NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. marts 2021
2021 - 1831
vibasa
På vegne af erhvervsministeren, skatteministeren, fødevareministeren og
udenrigsministeren fremsendes hermed et samlet notat om oprindelsesreg-
ler. Notatet blev efterspurgt ved den tekniske briefing af Folketingets Eu-
ropaudvalg, Udenrigspolitisk Nævn og Folketingets Brexit-følgegruppe
samt danske medlemmer af Europa-Parlamentet den 14. januar 2021 om
indholdet af handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien.
Notatets hovedpointer
Oprindelsesreglerne har overordnet til hensigt at beskytte EU’s indre
marked ved at sikre fair konkurrencevilkår.
Reglerne beskytter bl.a. virksomheder i EU’s indre marked mod, at
virksomhederne udkonkurreres ved import af varer fra tredjelande, der
efter minimal bearbejdning i tredjelande ville kunne blive sat toldfrit i
omsætning inden for EU.
EU’s handelsaftalers oprindelsesregler er traditionelt restriktive på en
række af de områder, der er vigtige for EU's hjemmeindustri. Det gæl-
der inden for fx sektorer som fiskeri, landbrug og tekstiler.
Reglerne i Brexit-aftalen
ligger på linje med, hvad man kender fra EU’s
frihandelsaftaler med andre tredjelande.
Reglerne stiller konkret krav til, hvor meget bearbejdning i EU/Stor-
britannien, der skal ske af råvarer/halvfabrikata fra tredjelande for, at
den færdige vare kan blive omfattet af Brexit-aftalens regler om told-
og kvotefrihed.
Oprindelsesreglerne i aftalen indeholder såkaldt fuld bilateral kumula-
tion mellem EU og Storbritannien.
Brexit-aftalen indeholder ikke diagonale kumulationsregler.
Fsva. oprindelsesreglerne forventes Brexit at give største udfordringer
for virksomheder, hvis forretningsmodel i høj grad afhænger af reek-
sport til Storbritannien af varer fra tredjelande efter bearbejdning i
Danmark, fx fiskeriforarbejdningssektoren og tekstilbranchen, ligesom
reglerne kan være svære at håndtere for fx SMV'er.