Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2305800_0001.png
Notat om delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
Dato
9. december 2020
Europa-Kommissionens delegerede forordning, der fastlægger med-
lemslandenes skovreferenceniveauer i bilag IV af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2018/841 om medtagelse af drivhusgasemis-
sioner og -optag fra arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skov-
brug
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 28. oktober 2020 udstedt en delegeret forordning,
der fastlægger medlemslandenes skovreferenceniveauer i hht. Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om medtagelse af drivhusgasemissioner og
–optag
fra areal-
anvendelse, ændret arealanvendelse og skovbrug (LULUCF-forordningen). Forord-
ningen giver Kommissionen mandat til at vedtage en delegeret retsakt, der fastlæg-
ger medlemslandenes skovreferenceniveauer. Den delegerede retsakt udlægger et
teknisk niveau for Danmarks skovreferenceniveau i henhold til LULUCF-forordnin-
gen, der ikke giver anledning til politisk stillingtagen. Danmark har senest i 2027 mu-
lighed for at afgive en teknisk korrektion til skovreferenceniveauet, hvis der opnås en
godkendelse i FN ifm. den nationale drivhusgasindrapportering.
Kommissionen anvender i den delegerede forordning som standard en overgangs-
periode mellem arealkategorierne for ny skov (skovrejsning) og ældre skov (eksiste-
rende skov) på 20 år. Heri skal der sondres mellem skovrejsning, hvor hele CO
2
-
optaget medregnes, og eksisterende skov, hvor kun afvigelser fra skovreferenceni-
veauet kan medregnes i opgørelserne. Af den nationale regnskabsplan fremgår det,
at Danmark ønsker at anvende en 30-årig overgangsperiode mellem disse arealka-
tegorier, og at dette er i overensstemmelse både med EU-reguleringen og FN-ret-
ningslinjerne for drivhusgasrapportering. Kommissionen har oplyst, at medlemslan-
dene kan vælge en 30-årig overgangsperiode ved, at 1) opnå godkendelse af den
nationale drivhusgasindrapportering til FN med en 30-årig overgangsperiode, og 2)
herpå at afgive en teknisk korrektion til Kommissionen inden fristen for den rapport,
der skal fremlægges ifm. kontrol af overholdelse af LULUCF-forordningen den 15.
marts 2027.
Den delegerede retsakt forventes i sig selv ikke at få lovgivningsmæssige eller øko-
nomiske konsekvenser for Danmark. Regeringen støtter, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 169: Notat om delegeret retsakt om skovreferenceniveauer
2305800_0002.png
nærværende notat lægge dette til grund. Frist for indsigelse til Kommissionen er den
23. december 2020.
2. Baggrund
Kommissionen har den 28. oktober 2020 udstedt en delegeret forordning, der fast-
lægger medlemslandenes skovreferenceniveauer. Den delegerede forordning er ud-
stedt med hjemmel i LULUCF-forordningen
1
(forordningen om medtagelse af driv-
husgasemissioner og
–optag
fra arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skov-
brug). Denne forordning integrerer for første gang udledninger og optag fra LULUCF-
sektoren i EU’s klimamålsætning for perioden
2021-2030. Medlemslandene er for-
pligtede til at sikre, at kulstofbalancen i skove ikke forringes i perioden frem mod
2030 sammenlignet med et skovreferenceniveau, der er udtryk for en
business-as-
usual
udvikling af eksisterende skoves CO2-optag og -udledning.
3. Formål og indhold
Den delegerede forordning fastlægger medlemslandenes tekniske skovreferenceni-
veauer for perioden 2021-2025. Der kræves ikke politisk stillingtagen på nuværende
tidspunkt. I den delegerede forordning er Danmarks skovreferenceniveau fastsat
med en 20-årig overgangsperiode mellem arealkategorierne for skovrejsning og ek-
sisterende skov.
De gældende regler i LULUCF-forordningen fastlægger en standardperiode for over-
gang af arealer til nye arealkategorier på 20 år, men giver medlemsstaterne mulighed
for at vælge 30 år for overgangen mellem kategorien for skovrejsning til kategorien
for eksisterende skov, hvis det er behørigt begrundet iht.
FN’s Klimapanels
(IPCC)
retningslinjer. Der skal sondres mellem skovrejsning, hvor hele CO
2
-optaget med-
regnes, og eksisterende skov, hvor kun afvigelser fra skovreferenceniveauet kan
medregnes i opgørelserne.
Kommissionen har oplyst, at medlemslandene kan vælge en 30-årig overgangsperi-
ode, hvis deres nationale drivhusgasrapportering til FN godkendes med en 30-årig
overgangsperiode. I givet fald skal der afgives en teknisk korrektion (technical
cor-
rection)
til Kommissionen inden fristen for den rapport, der skal fremlægges ifm. kon-
trol af overholdelse af LULUCF-forordningen den 15. marts 2027.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra, at de har modtaget
meddelelse herom. Den delegerede retsakt blev foreløbigt vedtaget den 28. oktober,
hvilket betyder, at indsigelsesfristen løber frem til d. 23. december 2020.
1
LULUCF-forordningen (EU) 2018/841:
https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2018.156.01.0001.01.ENG
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 169: Notat om delegeret retsakt om skovreferenceniveauer
2305800_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt med henblik på at supplere en allerede vedtaget
forordning (LULUCF-forordningen). Det er derfor regeringens vurdering, at det følger
heraf, at den delegerede retsakt er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Lov nr. 965 af 26/06/20 (klimaloven) omfatter Danmarks samlede drivhusgasudled-
ninger fordelt på sektorer, herunder kulstofoptag/-emissioner fra jord og skov (LU-
LUCF-sektoren), jf. kapitel 3.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning vil ved vedtagelse være direkte gældende i dansk ret.
Det vurderes ikke, at den vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt forventes ikke at få hverken erhvervsøkonomiske, sam-
fundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark, eftersom der ikke
med denne tages stilling til, om Danmark skal benytte en 20 årig eller 30 årig over-
gangsperiode for skovrejsning.
Såfremt Danmark efterfølgende får godkendt en 30-årig overgangsperiode for skov-
rejsning i den nationale drivhusgasrapportering til FN, kan det have positive økono-
miske konsekvenser. En 30-årig overgangsperiode vil således for Danmark give mu-
lighed for ekstra LULUCF-kreditter fra skovrejsning set i forhold til en 20-årig over-
gangsperiode. Regeringen har dog ikke taget stilling til anvendelsen af LULUCF-
kreditter i opfyldelsen af det nationale reduktionsmål for ikke-kvotesektoren. Rege-
ringen vil involvere Folketingets partier i spørgsmålet herom. Der skal tages stilling
til brugen af LULUCF-kreditter i senest 2027, når regnskabet for den første forplig-
telsesperiode opgøres.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forordningen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Den delegerede retsakt har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes ikke, at Rådet vil gøre indsigelse mod den delegerede retsakt.
Det forventes, at flere af de øvrige medlemslande, vil vælge en 30-årig overgangs-
periode bl.a. med henvisning til, at ny skov vokser langsommere i nordens kolde
klima end i resten af EU. Disse medlemslande vil således være underlagt en tilsva-
rende proces for at opnå en teknisk korrektion af deres skovreferenceniveau ved
Kommissionen.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
DK-1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 169: Notat om delegeret retsakt om skovreferenceniveauer
2305800_0004.png
10. Regeringens generelle holdning
Af den nationale regnskabsplan for skove fremgår det, at Danmark ønsker at an-
vende en 30-årig overgangsperiode for arealkategorierne for skovrejsning, og at
dette vil være i tråd med FN’s retningslinjer på området, bl.a. fordi ny skov i Danmark
skal bruge væsentlig mere tid end 20 år (og også mere end 30 år) på at nå et stabilt
stadie. Regeringen har dog endnu ikke taget stilling til brugen af LULUCF-kreditter i
opfyldelsen af det nationale reduktionsmål for ikke-kvotesektoren. Regeringen vil in-
volvere partierne i spørgsmålet herom. Der skal tages stilling til brugen af LULUCF-
kreditter i senest 2027, når regnskabet for den første forpligtelsesperiode opgøres.
Regeringen støtter, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
forordning, idet Danmark dog vil gøre opmærksom på, at denne ikke præjudicerer
Danmarks mulighed for at ændre overgangsperioden for skovrejsning til 30 år i over-
ensstemmelse med forordningens regler herom. Regeringen vil 8 dage fra oversen-
delsen af nærværende notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4