Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
2264116_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 2020-14848
Ref. MBJOE/TIKSC
Den 20. oktober 2020
Notat om Kommissionens afgørelse af Danmarks meddelelse
om anvendelse af miljøgarantien i Traktaten om Den Europæi-
ske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 114, stk. 4, over for
grænseværdien for cadmium i gødningsprodukter
Ved notat af 27. januar 2020 blev Folketinget orienteret om regeringens anvendelse af miljøgarantien i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 114, stk. 4, over for grænsevær-
dien for cadmium i gødningsprodukter
1
.
Kommissionen har nu truffet afgørelse
2
i sagen. I afgørelsen godkender Kommissionen, at Danmark kan
bruge miljøgarantien til at opretholde den strengere danske grænseværdi for indhold af cadmium i gød-
ninger
3
for så vidt angår fosfatgødninger omfattet af den nye EU-gødningsforordning 2019/1009, der
finder anvendelse fra den 16. juli 2022
4
. Afgørelsen betyder, at de strengere danske regler kan oprethol-
des, indtil en revideret harmoniseret grænseværdi, der er lig med eller strengere end den danske græn-
seværdi, finder anvendelse på EU-plan.
Kommissionen finder i den forbindelse, at de danske regler opfylder behovet for beskyttelse af menne-
skers sundhed og miljøet, at de står i et rimeligt forhold til de forfulgte mål, ikke er et middel til vilkårlig
forskelsbehandling og ikke udgør en skjult begrænsning af samhandlen mellem medlemsstaterne.
Kommissionen finder dog også, at i det omfang de danske regler finder anvendelse på andre gødninger
end de fosfatgødninger, der er omfattet af den nye EU-gødningsforordning 2019/1009, vil reglerne have
en urimelig virkning på det indre markeds funktion set i forhold til det forfulgte mål. Dette skal ses i
sammenhæng med, at for fosfatgødninger omfattet af den nye EU-gødningsforordning 2019/1009
5
be-
regnes indholdet af cadmium pr. kg fosforpentoxid, og for andre gødninger end fosfatgødninger
6
bereg-
nes indholdet af cadmium pr. kg tørstof. Til sammenligning opererer de danske regler ikke med defini-
tionen ”fosfatgødninger”, men finder anvendelse på alle
uorganiske og organisk-mineralske gødninger
med indhold af fosfor på 1 % eller derover, hvilket omregnet til fosforpentoxid svarer til et indhold på
2,3 %.
EUU Alm. del bilag 336 og MOF Alm. del bilag 307. Se desuden også EUU Alm.del bilag 130 og MOF Alm.del bilag
158 med orientering af 16. november 2018 vedrørende vurderingen af de danske reglers lovlighed.
2
C(2020) 4988 final, Kommissionens afgørelse af 27. juli 2020.
3
Bekendtgørelse nr. 223 af 05/05/1989 om indhold af cadmium i fosforholdig gødning.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1009 af 5. juni 2019 om fastsættelse af regler om tilgæn-
geliggørelse på markedet af EU-gødningsprodukter og om ændring af forordning (EF) nr. 1069/2009 og (EF) nr.
1107/2009 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2003/2003.
5
Uorganiske og organisk-mineralske gødninger med indhold af fosforpentoxid på 5 % eller derover.
6
Uorganiske og organisk-mineralske gødninger med indhold af fosforpentoxid under 5 %.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 23: Orienterende notat vedr. Kommissionens afgørelse af Danmarks meddelelse om anvendelse af miljøgarantien.
2264116_0002.png
Kommissionen konkluderer, at disse forskelle betyder, at det ikke er muligt at afgøre, hvorvidt de danske
regler er strengere end den nye EU-gødningsforordning 2019/1009 for gødninger med indhold af fos-
forpentoxid
under 5 % (”andre gødninger end fosfatgødninger”).
Dette skyldes, 1) at der er forskellig
basis for beregning af det tilladte indhold af cadmium for gødninger med indhold af fosforpentoxid un-
der 5 % efter de danske regler henholdsvis forordningens regler, og 2) at den opnåede beskyttelse kun
kan sammenlignes, hvis man kender den præcise sammensætning af hvert produkt.
Kommissionen finder, at disse forhold vil medføre alvorlige administrative vanskeligheder for økono-
miske aktører, der ønsker at markedsføre gødninger i Danmark i henhold til den nye EU-gødningsfor-
ordning 2019/1009, hvis de skal tage højde for dette. Kommissionen fremhæver endvidere, at disse an-
dre gødninger ikke giver anledning til nogen særlig miljø- og sundhedsmæssig bekymring. Der henvises
i den forbindelse til den videnskabelige vurdering i den danske meddelelse om miljøgaranti og til Dan-
marks efterfølgende uddybende svar til Kommissionen, der fremhæver samme pointe.
7
En samlet afvej-
ning af de alvorlige administrative vanskeligheder over for de begrænsede miljø- og sundhedsmæssige
gevinster får derfor Kommissionen til at konkludere, at de danske regler må afvises for så vidt de finder
anvendelse på andre gødninger end fosfatgødninger omfattet af den nye EU-gødningsforordning
2019/1009.
Som følge af afgørelsen vil det være nødvendigt at foretage en mindre justering af anvendelsesområdet
for den danske bekendtgørelse. Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at denne tilpasning er
uden tekniske og økonomiske konsekvenser, eftersom der i Danmark ikke er udbredt anvendelse af an-
dre gødninger, der indeholder fosfat og dermed med risiko for indhold af cadmium, end fosfatgødninger.
Disse andre gødninger vil endvidere pr. 16. juli 2022 være reguleret af den nye EU-gødningsforordning
2019/1009 med en fælles EU-grænseværdi
8
.
7
8
Kommissionens afgørelse, betragtning 108.
Grænseværdi på 3 mg cadmium pr. kg tørstof.
2