RAMMENOTAT
30.marts 2021
Fastlæggelse af præstationsmål for RP3
–
Performance og Charging Scheme
1.
Resumé
Som en konsekvens af covid-19 pandemien, og det kraftige fald i
flytrafikken i 2020, er det nødvendigt at fastsætte nye præstati-
onsmål for lufttrafikstyring i EU og udarbejde nye præstations-
planer. Der skal derfor senest den 1. maj 2021 fastlægges fælles
EU dækkende præstationsmål for safety, miljø, kapacitet og om-
kostningseffektivitet. Ud fra disse mål skal medlemslandene ind-
melde nye nationale præstationsplaner senest den 1. oktober
2021.
Kommissionens har fremsat forslag til nye præstationsmål for pe-
rioden, som dog mødte så meget modstand blandt medlemslan-
dene, at Kommissionen nu arbejder på et kompromisforslag. På
nuværende tidspunkt er det uvist, hvilket indhold kompromisfor-
slaget vil få.
I det seneste forslag vurderede Kommissionen, at der ikke er
grundlag for at ændre på målet for safety. For målene for miljø
og kapacitet foreslog Kommissionen mindre justeringer.
Derimod foreslog Kommissionen, at omkostningerne reduceres
væsentligt. Kommissionen har i sit seneste udspil foreslået, at luft-
fartstjenesteudøverne samlet set skal have et omkostningsniveau,
der svarer til 93 pct. af 2019 omkostningsniveauet i årene 2020-
2022, for 2023 må omkostningsniveauet svare til 94 pct. af 2019
niveauet og i 2024 til 95 pct. af 2019 niveauet.
Med det reducerede omkostningsniveau for 2020-24 vil den for-
ventede stigning i raterne luftfarten betaler fra 2022 blive min-
dre. Dette skyldes at luftfartstjenesteudøverne med det seneste
forslag får godkendt et lavere omkostningsniveau end tidligere.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning den 13 april.