, at det nationale råd for retsvæsenet i Polen (Domstolsrådet) i dets
nuværende sammensætning
ikke var et organ uafhængigt af den lovgivende og den udøvende magt,
og at Disciplinærafdelingen
også henset til udnævnelsen af medlemmer hertil efter
indstilling fra Domstolsrådet
ikke var en »domstol« i henhold til chartrets artikel 47, og
EMRK artikel 6, og national ret,
idet organet ikke var uafhængigt og upartisk i forhold til
den politiske magt. Dertil kommer dom af 2. marts 2021 i sag
C-824/18,
ligeledes med
kritiske ord om reformerne af det polske domstolssystem.
Yderligere verserer der en direkte traktatkrænkelsessag
C-791/19,
Kommissionen mod
Polen, der også drejer sig om, hvorvidt Polen har tilsidesat artikel 19 TEU, idet polsk
lov tillader, at indholdet i retslige afgørelser fra polske dommere kan kvalificeres som
”disciplinærforseelser”
og dermed resultere i sanktioner mod dommere. Den danske
regering er indtrådt i sagen til støtte for Kommissionen, og ved kendelse af 8. april
2020 om foreløbige foranstaltninger i sagen (C-791/19
R)
er det første gang i EU’s
historie, at en national retsinstans suspenderes. Regeringen deltog i den mundtlige for-
handling af hovedsagen den 1. december 2020, generaladvokaten fremsætter forslag til
afgørelse den 6. maj 2021. Dom forventes ultimo 2021.
1
Jf. dom af 27. februar 2018, sag C-64/16, Associação Sindical dos Juízes Portugueses, præmis 43-45,
dom i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, præmis 71-77 samt dom i de forenede sager C-
585/18, C-624/18 og C-625/18, A.K., præmis 120-126.
2
Jf. bl.a. dom i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, særlig præmis 77, A.K.-sagen særlig præmis
42-43 og 71-77 samt kendelse af 8. april 2020, Kommissionen mod Polen, sag C-791/19 R, præmis
34-35 og 70-71.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 492: Notat om afgivelse af indlæg i de forenede præjudicielle sager for EU-Domstolen C-615/20, YP m.fl. og C-671/20, M.M. forelagt af en ret i Polen
2382932_0003.png
Endelig har Kommissionen ved pressemeddelelse af
31. marts 2021
annonceret et nyt
søgsmål mod Polen (C-204/21), der har sammenfald med de spørgsmål, der er rejst i
disse præjudicielle sager, dvs. spørgsmål om overtrædelse af EU-retten som følge af
Disciplinærafdelingens sanktioner mod dommere i form af ophævelse af immunitet,
suspension og lønnedgang.
Regeringens interesse i de forelagte sager
Retsstatsprincippet er en hjørnesten i EU-samarbejdet, som alle medlemslande har til-
sluttet sig ved optagelse. Overholdelse
af princippet er afgørende for EU’s troværdig-
hed og en nødvendig forudsætning f.eks. for samarbejdet i det indre marked eller den
europæiske arrestordre. I tråd med tidligere indlæg i retssager om retsstatsprincippet
afgiver regeringen således indlæg i de forenede forelagte sager.
Det er vigtigt for regeringen, at de grundlæggende rettigheder og værdier værnes om
og respekteres i alle EU-lande. Europæiske, herunder danske virksomheder i Polen har
en stærk interesse i et velfungerende og uafhængigt polsk retsvæsen. Deltagelse skal
derudover ses i lyset af, at EU-Domstolens dom
i tråd med ovennævnte række af
domme
vurderes at kunne bidrage til at opretholde presset på Polen både i det juri-
diske spor ved Domstolen men også i den bredere politiske kontekst, hvor der ses
behov for støtte til værnet om EU’s fundamentale
retsstatsprincip.
Det bemærkes i den forbindelse, at uafhængige og velfungerende polske domstole, der
som domstole i EU også behandler sager om virksomheder og borgere fra andre med-
lemsstater, selvsagt tillige er i danske virksomheders og borgeres interesse. Det vurde-
res ligeledes at være i dansk interesse kontinuerligt at bidrage til udvikling af retspraksis
om retsstatsprincippet og gentage de juridiske argumenter for medlemsstaternes over-
holdelsen af det grundlæggende princip om rule of law.
I et dansk indlæg i sagerne lægges der vægt på, at artikel 19, stik. 1, 2. led, TEU, der
udmønter retsstatsprincippet i artikel 2 TEU, forpligter medlemsstaterne til at sikre
domstoles uafhængighed, og at EU-Domstolen har fastslået, at disciplinære systemer
vedrørende dommere skal indeholde beskyttelsesforanstaltninger for at forhindre, at
et sådant system anvendes til politisk indblanding og påvirkning af retsafgørelser. Der
henvises i den forbindelse til, at betingelserne om uafhængighed følger bl.a. af C-
619/18, Kommissionen mod Polen samt af A.K.-dommen, og at den polske Højeste-
ret
efter anvendelse af netop præmisserne i A.K.-dommen
konkluderede, at Disci-
plinærkammeret ikke er uafhængig.
I relation til spørgsmålet, om, hvorvidt EU-retten er til hinder for, at Disciplinærkam-
meret giver tilladelse til strafferetlig efterforskning og i den forbindelse ophæver en
dommers immunitet og suspenderer vedkommende, anføres det, at samme krav til
uafhængighed, som blev angivet i eksempelvis A.K.-dommen, må gøre sig gældende,
hvad end Disciplinærkammeret anvender regler, der betegnes
disciplinær regler
som var
tilfældet i A.K.-sagen og den verserende direkte sag C-791/19
eller
strafferetlige regler,
som er baggrunden for forelæggelsen i denne sag. Det anføres, at nævnte regler alle
anvendes af samme organ, Disciplinærkammeret, der efter de forhold, som den fore-
læggende ret selv lægger til grund med henvisninger til Domstolens afgørelser, ikke
lever op til kravet om uafhængighed.