Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 420
Offentligt
2364878_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
25. marts 2021
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse (komité-
sag) om samordnet anvendelse af frekvensressourcer i 5945 - 6425
MHz-båndet med sigte på indførelse af trådløse adgangssystemer, her-
under radiobaserede lokalnet
KOM-nr. foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om samordnet an-
vendelse af frekvensressourcer i 5945 - 6425 MHz-båndet med sigte på indførelse
af trådløse adgangssystemer, herunder radio-baserede lokalnet.
Forslaget fastsætter på tværs af EU harmoniserede betingelser for brug af frekvenser
i 5945-6425 MHz-frekvensbåndet (herefter 6 GHz-båndet) til trådløse adgangssyste-
mer, herunder det som mere alment kendes som Wi-Fi.
Forslaget vurderes ikke i sig selv at medføre økonomiske konsekvenser eller at be-
røre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget forventes dog at betyde, at Ba-
nedanmark må tilpasse løsningen for signalsystemet på S-togsnettet pga. en sti-
gende risiko for forstyrrelser af S-togsnettets signalsystem fra det nye 6 GHz Wi-Fi-
udstyr, hvilket forventes at medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser. For-
slaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da de yderli-
gere frekvenser baner vejen for næste generation af hurtigt Wi-Fi, der er en forud-
sætning for, at de nye hurtige bredbåndsforbindelser kan udnyttes optimalt, og at
der ikke samtidig opstår flaskehalse indendørs i husstande eller kontormiljøer på
grund af manglende kapacitet i Wi-Fi systemerne.
Forslaget til gennemførelsesafgørelse er til afstemning via skriftlig undersøgelses-
procedure i Frekvensudvalget (Radio Spectrum Commitee) med frist den 9. april
2021.
Regeringen agter at stemme for forslaget til gennemførelsesafgørelse.
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 420: Notat om komitésag om samordnet anvendelse af frekvensressourcer med sigte på indførelse af trådløse adgangssystemer
2364878_0002.png
2. Baggrund
Kommissionens gennemførelsesafgørelser på frekvensområdet har hjemmel i Fre-
kvensbeslutningen fra 2002
1
, hvorefter Kommissionen for Frekvensudvalget kan fo-
relægge relevante tekniske gennemførelsesforanstaltninger med henblik på at sikre
harmonisering af betingelserne for adgang til og effektiv udnyttelse af radiofrekven-
ser samt styrke det indre marked for fælleskabspolitikområder som elektronisk kom-
munikation, transport og forskning og udvikling. Eksempler på dette er bl.a. gennem-
førelsesforanstaltninger vedrørende brug af frekvensbånd til mobiltelefoni og trådløst
bredbånd, Wi-Fi-udstyr, trådløse mus mv., på harmoniserede vilkår, så udstyret kan
sælges og anvendes i hele EU.
Medlemsstaterne er forpligtede til at gennemføre de tekniske gennemførelsesforan-
staltninger i medfør af Frekvensbeslutningen og Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv (EU) 2018/1972 om oprettelse af et europæisk kodeks for elektronisk kommu-
nikation.
På den baggrund har Kommissionen til mødet i Frekvensudvalget den 9. december
2020 præsenteret et udkast til gennemførelsesafgørelse om frekvenser i 6 GHz-fre-
kvensbåndet til brug for trådløse adgangssystemer, herunder Wi-Fi. Hensigten med
forslaget er at tilvejebringe yderligere frekvenser til brug for Wi-Fi-udstyr, således at
man med næste generation af trådløst udstyr kan sikre en bedre digital infrastruktur
og oplevelse hos brugerne. I dag anvendes 2,4 GHz og 5 GHz-frekvensbåndene til
Wi-Fi, og med dette forslag tilføjes den nedre del af 6 GHz-frekvensbåndet til samme
formål.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Frekvensudvalget (Radio Spectrum Comittee-
RSC) med frist den 9. april 2021. Forslaget behandles efter undersøgelsesprocedu-
ren, hvilket betyder, at Kommissionen vedtager forslaget, hvis RSC afgiver en positiv
udtalelse.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med sit forslag at stille yderligere frekvenser til rådighed for
Wi-Fi. Dette begrundes med, at der er en stigende mængde af udstyr, der forbinder
til internettet via Wi-Fi-net samt et kraftigt stigende dataforbrug, der nødvendiggør
et supplement til de frekvenser, som allerede stilles til rådighed på tilladelsesfrie vil-
kår i 2,4 GHz (2400
2483,5 MHz) og 5 GHz (5150
5350 MHz samt 5470-5725
MHz) frekvensbåndene.
Det anføres i forslaget, at yderligere frekvenser til Wi-Fi bør understøtte brede ka-
naler, som kræves af mange anvendelser (herunder videokonferencer, download af
medieindhold, telemedicin, onlinelæring og -spil, augmented reality og virtual rea-
1
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 676/2002/EF af 7. marts 2002.
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 420: Notat om komitésag om samordnet anvendelse af frekvensressourcer med sigte på indførelse af trådløse adgangssystemer
2364878_0003.png
lity), hvortil der forudsættes en stor båndbredde for at kunne opnå gigabithastighe-
der. Kommissionen bemærker, at disse anvendelser er blevet stadig vigtigere i for-
bindelse med genopretningen efter covid-19-krisen.
Forslaget henviser til Kommissionens strategi for et europæisk gigabit-samfund,
hvor der ifht. vigtige samfundsøkonomiske drivkræfter som skoler, transportknude-
punkter mv. bør være adgang til internet på minimum 1 Gbit/s og i husholdninger
mindst 100 Mbit/s med mulighed for at opgradere til 1 Gbit/s.
Af forslaget fremgår, at de nye regler for Wi-Fi har til hensigt at forbedre den tråd-
løse konnektivitet i Unionen, således at det indre marked kan drage fordel af en fre-
kvensressource, der potentielt er tilgængelig i hele verden, hvilket giver omfattende
stordriftsfordele for udstyrsproducenterne.
De tekniske vilkår i forslaget omhandler følgende to anvendelser af Wi-Fi i 6 GHz-
båndet:
1) LPI (low power indoor), dvs. lav sendeeffekt til indendørs brug, der kun må
anvendes til og skal være permanent placeret i bygninger, tog med metal-
belagte vinduer samt fly, og
2) VLP (very low power), dvs. ultralav sendeeffekt, der kan anvendes både in-
dendørs og udendørs. Den udendørs anvendelse af VLP skal dække kort-
distanceanvendelser til direkte kommunikation inden for et lille område.
Af forslaget fremgår, at der er andre anvendelser i frekvensbåndet, såsom radiokæ-
der, satellitjordstationer og CBTC (togsignalsystem), og at disse anvendelser er
indgået i de tekniske undersøgelser ved udarbejdelse af de tekniske vilkår for brug
af Wi-Fi. I de tekniske vilkår er således fastsat grænseværdier for sendeeffekten
mv. for Wi-Fi-udstyr til modvirkning af forstyrrelser af radiokæder og satellitjordstati-
oner samt CBTC. Det gælder dog kun i frekvensbåndet under 5935 MHz og der-
med ikke den aktuelle anvendelse til S-togsnettet. Grænseværdien for udstråling af
signal i frekvensbåndet under 5935 MHz til beskyttelse af CBTC gælder indtil 2025,
hvor den skal revurderes med henblik på en eventuel lempelse af vilkårene for Wi-
Fi-udstyret.
Af forslaget fremgår, at 6 GHz-båndet skal være tilgængeligt til anvendelse for Wi-
Fi senest den 1. december 2021.
Endvidere fremgår, at der ved introduktionen af nye tjenester eller anvendelser i
frekvensbåndet eller de tilstødende frekvensbånd ikke må indføres vilkår for de nye
anvendelser, der urimeligt begrænser den fortsatte brug af Wi-Fi-systemer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 420: Notat om komitésag om samordnet anvendelse af frekvensressourcer med sigte på indførelse af trådløse adgangssystemer
2364878_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt
2
. Det
er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret
Rammerne for anvendelsen af frekvenser er fastsat i bekendtgørelse nr. 1703 af
28. november 2020 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes pri-
oritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan), jf. lov om radiofre-
kvenser § 4.
Vilkårene fastsat i gennemførelsesafgørelsen gennemføres i bekendtgørelse om
frekvensanvendelse uden tilladelse og i bekendtgørelsen om radiogrænseflader.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forpligtelsen til udpegning af 6 GHz-båndet til trådløse adgangssystemer forudsæt-
ter en tilretning af frekvensplanen ved en ændring af bekendtgørelse nr. 1703 af 28.
november 2020 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes priorite-
ring af de samlede radiofrekvensressourcer.
6 GHz-båndet skal gøres tilgængeligt for Wi-Fi-udstyr uden brug af en frekvenstilla-
delse, hvilket sker ved en ændring af bekendtgørelse nr. 1701 af 26. november 2020
om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse.
De tekniske vilkår for anvendelse af udstyret bliver indført ved en ændring af be-
kendtgørelse nr. 1702 af 26. november 2020 om radiogrænseflader.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesafgørelse vurderes ikke i sig selv at have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes dog at få konsekvenser for an-
vendelsen af frekvensbåndet omfattet af afgørelsen til den CBTC-signalsystems-
løsning, som Siemens Mobility A/S leverer til Banedanmark, og som anvendes på
S-togsnettet i hovedstadsområdet. Dette forventes at medføre væsentlige statsfi-
nansielle konsekvenser. Frekvenstilladelsen til brug af 5925-5975 MHz er udstedt i
2010 til Siemens Mobility A/S. Frekvenstilladelsen udløber 31. december 2025.
Da anvendelsen af frekvensbåndet til Wi-Fi overlapper med anvendelsen til signal-
systemet, kan der være risiko for, at der kan opstå forstyrrelser af kommunikations-
systemerne til signalsystemet. For at minimere risikoen for forstyrrelser er Banedan-
2
Frekvenspolitikbeslutningen, som nævnt ovenfor.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 420: Notat om komitésag om samordnet anvendelse af frekvensressourcer med sigte på indførelse af trådløse adgangssystemer
2364878_0005.png
mark, Siemens og Energistyrelsen i dialog om en ny løsning for CBTC-signalsyste-
met. Det bemærkes, at nye EU-regler for frekvenser til bybaner vedtaget den 7. ok-
tober 2020 vil medføre en forpligtelse til at foretage ændringer i vilkårene for fre-
kvensanvendelsen til CBTC-signalsystemet. Der vil derfor være et behov for tilpas-
ning af den eksisterende CBTC-løsning, uanset denne afgørelse om nye frekvenser
til Wi-Fi i samme frekvensbånd.
En stigende risiko for forstyrrelser af S-togsnettets signalsystem fra det nye 6 GHz
Wi-Fi-udstyr forventes at betyde, at Banedanmark må finde en anden løsning for
frekvensressourcer til deres signalsystem. Dette forventes at medføre væsentlige
omkostninger for Banedanmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesafgørelse vurderes at få positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, idet det nye 6 GHz-frekvensbånd til næste generation af Wi-Fi-ud-
styr vil forbedre konnektiviteten og forventes at være afgørende for at mindske fla-
skehalsene i husstande eller kontormiljøer med henblik på bedre udnyttelse af hur-
tige bredbåndsforbindelser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er flere lande, der har haft bemærkninger til forslagets enkeltelementer, men
der er generelt stor opbakning fra alle de øvrige medlemsstater til Kommissionens
forslag til gennemførelsesafgørelse om flere frekvenser til Wi-Fi.
Danmark er den eneste medlemsstat, hvor den eksisterende frekvensanvendelse til
CBTC på S-togsnettet udgør en udfordring i forhold til den potentielle forstyrrelses-
risiko af signalsystemet, der kan opstå, når der sker væsentlig udbredelse af det
nye 6 GHz Wi-Fi-udstyr. Der har i det tekniske arbejde ikke været opbakning til at
finde en løsning på den danske problemstilling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at der med forslaget stilles flere frekvenser til rådighed
for Wi-Fi til brug for næste generation af hurtigt Wi-Fi-udstyr. Dette er vigtigt for Dan-
mark, så der kan opnås fuldt udbytte af hurtige bredbåndsforbindelser, da Wi-Fi i dag
kan udgøre en flaskehals. Hurtigere Wi-Fi-udstyr bidrager således til opfyldelse af
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 420: Notat om komitésag om samordnet anvendelse af frekvensressourcer med sigte på indførelse af trådløse adgangssystemer
2364878_0006.png
den danske bredbåndsmålsætning og forventes at give en bedre brugeroplevelse
særligt for borgere og virksomheder med hurtige bredbåndsforbindelser.
Fra dansk side har der i forhandlingerne været lagt vægt på, at eksisterende tilladel-
sesindehavere påvirkes mindst muligt, når der indføres nye harmoniserede vilkår for
anvendelse af frekvensbåndet til Wi-Fi-udstyr.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag til gennemførelsesafgø-
relse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6