NYHEDSBREV
│
2020-2021
│
27. OKTOBER 2020
EU-nyt: Regler om cabotage kommer
for EU-domstolen
Mobilitetspakken, der blandt andet indeholder krav om
lastbilers retur til hjemlandet hver ottende uge,
begrænsninger på kombinerede transporter og på hvil i
førerhuset bringes for EU-domstolen. Årsagen er, at seks
central- og østeuropæiske lande finder, at centrale
elementer i pakken udgør protektionisme og hæmmer det
indre marked.
En kontroversiel pakke
I juli 2020 vedtog Europa-Parlamentet mobilitetspakken, der blandt andet indfører
nye krav om, at lastbiler skal vende hjem til deres hjemland og i øvrigt begrænser
mulighederne for at udføre cabotage.
Vedtagelsen skete trods markant øst- og centraleuropæisk modstand, der i Rådet
manifesterede sig ved, at ni østeuropæiske lande stemte imod med henvisning
til, at man var imod tre centrale elementer: 1) Forpligtelsen til at vende hjem til
hjemlandet hver ottende uge; 2) cabotagereglerne; 3) forbudet mod at afholde de
ugentlige hvileperioder for chauffører ombord på køretøjet.
Kommissionen var ligeledes
yderst skeptisk,
idet man fandt, at elementer i
aftalen gik imod Unionens klimamålsætninger. Konkret peger Kommissionen på,
at man finder, at det er uhensigtsmæssigt ud fra et klimasynspunkt, at lastbiler
–