Til Folketingets Europaudvalg, 23. februar 2021
Briefing om EU-Mercosur-aftalen
Aftalen vil få store konsekvenser for klimaforandringerne
Aftalen vil medføre 25% øget afskovning årligt
1
. EU-Kommisionens eget estimat for den samlede
øgning af drivhusgasudledning (i 2032) er mellem 11 og 17 mio. tons CO
2
-ækvivalenter (CO
2
E)
2
,
men dette tal tager ikke højde for udledninger som følger af afskovningen. Mercosurs
eksportkvote for oksekød til EU stiger fra 200.000 tons årligt til 299.000 tons, og foruden oksekød
liberaliserer aftalen handel med soja, ethanol, sukker og lang række andre landbrugsprodukter.
Afskovning som følger af den ekstra produktion af landbrugsprodukter vil være 8.7 millioner tons
CO
2
E
om året.
3
Til sammenligning indebærer hele den danske klimalov reduktioner for 19 mio.
tons årligt i 2030.
4
Aftalen er en handelsaftale, og ovenstående er blandt de helt centrale handelsliberaliseringer i
den. Trods dette har debatten om aftalen kredset om en række andre aspekter. Her har floreret
en række misforståelser, som vi her vil udrede.
Manglende sanktionsmekanismer for aftalens bæredygtighedskapitel
En række spørgsmål til ministeren
5
har omhandlet muligheden for håndhævelse af aftalens
såkaldte ‘bæredygtighedskapitel’ (‘Trade and Sustainable Development Chapter’). Ministeren har
oplyst, at alle aftalens kapitler, inklusiv ‘bæredygtighedskapitlet’, hvori hensyn til klima samt
menneske- og arbejdstagerrettigheder indgår, er omfattet af tvistbilæggelse.
Ministeren nævner imidlertid ikke, at bæredygtighedskapitlet er underlagt sin egen
tvistbilæggelsesmekanisme, som i modsætning til resten af aftalen ikke indeholder
sanktionsmuligheder. Tabellen sammenligner produceren for de to tvistbilæggelsesmekanismer.
Tvistbilæggelse for handelsdelen
•
•
Konsultationer mellem partnere. Hvis der
ikke nås enighed så:
Nedsættelse af et voldgiftspanel bestående
af tre forhandlere med ekspertise i
international handelsret.
Offentliggørelse af ekspertpanelets
afgørelse
Voldgiftspanelets afgørelse er bindende på
parterne.
Hvis den dømte part ikke efterlever
voldgiftspanelets afgørelse kan den
anklagende part pålægge sanktioner.
Tvistbilæggelse for bæredygtighedskapitlet
•
•
To faser af konsultationer mellem parterne.
Hvis der ikke nås enighed så:
Nedsættelse af et ekspertpanel, som
udsteder en rapport samt anbefalinger til
adressere problemet.
Offentliggørelse af ekspertpanelets
rapport.
Hverken rapporten eller anbefalingerne har
bindende effekt på parterne.
Den anklagende part kan ikke sanktionere
for bruddet på kapitlets bestemmelser.
•
•
•
•
•
•
1
Veblen Institute 2020,
https://www.veblen-institute.org/Beyond-the-Bolsonaro-policy-it-is-the-very-content-of-the-
EU-Mercosur-agreement.html
2
LSE Consulting 2020,
https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2020/july/tradoc_158889.pdf
3
GRAIN 2019,
https://grain.org/en/article/6355-eu-mercosur-trade-deal-will-intensify-the-climate-crisis-from-
agriculture.
Tallet er ekslusive udledninger fra liberalisering af soya.
4
Klimarådet 2020,
https://www.klimaraadet.dk/da/rapporter/kendte-veje-og-nye-spor-til-70-procents-reduktion
5
EUU alm. del. spm. 73; URU alm. del 174, 175; §20-spm. S 892, S 896 [samling 2020-21]