Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-
Domstolen C-379/20, B
Indledning
Østre Landsret har ved kendelse af 3. juli 2020 forelagt EU-Domstolen et
præjudicielt spørgsmål om fortolkningen af stand still-klausulen i artikel 13 i
afgørelse nr. 1/80 til Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet.
Spørgsmålet er stillet til brug for landsrettens behandling af en retssag, der er
anlagt mod Udlændingenævnet. Sagen vedrører et afslag på familiesammenføring
til en mindreårig tyrkisk statsborger i henhold til udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1.
pkt., sammenholdt med udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2. Reglerne indebærer, at
opholdstilladelse til et mindreårigt barn over 15 år som familiesammenført til en
herboende forælder forudsætter, at ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed og barnets tarv, taler derfor.
Med spørgsmålet ønskes det oplyst, om 15-årskravet er i strid med stand still-
klausulen i artikel 13 i afgørelse nr. 1/80.
Sagens faktiske omstændigheder
Retssagen ved Østre Landsret vedrører et afslag til den mindreårige tyrkiske
statsborger, [B], på at blive familiesammenført med sin far, [F], der også er tyrkisk
statsborger. F blev den 13. oktober 2003 meddelt opholdstilladelse i Danmark og
har siden den 2. december 2013 haft tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark.
F er som økonomisk aktiv tyrkisk statsborger med lovligt ophold i Danmark omfattet
af anvendelsesområdet for Associeringsaftalen.
B er født i Tyrkiet den 5. august 1994 og boede fra 1994 til 2003 sammen med F i
Tyrkiet. I 2003 rejste F
til Da ark efter at være blevet skilt fra B’s or.
Den 31.
januar 2012 indgav B ansøgning til Udlændingestyrelsen om familiesammenføring i
Danmark med F. Det fremgår af sagen, at B på ansøgningstidspunktet var ca. 17�½
år, og at han boede hos sin farfar og sin mor i Tyrkiet, hvor han også havde to
søskende. B havde forud for ansøgningen om familiesammenføring haft et kortere
visumophold i Danmark i 2010.
Den 6. november 2012 meddelte Udlændingestyrelsen B afslag på ansøgningen om
familiesammenføring. Afslaget var begrundet med, at der ikke var oplyst sådanne
ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed og barnets tarv, som
talte for at give B opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1.
pkt. Da B på ansøgningstidspunktet var ca. 17�½ år, var han ikke omfattet af
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, hvorefter der alene meddeles opholdstilladelse
til børn under 15 år. Den 5. januar 2017 blev afslaget påklaget til Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der den 30. januar 2017 videresendte klagen til
Side
1/3
2. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-opholdskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Line Godrum
Sags nr.
2020 - 19283