Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Spørgsmål 115
Offentligt
2277320_0001.png
De Danske Bilimportører
Rådhuspladsen 16
1550 København V
Att.: Direktør Gunni Mikkelsen
Dato: 20. oktober 2020
Sag: FO-20/09994-3
Sagsbehandler: /mrh
Direkte tlf.: +45 41 71 51 87
Forespørgsel om markedsføring af leasingaftaler og af virksomheder,
der udbyder leasingaftaler, i forbindelse med markedsføring af spil el-
ler spiludbydere
Ved e-mail af 28. august 2020 har De Danske Bilimportører anmodet For-
brugerombudsmanden om at vurdere forskellige fortolkningsspørgsmål
vedrørende markedsføringslovens §§ 11 a og 11 b, som trådte i kraft den
1. juli 2020.
Forbrugerombudsmanden kan på anmodning fra en erhvervsdrivende af-
give udtalelse om sin vurdering af lovligheden af påtænkte markedsfø-
ringsforanstaltninger, medmindre en stillingtagen giver anledning til særlig
tvivl, eller der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder. Det følger af
markedsføringslovens § 30.
Derimod har Forbrugerombudsmanden ikke ressourcer til at afgive udta-
lelser, der har karakter af juridiske responsa eller lignende, som skal afklare
generelle fortolkningsspørgsmål vedrørende forskellige lovbestemmelser.
Her må den erhvervsdrivende i stedet rette henvendelse til en advokat.
Da begreberne operationel leasing og finansiel leasing ikke er definerede
begreber, har Forbrugerombudsmanden ikke inddraget disse begreber i sin
besvarelse af De Danske Bilimportørers forespørgsel, men vurderet hvor-
når der lovligt kan ske markedsføring af leasingaftaler og af virksomheder,
der udbyder leasingaftaler, hvorved spørgsmålene 2 til 6 i henvendelsen
fra De Danske Bilimportører i vidt omfang besvares.
Markedsføring af leasingaftaler, der
ikke er forbrugerkreditaftaler
og mar-
kedsføring af virksomheder, der ikke udbyder forbrugerkreditaftaler, er
ikke omfattet af forbuddet i markedsføringslovens § 11 b, stk. 1.
Markedsføring af leasingaftaler,
der er kreditkøb,
er omfattet af undtagel-
sen i § 11 b, stk. 3, hvorefter forbuddet i § 11 b, stk. 1, ikke finder anven-
delse. Det samme gælder markedsføring af virksomheder, der udbyder så-
danne leasingaftaler og ikke udbyder andre forbrugerkreditaftaler end
kreditkøb.
FORBRUGEROMBUDSMANDEN
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.
41 71 51 51
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
forbrugerombudsmanden@
forbrugerombudsmanden.dk
www.forbrugerombudsmanden.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Medlem af International Consumer
Protection & Enforcement Network
(ICPEN)
www.icpen.org
Medlem af International Con umer
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 115: Spm. om det har været formålet med markedsføringslovens § 11 b, at undtagelsen i § 11 b, stk. 3, alene skulle omfatte kreditkøb, og ikke andre aftaler, som ikke er kreditaftaler (f.eks. leasingaftaler), og hvor der heller ikke sker kontant udbetaling, til erhvervsministeren
Markedsføring af virksomheder, der udover leasingaftaler også udbyder
forbrugerkreditaftaler uafhængigt af køb af en specifik vare eller tjeneste-
ydelse,
er derimod omfattet af forbuddet i § 11 b, stk. 1, medmindre fx
visningen eller omtalen af virksomhedens navn, logo eller andre kendetegn
sker i markedsføring af en leasingaftale/forbrugerkreditaftale, der er kre-
ditkøb, jf. undtagelsen i § 11 b, stk. 3.
De Danske Bilimportørers henvendelse
De Danske Bilimportører har i henvendelsen til Forbrugerombudsmanden
stillet følgende seks spørgsmål vedrørende fortolkningen af markedsfø-
ringslovens §§ 11 a og 11 b:
1.
Er § 11b i strid med direktiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis
”Direkti-
vet” ?
Er forbuddet i § 11b begrænset til alene at gælde forbrugslånsvirksomheder,
der udbyder forbrugerkreditaftaler med kontant udbetaling?
Er markedsføring af en operationel leasingaftale omfattet af forbuddet i § 11b,
stk. 1, hvis (1) en bilforhandler, på vegne af forbrugslånsvirksomheden, mar-
kedsfører og formidler leasingaftalen, OG (2) kun leasingaftalen markedsføres
direkte, idet markedsføring af forbrugslånsvirksomheden er begrænset til
pligt æssige opl s i gskrav, f ”leasi g udb des via Forbrugslå svirkso hed
A” –
uden forbrugslånsvirksomheden på anden måde brandes, fx ved visning
af logo.
Anses en finansiel leasingaftale, hvor der er fastsat en pligt til at købe aftale-
genstanden efter leasingperiodens udløb, enten i selve aftalen eller i en sepa-
rat aftale, for markedsføring af en kreditaftale omfattet af §11a, stk. 1, hhv. §
11b, stk. 1.
Hvis ja, anses det for et kreditkøb omfattet af undtagelsen i § 11b, stk. 3.
5.
Er markedsføring af en finansiel leasingaftale omfattet af forbuddet i § 11b,
stk. 1, hvis (1) en bilforhandler, på vegne af forbrugslånsvirksomheden, mar-
kedsfører og formidler leasingaftalen, OG (2) kun leasingaftalen markedsføres
direkte, idet markedsføring af forbrugslånsvirksomheden er begrænset til
pligt æssige opl s i gskrav, f ”leasi g udb des via Forbrugslå svirkso hed
A” –
uden forbrugslånsvirksomheden på anden måde brandes, fx ved visning
af logo.
2.
3.
4.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 115: Spm. om det har været formålet med markedsføringslovens § 11 b, at undtagelsen i § 11 b, stk. 3, alene skulle omfatte kreditkøb, og ikke andre aftaler, som ikke er kreditaftaler (f.eks. leasingaftaler), og hvor der heller ikke sker kontant udbetaling, til erhvervsministeren
2277320_0003.png
6.
Er det korrekt forstået, at § 11b, stk. 3, alene omfatter finansieringskøb af en
specifik vare eller tjenesteydelse, selvom dette ikke fremgår direkte af ordly-
den, jf. modsætningsvis § 11a, stk. 3, nr. 3.
Hvis ikke, hvilke tilfælde er der så tæ kt på?”
De Danske Bilimportører har sammen med henvendelsen vedlagt en kopi
af Radio- og tv-nævnets afgørelse af 23. august 2007, hvor nævnet vurde-
rede, at en tv-reklame fra Mercuri Urval A/S angående et stillingsopslag
hos Skandinavisk Tobakskompagni ikke var i strid med forbuddet mod re-
klame for tobaksprodukter og for varer der fortrinsvis benyttes til tobaks-
rygning i reklamebekendtgørelsens § 16.
Lovgrundlaget
Markedsføringslovens § 11 b
1
forbyder markedsføring af visse forbrugs-
lånsvirksomheder og forbrugerkreditaftaler i forbindelse med markedsfø-
ring af spil eller spiludbydere:
Ӥ
11 b.
Enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til
forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere er forbudt,
jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af boligkreditaftaler.
Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af forbrugslånsvirksomhe-
der og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spil-
udbydere, hvis kredit udbydes med henblik på køb af en vare eller tjenesteydelse,
hvorefter køberen efter aftale med sælgeren har fået henstand med betaling af kø-
besummen eller en del af denne eller købesummen helt eller delvis dækkes ved lån
indrømmet køberen af en tredjemand på grundlag af en aftale herom mellem denne
og sælgeren.”
Af lovforarbejderne
2
til bestemmelsen fremgår blandt andet:
”Forbuddet
vil som udgangspunkt gælde enhver markedsføring af forbrugslåns-
virksomheder og af forbrugerkreditaftaler. Det betyder, at enhver handling foreta-
get i erhvervsøjemed, der har til formål at fremme afsætningen af forbrugerkredit-
aftaler eller forbrugslånsvirksomhedens forretning i øvrigt, er omfattet af forbud-
det. Forbuddet vil indebære, at forbrugslånsvirksomheden hverken må markeds-
føre forbrugslånsvirksomheden, herunder f.eks. navn, logo eller andre kendetegn,
der identificerer forbrugslånsvirksomheden, eller forbrugerkreditaftaler uanset år-
lig omkostning i procent, hvis markedsføring sker i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere.
Lov nr. 801 af 9. juni 2020 om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om markedsfø-
ring og lov om finansiel virksomhed.
2
Forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om markedsføring og lov
om finansiel virksomhed, fremsat den 26. marts 2020 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
(2019/1 LSF 149).
1
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 115: Spm. om det har været formålet med markedsføringslovens § 11 b, at undtagelsen i § 11 b, stk. 3, alene skulle omfatte kreditkøb, og ikke andre aftaler, som ikke er kreditaftaler (f.eks. leasingaftaler), og hvor der heller ikke sker kontant udbetaling, til erhvervsministeren
Ved forbrugslånsvirksomhed forstås i overensstemmelse med § 2, nr. 1, i lov om
forbrugslånsvirksomheder en virksomhed, der udbyder kreditaftaler til forbrugere,
jf. lovens § 1, stk. 1. Lovens § 1, stk. 1, vedrører kreditaftaler, der ydes helt eller
delvis med henblik på erhvervelse af varer eller tjenesteydelser hos en anden virk-
somhed, kreditaftaler, der ydes uafhængigt af et køb af en vare eller tjenesteydelse,
eller kreditaftaler, der udgør et selvstændigt forretningsområde i virksomheden, og
hvor kreditten ydes med henblik på erhvervelse af varer eller tjenesteydelser hos
virksomheden.
En kreditaftale er defineret i § 2, nr. 3, i lov om forbrugslånsvirksomheder, som en
aftale, hvorved en virksomhed yder eller giver tilsagn om at yde en forbrugerkredit
i form af henstand med betalingen, lån eller anden tilsvarende form for finansiel
ordning, bortset fra aftaler om løbende levering af tjenesteydelser eller varer af
samme art, hvor forbrugeren betaler for ydelserne eller varerne i rater, så længe de
leveres. Begrebet kreditaftaler omfatter både kreditaftaler med fast løbetid og kre-
ditaftaler med variabel løbetid, f.eks. kassekreditter.
[…]
Både fysiske og juridiske personer, herunder kreditgivere og kreditformidlere, som
defineret i lov om kreditaftaler, er omfattet af forbuddet. Således vil eksempelvis
influenter og låneplatforme være omfattet, og en forbrugslånsvirksomhed vil f.eks.
ikke lovligt kunne indgå aftale med en influent om at markedsføre forbrugslåns-
virksomheden eller forbrugerkreditaftaler til forbrugere på forbrugslånsvirksom-
hedens vegne.
Forbuddet vil gælde alle steder, uanset hvilket medie markedsføringen finder sted.
Til eksempel må markedsføring hverken ske online, herunder på internettet, soci-
ale medier eller applikationer, i tv eller radio, on-demand, i trykte medier, på skilte
eller digitale skærme i det offentlige rum, på eller i offentlige transportmidler, i
forretningsvinduer eller på private husgavle og lignende.
Det afgørende for, om forbuddet vil finde anvendelse er, at markedsføringen af
forbrugslånsvirksomheden eller forbrugerkreditaftaler sker i forbindelse med mar-
kedsføring af spil eller spiludbydere. Dette vil bero på en konkret vurdering.
[…]
Det påhviler den enkelte forbrugslånsvirksomhed selv at sikre sig, at der ikke kø-
bes reklametid eller sker anden markedsføring i forbindelse med markedsføring af
spil eller spiludbydere.
Markedsføringsforbuddet foreslås indført for at begrænse den intensive markeds-
føring af forbrugerkreditaftaler med høje omkostninger, som i dag finder sted. Sær-
ligt i forbindelse med sportsprogrammer ses markedsføring af forbrugerkreditafta-
ler eller forbrugslånsvirksomheder ofte i forbindelse med markedsføring af spil og
spiludbydere. Forbuddet skal understøtte, at færre forbrugere bliver eksponeret for
og optager forbrugerkreditaftaler med høje omkostninger til brug for spil med ri-
siko for at blive fanget i en gældsspiral.
[…]
Ansvarssubjektet for overtrædelse af § 11 b, stk. 1, er de fysiske og juridiske per-
soner, herunder kreditgivere og kreditformidlere, der markedsfører en forbrugs-
lånsvirksomhed eller kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere, når kreditaftalen ikke er en boligkreditaftale eller finan-
sieringskøb.
Gerningsindholdet består i markedsføring af en forbrugslånsvirksomhed eller kre-
ditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere,
når kreditaftalen ikke er en boligkreditaftale eller finansieringskøb.
[…]
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 115: Spm. om det har været formålet med markedsføringslovens § 11 b, at undtagelsen i § 11 b, stk. 3, alene skulle omfatte kreditkøb, og ikke andre aftaler, som ikke er kreditaftaler (f.eks. leasingaftaler), og hvor der heller ikke sker kontant udbetaling, til erhvervsministeren
Det foreslås i § 11 b, stk. 3, at stk. 1 ikke finder anvendelse ved markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med mar-
kedsføring af spil eller spiludbydere, hvis kredit udbydes med henblik på køb af
en vare eller tjenesteydelse, hvorefter køberen efter aftale med sælgeren har fået
henstand med betaling af købesummen eller en del af denne, eller købesummen
helt eller delvis dækkes ved lån indrømmet køberen af en tredjemand på grundlag
af en aftale herom mellem denne og sælgeren.
Forslaget vil medføre, at der gerne må ske markedsføring af finansieringskøb af en
vare eller tjenesteydelse i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Derved begrænses forbuddet i § 11 b, stk. 1, til markedsføring af forbrugerkredit-
aftaler med kontant udbetaling og virksomheder, der udbyder forbrugerkreditafta-
ler med kontant udbetaling.
Undtagelsen foreslås indført, da finansieringskøb af en vare eller tjenesteydelse
ikke i samme grad som forbrugerkreditaftaler med kontant udbetaling vurderes at
kunne fremme ludomani ved markedsføring i forbindelse med markedsføring af
spil og spiludbydere.”
Forbrugerombudsmandens vurdering
Efter ordlyden af bestemmelsen i markedsføringslovens § 11 b, stk. 1, er
enhver form for markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditafta-
ler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere
forbudt.
Det fremgår imidlertid af undtagelsen i § 11 b, stk. 3, at forbuddet i stk. 1
ikke finder anvendelse ved markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
forbrugerkreditaftaler i forbindelse med markedsføring af spil eller spilud-
bydere, hvis kreditten udbydes som kreditkøb.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse omfatter undtagelsen i § 11,
stk. 3, alene kredit der udbydes med henblik på køb af en
specifik
vare eller
tjenesteydelse. Forbrugerombudsmanden lægger vægt på ordlyden af stk.
3, hvorefter kreditten helt eller delvis skal
dække ”købesummen”, og på
formålet med forbuddet i stk. 1.
Begreberne ”forbrugslånsvirksomhed” og ”kreditaftaler til forbrugere”
skal ifølge lovforarbejderne til bestemmelsen i markedsføringslovens § 11
b, stk. 1, forstås i henhold til definitionerne i § 2, nr. 1, og § 2, nr. 3, i lov
om forbrugslånsvirksomheder.
Leasingaftaler til forbrugere, hvor der ikke ydes eller gives tilsagn om at
yde en kredit i form af henstand med betalingen, lån eller anden tilsvarende
form for finansiel ordning, er ikke forbrugerkreditaftaler, og virksomheder,
der ikke udbyder forbrugerkreditaftaler, er ikke forbrugslånsvirksomheder.
Forbuddet i markedsføringslovens § 11 b, stk. 1, finder derfor ikke anven-
delse.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 115: Spm. om det har været formålet med markedsføringslovens § 11 b, at undtagelsen i § 11 b, stk. 3, alene skulle omfatte kreditkøb, og ikke andre aftaler, som ikke er kreditaftaler (f.eks. leasingaftaler), og hvor der heller ikke sker kontant udbetaling, til erhvervsministeren
Indebærer en leasingaftale, at forbrugeren ydes eller gives tilsagn om en
kredit med henblik på køb af en specifik vare eller tjenesteydelse
enten
ved at køberen/forbrugeren efter aftale med sælgeren får henstand med be-
taling af købesummen eller en del af denne, eller ved at købesummen helt
eller delvist dækkes ved lån indrømmet køberen af en tredjemand på grund-
lag af en aftale herom mellem denne og sælgeren
er det en forbrugerkre-
ditaftale, som dog er omfattet af undtagelsen i § 11 b, stk. 3, hvorfor for-
buddet i stk. 1 ikke finder anvendelse. Det samme gælder markedsføring
af virksomheder, der udbyder sådanne leasingaftaler og ikke udbyder andre
forbrugerkreditaftaler end kreditkøb.
Markedsføring af forbrugslånsvirksomheder, der udover leasingaftaler
også udbyder forbrugerkreditaftaler
uafhængigt af køb af en specifik vare
eller tjenesteydelse,
er derimod omfattet af forbuddet i § 11 b, stk. 1, med-
mindre fx visningen eller omtalen af virksomhedens navn, logo eller andre
kendetegn sker i markedsføring af en leasingaftale/forbrugerkreditaftale,
der opfylder betingelserne for at være undtaget efter stk. 3.
Forbrugerombudsmanden lægger i den forbindelse vægt på, at det fremgår
af lovforarbejderne til § 11 b, stk. 1, at enhver handling foretaget i er-
hvervsøjemed, der har til formål at fremme afsætningen af forbrugerkre-
ditaftaler
eller forbrugslånsvirksomhedens forretning i øvrigt,
er omfattet
af forbuddet, og at stk. 3 ifølge forarbejderne begrænser forbuddet i stk. 1
til at omfatte markedsføring af forbrugerkreditaftaler med kontant udbeta-
ling og virksomheder, der udbyder forbrugerkreditaftaler med kontant ud-
betaling.
Afsluttende bemærkninger
Forbrugerombudsmanden vil ved behandlingen af en eventuel sag om mar-
kedsføring af forbrugslånsvirksomheder anse det for en skærpende om-
stændighed, hvis der er iværksat markedsføringstiltag, som Forbrugerom-
budsmanden har vurderet vil være i strid med markedsføringsloven.
Det er i sidste ende domstolene, der afgør, om et tiltag er i strid med mar-
kedsføringsloven.
De Danske Bilimportører er velkomne til at kontakte os, hvis I har
spørgsmål eller ønsker et uddybende møde.
Med venlig hilsen
På Forbrugerombudsmandens vegne
Mai Robrahn Hansen
Chefkonsulent, cand. jur., procedør
6