Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 412
Offentligt
2362962_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. marts 2021
2021 - 3908
otfruh
Gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af
grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og an-
vendelsen af engangsprincippet (endeligt KOM dokument foreligger
endnu ikke)
1.
Resumé
Kommission har den 22. marts fremsendt et foreløbigt udkast til den gen-
nemførelsesretsakt, der skal implementere det tekniske system til understøt-
telse af kravet om automatisk udveksling af dokumentation fra forordning
(EU) 2018/1724 af 2. oktober 2018 om oprettelse af en fælles digital portal,
der giver adgang til oplysninger, procedurer og bistands- og problemløs-
ningstjenester, og om ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012. Det en-
delige udkast til gennemførelsesretsakten forventes fremsendt til medlems-
staterne den 31. marts med henblik på vedtagelse inden den 12. juni 2021.
Kommissionens foreløbige udkast til gennemførelsesretsakten indeholder
den overordnede ramme for det tekniske system.
Gennemførelsesretsakten forventes at medføre væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. Det skyldes, at implementeringen af det tekniske system in-
debærer, at en række danske myndigheder skal tilpasse deres selvbetje-
ningsløsninger. Dertil kommer potentielle yderligere udgifter, hvis det tek-
niske system ikke er tilstrækkeligt specificeret i gennemførelsesretsakten,
fordi mangelfulde specifikationer medfører risiko for udgifter til ændringer
og tilpasninger efter indgåelse af kontrakter med IT-leverandører. Yder-
mere kan der være økonomiske konsekvenser, såfremt gennemførelsesrets-
akten ikke etablerer rammer for governance, der inddrager medlemssta-
terne i beslutninger om drift, vedligehold og videreudvikling af det tekniske
system.
Der kan være lovgivningsmæssige konsekvenser ved etableringen og an-
vendelsen af det tekniske system hos den ansvarlige myndighed for at tage
højde for persondatasikkerhed ved udveksling af data mellem lande. Denne
forpligtelse følger af forordningen, men specificeres yderligere af gennem-
førelsesretsakten. Endeligt kan der være konsekvenser for sikkerhedsni-
veauet for så vidt angår databeskyttelse og den sikkerhedsmæssige forvalt-
ning af det tekniske system.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
2362962_0002.png
2/9
Indholdet af gennemførelsesretsakten om det tekniske system er blevet drøf-
tet mellem Kommissionen og medlemsstaterne frem mod fremsættelsen af
det foreløbige udkast. Der forventes modstand mod indholdet af gennem-
førelsesretsakten, da den ikke forventes at leve op til forordningens rammer
for, hvordan gennemførelsesretsakten skal muliggøre implementering af
kravet om udveksling af dokumentation gennem det tekniske system i med-
lemslandene.
Regeringen støtter forordningen om en fælles digital portals overordnede
formål om, at det skal være lettere for grænseoverskridende EU-borgere
og -virksomheder at søge information og betjene sig selv digitalt på det
indre marked. Forordningens krav om automatisk udveksling af dokumen-
tation kan imidlertid vise sig at være meget omfattende og meget krævende
at implementere for de berørte myndigheder. Derfor lægger regeringen af-
gørende vægt på, at medlemslandenes byrder ved implementering af for-
ordningen ikke skal være unødigt store, hvorfor gennemførelsesretsakten
skal indeholde klare bestemmelser, som sikrer en omkostningseffektiv, tek-
nisk mulig og brugervenlig implementering af forordningen. Endvidere
lægger regeringen afgørende vægt på, at gennemførelsesretsakten sikrer
beskyttelsen af brugernes persondata og dataintegritet ved alene at på-
lægge myndigheder at udveksle dokumentation, hvor der er gennemført en
tilstrækkeligt sikker identifikation af brugeren, der ønsker dokumentatio-
nen udvekslet, efter den ansvarlige myndigheds forskrifter for at forhindre
misbrug og identitetstyveri.
2.
Baggrund
Forordning (EU) 2018/1724 af 2. oktober 2018 om oprettelse af en fælles
digital portal, der giver adgang til oplysninger, procedurer og bistands- og
problemløsningstjenester, og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 blev vedtaget den 27. september 2018 i Rådet med støtte fra alle
medlemsstater på nær Belgien, der afstod fra at stemme. Portalen skal give
adgang til online information og -procedurer samt bistands- og problem-
løsningstjenester til personer og virksomheder.
Af forordningen fremgår det, at Kommissionen frem imod den endelige
implementeringsdato den 12. december 2023 vil fremsætte en række gen-
nemførelsesretsakter med henblik på nærmere teknisk specificering af por-
talen. I det danske forhandlingsoplæg fremgik, at Danmark støttede formå-
let med forslaget, men lagde vægt på en række forhold, herunder at portalen
skulle have fokus på slutbrugernes behov, og at det ikke blev unødigt bu-
reaukratisk for de involverede myndigheder. Derudover arbejdedes der for,
at introduktionen af portalen skulle være faseinddelt, således at implemen-
teringen sker gradvist og i et omfang, der ikke giver unødige og admini-
strative og finansielle omkostninger.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
2362962_0003.png
3/9
Det følger af forordningens artikel 14, at der skal oprettes et fælleseuropæ-
isk teknisk system til automatisk udveksling af dokumentation, fx eksa-
mensbeviser, autorisationer mv., mellem kompetente myndigheder i med-
lemsstaterne til gennemførelse af udvalgte procedurer omfattet af forord-
ningen. Forordningens krav om automatisk udveksling af dokumentation
gennem det tekniske system skal være implementeret senest 12. december
2023. De tekniske og operationelle specifikationer for det tekniske system,
der er nødvendige for gennemførelsen heraf, fastlægges ved gennemførel-
sesretsakt inden den 12. juni 2021.
Kommission har den 22. marts fremsendt et foreløbigt udkast til den gen-
nemførelsesretsakt, der skal implementere det tekniske system til under-
støttelse af kravet om automatisk udveksling af dokumentation. Det ende-
lige udkast til gennemførelsesretsakten forventes fremsendt til medlems-
staterne den 31. marts.
Gennemførelsesretsakten vedtages i overensstemmelse med komitéproce-
duren fastsat ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (182/2011) af
16. februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan med-
lemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelses-
beføjelser. Gennemførelsesretsakten
forelægges EU’s komité for den fæl-
les digitale portal med henblik på dets endelige vedtagelse. Komitéen mø-
des virtuelt den 15. april 2020, hvorefter Kommissionen vil fremsende en
revideret version af udkastet til gennemførelsesretsakten, der behandles i
skriftlig procedure med fem dages frist til medlemslandene. Alternativt,
hvis det skønnes nødvendigt, vil Kommissionen indkalde til et nyt møde i
komitéen den 26. april, og på baggrund heraf fremsende en version til god-
kendelse i skriftlig procedure i medlemslandene. Forslaget vedtages af
Kommissionen, hvis et kvalificeret flertal af komitéens medlemmer stem-
mer for forslaget. Hvis der ikke er kvalificeret flertal for forslaget, eller hvis
der er et simpelt flertal imod forslaget, fremsætter Kommissionen et udkast
til gennemførelsesretsakt for et appeludvalg bestående af repræsentanter
fra medlemsstaterne.
3.
Formål og indhold
Med gennemførelsesretsakten vil der blive oprettet et teknisk system, der
skal muliggøre automatisk udveksling af dokumentation mellem kompe-
tente myndigheder i forskellige medlemsstater. Det skal sikre, at borgerne
og virksomhederne ikke skal indgive den samme dokumentation til offent-
lige myndigheder mere end én gang
også kaldet engangsprincippet.
Det skal være muligt for brugere at anvende dokumentation til at gennem-
føre onlineprocedurer, når de agerer på tværs af medlemsstaterne, fx an-
søgning om optagelse på en videregående uddannelse eller indgivelse af
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
4/9
selskabsskatteangivelse. Forpligtelsen til at bruge det tekniske system til
automatisk udveksling af oplysninger vil kun gælde, når myndigheder i
henhold til gældende regler udsteder dokumentation i et elektronisk format,
der kan udveksles automatisk og i realtid. Dvs. der vil være tilfælde, hvor
myndighederne ikke er forpligtet til at anvende systemet, fx hvis manuel
sagsbehandling er påkrævet, førend dokumentationen kan udveksles. Det
er ikke obligatorisk for borgere og virksomheder at anvende det tekniske
system. Det skal stadig være muligt at fremlægge dokumentation direkte til
den anmodende kompetente myndighed på andre måder.
Kommissionen skal i samarbejde med medlemsstaterne tilvejebringe det
tekniske system, der skal kunne anvendes til udveksling af dokumentation
til de procedurer, der er opført i forordningens bilag II. På borgerområdet
drejer det sig om procedurer, der vedrører fx fødsel, flytning, studier, pen-
sionering, bopæl og arbejde. På virksomhedsområdet udpeges procedurer,
som vedrører fx indberetning af erhvervsaktivitet, ændring i erhvervsakti-
vitet samt ophør af erhvervsaktivitet, registrering af medarbejdere i obliga-
toriske pensions- og forsikringsordninger og indgivelse af selskabsskatte-
angivelse. Tillige er de procedurer, der er fastsat i anerkendelsesdirektivet
(2005/36/EF), servicedirektivet (2006/123/EF) og udbudsdirektiverne
(2014/24/EU og 2014/25/EU) også omfattet af kravet om automatisk ud-
veksling af dokumentation, for eksempel anerkendelse af ens erhvervs-
mæssige kvalifikationer som autoriseret elinstallatør.
Det tekniske systems indretning
Det tekniske system skal muliggøre behandling af anmodninger om doku-
mentation fra brugere samt udveksling af dokumentation mellem myndig-
heder og dermed gøre det muligt for den anmodende kompetente myndig-
hed at behandle dokumentationen. Systemet skal endvidere sikre dokumen-
tationens fortrolighed, et højt sikkerhedsniveau for overførsel og behand-
ling af dokumentation og sikre interoperabilitet med andre relevante syste-
mer. Desuden skal brugeren som hovedregel kunne se dokumentationen,
inden den anvendes, via en ”preview”-funktion
i systemet.
Udkastet til gennemførelsesretsakten
Kommissionens foreløbige udkast til gennemførelsesretsakten fra d. 22.
marts indeholder den overordnede ramme for det tekniske system. Kom-
missionen beskriver, hvordan medlemsstaternes myndigheder, der kan
agere både datamodtagere og dataafsendere, skal integrere deres tekniske
løsninger op imod det fælles tekniske system, som forestås af Kommissio-
nen. Det beskrives endvidere, hvornår identifikation vurderes som værende
tilstrækkelig til, at en bruger kan anvende systemet. Endeligt indeholder det
foreløbige udkast en beskrivelse af ansvarsfordelingen mellem de forskel-
lige myndigheder og Kommissionen, eksempelvis at medlemsstaterne har
ansvaret for at begrænse adgangen til at hente dokumentation via systemet
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
2362962_0005.png
5/9
til de af deres nationale myndigheder, der har ret til at modtage dokumen-
tation fra andre landes myndigheder, samt hvordan myndighederne inddra-
ges af Kommissionen i at sætte prioriteter for at videreudvikle og forbedre
det tekniske system.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Forordning (EU) 2018/1724 af den 2. oktober 2018 om oprettelse af en
fællesdigital portal, der giver adgang til oplysninger, procedurer og bi-
stands- og problemløsningstjenester, og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 er allerede trådt i kraft. Dele af forordningen fandt anvendelse
den 12. december 2020, og de resterende dele finder anvendelse den 12.
december henholdsvis 2022 og 2023.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesretsakten vil få direkte virkning i Danmark og vil finde an-
vendelse fra den 12. december 2023, hvilket er samtidig med den sidste del
af forpligtelserne i henhold til forordning (EU) 2018/1724 af 2. oktober
2018 om oprettelse af en fælles digital portal, der giver adgang til oplys-
ninger, procedurer og bistands- og problemløsningstjenester, og om æn-
dring af forordning (EU) nr. 1024/2012.
Der kan dog være lovgivningsmæssige konsekvenser ved etableringen og
anvendelsen af det tekniske system hos den ansvarlige myndighed for at
tage højde for persondatasikkerhed ved udveksling af data mellem lande.
Denne forpligtelse følger af forordningen, men specificeres yderligere af
gennemførelsesretsakten.
Økonomiske konsekvenser
Gennemførelsesretsakten forventes at medføre væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. Det skyldes, at implementeringen af det tekniske system in-
debærer, at en række danske myndigheder skal tilpasse deres registre og
selvbetjeningsløsninger. Det skal gøres muligt at afsende dokumentation til
efterspørgende udenlandske myndigheder henholdsvis modtage dokumen-
tation fra udenlandske myndigheder i forbindelse med brugernes anven-
delse af automatisk udveksling af dokumentation gennem det tekniske sy-
stem. Det tekniske system skal implementeres af statslige og eventuelt
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
2362962_0006.png
6/9
kommunale samt regionale myndigheder. Dertil kommer udgifter forbun-
det med, at der kan blive behov for udvikling af nye IT-løsninger og vide-
reudvikling af den danske digitale infrastruktur.
Endeligt medfører gennemførelsesretsakten potentielle yderligere udgifter,
hvis det tekniske system ikke er tilstrækkeligt specificeret, fordi mangel-
fulde specifikationer medfører risiko for udgifter til ændringer og tilpasnin-
ger efter indgåelse af kontrakter med IT-leverandører. Ydermere kan der
være økonomiske konsekvenser, såfremt gennemførelsesretsakten ikke
etablerer rammer for governance, der inddrager medlemsstaterne i beslut-
ninger om drift, vedligehold og videreudvikling af det tekniske system.
Medlemsstaternes manglende mulighed for indflydelse kan medføre øgede
økonomiske konsekvenser for danske myndigheder i tilfælde af ændringer
af det tekniske system, som Kommissionen beslutter egenhændigt.
Udgiftsniveauet for den enkelte myndighed afhænger af en række fortsat
ukendte faktorer, såsom omfanget af forpligtelser med hensyn til vedlige-
hold af det tekniske system, og hvor meget tilpasning de enkelte myndig-
heders systemer kræver. Derudover kan myndigheder være nødsaget til at
foretage foranstaltninger af hensyn til dataansvar.
Gennemførelsesretsakten kan potentielt få positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang det tekniske system forbedrer tilgængeligheden
af digitale løsninger. Hvis rammerne forbedres for at sende og modtage
dokumentation fra udenlandske myndigheder vil det potentielt lette adgan-
gen og de medfølgende byrder for danske borgere og virksomheder, der
ønsker at flytte på tværs af grænser eller gøre forretning i et andet EU-land.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Gennemførelsesretsakten kan medføre konsekvenser for sikkerhedsni-
veauet for så vidt angår databeskyttelse og den sikkerhedsmæssige forvalt-
ning af det tekniske system. Det bemærkes, at implementeringen af det tek-
niske system betyder, at danske myndigheder i stigende grad bliver forplig-
tet til at sende personoplysninger om borgere (herunder personfølsomme
oplysninger) til myndigheder i andre medlemslande. Det medfører behov
for særlig opmærksomhed ved implementeringen af det tekniske system for
at undgå brud på persondatasikkerhed.
8.
Høring
Udkastet til gennemførelsesretsakt er sendt i høring i myndighedskredsen i
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Indholdet af gennemførelsesretsakten om det tekniske system er blevet drøftet
mellem Kommissionen og medlemsstaterne frem mod fremsættelsen af det
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
7/9
foreløbige udkast. Der forventes modstand mod indholdet af gennemførelses-
retsakten, da den ikke forventes at leve op til forordningens rammer om, at
gennemførelsesretsakten skal muliggøre implementering af kravet om ud-
veksling af dokumentation gennem det tekniske system i medlemslandene.
Det skyldes, at gennemførelsesretsakten ikke forventes at være tilstrækkeligt
specificeret til, at medlemslandene kan påbegynde deres implementeringsar-
bejde, men at de må afvente yderligere specifikationer, hvilket risikerer at
forsinke medlemslandenes myndigheder i at nå at implementere det tekniske
system inden fristen den 12. december 2023.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forordningen om en fælles digital portals overordnede
formål om, at det skal være lettere for grænseoverskridende EU-borgere og
-virksomheder at søge information og betjene sig selv digitalt på det indre
marked.
Forordningens krav om automatisk udveksling af dokumentation kan imid-
lertid vise sig at være meget omfattende og meget krævende at implemen-
tere for de berørte myndigheder. Desuden er det foreløbige udkast til gen-
nemførelsesretsakten af forholdsvis overordnet karakter. Regeringen me-
ner, at der i øjeblikket er tale om et udkast, der ikke opfylder forordningens
krav om, at gennemførelsesretsakten skal kunne gøre det muligt for med-
lemsstaterne og Kommissionen at implementere og anvende det tekniske
system. Eksempelvis udestår de overordnede rammer for arkitekturen for
det tekniske system, i form af hvordan systemet sikrer en tilfredsstillende
identifikation af brugernes identitet samt varetagelse af hvilke enheder, der
kan tilgå systemet, og hvad deres juridiske grundlag for at modtage doku-
mentation er.
Regeringen mener, at udkastet kun i begrænset omfang specificerer, hvor-
dan samarbejdet mellem medlemsstaterne og Kommissionen vil forløbe
frem mod den endelige ikrafttrædelse af det tekniske system den 12. de-
cember 2023, såvel som efter vedtagelsen, herunder hvilken indflydelse
medlemsstaterne har på eventuelle ændringer af det tekniske system.
Regeringen mener, at der udestår store dele af de tekniske specifikationer i
udkastet. De tekniske specifikationer er nødvendige for, at medlemssta-
terne kan påbegynde implementeringen af systemet, da ubekendte faktorer
ved opbygningen af komponenter risikerer at fordyre og forsinke imple-
menteringsprocessen betragteligt. Regeringen arbejder derfor for, at Kom-
missionen introducerer en trinvis implementering, således at kravet om au-
tomatisk udveksling af dokumentation indledningsvist kun vil gælde for et
fåtal af de udvalgte områder.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
2362962_0008.png
8/9
Regeringen lægger afgørende vægt på, at medlemslandenes byrder ved im-
plementering af forordningen ikke skal være unødigt store ved, at gennemfø-
relsesretsakten indeholder klare bestemmelser, som sikrer en omkostnings-
effektiv, teknisk mulig og brugervenlig implementering af forordningen.
Det indebærer, at Kommissionen skal have fremlagt uddybede tekniske og
operationelle specifikationer for det tekniske system til automatisk udveks-
ling af dokumentation inden vedtagelsen af gennemførelsesretsakten. Det
skal være muligt for medlemslandene
på baggrund af de vedtagne speci-
fikationer
at påbegynde arbejdet med at gennemføre det tekniske system
i de nationale administrationer umiddelbart efter vedtagelsen af gennemfø-
relsesretsakten. Derudover skal gennemførelsesretsakten indeholde klare
bestemmelser for governance af drift, vedligehold og videreudvikling af
det tekniske system, der sikrer medlemsstaternes indflydelse ved beslutnin-
ger om indførelse af alle væsentlige ændringer gennem komitéprocedure
eller lignende.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at gennemførelsesretsakten sikrer
beskyttelsen af brugernes persondata og dataintegritet ved alene at pålægge
myndigheder at udveksle dokumentation, hvor der er gennemført en til-
strækkelig sikker identifikation af brugeren, der ønsker dokumentationen
udvekslet efter den ansvarlige myndigheds forskrifter for at forhindre mis-
brug og identitetstyveri. Der tages i den forbindelse højde for, at gennem-
førelsesretsaktens forskrifter for automatisk udveksling af dokumentation
ved en DPIA
1
vurderes som værende i overensstemmelse med Databeskyt-
telsesforordningen (2016/679/EF).
Regeringen arbejder for, at der opnås tilstrækkelig sikker identifikation af
den myndighed, der skal modtage dokumentationen, samt at brugeren er
informeret om udvekslingen af dokumentation.
Regeringen arbejder for, at EU-Kommissionen stiller open source-kompo-
nenter til rådighed for medlemsstaternes implementering af det tekniske
system til automatisk udveksling af dokumentation. Det kan medvirke til
at reducere både omkostninger og usikkerhed ved implementering og drift
af systemet.
Regeringen arbejder for at højne brugervenligheden i digitale løsninger
ved, at brugergrænseflader og fremgangsmåden ved anvendelsen af de tek-
niske komponenter og de underliggende komponenter i videst mulige om-
fang er indrettet for at imødekomme brugernes behov, og at dette er afspej-
let i gennemførelsesretsakten med henblik på at opnå formålet om, at sy-
stemet skal gøre det nemmere for borgere og virksomheder at anvende di-
gitale løsninger, når de bevæger sig og handler over grænserene.
1
Den endelige version af Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakten forventes vedlagt Den
Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelses udtalelse i en Databeskyttelseskonsekvensvurde-
ring (DPIA).
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 412: Samlenotat vedr. gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af engangsprincippet
9/9
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Gennemførelsesretsakten om engangsprincippet har ikke tidligere været fo-
relagt for Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg fik fore-
lagt forordning (EU) 2018/1724 af 2. oktober 2018 om oprettelse af en fæl-
les digital portal, der giver adgang til oplysninger, procedurer og bistands-
og problemløsningstjenester, og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 til forhandlingsoplæg den 17. november 2017.