Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 426
Offentligt
2366325_0001.png
Prioritetsakse 6
Iværksætteri, kompetencer og lokale erhvervsfyrtårne
Socialfondens indsats under målet om fremme af beskæftigelse, at:
- Fremme af kriseafhjælpning i forbindelse med covid-19-pandemien og dens sociale
konsekvenser og forberedelse af en grøn, digital og modstandsdygtig genopretning af
økonomien
Prioritetsaksen
’Iværksætteri, kompetencer og lokale erhvervsfyrtårne
omfatter tre
investeringsprioriteter:
a) Styrket indsats for iværksætteri, herunder en specialiseret indsats målrettet innovative
iværksættere med skaleringspotentiale og vækstambitioner (200 mio. kr.).
b) Virksomhedsprogrammets indsatser om kompetencer mv. (100 mio. kr.).
c) Regionale vækstteams - Opfølgning på anbefalinger vedr. kompetencer og iværksætteri mv.
(100 mio. kr.)
Udmøntningen af indsatsen skal være inden for rammen af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses
strategi ”Erhvervsfremme i Danmark 2020-2023.” og den tilhørende aftale mellem bestyrelsen og
erhvervsministeren.
Investeringsprioritet a): styrket indsats for iværksætteri
Målet med investeringsprioritet a) er primært at øge antallet af selvstændige, deres
overlevelseschance og vækstmuligheder.
SPECIFIKT MÅL:
Øge antallet af selvstændige, overlevelsesraten samt antallet af vækstiværksættere
En målrettet indsats, der understøtter etableringen af nye virksomheder og iværksætteri i hele
landet, herunder også i landdistrikterne, skal bidrage til at løfte dansk erhvervsliv gennem COVID-
19-krisen og fastholde danske arbejdspladser og fremme genopretningen af økonomien efter krisen.
Indsatsen skal bidrage til genopretning af økonomien og forbedre beskæftigelsesmulighederne for
de grupper, der rammes af COVID-19-pandemien, ved at understøtte iværksættere i at gribe
erhvervs-, vækst- og eksportmuligheder, og bidrage til at iværksætterne lykkes. Stærke iværksættere
og stærk iværksætterkultur er en vigtig del af et dynamisk erhvervsliv. Iværksættere bidrager med
innovation og fornyelse, der kan udfordre det etablerede erhvervsliv og dermed skærpe eksisterende
virksomheders konkurrenceevne. Det er derfor vigtigt, at der er en kontinuerlig tilgang af nye
virksomheder, navnlig i lyset af COVID-19-krisen.
En væsentlig udfordring er de nye danske virksomheders overlevelsesrate, hvor Danmark ligger
under gennemsnittet i OECD målt på virksomhedernes overlevelsesrate det første år. På den ene
side kan en betydelig udskiftning være tegn på en effektiv markedsdynamik. Omvendt kan en lav
overlevelsesrate også være tegn på, at for få iværksættere har kompetencerne til at skabe en
levedygtig virksomhed.
Samtidig er det en udfordring, at der til trods for en stigning i andelen af personer, der bliver
iværksættere, fortsat er relativt få vækstiværksættere. Det kan bl.a. skyldes begrænset adgang til
specialiserede kompetencer, målrettede netværk, investorer og manglende samarbejde med andre
aktører og virksomheder, der har beslægtede udfordringer og domænespecifik specialviden.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0002.png
Tabel 4: For ESF: Fælles resultatindikatorer, for hvilke en målværdi er opstillet og
programspecifikke resultatindikatorer svarende til det specifikke mål (pr.
investeringsprioritet) (artikel 87 (2) (b) (ii))
ID
Indikator
Målee
nhed
for
indika
tor
Antal
Output
in-
dikator
brugt
som basis
Antal
deltagere
Base-
line
værdi
Måleen
hed for
baseline
og
målvær
di
Procent
Base-
line
År
Målværdi
(2023)
M K T
Datakilde
Rapporter
ingsfrekve
ns
CVR1
PI
CVR2
Anm.: ”Monitorering” betyder, at dataoplysningerne indsamles hos de enkelte projekter. PI er programspecifikke
indikatorer, mens CVR er EU-Kommissionens forslag til programfastsatte resultatindikatorer, der skal måle på COVID-
19-rettede indsatser. Målværdier for 2023 er baseret på erfaringer fra projekter, der er gennemført under Socialfondens
prioritetsakse 1.1.A, der vedrører rådgivning i iværksætteri.
Deltagere, der er
fastholdt i
beskæftigelse
eller kommet i
beskæftigelse seks
måneder efter
deltagelse
Deltagere, som
har startet en ny
virksomhed
umiddelbart efter
deltagelse
Deltagere, der har
opnået
kvalifikationer
umiddelbart efter
deltagelsen
0
2020
80
Monitorering
Årligt
Antal
Antal
deltagere
0
Procent
2020
30
Monitorering
Årligt
Antal
Antal
deltagere
0
Procent
2020
90
Monitorering
Årligt
2.A.2. Foranstaltninger der støttes under investeringsprioriteten
2.A.2.1. Beskrivelse af type og eksempler på foranstaltninger der støttes og det forventede bidrag
til relaterede specifikke mål, inkl. hovedmålgruppe, geografiske områder, typer af
støttemodtagere
Socialfondsindsatsens vigtigste bidrag til påvirkning af rammebetingelserne vil være
kompetenceudvikling på iværksætterområdet med særlig fokus på udviklingen efter COVID-19-
krisen. Der vil derfor blive iværksat en indsats, som kan løfte kvaliteten i iværksætternes
virksomheder og dermed deres evne til at overleve og skabe nye job.
En vigtig forudsætning for at styrke iværksætteri i Danmark er en stærk iværksætterkultur.
Iværksætterkulturen kan bl.a. styrkes gennem undervisning, tilførsel af viden og kompetencer samt
stærke økosystemer.
Indsatsen kan med udgangspunkt i iværksætteres udfordringer og behov understøtte skræddersyede
forretningsudviklingsforløb til iværksættere inden for eksempelvis digitalisering og grøn og/eller
cirkulær økonomi. Iværksættere kan have brug for en indsats til at tænke virksomhedens
forretningsmodel grøn fra starten af med fokus på grøn omstilling og/eller cirkulær økonomi. For
iværksættere kan det også særligt være netværk og værdikædesamarbejder, der kan hjælpe
iværksættervirksomheder til at tænke grønt fra begyndelsen.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0003.png
For mange iværksættere er adgangen til ekstern kapital afgørende. Udfordringen i den forbindelse er
at styrke iværksætternes kompetencer til at tiltrække ekstern finansiering.
Indsatsen vil understøtte ny vækst og nye investeringer oven på COVID-19-krisen. Hertil
understøttes væsentlige iværksætterdagsordener på tværs af køn, baggrund, geografi og
kompetenceniveau. Her skal fokus være på især grønne iværksættere. Andre iværksættere fx
kvindelige og faglærte iværksættere kan også være omfattede.
Iværksætterindsatsen kan bl.a. have fokus på:
oparbejdelse af iværksætterkompetencer og praksisviden gennem opkvalificerings- og
uddannelsesindsatser, herunder fx i samarbejde med relevante uddannelsesinstitutioner
(erhvervsskoler, professionshøjskoler mv.)
at mobilisere iværksættere og anspore flere til at blive iværksættere på tværs af køn,
baggrund og geografi med henblik på at skabe nye virksomheder og arbejdspladser
at sikre, at flere iværksættere lykkes, fx gennem rådgivning i forretningsudvikling og
omstilling.
en styrket indsats overfor grønne og digitale iværksættere
at styrke iværksætternes kompetencer til at tiltrække ekstern finansiering
en styrket indsats målrettet innovative iværksættere med vækstpotentiale inden for Danmarks
stærkeste og mest lovende erhvervs- og teknologiområder, herunder bedre adgang til
specialiserede kompetencer, målrettede netværk, investorer og samarbejde med andre aktører
og virksomheder, fx gennem acceleratorforløb.
at styrke adgangen til fysiske og digitale faciliteter, fx test-, udviklings- og
demonstrationsfaciliteter samt kontor- og netværksmiljøer. Her vil iværksætteren eventuelt
også kunne få en fysisk nærhed til andre iværksættere eller etablerede virksomheder
Indsatsen er rettet mod personer, der ønsker at etablere selvstændig virksomhed, samt nye
iværksættere. Også iværksættere i forbindelse med spin-off fra virksomheder og spin-out fra
universiteter kan være omfattet.
2.A.2.5. Outputindikatorer pr. investeringsprioritet
Tabel 5: Fælles og programspecifikke outputindikatorer for ESF (pr. investeringsprioritet,)
ID
Indikator
(indikatorens
navn)
Måle-
enhed
Fond
Målværdi (2023)
1
M
K
T
Data-kilde
Rapporterings
frekvens
1
For ESF omfatter denne liste de fælles outputindikatorer, hvor der er opstillet en målværdi.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0004.png
CV31
Deltagere,
der
har
modtaget støtte for at
afbøde konsekvenserne af
COVID-19-pandemien
Antal
ESF
6.000
Monitorering
Årligt
Anm.: ”Monitorering” betyder, at dataoplysningerne indsamles hos de enkelte projekter. I fastsættelsen af målværdien
for 2023 er der forudsat at prisen på at gennemføre et deltagerforløb under iværksætterindsatsen svarer til prisen på at
gennemføre et iværksætterforløb under investeringsprioritet 1.A under prioritetsakse 1.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0005.png
Investeringsprioritet b): Virksomhedsprogrammets indsatser om kompetencer
Socialfondens indsats under målet om fremme af beskæftigelse, at:
- Fremme af kriseafhjælpning i forbindelse med covid-19-pandemien og dens sociale
konsekvenser og forberedelse af en grøn, digital og modstandsdygtig genopretning af
økonomien
SPECIFIKT MÅL investeringsprioritet 2:
Fastholde eller øge beskæftigelsen i de støttede virksomheder
Tabel 4: Fælles resultatindikatorer, for hvilke en målværdi er opstillet, og programspecifikke
resultatindikatorer svarende til det specifikke mål (pr. investeringsprioritet)
ID
Indikator
Måle-
enhed
for
indika
tor
Antal
Fælles
output in-
dikator
brugt som
basis
Baseli
ne
værdi
Måleenhe
d for ba-
seline og
målværdi
Baseline
År
Målværdi (2023)
M
K
T
Datakilde
Rapport
eringsfre
kvens
CVR1
CVR2
Deltagere, der har
fastholdt deres
job eller er
kommet i
beskæftigelse
seks måneder
efter deltagelse
Deltagere, der har
opnået
kvalifikationer
umiddelbart efter
deltagelsen
0
Procent
2020
90
Monitorerin
g
Årligt
Antal
0
Procent
2020
90
Monitorerin
g
Årligt
Anm.: ”Monitorering” betyder, at dataoplysningerne indsamles hos de enkelte projekter.
Indikatorer med ID CVR er
EU-Kommissionens forslag til programfastsatte resultatindikatorer, der skal måle på COVID-19-rettede indsatser.
Målværdier for 2023 er baseret på erfaringer fra projekter, der er gennemført under Socialfondens indsats vedrørende
vækstrettet kompetenceudvikling (investeringsprioritet 2 under prioritetsakse 1) der vedrører vækstrettet
kompetenceudvikling, og som forventes at være sammenlignelige med indsatsen, der gennemføres under REACT-EU.
Foranstaltninger der støttes under investeringsprioriteten
Beskrivelse af type og eksempler på foranstaltninger der støttes og det forventede bidrag til
relaterede specifikke mål, inkl. hovedmålgruppe, geografiske områder, typer af støttemodtagere
Danmark har indført omfattende kompensationsordninger til virksomheder og medarbejder, der skal
holde hånden under beskæftigelsen under COVID-19-krisen. REACT-EU-midler fokuserer derfor i
højere grad på at forbedre konkurrence-
og omstillingsevne hos SMV’er.
Dette kan ske ved at
realisere virksomhedernes potentiale gennem tilførsel af nye kompetencer til ledelse og
medarbejdere. Det gælder især i forhold til små og mellemstore virksomheder. Målet er tilpasning af
arbejdsstyrkens kompetencer til forandringer, herunder ændrede forbruger og handelsmønstre som
følge af COVID-19, men også i forhold til stigende omstillingskrav, grønne og digitale kompetencer
og kompetencer, der ruster medarbejdere (faglærte og ufaglærte) og ledige til fremtiden, og dermed
være med til at løfte beskæftigelsen og hjælpe ledige ud af arbejdsløshed. Indsatsen bidrager således
til at understøtte den sociale inklusion af ledige på arbejdsmarkedet.
SMV’erne udgør langt størstedelen af dansk erhvervsliv med mange arbejdspladser, er det derfor
centralt for vækst og jobskabelse i hele Danmark, at SMV’ernes konkurrence-
og omstillingsevne
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0006.png
understøttes bedst muligt. Her er kvalificeret arbejdskraft, der har de nødvendige kompetencer efter
COVID-19-krisen, et afgørende parameter udover automatisering, anvendelse af ny teknologi og grøn
forretningsudvikling, der støttes under regionalfondsprogrammet.
Som led i
SMV’ernes rådgivnings-
eller investeringsprojekter kan der ydes tilskud til oplæring af
medarbejdere, der skal bringe ny teknologi i anvendelse, eller projektledere, der fremadrettet skal
kunne drive yderligere omstillingsprojekter i virksomhederne. Indsatsen kan være et supplement til
regionalfondsindsatsen, hvor Socialfonden kan støtte kompetenceudvikling inden for fx
automatisering/digitalisering, innovation eller energieffektivitet/ressourcegenanvendelse.
Aktiviteter, som kan bidrage til det specifikke mål om at
fastholde eller øge beskæftigelsen i de
støttede virksomheder,
kan være:
Ledelse:
Styrkelse af ledelseskompetencer i SMV’er med vækst-/omstillingsambitioner,
fx via
netværk, mentorordninger, efteruddannelse og chef-til-leje-ordninger.
Kompetenceudvikling:
Kompetenceudvikling af medarbejdere, herunder inden for digitalisering og grøn omstilling,
der bidrager til at indfri virksomhedernes potentiale ved at styrke medarbejdernes
innovationskompetencer og omstillingsparathed i lyset af COVID-19-krisen.
Kompetenceudvikling af medarbejdere i samarbejde med andre virksomheder inden for
udvalgte områder, som bidrager til at realisere virksomhedens potentiale, såsom digitalisering,
lavemissionsøkonomi,
ressourcegenanvendelse,
klimatilpasning,
automatisering/digitalisering, sundheds- og velfærdsløsninger, internationalisering eller
informations- og kommunikationsteknologi.
Systematisk opkvalificering og/eller omskoling af medarbejdere, især ufaglærte, til nye
jobfunktioner og teknologier, fx i forbindelse med større strategiske grønne eller digitale
omstillingsprocesser eller nye fokusområder, via identifikation af kompetencebehov,
kompetencerådgivningsforløb, eller kompetencevurdering af uddannelsesforløb, fx i regi af
uddannelsesinstitutioner og centre, klynger og brancheorganisationer mv.
Kompetencetilførsel:
Tilknytning af personer, fx ledige med mellemlang eller lang videregående uddannelse til
konkrete udviklingsopgaver i private virksomheder, herunder facilitering, modning og
netværk af virksomheder og højtuddannede i forbindelse med matchning, der fx kan bibringe
grønne og digitale kompetencer ind i virksomheden.
Tiltrækning af velkvalificeret udenlandsk arbejdskraft, der kan imødekomme en umiddelbar
mangel på den relevante arbejdskraft, begrundet i virksomhedsbehov (fx introduktionsforløb
til det danske arbejdsmarked, sprogkurser mv.) i forbindelse med genopretningen af
økonomien efter COVID-19-krisen.
2.A.6.5. Outputindikatorer pr. investeringsprioritet
Tabel 5: Fælles og programspecifikke outputindikatorer
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0007.png
ID
Indikator
(indikatorens navn)
Deltagere, der har
modtaget støtte for at
afbøde konsekvenserne
af
COVID-19-
pandemien
Antal
mikrovirksomheder og
små og mellem-store
virksomheder
(herunder
andels-
virksomheder
og
socialøkonomiske
virksomheder), som
modtager støtte
Måle-
enhed
Antal
Fond
Målværdi (2023)
2
M
K
T
3.200
Data-kilde
Rapporterings
frekvens
Årligt
CV31
ESF
Monitoreri
ng
11
Antal
ESF
100
Monitoreri
ng
Årligt
Anm.: ”Monitorering” betyder, at dataoplysningerne indsamles hos de enkelte projekter.
Indikatorer med ID CV er EU-
Kommissionens forslag til programfastsatte outputindikatorer, der skal måle på COVID-19-rettede indsatser. I
beregningen af målværdier for 2023 er det forudsat, at prisen på at gennemfører henholdsvis et deltagerforløb og et
virksomhedsforløb er den samme som i projekter, der er gennemført under investeringsprioritet 2 under prioritetsakse 1
vedrørende
Vækstrettet kompetenceudvikling.
Investeringsprioritet c): Regionale vækstteams - Opfølgning på anbefalinger
vedr. kompetencer og iværksætteri mv.
Socialfondens indsats under målet om fremme af beskæftigelse, at:
- Fremme af kriseafhjælpning i forbindelse med covid-19-pandemien og dens sociale
konsekvenser og forberedelse af en grøn, digital og modstandsdygtig genopretning af
økonomien
SPECIFIKT MÅL investeringsprioritet 3:
Styrke vækst og beskæftigelse med udgangspunkt i lokale eller regionale erhvervsstyrker
Tabel 4: Fælles resultatindikatorer, for hvilke en målværdi er opstillet, og programspecifikke
resultatindikatorer svarende til det specifikke mål (pr. investeringsprioritet)
ID
Indikator
Måle-
enhed
for
indika
tor
Antal
Fælles
output in-
dikator
brugt som
basis
Baseli
ne
værdi
Måleenhe
d for ba-
seline og
målværdi
Baseline
År
Målværdi (2023)
M
K
T
Datakilde
Rapport
eringsfre
kvens
CVR1
Deltagere, der har
fastholdt deres
job eller er
kommet i
beskæftigelse
seks måneder
efter deltagelse
0
Procent
2020
90
Monitorerin
g
Årligt
2
For ESF omfatter denne liste de fælles outputindikatorer, hvor der er opstillet en målværdi.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0008.png
CVR2
Deltagere, der har
opnået
kvalifikationer
umiddelbart efter
deltagelsen
Antal
0
Procent
2020
90
Monitorerin
g
Årligt
Anm.: ”Monitorering” betyder, at dataoplysningerne indsamles hos de enkelte projekter. CVR er EU-Kommissionens
forslag til programfastsatte resultatindikatorer, der skal måle på COVID-19-rettede indsatser. Målværdier for 2023 er
baseret på erfaringer fra projekter, der er gennemført under Socialfondens prioritetsakse 1.2.C, der vedrører vækstrettet
kompetenceudvikling.
2.A.6. Foranstaltninger der støttes under investeringsprioriteten
2.A.6.1. Beskrivelse af type og eksempler på foranstaltninger der støttes og det forventede bidrag
til relaterede specifikke mål, inkl. hovedmålgruppe, geografiske områder, typer af støttemodtagere
Den decentrale erhvervsfremme skal imødekomme virksomhedernes efterspørgsel efter kvalificeret
arbejdskraft i alle dele af Danmark på en effektiv, relevant og tilgængelig måde. Det kan bl.a. ske
ved at arbejde med, forstå og udnytte lokale drivkræfter for vækst, omstilling og udvikling. Lokalt
ejerskab og engagement er afgørende. Det samme er en stærk forståelse af særegne lokale
erhvervsstyrker, udfordringer, muligheder og forskelle, der har stor betydning for at tilrettelægge og
prioritere indsatser bedst muligt. De fremtrædende lokale erhvervsstyrker er vigtige drivkræfter for
vækst, omstilling og udvikling og vil være afgørende for genopretningen af den danske økonomi
efter COVID-19-krisen. Der vurderes at være et stort potentiale i investeringer i lokale kompetencer
og kvalifikationer, der understøtter de identificerede erhvervsstyrker. Det er centralt at der er de
rette kompetencer til stede for at erhvervsstyrkerne kan udvikle sig til lokale erhvervsfyrtårne og
styrke vækst og beskæftigelse i en hel landsdel.
Erfaringsmæssigt risikerer virksomhederne i de dele af Danmark, som ligger uden for de større byer,
at blive særlig hårdt ramt, når en krise rammer landet. Hvis COVID-19-krisen ikke skal rodfæste sig
hårdere uden for de større byer, er der behov for en målrettet indsats for styrke virksomhederne og
erhvervsudviklingen i hele landet. Arbejdet kan desuden understøtte virksomhedernes grønne og
digitale omstilling og virksomhedernes bidrag til de danske klimamål, da de lokale erhvervsstyrker i
Danmark omfatter en række brancher, der bidrager til den grønne omstilling.
Derfor kan der understøttes en indsats, der følger op på anbefalingerne fra regeringens syv regionale
vækstteams; 1) Nordjylland, 2) Midtjylland, 3) Sydjylland, 4) Fyn, 5) Sjælland og øerne, 6)
Hovedstaden og 7) Bornholm.
De regionale vækstteams skal komme med anbefalinger til, hvordan der bedst kan investeres i lokale
erhvervsstyrker, som særligt har potentiale til at få den pågældende landsdel styrket ud af COVID-
19-krisen, herunder så de kan udvikle sig til lokale erhvervsfyrtårne og styrke vækst og beskæftigelse
i hele landsdelen.
Konkret skal hvert regionalt vækstteam:
Tilvejebringe et analysegrundlag for at identificere konkrete, lokale udfordringer og
potentialer, som kan danne baggrund for vækstteamets anbefalinger
Komme med anbefalinger til, hvordan der bedst kan investeres i lokale erhvervsstyrker og
potentialer, så de kan udvikle sig til ét eller to lokale erhvervs-fyrtårne og styrke vækst og
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0009.png
beskæftigelse i en hel landsdel. Det er ambitionen, at der tiltrækkes private investeringer til
hvert erhvervsfyrtårn.
Komme med anbefalinger til, hvordan der bedst kan investeres i særlige lokale
erhvervsstyrker og potentialer, som kan løfte en særlig lokal indsats.
Komme med anbefalinger til yderligere tiltag, som kan genstarte vækst i deres landsdel.
Hvert vækstteam er sammensat af medlemmer med indgående viden om lokale forhold. Vækstteamet
kan desuden inddrage øvrige relevante lokale aktører i relevant omfang, herunder fx lokale
virksomheder, De Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR), videninstitutioner, business regions,
destinationsselskaber mv.
REACT-EU-midlerne skal anvendes til opfølgningen på anbefalingerne fra de regionale vækstteams
til fremme af lokale erhvervsfyrtårne på baggrund af indstilling fra Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, og dermed afhjælpe COVID-19-pandemien og dens sociale
konsekvenser og forberedelse af en grøn, digital og modstandsdygtig genopretning af økonomien.
Statsstøtte
Statsstøtte til kommercielle aktiviteter i
projekterne ydes efter reglerne om støtte i EU’s generelle
gruppefritagelsesforordning. Alternativt som de minimis-støtte.
Social innovation, tværnationalt samarbejde og ESF-bidrag til tematiske mål 1-7
3
Prioritetsaksen forventes ikke at have indhold af social innovation eller tværnationalt samarbejde i
forordningens forstand. Når støtte til tværnationalt samarbejde er valgt fra, skyldes det dels, at det af
proportionalitetshensyn ikke vurderes hensigtsmæssigt at afsætte særskilte midler til en sådan indsats,
og dels, at de danske støtteberettigelsesregler ikke tillader, at aktører fra andre lande får støtte som
projektpartnere, jf. afsnit 3.1.4 i partnerskabsaftalen. Ifølge ESF-forordningen (RFO 1304/2013,
artikel 10, stk. 1) skal partnere fra mindst to medlemsstater deltage i tværnationalt samarbejde.
Udenlandske aktører kan dog være leverandører til projekter under programmet, som uanset
udelukkelsen af udenlandske partnere vil kunne indeholde tværnationalt samarbejde. For uddybning
heraf henvises til de muligheder, som er beskrevet i afsnit 4.5.
Udover at aktiviteterne i denne prioritetsakse bidrager til det tværgående tematiske mål om
kriseafhjælpning som følge af COVID-19-krisen, bidrager prioritetsaksen ligeledes til tematisk mål
8, fremme af beskæftigelsen og støtte til arbejdskraftens mobilitet og tematisk mål 10, investeringer
i uddannelse, efteruddannelse og erhvervsuddannelse. Herudover forventes de aktiviteter, der
vedrører rådgivning i iværksætteri, at bidrage til tematisk mål 3, fremme små og mellemstore
virksomheders konkurrenceevne under det danske regionalfondsprogram. Kompetenceløft i
virksomheder forventes at bidrage til tematisk mål 1, 3 og 4 under regionalfondsprogrammet via
kompetenceløft på udvalgte områder, fx inden for grøn og digital omstilling.
Der er endvidere et stort potentiale i at skabe vækst og nye arbejdspladser i takt med en grøn
energiomstilling i Danmark og globalt.
4
Selvom hovedparten af indsatsen vedrørende grøn omstilling
3
4
Som fastsat i artikel 9(1)- 9(7) i forordningen om fælles bestemmelser for ESI-fondene.
Jf.
Regeringens klimapartnerskaber,
Regeringen, 2019.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0010.png
befinder sig i regionalfondsregi, så kan Socialfonden bidrage gennem uddannelse og jobskabelse
inden for grøn økonomi og omstilling.
Vejledende principper for valg af projekter
Et sæt af overordnede principper gælder for indsatserne under investeringsprioriteten. Disse
principper, som suppleres af de nationale støtteberettigelsesregler og de udvælgelseskriterier, som
overvågningsudvalget vedtager, er:
Operatører
Operatør(er) til indsatser beskrevet under denne prioritetsakse kan udvælges uden forudgående
ansøgning. I så fald ville en operatør skulle være en offentlig institution fx erhvervshuse
5
med
tilknyttede filialer. Alternativt skal operatører udvælges efter ansøgningsrunde.
Additionalitet
Der ydes ikke tilskud til projekter, som ville være blevet gennemført uden socialfondsstøtten.
Støttesats
EU-tilskuddet i et projekt kan udgøre op til 100 pct. af de afholdte og betalte støtteberettigede udgifter.
Udgiftstyper
Der ydes ikke driftsstøtte og støtte til køb af jord og fast ejendom.
Målgrupper
deltagere
Med undtagelse af prioritetsakse 3, social inklusion, er socialfondsprogrammet ikke rettet mod
målgrupper, der er defineret på forhånd.
Programmet er heller ikke rettet mod bestemte sektorer. Dog vil der for virksomheder indenfor fiskeri
og akvakultur samt primærproduktion af landbrugsprodukter gælde visse begrænsninger.
Erhvervsaktører, der har fagligt afsæt i primærerhverv, kan således deltage i socialfondsprojekter på
basis af selvstændige CVR-numre, der ikke er knyttet til primærerhverv, når deres deltagelse er
projektrelevant. De vil derimod ikke kunne deltage alene på basis af et CVR-nummer, der er knyttet
til primærerhverv. Virksomheder er udelukket fra at modtage støtte under socialfondsprogrammet,
hvis de skylder at tilbagebetale støtte, der i henhold til Kommissionsbeslutning er erklæret i strid med
reglerne om det indre marked.
Resultatorientering
Alle projekter skal have en klar interventionslogik (effektkæde). Det indebærer, at et projekt
målbart skal bidrage til at indfri det specifikke mål, der er opstillet for den investeringsprioritet,
projektet tilhører. Alle ansøgere skal beskrive projektets effektkæde, dvs. sammenhængen mellem
projektets aktiviteter, output og resultater. Effektkæden skal være klar og logisk samt indeholde en
beskrivelse af de kritiske antagelser for, om projektet faktisk kommer til at virke efter hensigten.
Om muligt skal de kritiske antagelser være evidensbaserede.
Alle projekter skal opstille konkrete målbare mål for deres output og resultater, og projekterne skal
løbende opgøre, om målene indfries eller ej. Programmet indeholder indikatorer, som projekterne
5
Erhvervshusene er etableret i henhold til §§ 12 og 13 i lov om erhvervsfremme, jf. lov nr. 1518 af 18. december 2018.
Heraf fremgår bl.a. Erhvervshusenes formål, opgaver og organisering.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0011.png
vil blive målt på. Der kan suppleres med projektspecifikke indikatorer, som er tilpasset det enkelte
projekts aktiviteter og output.
Statsstøtte og udbud
Den offentlige støtte skal være i overensstemmelse med reglerne om gennemsigtighed og fri
konkurrence, herunder navnlig EU’s statsstøtte-
og udbudsregler. Det forudsættes, at
projektaktiviteter på ansøgningstidspunktet er beskrevet så klart, at det kan vurderes, om projektet
indebærer statsstøtte og eventuelle krav om udbud af opgaver.
Tilsagnskontrakt til virksomheder
Forvaltningsmyndigheden kan under denne prioritetsakse udstede tilsagnskontrakt til projekter,
hvor projektet alene omfatter støtte til en enkelt virksomhed
Regionalt samarbejde
Hvor det er muligt og relevant, bør socialfondsprojekter tænkes på tværs af de administrative
grænser og af ESI-fondene, både for at undgå regional suboptimering og af hensyn til at sikre
den størst mulige effekt og bedste udnyttelse af de økonomiske ressourcer.
Nærmere regler for opgørelsen af de støtteberettigede udgifter, herunder anvendelsen af forenklede
omkostningsbegreber, fastlægges i støtteberettigelsesreglerne for strukturfondsfinansierede
projekter.
2.A.2.3. Planlagt anvendelse af finansielle instrumenter
Danmark anvender ikke muligheden for finansielle instrumenter.
2.A.2.4.
Planlagt anvendelse af store projekter
Danmark forventer ikke at anvende muligheden for store projekter.
2.A.2.5. Outputindikatorer pr. investeringsprioritet
Tabel 5: Fælles og programspecifikke outputindikatorer for ESF (pr. investeringsprioritet,)
ID
Indikator
(indikatorens
navn)
Deltagere,
der
har
modtaget støtte for at
afbøde konsekvenserne af
COVID-19-pandemien
Antal mikrovirksomheder
og små og mellem-store
virksomheder (herunder
andels-virksomheder og
socialøkonomiske
virksomheder),
som
modtager støtte
Måle-
enhed
Antal
Fond
M
ESF
Målværdi (2023)
6
K
T
3.200
Monitorering
Data-kilde
Rapporteringsfr
ekvens
Årligt
CV31
11
Antal
ESF
100
Monitorering
Årligt
Anm.: ”Monitorering” betyder, at dataoplysningerne indsamles hos de enkelte projekter.
Indikatorer med ID CV er EU-
Kommissionens forslag til programfastsatte outputindikatorer, der skal måle på COVID-19-rettede indsatser.
Målværdier for 2023 er baseret på erfaringer fra projekter, der er gennemført under Socialfondens prioritetsakse 1.2.C,
6
For ESF omfatter denne liste de fælles og programfastsatte outputindikatorer, hvor der er opstillet en målværdi.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366325_0012.png
der vedrører vækstrettet kompetenceudvikling og som i høj grad forventes at ligne de projekter, der støttes under
prioritetsakse 6.C.
2.A.9. Interventionskategorier
Tabel 7-11: Interventionskategorier
Tabel 7:
Dimension 1
Interventionsområde
Kode
104
106
€ sum
26.854.777
26.854.777
Tabel 8:
Dimension 2
Finansieringsform
Kode
01
€ sum
53.709.554
ESF
Tabel 9:
Dimension 3
Territorium (område)
Kode
07
€ sum
53.709.554
Tabel 10:
Dimension 6
Territorielle
leveringsmekanismer
Ikke relevant
Tabel 11:
Dimension 7
ESF Sekundært tema
Kode
01
€ sum
20.657.521