Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Spørgsmål 664
Offentligt
Hej Allan
Som aftalt sender jeg en redegørelse for sagsforløbet indtil nu vedrørende
kompensationen for faste omkostninger til DMT 1 2020 ApS.
DMT 1 2020 ApS er stiftet den 15. november 2020 som led i en overtagelse af alle
aktiviteterne i Pemey 32 ApS. Pemey 32 ApS har drevet hotel og restaurant (Bella Italia) i
Sønderborg i mange år. Aktiviteterne er overdraget den 1. december 2020. Det fremgår af
overdragelsesaftalen, at ”Som led i Aftalen overdrages al drift og aktivitet fra Sælger til
Køber, således at Køber fremadrettet
skal drive forretningen videre”. DMT 1 2020 ApS
ejes ultimativt med 56,1% af Pemey 32 Holding ApS (der ejes 50/50 af Daniel og Michel
Totaro), 28,1% af Fooding Holding ApS/Torben Klitbo og 15,8% af OuiOui ApS/Jean-
Pierre Philip Simon. Inden overdragelsen var Pemey 32 ApS ejet 100% af Pemey 32
Holding ApS. Der er dermed optaget nye ejere på i alt 43,9% i forbindelse med
overdragelsen.
I forbindelse med den nationale nedlukning den 9. december 2020 er den generelle
udmelding fra regeringen, at de kendte hjælpepakker fra forårets første nationale
nedlukning genoplives. For jeres vedkommende ville det medføre, at betingelserne for
kompensation ville være opfyldt, idet skæringsdatoen i forårets hjælpepakker var
sammenfaldende med datoen for nedlukning/start af kompensationsperioden. Med andre
ord: Hvis et selskab var stiftet den 9. marts 2020 var det muligt at søge kompensation. Der
foreligger et notat fra Erhvervsstyrelsen dateret den 18. august 2020, der helt konkret
omhandler kompensation for faste omkostninger ved ændring i virksomhedens forhold
som følge af omstruktureringer, køb eller salg af aktiviteter m.v. Dette notat bekræfter, at
man er berettiget til kompensation, såfremt det købende selskab er stiftet den 9. marts
2020.
Den 20. januar 2021 melder regeringen ud, at skæringsdatoen for kompensation i den
anden nationale nedlukning er den 1. november 2020. Dette på trods af, at datoen for
nedlukning/start af kompensationsperiode først er den 9. december. Skæringsdatoen
fremrykkes dermed med over en måned i forhold til situationen i forårets hjælpepakker.
Dette betyder for jer umiddelbart, at der ikke vil være mulighed for at søge kompensation
for faste omkostninger. Baggrunden herfor er, at jeres selskab er stiftet den 15. november
2020
altså efter skæringsdatoen.
Den 21. januar 2020 sender jeg en mail til Erhvervsstyrelsen med en konkret forespørgsel
på jeres situation. I mailen skitserer jeg jeres situation og beder om et hurtigt svar, da I har
brug for et korrekt grundlag at træffe beslutninger på. Jeg rykker gentagne gange via
telefonopkald, hvor jeg forsøger at blive stillet videre til en sagsbehandler. Den såkaldte
”frontlinje” hos Erhvervsstyrelsen oplyser hver gang, at dette ikke er muligt, men at der nok
skal blive set på sagen.
Torsdag den 11. marts ringer jeg igen til Erhvervsstyrelsen og meddeler i kraftige
vendinger, at ventetiden nu har været alt for lang. Den pågældende medarbejder i
frontlinjen beder mig genfremsende mailen og lover at sørge for, at den bliver båret videre
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 664: MFU spm. om kommentar til redegørelse af 23/3-21 fra Flemming Smidt Jensen, Partner & statsaut. Revisor, Sønderjyllands Revision Statsautoriseret Revisionsaktieselskab, til erhvervsministeren
2437332_0002.png
til en sagsbehandler. Søndag den 14. marts modtager vi endelig svar fra
Erhvervsstyrelsen
uddrag heraf er følgende:
”Tak for din henvendelse som jeg skal beklage at vi først besvarer nu.
Kompensationsordningerne stiller krav om, at den ansøgende virksomhed skal være
registreret i CVR på en bestemt dato.
For den midlertidige og målrettede ordning er denne dato 1. november 2020.
Virksomheder registreret efter skæringsdatoen kan ikke ansøge om kompensation selv om
de har overtaget aktiviteter mv. fra en anden virksomhed, der var registreret inden den 1.
november 2020.
Som undtagelse gælder dog virksomheder, der kan dokumentere, at der nye
cvr.nr.
er en
1:1 videreførsel af en allerede eksisterende virksomhed. Dette er tilfældet, hvis den
ansøgende virksomhed er et anpartsselskab som er stiftet ved omdannelse fra en
enkeltmandsvirksomhed.”
I mailen er der medsendt et link til et notat. Dette notat er en ajourført version af det
omtalte notat vedrørende forårets hjælpepakke, jf. ovenfor. Dette notat er dateret den 10.
marts 2021. Der er ikke nogen grundlæggende forskelle til forårets udgave af notatet
bortset fra den helt afgørende forskel, at skæringsdatoen er rykket frem til den 1.
november 2020 og dermed ikke længere er sammenfaldende med datoen for
nedlukning/start på kompensationsperioden.
Mandag den 15. marts svarer jeg retur på mailen med anmodning om dispensation. Jeg
modtager mandag den 22. marts følgende svar fra Erhvervsstyrelsen:
”Tak for din henvendelse.
Du skriver, at der i denne konkrete situation er tale om en 1:1 videreførsel, , idet det er
samme virksomhed efter overdragelsen blot med flere ejere. Hele aktiviteten er altså solgt
til et nystiftet selskab.
Der er imidlertid ikke tale om en virksomhedsomdannelse, hvor virksomheden går fra at
være personligt ejet til et kapitalselskab med samme ejerkreds.
Erhvervsstyrelsen kan derfor ikke dispensere for skæringsdatoen 1. november 2020.”
Mandag den 22. marts svarer jeg retur med præcisering af argumenter for en
dispensation. Denne mail har følgende ordlyd:
”Det
fremgår af notatet, at virksomheder, der er stiftet efter skæringsdatoen (1. november
2020),
som hovedregel
ikke kan søge kompensation. Det fremgår endvidere af notatet, at
en undtagelse er, hvis virksomheden er videreført 1:1. I notatet er dette uddybet med et
eksempel. Det er anført, at en videreførsel 1:1
f.eks. kunne være,
når en personlig ejet
virksomhed omdannes til selskab.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 664: MFU spm. om kommentar til redegørelse af 23/3-21 fra Flemming Smidt Jensen, Partner & statsaut. Revisor, Sønderjyllands Revision Statsautoriseret Revisionsaktieselskab, til erhvervsministeren
2437332_0003.png
Omdannelsen fra personlig ejet virksomhed til selskab er med andre ord alene nævnt som
et eksempel. Der er ingen steder anført som betingelse, at der ikke må være ændringer i
ejerkredsen. Hvis det var tilfældet ville det ikke give mening efterfølgende at dele notatet
op i koncerninterne overdragelser og ikke-koncerninterne overdragelser. Det er min
opfattelse, at en videreførsel 1:1 ikke kan anses for opfyldt alene i de tilfælde, hvor en
personlig ejet virksomhed omdannes til selskab. Hvis det skulle være tilfældet skulle der
ikke stå ”som hovedregel” og ”f.eks.” i notatet.
Ud fra Erhvervsstyrelsens synspunkt vil det endvidere få afgørende indflydelse, om man
stifter et nyt selskab som køber af samme/uændret aktivitet eller om man sælger
ejerandele eller nytegner indskudskapital i et bestående selskab. Hvis der i dette tilfælde
var solgt ejerandele eller nytegnet kapitalandele i det bestående selskab ville der uden
problemer kunne søges kompensation, selvom der er optaget nye ejere i virksomheden.
Endelig er der den meget afgørende forskel til forårets hjælpepakker, at skæringsdagen er
rykket frem i forhold til kompensationsperiodens start. I forårets hjælpepakker var
skæringsdatoen sammenfaldende med kompensationsperiodens start. Ved at fremrykke
skæringsdagen rammes virksomheder, der har handlet mellem skæringsdatoen og inden
datoen for fornyet nedlukning og start på ny kompensationsperiode. Efter reglerne i
forårets hjælpepakker ville denne konkrete situation uden tvivl have udløst kompensation,
da det købende selskab er stiftet inden starten på kompensationsperioden. Det kan derfor
ikke have været hensigten med en fremrykning af skæringsdatoen at ramme lige netop
denne konkrete situation.
Vi mener med baggrund i ovenstående, at Erhvervsstyrelsen bør efterkomme vores
anmodning om dispensation. Det er vores opfattelse, at der jf. ovenfor er meget vægtige
argumenter for at kunne imødekomme vores anmodning.”
Alt ovenstående kan naturligvis dokumenteres med diverse mailkorrespondance.
Jeg afventer nu endeligt svar fra Erhvervsstyrelsen. Hvis Erhvervsstyrelsen ikke
imødekommer anmodningen om dispensation arbejder vi videre med eventuelle
klagemuligheder o.l.
Sønderborg den 23.03.21
Med venlig hilsen / Mit freundlichen Grüßen / Best Regards
Flemming Smidt Jensen
Partner & statsaut. revisor
Tlf: +45 74 43 77 00 | Dir.tlf.: +45 43 58 48 01 | Mob: +45 29 60 88 25 |
www.sr.dk
Sønderjyllands Revision
Statsautoriseret Revisionsaktieselskab
Jyllandsgade 28
6400 Sønderborg
CVR-nr. 18061635