Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
2332319_0001.png
Den 8. februar 2021
MIM 013
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende
undtagelse 45 for anvendelsen af
visse bly- og hexavalente chromforbindelser i elektriske og elektroniske
tændere til sprængstoffer til civile (professionelle) formål (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 19. januar 2021 fremsendt en delegeret retsakt om ændring med henblik på
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og
elektronisk udstyr. Med retsakten tilføjes undtagelse 45 om anvendelsen af visse bly- og hexavalente
chromforbindelser i elektriske og elektroniske tændere til sprængstoffer til civile (professionelle)
formål, som tillades i en tidsbegrænset periode på fem år. Den delegerede retsakt ændrer ikke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Retsakten vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle,
samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Regeringen
kan støtte, at undtagelsen vedtages, da der endnu ikke findes pålidelige alternativer, som kan
substituere de specifikke bly- og hexavalente chromforbindelser, der er nødvendige til denne
anvendelse. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil 8 dage efter oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 19. januar 2021 fremsendt delegeret retsakt om tilpasning til den tekniske
udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af
anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk. 1,
litra a. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde indtil
den 16. marts 2021. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 293: Delegeret retsakt om anvendelse af visse bly- og hexavalente chromforbindelser i elektriske og elektroniske tændere til sprængstoffer til civile (professionelle) formål
Rådssekretariatet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 15. februar
2021.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidige undtagelser fra
de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en
optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke
anvendelser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved hjælp
af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge af
substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele
herved.
Kommissionen modtog den 19. januar 2018 en ansøgning om en ny undtagelse til RoHS-direktivets bilag
III; undtagelse 45, for anvendelse af blydiazid, blystyphnat, blydipicramat, orangemønje (blytetroxid),
blydioxid i elektriske og elektroniske tændere til sprængstoffer til civile (professionelle) formål og
bariumchromat i pyrotekniske langtidsforsinkelsesladninger i elektriske tændere til sprængstoffer til
civile (professionelle) formål.
Dette gælder nærmere bestemt for den kategori af elektrisk og elektronisk udstyr, der fremgår af RoHS-
direktivets bilag I, nr. 11, det vil sige udstyr, der ikke er dækket af kategori 1-10 i bilag I.
Elektriske og elektroniske tændere er blandt de elektriske og elektroniske detonatorer, der primært
anvendes ved udvinding af mineraler (f.eks. bygningssten, malme og ædle metaller) samt til bygge- og
nedrivningsaktiviteter (f.eks. tunnelbyggeri, nedrivning af skorstene og bygninger). Elektriske og
elektroniske tændere anvendes også i komponenter til integrerede redningssystemer til at håndtere
f.eks. skader efter oversvømmelser, sne- og isophobninger eller faldne træer. Bly- og hexavalente
chromforbindelser indgår i vigtige bestanddele til elektriske og elektroniske tændere, f.eks. elektriske
tændhoveder, primære sprængladninger og pyrotekniske forsinkelsesladninger.
I øjeblikket findes der på markedet ingen alternativer til blydiazid, blystyphnat, blydipicramat,
orangemønje (blytetroxid) eller blydioxid i elektriske og elektroniske tændere og til bariumchromat i
pyrotekniske langtidsforsinkelsesladninger i elektriske og elektroniske tændere, som opfylder alle
væsentlige krav med henblik på at sikre, at de pågældende tændere fungerer på en betryggende måde.
Kommissionen har vurderet, at en undtagelse kan gives for den specifikke anvendelse for kategori 11, da
det er vurderingen, at den ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og kravet i artikel 5, stk. 1, litra a) vurderes at være opfyldt med
henvisning til, at substitution eller eliminering af disse anvendelser omfattet af undtagelsen, da der i
øjeblikket ikke forefindes nogen alternativer på markedet, som ville give en tilstrækkelig grad af
pålidelighed. Derfor er det ikke videnskabeligt eller teknisk muligt i praksis at substituere eller eliminere
visse bly- og hexavalente chromforbindelser for de pågældende anvendelser.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 293: Delegeret retsakt om anvendelse af visse bly- og hexavalente chromforbindelser i elektriske og elektroniske tændere til sprængstoffer til civile (professionelle) formål
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan indrømmes med den maksimale gyldighedsperiode på
fem år med henvisning til, at det ikke er sandsynligt, at nogen pålidelige alternativer til de pågældende
anvendelser, vil blive tilgængelige på markedet i nær fremtid.
Gyldighedsperioden er fastsat til fem år fra datoen for offentliggørelsen af dette delegerede direktiv i
Den Europæiske Unions Tidende. Undtagelsen forventes ikke at have nogen samfundsøkonomiske
indvirkninger i den gyldighedsperiode, der indrømmes. Den forventes heller ikke at få nogen negativ
indvirkning på innovationen på området.
Kommissionen hørte den 21. oktober 2019 ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS-
direktivet, og denne støttede Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den 16.
marts 2021, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrører
realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at den delegerede retsakt er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Retsakten er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen,
således undtagelsen fremgår heraf.
Retsakten har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Retsakten har endvidere ingen samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Retsakten ændrer ikke beskyttelsesniveau i Danmark og EU, idet brugen hidtil ikke har været begrænset
under RoHS-direktivet.
Undtagelsen har en gyldighedsperiode på fem år fra datoen for offentliggørelsen af dette delegerede
direktiv i Den Europæiske Unions Tidende, for anvendelse af visse bly- og hexavalente
chromforbindelser i elektriske og elektroniske tændere til sprængstoffer til civile (professionelle) formål.
Høring
Et notat om sagen har været i skriftlig høring i EU Miljø-specialudvalget, hvor der ikke er indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 293: Delegeret retsakt om anvendelse af visse bly- og hexavalente chromforbindelser i elektriske og elektroniske tændere til sprængstoffer til civile (professionelle) formål
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af visse bly- og hexavalente chromforbindelser, som
har en samlet uændret miljøvirkning. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod
udstedelsen af den delegerede retsakt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4