Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 426
Offentligt
2366324_0001.png
PRIORITETSAKSE 6
Grøn, digital
genopretning af SMV’er
4) Investeringsprioritet nr. 1 under prioritetsakse 6
Regionalfondens indsats under målet om investeringer i vækst og beskæftigelse, at:
-
Fremme af kriseafhjælpning i forbindelse med covid-19-pandemien og dens sociale
konsekvenser og forberedelse af en grøn, digital og modstandsdygtig genopretning
af økonomien
5) Specifikke mål relateret til investeringsprioriteter og forventede resultater
Restriktionerne i forbindelse med bekæmpelse af COVID-19 har skabt en usikkerhed, der risikerer
at påvirke SMV’ernes investeringslyst negativt og skade virksomhedernes omstillingskapacitet og
koste danske arbejdspladser. På sigt forventes COVID-19 i særlig grad at give udfordringer for
Danmarks eksporterhverv, primært grundet forandringer i den international efterspørgsel.
De danske SMV’er står som følge af COVID-19
over for et stigende behov for at kunne omstille sig
hurtigt i forhold til den teknologiske udvikling, herunder en stigende efterspørgsel på grønne og
digitale løsninger i virksomhederne samt ændringer i markeder og efterspørgsel internationalt.
Specifikt mål:
Forbedre konkurrence- og omstillingsevne hos
SMV’er
Indsatsen vil fokusere på at understøtte omstillingen i SMV’erne for at imødekomme
konsekvenserne af COVID-19-pandemien. Det kan ske ved at løfte konkurrence- og
omstillingsevnen i SMV’er ved at
understøtte virksomhedernes udvikling og anvendelse af nye
grønne og digitale løsninger.
Table 3: Programspecifikke resultatindikatorer pr. specifikt mål
ID
Indikator
Måleenhed
Baseline
år
Målværdi (2023)
Datakilde
Rapporterings
hyppighed
15
Beskæftigelse i
SMV’er
Antal virksomheder
med fastholdt
beskæftigelse
2020
Fastholde eller
øge
beskæftigelse i
SMV’er
Danmarks
Statistik
Årligt
Anm: Resultatindikatoren opgøres som antal private virksomheder, der har modtaget støtte og i de efterfølgende seks måneder har fastholdt eller
øget beskæftigelsen målt i fuldtidsstillinger.
6) Foranstaltninger, der støttes under investeringsprioriteten.
6.1) Beskrivelse af type og eksempler på foranstaltninger, der støttes, og det forventede bidrag
til relaterede specifikke mål
Prioritetsaksen ’Grøn, digital genopretning af SMV’er’ har to indsatsområder:
a) Virksomhedsprogrammets indsatser om forretningsudvikling mv. (500 mio. kr.)
b) Regionale vækstteams - Opfølgning på anbefalinger vedr. forretningsudvikling i
virksomheder mv. (400 mio. kr.)
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366324_0002.png
Udmøntningen af indsatsen skal være inden for rammen af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses
strategi ”Erhvervsfremme i Danmark 2020-2023.” og den tilhørende aftale mellem bestyrelsen og
erhvervsministeren.
Målgruppen i denne prioritetsakse er i udgangspunktet
SMV’er i hele landet. Det
er ikke udelukket,
at store virksomheder (ikke-SMV’er)
kan indgå i aktiviteterne, hvis det bidrager til
at udvikle
SMV’ernes
forretning.
Indsatsområde a: Virksomhedsprogrammets indsatser om forretningsudvikling mv.
Baggrund
SMV’erne udgør langt størstedelen
af dansk erhvervsliv med mange arbejdspladser. Det er derfor
centralt for vækst og jobskabelse i hele Danmark, at SMV’ernes konkurrence-
og omstillingsevne
understøttes bedst muligt. Her er digitalisering, automatisering, anvendelse af ny teknologi og grøn
forretningsudvikling afgørende parametre.
Øget digitalisering og automatisering af produktionen og administrationen samt anvendelse af ny
teknologi kan styrke SMV’ernes produktivitet og derigennem være med til at skabe flere gode job.
Samtidig kan
et teknologiløft i SMV’erne bidrage til at reducere deres klimaaftryk, hjælpe med at
imødekomme en stigende global efterspørgsel efter klimavenlige produkter samt muliggøre hurtig
omstilling i tilfælde af skift i efterspørgsel og forsyningskæder.
Danske
SMV’er investerer imidlertid i mindre grad i teknologiske løsninger end store virksomheder
og innoverer mindre end SMV’erne i vores nabolande. Det skyldes blandt andet manglende
ressourcer og manglende viden om muligheder og potentialer i teknologisk og grøn
forretningsudvikling. Og når de har identificeret en forretningsmulighed, mangler SMV’erne ofte
dels kompetencerne til at tage ny teknologi i anvendelse, herunder indkøb og implementering af nye
teknologiske løsninger, og dels kompetencerne til at tage de næste skridt og drive yderligere
teknologiske udviklingsprojekter.
Yderligere har COVID-19
skabt en usikkerhed, der risikerer at påvirke SMV’ernes investeringslyst
negativt og skade virksomhedernes omstillingskapacitet og koste danske arbejdspladser. På sigt
forventes COVID-19 i særlig grad at give udfordringer for Danmarks eksporterhverv, primært
grundet en ændret international efterspørgsel og konkurrencesituation.
Indsatsen
Indsatsen bygger bl.a. på erfaringer fra eksisterende nationale ordninger, som har vist, at danske
SMV’er i stor grad efterspørger rådgivning om digitalisering, automatisering, anvendelse af nye
teknologier og online salg. Ydermere viser erfaringerne, at der er en efterspørgsel til stede i hele
landet
ikke mindst blandt virksomheder placeret længere fra de større byer.
Indsatsen sigter på at give SMV’er et koordineret tilbud af bl.a. rådgivnings-
og investeringsstøtte-
ordninger målrettet teknologisk og grøn omstilling samt viden og vejledninger om
forretningsudvikling og relevante regler.
Indsatsen skal sammen med indsatsen vedrørende kompetenceudvikling under prioritetsakse 6 i
Socialfondsprogrammet, fremstå som et samlet tilbud til virksomhederne.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366324_0003.png
Indsatsen giver blandt andet mulighed for følgende aktivitetstyper:
1) Omstillingsrådgivning: Tilskud til indkøb af rådgivning om potentialer og
løsningsmuligheder, herunder på det grønne og digitale område.
2) Investeringsstøtte: Tilskud til indkøb af udstyr, teknologi, certificeringer mv.
Indsatsen kan løbende udvides med yderligere tilbud efter behov.
Ad 1): Omstillingsrådgivning
Tilskud til virksomheders indkøb af rådgivning. Rådgivningen skal hjælpe virksomhederne
med at identificere forretningsmæssige potentialer og konkrete løsninger i forbindelse med
bl.a. grøn, digital og teknologisk omstilling mhp. at understøtte virksomhedens
investeringsbeslutning i lyset af den økonomiske udvikling efter COVID-19. Virksomheder
kan desuden få rådgivning om brug af konkrete værktøjer, der kan dokumentere og bidrage
til virksomhedens grønne omstilling fx brug af standarder, mærker og beregning af
klimaaftryk, ligesom rådgivningen kan støtte samarbejde mellem virksomheder.
Ad 2): Direkte investeringsstøtte
Direkte tilskud til virksomheders indkøb af konkret teknologi - fx automatiseringsløsninger,
robotteknologi, software, e-handelsløsninger, grønne løsninger, maskiner mv. Der kan også
gives støtte til certificering, knowhow, patenter mv. Listen er ikke udtømmende. Direkte
investeringsstøtte kan gives til implementering af rådgivning ydet under pkt. 1 eller til
implementering af rådgivning ydet under aktiviteter finansieret af Regionalfonden eller
Socialfonden under programmerne for 2014-2020 eller under lignende nationale ordninger.
Tilsagnsmodtagere kan være juridiske personer eller personligt drevne virksomheder.
Regionalfondstilskuddet skal være i overensstemmelse med reglerne, der sikrer, at der ikke sker
konkurrenceforvridning
– herunder navnlig EU’s statsstøtteregler og regler for udbud.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366324_0004.png
Indsatsområde b: Regionale vækstteams - Opfølgning på anbefalinger vedr.
forretningsudvikling i virksomheder mv.
Baggrund
Den decentrale erhvervsfremme skal imødekomme virksomhedernes behov i alle dele af Danmark
på en effektiv, relevant og tilgængelig måde. Det sker ved at arbejde med, forstå og udnytte lokale
drivkræfter for vækst og udvikling. Lokalt ejerskab og engagement er afgørende. Det samme er en
stor forståelse af særegne lokale erhvervsstyrker, udfordringer, muligheder og forskelle, der har stor
betydning for at tilrettelægge og prioritere indsatser bedst muligt. Fremtrædende lokale
virksomheder og erhvervsstyrker er vigtige drivkræfter for vækst og udvikling lokalt. Der vurderes
at være et stort potentiale i investeringer i lokale erhvervsstyrker, så de kan udvikle sig til lokale
erhvervsfyrtårne, der styrker vækst og beskæftigelse i en hel landsdel.
Erfaringsmæssigt risikerer virksomhederne i de dele af Danmark, som ligger uden for de større
byer, at blive særlig hårdt ramt, når en krise rammer landet. Hvis COVID-19-krisen ikke skal
rodfæste sig hårdere uden for de større byer, er der behov for en målrettet indsats for styrke
virksomhederne og erhvervsudviklingen i hele landet. Arbejdet kan desuden understøtte
virksomhedernes grønne og digitale omstilling og virksomhedernes bidrag til de danske klimamål,
da de lokale erhvervsstyrker i Danmark omfatter en række brancher, der bidrager til den grønne
omstilling.
Derfor kan der understøttes en indsats, der følger op på anbefalingerne fra regeringens syv regionale
vækstteams; 1) Nordjylland, 2) Midtjylland, 3) Sydjylland, 4) Fyn, 5) Sjælland og øerne, 6)
Hovedstaden og 7) Bornholm.
De regionale vækstteams skal komme med anbefalinger til, hvordan der bedst kan investeres i
lokale erhvervsstyrker, som særligt har potentiale til at få den pågældende landsdel styrket ud af
COVID-19-krisen, herunder så de kan udvikle sig til lokale erhvervsfyrtårne og styrke vækst og
beskæftigelse i hele landsdelen.
Konkret skal hvert regionalt vækstteam:
Tilvejebringe et analysegrundlag for at identificere konkrete, lokale udfordringer og
potentialer i lyset af COVID-19-krisen, som kan danne baggrund for vækstteamets
anbefalinger
Komme med anbefalinger til, hvordan der bedst kan investeres i lokale erhvervsstyrker
og potentialer, så de kan udvikle sig til ét eller to lokale erhvervs-fyrtårne og styrke vækst
og beskæftigelse i en hel landsdel under genopretningen efter COVID-19. Det er
ambitionen, at der tiltrækkes private investeringer til hvert erhvervsfyrtårn.
Komme med anbefalinger til, hvordan der bedst kan investeres i særlige lokale
erhvervsstyrker og potentialer, som kan løfte en særlig lokal indsats.
Komme med anbefalinger til yderligere tiltag, som kan genstarte vækst i deres landsdel.
Hvert vækstteam er sammensat af medlemmer med indgående viden om lokale forhold.
Vækstteamet kan desuden inddrage øvrige relevante lokale aktører i relevant omfang, herunder fx
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366324_0005.png
lokale virksomheder, De Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR), videninstitutioner, business regions,
destinationsselskaber mv.
REACT-EU-midlerne skal anvendes til opfølgningen på anbefalingerne fra de regionale vækstteams
til fremme af lokale erhvervsfyrtårne på baggrund af indstilling fra Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, og dermed afhjælpe COVID-19-pandemien og dens økonomiske og
sociale konsekvenser og forberedelse af en grøn, digital og modstandsdygtig genopretning af
økonomien.
6.2 Vejledende principper for valg af projekter
Et sæt af overordnede principper gælder for indsatsen under programmet. Disse principper, som
suppleres af de nationale støtteberettigelsesregler og de udvælgelseskriterier, som
overvågningsudvalget vedtager, er:
Statsstøtte
Statsstøtte til kommercielle aktiviteter i projekterne ydes efter reglerne om støtte i EU’s generelle
gruppefritagelsesforordning. Alternativt som de minimis-støtte.
Tilskud til indkøb af udstyr, konkret teknologi, maskiner m.v. kan uden for de særlige geografiske
områder ydes i henhold til 1) de minimis eller 2) EU’s generelle gruppefritagelsesforordning.
Tilskud til indkøb af udstyr, konkret teknologi, maskiner m.v. kan i de særlige geografiske områder
ydes i henhold til 1) de minimis eller 2) regional investeringsstøtte, jf. statsstøttekortet for Danmark
og reglerne om eksempelvis regional investeringsstøtte
i EU’s generelle
gruppefritagelsesforordning. De særlige geografiske områder er Læsø, Ærø, Langeland, Samsø,
Bornholm, Lolland Kommune og de 27 småøer.
Operatører
Operatør(er) til indsatser beskrevet under denne prioritetsakse kan udvælges uden forudgående
ansøgning. I så fald ville en operatør skulle være en offentlig institution fx erhvervshuse
1
med
tilknyttede filialer. Alternativt skal operatører udvælges efter ansøgningsrunde.
Additionalitet
Der ydes ikke tilskud til projekter, som ville være blevet gennemført uden regionalfondsstøtten.
Støttesats
EU-tilskuddet i et projekt kan udgøre op til 100 pct. af de afholdte og betalte støtteberettigede
udgifter.
Udgiftstyper
Der ydes ikke driftsstøtte og støtte til køb af jord og fast ejendom.
Der ydes ikke tilskud til udgifter til anskaffelse af maskiner, der via egen energiforsyning drives
eller kan drives af fossile brændsler, dvs. kul, koks, petrokoks, naturgas, flydende petroleumsgas og
1
Erhvervshusene er etableret i henhold til §§ 12 og 13 i lov om erhvervsfremme, jf. lov nr. 1518 af 18. december 2018.
Heraf fremgår bl.a. Erhvervshusenes formål, opgaver og organisering.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366324_0006.png
fossile olieprodukter. Såfremt maskinen tilsluttes til elnettet betragtes det ikke som værende drevet
af fossile brændsler.
2
Målgrupper
deltagervirksomheder
Regionalfondsprogrammet er ikke rettet mod bestemte sektorer. Dog vil der for virksomheder inden
for fiskeri og akvakultur samt primærproduktion af landbrugsprodukter gælde visse begrænsninger.
Erhvervsaktører, der har fagligt afsæt i primærerhverv, kan således deltage i regionalfondsprojekter
på basis af selvstændige CVR-numre, der ikke er knyttet til primærerhverv, når deres deltagelse er
projektrelevant. De vil derimod ikke kunne deltage alene på basis af et CVR-nummer, der er knyttet
til primærerhverv.
Virksomheder er udelukket fra at modtage støtte under regionalfondsprogrammet, hvis de skylder at
tilbagebetale støtte, der i henhold til Kommissionsbeslutning er erklæret i strid med reglerne om det
indre marked.
Små og mellemstore virksomheder
Regionalfondsprogrammet er primært målrettet små og mellemstore virksomheder (SMV’er) jf.
EU-Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og
mellemstore virksomheder (EFT L 124/36 af 20.5.2003). Det er ikke udelukket, at store
virksomheder (ikke-SMV’er)
kan indgå i aktiviteterne, hvis det bidrager til at udvikle SMV’ernes
forretning.
Resultatorientering
Alle projekter skal have en klar interventionslogik (effektkæde). Det indebærer, at et projekt
målbart skal bidrage til at indfri det specifikke mål, der er opstillet for den investeringsprioritet,
projektet tilhører. Alle ansøgere skal beskrive projektets effektkæde, dvs. sammenhængen mellem
projektets aktiviteter, output, resultater og effekter. Effektkæden skal være klar og logisk samt
indeholde en beskrivelse af de kritiske antagelser for, om projektet faktisk kommer til at virke efter
hensigten. Om muligt skal de kritiske antagelser være evidensbaserede.
Alle projekter skal opstille konkrete målbare mål for deres output og effekter, og projekterne skal
løbende opgøre, om målene indfries eller ej. Programmet indeholder indikatorer, som projekterne
vil blive målt på. Der kan suppleres med projektspecifikke indikatorer, som er tilpasset det enkelte
projekts aktiviteter og output.
Statsstøtte og udbud
Den offentlige støtte skal være i overensstemmelse med reglerne om gennemsigtighed og fri
konkurrence, herunder navnlig EU’s
statsstøtte-
og udbudsregler. Det forudsættes, at
projektaktiviteter på ansøgningstidspunktet er beskrevet så klart, at det kan vurderes, om projektet
indebærer statsstøtte og eventuelle krav om udbud af opgaver.
Tilsagnskontrakt til virksomheder
Forvaltningsmyndigheden kan under denne prioritetsakse udstede tilsagnskontrakt til projekter,
hvor projektet alene omfatter støtte til en enkelt virksomhed
Regionalt samarbejde
2
Jf. lovforslag bag aftale om en grøn skattereform
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/sau/bilag/94/2310057.pdf
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 426: Notat vedr. nationalt program for REACT-EU
2366324_0007.png
Hvor det er muligt og relevant, bør regionalfondsprojekter tænkes på tværs af administrative
grænser og på tværs af EU-fondene, både for at undgå regional suboptimering og af hensyn til at
sikre den størst mulige effekt og bedste udnyttelse af de økonomiske ressourcer.
Nærmere regler for opgørelsen af de støtteberettigede udgifter, herunder anvendelsen af forenklede
omkostningsbegreber, fastlægges i støtteberettigelsesreglerne for strukturfondsfinansierede
projekter.
Relokering
Når der gives regionalfondsstøtte til en stor virksomhed, skal forvaltningsmyndigheden sikre sig, at
støtten ikke medfører et væsentligt tab af arbejdspladser andre steder i Unionen.
6.3 Planlagt anvendelse af finansielle instrumenter
Danmark anvender ikke muligheden for finansielle instrumenter
6.4 Planlagt anvendelse af store projekter
Danmark anvender ikke muligheden for store projekter.
6.5 Outputindikatorer
Tabel 5: Fælles og programspecifikke outputindikatorer
ID
CV24
Indikator
Antal SMV'er, der modtager ikke-
økonomisk støtte
Datakilde
Måleenhed
Virksomheder
Fond
ERDF
Målværdi
(2023)
2.600
Monitoring
Anm: Den valgte programspecifikke outputindikator er baseret på EU-Kommissionens forslag til indikatorer til måling af indsatser, der sigter på at
afhjælpe konsekvenserne af COVID-19-pandemien. Indikatoren CV24
Antal SMV’er, der modtager
ikke-økonomisk støtte
er defineret på samme
måde som den programfastsatte indikator CO01
Antal virksomheder, der modtager støtte,
men omfatter alene virksomheder, der modtager støtte til at
imødekomme konsekvenserne af COVID-19-pandemien. Målværdien for 2023 er baseret på erfaringer fra de projekter, der er gennemført under
prioritetsakse 2. Det er således forudsat at prisen for et virksomhedsforløb under prioritetsakse 6 svarer til prisen for et forløb under prioritetsakse 2.
6.6.
Interventionskategorier
Tabel 7-10: Interventionskategorier
Tabel 7: Dimension 1
Interventionsområde
Kode
EUR
Tabel 8: Dimension 2
Støtteform
Kode
01
EUR
Tabel 9: Dimension 3
Territorium (område)
Kode
EUR
Tabel 10: Dimension 6
Kode
EUR
067
068
74.367.075
46.479.422
120.846.497
07
120.846.497
07
120.846.497