Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
2318450_0001.png
Den 14. januar 2021
FVM 005
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGET
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2020/466 af 30. marts 2020 om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af ri-
sici for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden i forbindelse med visse
alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af coronavirussyg-
dommen (COVID-19) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om at forlænge anvendelsesperioden til den 1. juli 2021 for Kom-
missionens gennemførelsesforordning om tilpasset kontrol med henblik på begrænsning af risici for mennesker,
dyrs og planters sundhed. Forslaget kan have en mindre negativ påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vurderes fortsat nødvendigt for at sikre forsyningskæderne under de forhold, som COVID-19 situatio-
nen har skabt. Forslaget forventes drøftet i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF)
den 15. januar 2021 med efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure i slutningen af januar 2021. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2020/466 af 30. marts 2020 om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og
planters sundhed og dyrevelfærd i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsyste-
mer som følge af COVID-19. Kommissionen foreslår at forlænge forordningens anvendelsesperiode ud over den 1.
februar 2021 frem til den 1.juli 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017
om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlov-
givningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler
1
, herefter kon-
trolforordningen, særlig artikel 141, stk. 1.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i SCoPAFF. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalifice-
ret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ger Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret
forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
Forordningens fulde titel er
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktivi-
teter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttel-
sesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU)
nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets direktiv
98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og
(EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og 97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF
(forordningen om offentlig kontrol)”
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 230: Notat om komitésag om forlængelse af tilpasset kontrol af dyr, fødevarer og planter ved handel i forbindelse med COVID-19
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret for-
slag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalifice-
ret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) den 15. januar
2021 med efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure i slutningen af januar 2021.
Formål og indhold
Forslaget fastsætter en forlængelse af medlemsstaternes mulighed for at tilpasse kontrollen af handel med plan-
ter, dyr, fødevarer og foder ud over den 1. februar 2021 frem til den 1. juli 2021. Den gældende gennemførelsesfor-
ordning (EU) 2020/466 (som ændret) finder anvendelse fra den 1. oktober 2020 til den 1. februar 2021. Forord-
ningen er forlænget tre gange tidligere; fra 1. juni til 1. august 2020, fra 1. august til 1. oktober 2020 samt fra 1.
oktober 2020 til 1. februar 2021.
Ved forordningen (EU) 2017/625 om kontrol af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og
dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler er der fastsat regler for medlemsstaternes kompetente
myndigheders gennemførelse af offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter. Ved forordningen tillægges Kom-
missionen også beføjelse til at vedtage hensigtsmæssige midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for
blandt andet menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden, hvis den har dokumentation for en alvorlig
forstyrrelse i en medlemsstats kontrolsystem. Den aktuelle situation i relation til COVID-19 betragtes som en så-
dan alvorlig forstyrrelse.
Medlemsstaterne har indført betydelige restriktioner for deres befolkninger for at beskytte menneskers sundhed
og en række medlemsstater har meddelt Kommissionen, at disse restriktioner har konsekvenser for deres mulig-
heder for at sende egnet personale ud til offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter som påkrævet i henhold til
kontrolforordningen. Det gælder især kontrol, der kræver, at kontrolpersonalet er fysisk til stede for eksempel ved
klinisk undersøgelse af dyr, visse former for kontrol af animalske produkter, planter og planteprodukter og af
ikke-animalske fødevarer og foderstoffer samt testning af prøver på officielle laboratorier udpeget af medlemssta-
terne. Herudover har flere medlemsstater meddelt Kommissionen, at offentlig kontrol og andre officielle aktivite-
ter, der resulterer i undertegnelse og udstedelse af originale officielle certifikater og officielle attester i papirform,
som skal ledsage sendinger af dyr og avlsmateriale, der flyttes mellem medlemsstater eller indføres til Unionen, i
øjeblikket ikke kan gennemføres i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Gennemførelsesforordningen forlænger følgende midlertidige foranstaltninger ift. kontrolforordningen:
Offentlig kontrol af certifikater og officielle attester kan (undtagelsesvis) gennemføres i form af offentlig kon-
trol af en elektronisk kopi af originalcertifikatet (scannet dokument) med en samtidig erklæring fra den an-
svarlige person om efterfølgende forelæggelse af originalcertifikatet, eller fremsendelse af certifikatet via Tra-
ces.
Offentlig kontrol i relation til fysiske møder om offentlige kontrolmetoder og
–teknikker
kan (undtagelsesvis)
gennemføres ved hjælp af en tilgængelig fjernkommunikationsteknik.
Det bemærkes, at de midlertidige foranstaltninger for tilpasset kontrol løbende er blevet justeret. Det er således
ikke længere muligt at:
officielle aktiviteter kan udføres af andre kvalificerede personer der er autoriserede til formålet og som arbejder
under den kompetente myndigheds instruks.
ikke-officielle laboratorier kan benyttes ved gennemførelse af test.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 230: Notat om komitésag om forlængelse af tilpasset kontrol af dyr, fødevarer og planter ved handel i forbindelse med COVID-19
Såfremt medlemsstaterne ønsker at benytte mulighederne for tilpasset kontrol, skal såvel Kommissionen som de
øvrige medlemsstater underrettes herom. Kommissionens gældende gennemførelsesforordning finder anvendel-
sen fra den 1. oktober 2020 til den 1. februar 2021, og med nærværende forslag foreslås det, at anvendelsesperio-
den bliver forlænget til den 1. juli 2021.
I Danmark har der ikke været behov for at benytte de ændrede procedurer, idet den kontrolmæssige kapacitet i
den forbindelse ikke har været kompromitteret. Det har dog været nødvendigt i visse tilfælde at kontrollere på
elektroniske kopier af originalcertifikater, idet tredjelande har svært ved at fremsende originalerne. Danmark for-
venter at anvende denne kontrolmulighed også fremadrettet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurde-
ring, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 af 30. marts 2020 om
midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden
i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af COVID-19. Æn-
dringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s
budget. Forslaget skønnes heller
ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at kunne have en mindre negativ virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU, idet de
midlertidige foranstaltninger er en tilpasning af den normale gennemførelse af offentlig kontrol i henhold til kon-
trolforordningen.
Fødevarestyrelsen og Landbrugsstyrelsen vurderer, at det er acceptabelt, at medlemsstater med forskellige CO-
VID-19 relaterede udfordringer får mulighed for at løse kontrolopgaverne i henhold til Kommissionens bestem-
melser om en tilpasset kontrolmodel. Behovet for en forlængelse af anvendelsesperioden afhænger af den globale
COVID-19 situation og de restriktioner, det medfører. Idet der fortsat er indført restriktioner i medlemslandene,
kan anvendelsesperioden efter styrelsernes vurdering forlænges.
På baggrund af den nuværende COVID-19 situation og på baggrund af de hidtidige erfaringer med tilpasset kon-
trol i henhold til forordning 466/2020, vurderes en forlængelse af disse midlertidige foranstaltninger umiddelbart
hensigtsmæssig.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 om forlængelse af anvendelsesperioden for forordningen blev enstem-
migt vedtaget, og på den baggrund er det forventningen, at nærværende forslag vil få tilsvarende opbakning.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 230: Notat om komitésag om forlængelse af tilpasset kontrol af dyr, fødevarer og planter ved handel i forbindelse med COVID-19
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at fødevareforsyningen i den aktuelle COVID-19 situation sikres bedst muligt,
herunder ved en smidig gennemførelse af kontrollen med dyr, foder og fødevarer. Regeringen finder det endvi-
dere væsentligt, at de midlertidige foranstaltninger for tilpasset kontrol løbende justeres, således de afspejler den
aktuelle situation. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om vedtagelsen af Kommissionens gennemførelsesforordning
2020/466 af 30. marts 2020 ved orienterende notat den 2. april 2020.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om ændring af Kommissionens gennemførelsesforord-
ning 2020/466 den 15. maj 2020, den 9. juli 2020 samt den 14. september 2020.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Side 4/4