Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 342
Offentligt
2343903_0001.png
Notat om dansk positionspapir om revisionen af EU’s infrastruk-
turdirektiv
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
22. februar 2021
J nr.
2021-271
Kommissionen igangsatte den 2. december 2020 en offentlig høring om den kom-
mende revision af infrastrukturdirektivet
1
med frist den 2. marts 2021. Direktivet in-
deholder bl.a. regler om adgang til deling af fysisk infrastruktur i forbindelse med
udrulningen af højhastighedsbredbånd og sigter på at fremme udrulningen af højha-
stighedsbredbånd ved at reducere omkostninger ved og barrierer for udrulningen.
Regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar i form af et positionspapir
(non-paper). Høringssvaret udtrykker dansk støtte til en revision af infrastrukturdirek-
tivet. Regeringen bemærker således, at digital infrastruktur har vist sig afgørende
under covid-19-pandemien og endvidere er afgørende for miljø og klima, hvorfor
yderligere reduktion af omkostninger ved udrulning er vigtige. Regeringen bemær-
ker, at det reviderede direktiv via minimumsstandarder og på fleksibel vis bør sigte
på at tilskynde til investeringer i bredbånd med høj hastighed og høj kapacitet samt
fremme infrastrukturbaseret konkurrence.
Regeringen bemærker, at direktivets regler vedrørende infrastrukturdeling og sam-
gravning kan justeres, så de finder større anvendelse i praksis. Dels foreslår rege-
ringen, at øget brug af direktivets regler om samgravning kan fremmes med nye reg-
ler om, at gravearbejder skal annonceres i god tid, så andre graveaktører har mulig-
hed for at tilkendegive interesse. Dels bemærker regeringen, at direktivets regler om
deling af infrastruktur særligt angående tomrør ikke har fundet udbredt anvendelse i
Danmark, da ejere af bredbåndsinfrastruktur typisk foretrækker at eje deres egen
infrastruktur for at få nemmere adgang til reparationsarbejder. Det kan også være
mindre attraktivt at dele infrastruktur eller samgrave med en konkurrent. Regeringen
foreslår derfor, at Kommissionen overvejer, hvordan fælles udnyttelse af infrastruktur
og samgravning kan gøres mere attraktivt.
Regeringen informerer også Kommissionen om de danske bestemmelser om deling
af master m.v. i masteloven, som evt. kan inspirere til nye (frivillige) regler på områ-
det, der kan være til gavn for udrulningen i andre EU-lande, da masteloven på nogle
punkter går videre eller er mere konkret end infrastrukturdirektivet samt opleves som
yderst velfungerende.
/ PEHPE
1
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2014 om foranstaltninger for at reducere omkostnin-
gerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation.
https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/en/TXT/?uri=celex%3A32014L0061
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 342: Notat og høringssvar vedr. "Infrastrukturdirektivet"
2343903_0002.png
Kommissionen har bl.a. i forbindelse med sin henstilling om en fælles EU-værktøjs-
kasse på infrastrukturområdet
2
foreslået en række tiltag vedrørende digital infrastruk-
tur, der kan berøre den danske myndighedsstruktur eller myndighedsbeføjelserne
angående bygge- og gravetilladelser. Ét forslag er, at én myndighed skal have an-
svaret for at koordinere alle relevante tilladelser på tværs af myndigheder. Kommis-
sionen synes også at overveje, om det reviderede direktiv skal indeholde nye regler
om adgangen til at indgive ansøgninger digitalt. Regeringen bemærker i det danske
høringssvar, at Danmark har stort fokus på at sikre hurtige, ensartede og digitale
ansøgningsprocedurer, men at frivillige tilgange som f.eks. EU-værktøjskassen ofte
vil føre til bedre resultater på tilladelsesområdet grundet de store forskelle i admini-
strative strukturer i EU. Regeringen bemærker endvidere, at eventuelle tiltag på di-
rektivniveau bør være fleksible nok til at rumme både de institutionelle forskelle mel-
lem medlemslandene og velfungerende, eksisterende digitale ansøgningssystemer.
Regeringen bemærker også, at da tilladelser som f.eks. byggetilladelser ikke udeluk-
kende er relevante for digital infrastruktur, bør eventuelle regler herom understøtte
en holistisk tilgang, så der ikke skabes forskellige procedurer eller ansøgningssyste-
mer for den digitale sektor og andre sektorer.
Et yderligere emne, som Kommissionen synes at være optaget
af, er ”stiltiende ac-
cept”, hvor ansøgninger om tilladelser til etablering af digital infrastruktur skal accep-
teres stiltiende uanset, om myndigheden reelt har behandlet ansøgningen, hvis di-
rektivets tidsfrist for sagsbehandling overskrides. Forslaget kan teoretisk føre til, at
en høj konstruktion kan rejses i f.eks. landzoneområder uden en reel myndigheds-
behandling af sagen i de få tilfælde, hvor en myndighed ikke har kunnet overholde
tidsfristerne. Regeringen bemærker derfor, at Danmark ikke støtter bindende regler
om stiltiende accept.
Regeringen bemærker også, at der som i det gældende infrastrukturdirektiv ikke bør
pålægges medlemsstaterne nye kortlægningsforpligtelser mht. passiv infrastruktur,
da medlemsstaterne fortsat selv bør kunne vurdere, om behovet for at kortlægge
passiv fysisk infrastruktur modsvarer omkostningerne herved.
2
Kommissionens henstilling af 18.9.2020 om en fælles EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning
af net med meget høj kapacitet og sikre rettidig og investeringsvenlig adgang til 5G-radiofrekvenser med henblik på at
fremme konnektivitet til støtte for den økonomiske genopretning efter covid-19-krisen i Unionen (C(2020) 6270 final).
Side 2/2