Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2289142_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
18. november 2020
Indhold
Forslag om offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse
virksomheder og filialer (land-for-land rapportering), KOM(2016)
198.............................................................................................................. 2
Politisk drøftelse af Data Governance Act [Kommissionens dok.nr.
ukendt] ..................................................................................................... 23
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0002.png
2/26
Forslag om offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse
virksomheder og filialer (land-for-land rapportering), KOM(2016)
198
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 12. april 2016 et forslag til ændring af direktiv
2013/34/EU (regnskabsdirektivet). Forslaget indeholder krav om, at multi-
nationale koncerner med aktiviteter inden for EU skal offentliggøre en land-
for-land rapport med oplysning om bl.a. overskud og betalt skat i hvert af de
lande, hvor de har aktiviteter. Dette gælder for aktiviteter i lande inden for
EU samt for de lande uden for EU, der opføres på en fælles EU-liste over
ikke-samarbejdende skattejurisdiktioner. For øvrige lande uden for EU kan
oplysningerne gives på aggregeret niveau. Forslaget omfatter koncerner
med en omsætning over 5,6 mia. kr.
Formålet med forslaget er at skabe mere åbenhed om, i hvilke lande virk-
somhederne har tjent deres overskud, og i hvilke lande de har betalt skat.
Forslaget skal være med til at fremme ansvarlig skattepraksis blandt virk-
somhederne.
Forslaget ligger i forlængelse af et direktiv, som tilsiger, at multinationale
koncerner med en omsætning over 5,6 mia. kr. skal indsende fortrolige
land-for-land rapporter til skattemyndighederne. De oplysninger, der kræ-
ves i henhold til det nu fremsatte forslag om offentliggørelse af land-for-
land rapporter, skal allerede indberettes til myndighederne i henhold til
ovenstående direktiv.
Forslaget har været behandlet under syv formandskaber. Der er generelt
støtte i Rådet til forslagets overordnede formål om øget transparens om
skatteforhold for store multinationale koncerner med aktiviteter i EU. En
række medlemslande har dog siden forhandlingernes begyndelse tilken-
degivet, at de mener, at forslaget er fremsat med henvisning til den for-
kerte hjemmel i traktaten. Forslaget er fremsat som et selskabsretligt for-
slag, men disse medlemslande mener, at forslaget skulle være fremsat
med hjemmel i bestemmelsen vedrørende skatteforhold.
Det daværende finske formandskab satte Rådets generelle indstilling til
afstemning på Konkurrenceevnerådsmødet den 28. november 2019, og
afstemningen resulterede i, at et blokerende mindretal stemte imod for-
slaget.
Sagen blev forelagt til forhandlingsoplæg den 3. februar 2017. Den 8.
februar 2019 blev et revideret forhandlingsoplæg forelagt med henblik på
at støtte Europa-Parlamentets ændringsforslag, hvorefter land-for-land
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0003.png
3/26
oplysninger skal gives separat pr. land for samtlige lande uden for EU,
idet forslaget vil medvirke til øget transparens.
Regeringen forelægger sagen til revideret forhandlingsoplæg, idet rege-
ringen ønsker at arbejde for, at flere koncerner omfattes af forslaget, og
at der dermed opnås transparens om skatteforholdene i flere koncerner
med aktiviteter i EU.
Det er fortsat vigtigt for regeringen, at virksomheder har mulighed for at
undlade at give oplysninger i deres offentligt tilgængelige land-for-land
rapport, hvis oplysningerne er til skade for deres konkurrenceevne.
2. Baggrund
OECD indledte i 2013 i samarbejde med G20-landene et projekt, der har til
formål at bekæmpe skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning. Arbej-
det resulterede i oktober 2015 i lanceringen af en pakke med initiativer til
bekæmpelse af BEPS
1
. Pakken indeholder 15 anbefalinger (Actions), og i
november 2015 tilsluttede G20-lederne sig anbefalingerne og udtrykte støtte
til implementering af pakkens tiltag.
I maj 2016 blev Rådets direktiv 2016/881/EU for så vidt angår obligatorisk
automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet vedtaget. Med
direktivet indføres krav om, at multinationale virksomheder med en samlet
omsætning i koncernen over 750 mio. EUR skal indberette en række skatte-
relaterede oplysninger til deres nationale skattemyndigheder. Omsætnings-
grænsen svarer til den, der anvendes i OECD´s BEPS-anbefalinger. Det er
OECD´s vurdering, at man med den valgte omsætningstærskel omfatter
10–15 % af alle multinationale selskaber, men helt op til 90 % af den
samlede omsætning genereret af samtlige multinationale koncerner. Op-
lysningerne skal gives pr. skattejurisdiktion. Det betyder, at virksomhederne
skal indberette oplysninger pr. skattejurisdiktion for alle skattejurisdiktio-
ner både inden for EU og uden for EU. Reglerne indebærer samtidig, at de
nationale skattemyndigheder har pligt til at udveksle oplysningerne på
tværs. Direktivet er en implementering
af Action 13 i OECD’s og G20´s
BEPS pakke og indgår samtidig i Kommissionens Anti-Tax Avoidance
Package fra januar 2016.
OECD’s standard vedrørende land-for-land
rapportering til skattemyndig-
heder blev gennemført i dansk ret i december 2015. På baggrund heraf blev
1
BEPS står for Base Erosion and Profit Shifting og pakken indeholder anbefalinger, der, hvis de
implementeres, vil være med til at sikre, at overskud bliver beskattet dér, hvor en virksomhed
udøver økonomisk aktivitet, der skaber værdi, så virksomheder ikke kunstigt kan flytte overskud til
jurisdiktioner, hvor der kun udføres begrænset eller ingen økonomisk aktivitet, men hvor skatten er
lav, eller hvor der slet ikke er skattepligt.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0004.png
4/26
bekendtgørelsen om land-for-land rapportering udstedt i august 2016. Der-
ved blev de største, danske multinationale virksomheder forpligtet til at ind-
berette en række skatterelaterede oplysninger til deres nationale skattemyn-
digheder.
Den omsætningsgrænse, der fastlægger hvilke virksomheder, der omfattes
af forslaget om offentlig land-for-land rapportering er den samme, som
den omsætningsgrænse, der anvendes i ovennævnte direktiv samt i skat-
tekontrolloven.
Nærværende forslag er en ændring til EU´s regnskabsdirektiv, som omfat-
ter aktie- og anpartsselskaber samt visse interessent- og kommanditsel-
skaber.
Forslaget om offentlig land-for-land rapportering indebærer, at en række
af de oplysninger, som skal indberettes til skattemyndighederne, ligeledes
gøres tilgængelige for offentligheden. Reglerne om land-for-land rappor-
tering til myndighederne indeholder dog følgende yderligere oplysnings-
krav: oplysning om selskabskapital og omsætningsaktiver samt en liste
over samtlige datterselskaber.
3. Formål og indhold
Direktivforslaget har til formål at fremme et fair og effektivt skattesy-
stem, der understøtter gode vækstbetingelser baseret på princippet om, at
virksomheder betaler skat i det land, hvor deres indtægter genereres. Ag-
gressiv skatteplanlægning og skatteundgåelse underminerer dette princip
og skaber konkurrenceforvridning. Kommissionen foreslår derfor at skabe
større åbenhed om store multinationale selskabers skatteforhold ved at
indføre krav om, at virksomheder skal offentliggøre oplysninger om bl.a.
indtægter, overskud og skattebetalinger for hvert land, hvor de opererer,
såkaldt ”land-for-land rapportering” til offentligheden, og derigennem
fremme selskabers ansvarlighed og styrke offentlighedens tillid til med-
lemsstaternes skattesystemer.
Forslaget indebærer krav om større åbenhed om skatteforhold for koncer-
ner, der har aktivitet i EU, og forslaget pålægger derfor koncerner med en
omsætning, der overstiger 5,6 mia. kr. årligt at offentliggøre en land-for-
land rapport, hvis koncernen har aktiviteter i EU, uanset om den øverste
modervirksomhed for koncernen ligger i eller uden for EU.
Det bemærkes, at Kommissionen efterfølgende har præciseret, at formålet
med forslaget er at skabe mere offentlig bevågenhed om, i hvilke lande
virksomhederne har tjent deres overskud, og i hvilke lande, de har betalt
skat. Forslaget skal være med til at fremme ansvarlig skattepraksis blandt
virksomhederne, fremme fair skattekonkurrence i EU gennem en mere
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0005.png
5/26
velfunderet offentlig debat og genoprette den offentlige tillid til medlems-
staternes skattesystemer, jf. nedenstående afsnit om generelle forventnin-
ger til andre landes holdninger.
Nedenstående beskrivelse tager udgangspunkt i Kommissionens forslag.
De syv formandskaber, der har behandlet forslaget, har udarbejdet en
række kompromisforslag på baggrund af drøftelserne i rådsarbejdsgrup-
pen. Det seneste kompromisforslag er udarbejdet af det rumænske for-
mandskab i januar 2019. Kompromisforslag, som indebærer væsentlige
ændringer i forhold til Kommissionens forslag er omtalt i afsnittet om
generelle forventninger til andre landes holdninger.
Anvendelsesområde
Følgende virksomheder og filialer er omfattet af forslaget:
Den øverste modervirksomhed i en koncern beliggende inden for EU,
hvor koncernens samlede årlige nettoomsætning overstiger 750 mio.
EUR (ca. 5,6 mia. kr.), skal årligt offentliggøre en land-for-land rap-
port om skatteforhold for samtlige virksomheder i koncernen.
Virksomheder beliggende inden for EU, der ikke indgår i en koncern
(stand-alone virksomheder), og hvor virksomhedens årlige nettoom-
sætning overstiger 750 mio. EUR skal årligt offentliggøre en land-for-
land rapport om virksomhedens skatteforhold.
Mellemstore og store dattervirksomheder
2
beliggende inden for EU,
hvis øverste modervirksomhed er hjemmehørende uden for EU, og
hvor koncernens samlede årlige nettoomsætning overstiger 750 mio.
EUR, skal årligt offentliggøre en land-for-land rapport om skattefor-
hold for samtlige virksomheder i koncernen.
Filialer, der er oprettet i EU af et hovedselskab, der er hjemmehørende
uden for EU, og hvor filialens årlige nettoomsætning overstiger 89
mio. kr., og hvor følgende kriterier i øvrigt er opfyldt:
o
nettoomsætningen for filialens hovedselskab eller for den
øverste modervirksomhed i den koncern uden for EU som ho-
vedselskabet indgår i, overstiger årligt 750 mio. EUR og
o
den øverste modervirksomhed, jf. pkt. a, ikke samtidig har en
mellemstor eller stor dattervirksomhed inden for EU, idet det i
så fald vil være dattervirksomheden, der skal udarbejde rap-
porten, jf. pkt. 3.
2
Mellemstore og store virksomheder er defineret i regnskabsdirektivet blandt andet på grundlag af
et omsætningskriterie, hvor mellemstore virksomheder er virksomheder med en nettoomsætning
mellem 60 mio. kr. og 300 mio. kr., og store virksomheder er virksomheder med en omsætning
over 300 mio. kr. Medlemslandene kan nationalt bestemme, at mellemstore virksomheder define-
res som virksomheder med en omsætning mellem ca. 90 mio. og 300 mio. kr. Forenklet set er
mellemstore virksomheder i Danmark, virksomheder med en årlig nettoomsætning mellem 89 og
313 mio. kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0006.png
6/26
o
Filialen skal årligt offentliggøre en land-for-land rapport om
skatteforhold for samtlige virksomheder i koncernen. Oplys-
ningerne gives pr. land for lande inden for EU og for lande
uden for EU, som er opført på en fælles liste over ikke samar-
bejdende skattejurisdiktioner, mens oplysningerne for øvrige
lande uden for EU kan gives samlet.
Dattervirksomheder eller filialer, der ikke er omfattet af pkt. 3 og 4,
men som er oprettet med det formål at undgå forslagets krav.
Ifølge Kommissionens konsekvensvurdering af forslaget vil den valgte
omsætningstærskel på 750 mio. EUR betyde, at 10–15 % af multinationa-
le selskaber med aktiviteter i EU vil være omfattet, mens de omfattede
virksomheder vil repræsentere op til 90 % af den samlede omsætning ge-
nereret af samtlige multinationale koncerner med aktiviteter i EU.
Kreditinstitutter, der ville være omfattet under pkt. 1 og 2, er undtaget,
hvis de allerede opfylder krav om land-for-land rapportering i medfør af
direktiv 2013/36/EU om adgang til at udøve virksomhed som kreditinsti-
tut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber.
Land-for-land rapportens indhold
I henhold til forslaget skal land-for-land rapporten indeholde følgende
information for hvert land inden for EU samt for hver skattejurisdiktion i
tredjelande, der er optaget på den fælles EU-liste over ikke-
samarbejdende skattejurisdiktioner:
En kort beskrivelse af aktiviteterne
Antal ansatte
Nettoomsætning, inkl. omsætning med nærtstående parter
3
Overskud/underskud før skat
Beregnet skat
4
Betalt skat betalt i regnskabsåret
5
Akkumuleret resultat
6
For øvrige skattejurisdiktioner uden for EU kan informationen ifølge for-
slaget aggregeres, således at informationen ikke opdeles på lan-
de/skattejurisdiktioner, men gives som et samlet billede af aktiviteterne
uden for EU.
Land-for-land rapporten skal affattes på mindst et af de officielle sprog i
EU.
3
4
Nærtstående parter er fx andre virksomheder inden for samme koncern.
Den skat virksomheden har beregnet at skulle betale på baggrund af aktiviteten i det indeværende
regnskabsår.
5
Den skat virksomheden har betalt i indeværende regnskabsår på baggrund af aktiviteter i tidligere
regnskabsår samt eventuelt betalt aconto skat.
6
Det samlede resultat for indeværende regnskabsår og alle foregående regnskabsår.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0007.png
7/26
Offentliggørelse
Land-for-land-rapporterne skal ifølge forslaget offentliggøres på de om-
fattede virksomheders/filialers hjemmeside og være tilgængelige i mini-
mum fem sammenhængende år. Herudover stiller forslaget krav om, at
land-for-land rapporten indsendes til de nationale selskabsregistre, dvs. i
Danmark Erhvervsstyrelsen, der også offentliggør rapporten.
Ansvar for udarbejdelse og offentliggørelse
I henhold til forslaget har ledelsen i de omfattede øverste modervirksom-
heder inden for EU ansvar for at sikre, at der udarbejdes en land-for-land
rapport i overensstemmelse med kravene hertil, og at den gøres offentligt
tilgængelig.
For så vidt angår de omfattede dattervirksomheder/filialer i EU har ledel-
sen/filialbestyreren tilsvarende ansvar for at sikre, at der udarbejdes en
land-for-land rapport i overensstemmelse med kravene hertil, og at den
gøres offentlig tilgængelig. Særligt gælder dog, at det skal ske efter ledel-
sens/filialbestyrerens bedste viden og evne.
Revisors ansvar
I tilfælde, hvor årsregnskabet for en koncernvirksomhed bliver revideret
af en statsautoriseret revisor eller en revisionsvirksomhed, skal revisoren
kontrollere, om virksomheden er omfattet af kravene om land-for-land
rapportering. Hvis det er tilfældet, skal revisoren kontrollere, at rapporten
er udarbejdet og gjort tilgængelig. Revisor har pligt til at oplyse det i sin
påtegning på virksomhedens årsregnskab, hvis virksomheden ikke lever
op til kravene.
Liste over skattelylande
Kommissionens forslag indeholder en bemyndigelse til Kommissionen til
at vedtage delegerede retsakter. Kommissionen skal således udarbejde og
løbende revurdere en fælles liste over skattejurisdiktioner, som ikke lever
op til en række kriterier om eksempelvis transparens og udveksling af
information, og som derfor i forslagets forstand skal betragtes som skatte-
ly-lande.
Virkningstidspunkt
Kravene om offentlighed af land-for-land rapportering skal have virkning
for det regnskabsår, der begynder, efter at forslaget er implementeret i
medlemslandenes nationale lovgivning. Ifølge forslaget skal direktivets
regler gennemføres i national ret senest et år efter direktivet er trådt i
kraft. Hvis
forslaget vedtages og træder i kraft fx december 2020, betyder det, at di-
rektivets regler skal være implementeret i dansk ret senest december
2021. I det eksempel vil virksomhederne første gang skulle udarbejde
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0008.png
8/26
land-for-land rapporter vedrørende regnskabsåret 2022. De første rappor-
ter vil således blive offentliggjort i 2023.
Sanktioner
Den eksisterende bestemmelse i regnskabsdirektivet om sanktioner vil
også finde anvendelse ved overtrædelse af de foreslåede bestemmelser om
udarbejdelse og offentliggørelse af land-for-land rapporter. Det vil sige, at
medlemsstaterne skal sikre, at der fastsættes sanktioner for overtrædelse
af de foreslåede regler. Sanktionerne skal være effektive, proportionale og
have en afskrækkende virkning. Medlemsstaterne skal endvidere træffe
alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at sanktionerne håndhæves.
Evaluering
Kommissionen skal senest fem år efter vedtagelsen af forslaget om land-
for-land rapporteringen fremlægge en evaluering af reglerne, herunder om
overholdelse af og effekten af reglerne.
Implementering i national lov
Medlemslandene skal ifølge Kommissionens forslag implementere krave-
ne i direktivet i deres nationale lovgivning, så disse træder i kraft senest et
år efter, at direktivet er trådt i kraft.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Europa-Parlamentet vedtog den 4. juli
2017 deres ændringsforslag til Kommissionens forslag. Ordførere på for-
slaget har været Evelyn Regner (S&D), JURI og Hugues Bayet (S&D),
ECON.
Ændringsforslagene fra Europa-Parlamentet indebærer:
at land-for-land rapporten skal indeholde to yderligere oplysninger:
oplysninger om selskabets omsætningsaktiver (bortset fra kontantbe-
holdning) og oplysning om selskabskapitalen for samtlige selskaber i
koncernen,
at et selskab
efter national tilladelse hertil
kan udelade enkelte
oplysninger af land-for-land rapporten, hvis offentliggørelsen vil vol-
de betydelig skade for selskabet. Der lægges op til, at Kommissionen
skal have vetoret for så vidt angår de meddelte tilladelser,
at koncerner skal give de krævede oplysninger pr. land for samtlige
lande. Oplysninger om fx omsætning, overskud og skat for lande uden
for EU kan ikke gives samlet som efter Kommissionens forslag, men
skal gives separat for hvert land,
at medlemslandene skal kunne straffe manglende overholdelse af for-
slagets krav, og
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0009.png
9/26
at der skal være en fælles skabelon for rapportering, så det bliver mu-
ligt at sammenligne oplysninger i land-for-land rapporterne.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen redegør i forslaget for, at udfordringerne vedrørende skat-
teundgåelse og aggressiv skatteplanlægning har grænseoverskridende
dimensioner. Talrige af de konstruktioner, der anvendes til at undgå eller
minimere skattebetalinger har netop grænseoverskridende karakter. Virk-
somheder kan i dag relativt nemt indrette sig således, at en indtægt af
skattemæssige hensyn placeres i en bestemt medlemsstat
eller uden for
EU. Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da formålet med forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang kan
opnås ved national regulering i medlemsstaterne, men derimod bedre kan
opnås på unionsniveau.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet regeringen deler Kommissionens vurdering af, at de tilsig-
tede mål nødvendiggør et fælleseuropæisk initiativ. Skatteundgåelse og
aggressiv skatteplanlægning er et globalt problem, idet blandt andet for-
skelle mellem skattesystemerne i de enkelte skattejurisdiktioner er en
nødvendig forudsætning for, at det er opportunt at flytte indtægter og ud-
gifter mellem forskellige skattejurisdiktioner.
Kommissionen har, i forbindelse med drøftelserne i Rådet om hjemmels-
grundlaget for Kommissionens forslag, præciseret, hvad formålet med for-
slaget er. Regeringen vurderer fortsat på dette grundlag, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet de tilsigtede mål fortsat vur-
deres at nødvendiggøre et fælleseuropæisk initiativ. En øget offentlig bevå-
genhed om multinationale selskabers skattebetalinger gennem offentliggø-
relse af skattebetalinger på tværs af Unionens område kan alene opnås gen-
nem et fælles krav om offentliggørelse på EU-plan.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke i gældende dansk ret regler svarende til reglerne i Kommissio-
nens forslag om offentliggørelse af land-for-land rapporter for alle brancher.
Der er imidlertid regler om offentliggørelse af land-for-land rapporter for
enkelte virksomhedstyper/brancher; henholdsvis finansielle virksomheder
og udvindings- og skovningsvirksomheder:
Bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fonds-
mæglerselskaber m.fl.
7
7
Bekendtgørelse nr. 281 af 26/3 2014 som ændret ved bekendtgørelse nr. 1043 af 5/9 2017.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0010.png
10/26
Reglerne i CRD IV (kreditinstitut- og kapitalkravsdirektivet) om land-for-
land rapportering for finansielle virksomheder er i marts 2014 gennemført i
dansk ret ved en ændring af ovennævnte bekendtgørelse. Ifølge kravene i
bekendtgørelsen skal finansielle virksomheder årligt for hvert land, hvori
virksomheden er etableret ved en filial eller en dattervirksomhed, oplyse
navn på filialen eller virksomheden, geografisk beliggenhed, aktiviteternes
art, omsætning, antal ansatte, resultat før skat, skat af årets resultat og mod-
tagne offentlige tilskud. Reglerne fandt anvendelse for regnskabsåret 2014
og frem.
Årsregnskabsloven
8
udvindings- og skovningsvirksomheder
Årsregnskabsloven indeholder regler om, at store virksomheder og børsno-
terede virksomheder i udvindings- og skovningsindustrien skal offentliggøre
oplysninger om visse betalinger foretaget til myndigheder, herunder blandt
andet skattebetalinger. Oplysningerne skal offentliggøres enten i virksom-
hedens årsrapport eller på virksomhedens hjemmeside. Kravene gælder kun
virksomheder, der har udvindings- eller skovningsaktiviteter, hvilket bety-
der, at kun op mod 20 danske virksomheder er vurderet at være omfattet af
reglerne.
Reglerne blev vedtaget i juni 2015 som en gennemførelse af reglerne i di-
rektiv 2013/34/EU (regnskabsdirektivet). Reglerne fandt anvendelse første
gang for 2016, og de første rapporter om betalinger til myndigheder blev
derfor offentliggjort i 2017.
Skattekontrolloven
Skattekontrolloven indeholder krav om at store multinationale koncerner
med aktiviteter i EU skal indsende fortrolige land-for-land rapporter til skat-
temyndighederne. Disse rapporter offentliggøres ikke af myndighederne.
Reglerne blev vedtaget i december 2015 som en ændring til skattekontrollo-
ven
9
, hvorved OECD-standarden for land-for-land rapportering til myndig-
heder blev implementeret i Danmark. Det betyder, at store multinationale
koncerner forpligtes til at indgive en land-for-land rapport til skattemyndig-
hederne med en række oplysninger. Skatteministeren blev i loven bemyndi-
get til at fastsætte nærmere krav til land-for-land rapportens indhold. Skat-
teministeriet udstedte i august 2016 en bekendtgørelse, der indeholdt de
nærmere krav til land-for-land rapporteringen. Bekendtgørelse blev i 2018
erstattet af en ny bekendtgørelse
10
.
Kommissionen fremsatte i januar 2016 det såkaldte DAC4-forslag om land-
for-land rapportering til de nationale skattemyndigheder. Kommissionens
Som bekendtgjort ved lov nr. 1580 af 10/12 2015 med senere ændringer.
Lov nr. 1884 af 29. december 2016.
10
Bekendtgørelse nr. 1304 af 14/11 2018.
9
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0011.png
11/26
forslag var baseret på OECD’s standard for land-for-land
rapportering. For-
slaget blev vedtaget som direktiv 2016/881/EU af den 25. maj 2016.
OECD’s standard blev dog allerede gennemført i dansk ret ved den oven-
nævnte ændring af skattekontrolloven og den tilhørende bekendtgørelse.
Anvendelsesområdet er blandt andet defineret på baggrund af nettoomsæt-
ningen og grænsen for nettoomsætningen for de omfattede virksomheder er
den samme (750 mio. EUR årligt) i direktiv 2016/881/EU som i Kommissi-
onens forslag om land-for-land rapportering til offentligheden.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil kræve lovændringer. Et natur-
ligt sted at gennemføre reglerne vil være i årsregnskabsloven, der i forvejen
implementerer EU´s regnskabsdirektiv, direktiv 2013/34/EU, herunder reg-
lerne om land-for-land rapportering for bl.a. udvindingsvirksomheder, jf.
ovenfor.
Økonomiske konsekvenser
I forhold til statsfinansielle konsekvenser er det forventningen, at forslaget
ikke i sig selv vil indebære en direkte effekt på skatteprovenuet. De af
Kommissionens forslag omfattede virksomheder skal allerede efter gæl-
dende regler rapportere tilsvarende oplysninger til skattemyndighederne.
Det fremgik af lovændringen
11
vedrørende indførelse af land-for-land
rapportering til skattemyndighederne (i henhold til DAC4), at disse regler
skønnes
at ville styrke skattemyndighedernes kontrolindsats, og at forslaget i et
vist
omfang kunne medføre et merprovenu, der dog ikke lod sig nærmere
kvantificere. Det forhold, at tilsvarende oplysninger med dette forslag vil
skulle gøres tilgængelige for offentligheden, vil potentielt kunne medføre en
begrænset positiv effekt på de statsfinansielle konsekvenser. Et sådant po-
tentielt merprovenu skønnes ikke at kunne kvantificeres.
På baggrund af forslaget forventer Erhvervsstyrelsen at ville gennemføre en
kontrol af, om de omfattede virksomheder har udarbejdet og offentliggjort
en land-for-land rapport i henhold til forslaget. Kontrollen vil tage udgangs-
punkt i regnskaber, der indeholder en udtalelse fra revisor om, at kravene
ikke er overholdt. Merudgifter til kontrol vil kunne rummes inden for styrel-
sens nuværende ressourcer.
11
L 46 2015/16 Lov om ændring af skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbidragsloven, kildeskatte-
loven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven (Indførelse af land-for-land rapportering for
store multinationale koncerner, gennemførelse af direktiv om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet m.v.).
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0012.png
12/26
Forslaget vil endvidere indebære en tilpasning af Erhvervsstyrelsens it-
systemer til brug for indberetning og offentliggørelse af land-for-land rap-
porter. Udgifterne hertil vurderes at kunne afholdes inden for Erhvervssty-
relsens egne rammer.
I forhold til de erhvervsøkonomiske konsekvenser er vurderingen, at op til
885 danske virksomheder og filialer i alt vil blive omfattet af forsla-
get. Forslagets anvendelsesområde omfatter dels danske modervirksom-
heder, dels danske dattervirksomheder og danske filialer, hvor den øverste
modervirksomhed er beliggende uden for EU. Mens forslaget forventes at
omfatte knap 100 danske modervirksomheder, er vurderingen af antallet
af de omfattede danske dattervirksomheder og filialer forbundet med en
vis usikkerhed. Dette skyldes primært, at forslaget kun omfatter mellem-
store og store dattervirksomheder og filialer, der indgår i koncerner med
en ultimativ modervirksomhed beliggende uden for EU, hvor den samlede
konsoliderede omsætning overstiger 5,6 mia. kr. Der findes ikke tilgæn-
gelige data vedrørende omsætningen for koncerner med modervirksom-
heder uden for Danmark, og der er derfor ikke grundlag for at reducere
det samlede antal mellemstore og store dattervirksomheder, hvorfor samt-
lige disse er medregnet. Antallet af omfattede virksomheder
og dermed
omfanget af de forventede administrative byrder
vil formentlig være
lavere.
Af Kommissionens konsekvensvurdering af forslaget fremgår det, at
mindst 6.500 multinationale koncerner vil blive omfattet af forslaget, her-
af 4.600 koncerner med modervirksomhed uden for EU. Kommissionen
tager forbehold for, at tallet kan vise sig at være væsentlig højere.
Forslaget indebærer administrative byrder for de omfattede virksomheder,
idet de skal udarbejde og offentliggøre en rapport med en række oplys-
ninger af finansiel karakter. Herudover vil virksomheden have udgifter til
revisor, der skal kontrollere, at rapporten er udarbejdet og offentliggjort.
Endelig er der indlagt en væsentlig forudsætning om, at de omfattede
virksomheder allerede i medfør af lov nr. 1884 af 29/12 2015 og bekendt-
gørelse nr. 1304 af 14/11 2018 om land-for-land rapportering allerede er
forpligtet til at indberette tilsvarende skatterelaterede oplysninger til deres
nationale skattemyndigheder. Det vil sige, at virksomhederne i høj grad vil
kunne genbruge oplysningerne til brug for den land-for-land rapport, der
skal offentliggøres.
Virksomhederne skal indberette oplysninger pr. skattejurisdiktion for alle
skattejurisdiktioner både inden for EU og uden for EU til skattemyndighe-
derne. Ifølge nærværende forslag fra Kommissionen skal de krævede op-
lysninger gives pr. land for lande inden for EU og pr. land for lande uden
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0013.png
13/26
for EU, der betragtes som skattelylande, mens oplysningerne for resten af
verden kan gives samlet.
På baggrund af ovenstående forudsætninger er de årlige administrative om-
kostninger beregnet til 2,5 mio. kr., hvilket er under grænsen på 4 mio. kr.
for, hvornår der er tale om væsentlige byrder. Det er således vurderingen,
at forslaget ikke medfører væsentlige administrative byrder for erhvervs-
livet.
De årlige administrative konsekvenser forbundet med forslaget vil blive
forøget, hvis flere virksomheder omfattes af forslaget. Størrelsen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser afhænger af den præcise definition af
anvendelsesområdet, herunder omsætningstærsklen. Det bemærkes, at en
udvidelse af anvendelsesområdet indebærer, at virksomheder, der ikke i
dag har pligt til at indsende en land-for-land rapport til skattemyndighe-
derne, vil skulle offentliggøre en land-for-land rapport.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag blev sendt i høring i specialudvalget for Konkurren-
ceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål den 12. april 2016 med frist for hø-
ringssvar den 26. april 2016.
Dansk Byggeri
kan ikke støtte Kommissionens forslag. Dansk Byggeri
finder det afgørende, at de involverede landes skattemyndigheder har ad-
gang til koncernernes land-for-land skatte- og regnskabsoplysninger, men
mener ikke, at fordelene ved et fælles offentligt tilgængeligt selskabsregi-
ster/åben skatteliste i EU opvejer ulemperne. Dansk Byggeri finder ek-
sempelvis, at land-for-land oplysninger om omsætning kan betragtes som
en forretningsmæssig følsom oplysning, som ikke vedkommer den på-
gældende koncerns konkurrenter, men rettelig bør være et anliggende
mellem virksomhed og skattemyndigheder.
Dansk Erhverv
er overordnet set positiv over for, at skattemyndigheder-
ne i alle EU-lande har fuld adgang til alle oplysninger vedrørende selska-
bers skatteforhold. Dette sikrer gennemsigtighed for myndighederne, lige
behandling af selskaber og i tilfælde af fælles EU-regler en ensartet skat-
temæssig behandling af selskaber på tværs af grænserne i EU. Dansk Er-
hverv mener imidlertid, at det er problematisk, at man vælger at gøre vis-
se af disse oplysninger offentlige for kun nogle typer af selskaber.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
14/26
For det første er det svært at se den samfundsmæssige merværdi ved en
delvis offentliggørelse, idet det giver et ufuldstændigt billede i utrænede
skatteøjne, der ikke giver mere klarhed. For det andet er det problematisk,
at en gruppe af selskaber pålægges administrative omkostninger ved at
lave en skatteregnskabsmæssig opdeling, som ikke foretages i dag alene
med henblik på offentliggørelse. For det tredje skaber man en uhensigts-
mæssig konkurrencesituation ved at bede nogle selskaber
men ikke alle
om at fremlægge oplysninger.
Dansk Erhverv finder det positivt, at man med direktivet vil udvikle en
liste over skattelylande, da det kan medvirke til at gøre det tydeligere,
hvilke lande, man i EU mener, kan være problematiske at investere i.
Dansk Erhverv bemærker endvidere, at et bærende princip i direktivfor-
slaget er, at virksomheder skal betale skat i det land, hvor overskuddet
skabes. Princippet forklares dog ikke nærmere, og det er uklart, om der
henvises til fx de almindelige bestemmelser i retningslinjerne for Transfer
Pricing
eller om Kommissionen ønsker, at skatten skal betales ud fra en
bestemt fordelingsnøgle, som fx kendes fra forslaget om et fælles konso-
lideret selskabsskattegrundlag (CCCTB-forslaget).
Specifikt til forslagets præambel bemærker Dansk Erhverv, at henvisnin-
gen til, at problemet med selskabers skatteundgåelse er blevet stadig stør-
re, er en grov anklage, der ikke underbygges med fakta. Påstanden er i
dansk kontekst ikke rigtig, og udsagnet indeholder en generel mistænke-
liggørelse af europæisk erhvervsliv, der ikke hører hjemme i en lovtekst.
Dansk Erhverv bemærker, at der i forslagets artikel 48g om Kommissio-
nens bemyndigelse til at udarbejde en liste over skattelylande indgår et for
bredt og upræcist kriterium om ”fair skattekonkurrence”. Lovgivnings-
mæssigt ville det være at foretrække, hvis det var klarere afgrænset, hvad
man vurderede som fair skattekonkurrence. Med formuleringen indbyg-
ges der desuden en retsusikkerhed i systemet, da man let fremadrettet vil
kunne dømme yderligere skattejurisdiktioner ude med henvisning til det
uklare begreb ”fair skattekonkurrence”.
Danmarks Rederiforening
anfører, at det generelt er vigtigt, at forslag
om offentliggørelse af selskabsoplysninger om enkeltvirksomheder ba-
lancerer hensynet til beskyttelse af virksomheders konkurrencefølsomme
oplysninger med hensynet til offentlige interesser. Samtidig anfører Dan-
marks Rederiforening, at man bør være varsom med at pålægge virksom-
heder yderligere administrative byrder. Det må derfor understreges, at der
ikke bør kræves yderligere offentliggørelse end det fremlagte, da det nu-
værende forslag går til grænsen for det acceptable.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
15/26
Danmarks Rederiforening finder, at EU-enegang potentielt kan skade
konkurrenceevnen, idet oplysningerne kan indeholde konkurrenceføl-
somme elementer. Endvidere bør reglerne ligge så tæt op ad OECD’s
land-for-land rapporteringsprincipper som muligt af hensyn til de væsent-
lige meromkostninger, der opstår, såfremt rapporten skal udarbejdes efter
andre principper. Danmarks Rederiforening peger på, at konkurrenceef-
fekten og de administrative omkostninger afhænger af den fremtidige
afgrænsning af skattelylande. Yderligere er det vigtigt, at EU sikrer, at
kravet om oplysning af aktiviteter mv. i disse lande også kommer til at
gælde konkurrenter med hovedkontor i tredjelande.
Henset til skibsfartens grundlæggende grænseoverskridende natur peger
Danmarks
Rederiforening på, at det er afgørende, at EU følger OECD’s
principper for opgørelse af skibsfartsindkomst (modeloverenskomstens
artikel 8), som betyder, at indkomst fra international skibsfart allokeres til
landet, hvor virksomheden har skattemæssigt hjemsted og ikke alle hav-
nestater, der anløbes.
Dansk Industri
(DI) finder, at Danmark ikke bør støtte vedtagelsen af
regler om offentlig land-for-land rapportering. DI vurderer, at forslaget
ikke vil have nogen væsentlig effekt på omfanget af virksomhedernes
skattebetalinger. Det er DI´s opfattelse at land-for-land rapportering til
skattemyndigheder, som der er opnået politisk enighed om i EU, og som
allerede er indført i dansk ret, er en mere målrettet og effektiv tilgang til
at kontrollere virksomhedernes internationale skatteforhold. Derfor bør
forslaget ikke påføre virksomhederne øgede byrder eller pålægge dem at
offentliggøre oplysninger, der kan skade deres konkurrenceevne.
DI henviser til, at Implementeringsrådet anbefaler, at Danmark ikke støt-
ter vedtagelsen af regler om offentlig land-for-land rapportering.
DI anfører endvidere, at offentliggørelse af de af direktivet omfattede
oplysninger kan føre til, at lande uden for EU vil være tilbageholdende
med at udveksle skatteoplysninger med skattemyndighederne i EU. Det
skyldes, at de enkelte lande har mulighed for at betinge udlevering af op-
lysninger af, at de også modtager oplysninger.
DI anfører herudover, at forslaget vil kunne give lande uden for EU et
grundlag for at kræve en større andel af skatteindtægterne og kan dermed
medvirke til, at EU-landene generelt, og Danmark og andre (små) ekspor-
terende lande i særdeleshed, mister skatteprovenu.
DI mener ikke, at der med det nuværende hjemmelsgrundlag i direktivet
er grundlag for at opretholde kravet om, at dattervirksomheder og filialer i
EU skal rapportere om modervirksomheder beliggende uden for EU. Hvis
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0016.png
16/26
dette krav fastholdes, henstiller DI til, at problemstillingen adresseres i
forhandlingerne. Hvis det viser sig, at EU ikke kan håndhæve reglerne
vedrørende koncernaktiviteter uden for EU, kan forslaget i endnu højere
grad skade europæiske virksomheder.
Afslutningsvis har DI en række mere konkrete bemærkninger til forsla-
gets enkelte dele, herunder påpeger de blandt andet, at rapporteringskra-
vene bør følge OECD’s principper, da de administrative omkostninger
ellers vil stige betragteligt, og at forslaget bør indeholde en undtagelse,
således, at der ikke skal gives oplysninger, hvis der er tale om beløb under
en vis grænse, eller hvis der er tale om oplysninger, der vil muliggøre
identifikation af enkeltstående kontrakter.
Finansrådet
(FSR) har noteret sig, at kreditinstitutkoncerner, der i forve-
jen er omfattet af kravet om at give land-for-land rapportering i henhold
til artikel 89 i Capital Requirements Directive (CRD), ikke omfattes af
kravene og dermed ikke vil skulle foretage dobbeltrapportering. Denne
undtagelse er efter FSR’s opfattelse hensigtsmæssigt
og bør opretholdes.
FSR anerkender, at der kan være et politisk behov for at regulere på om-
rådet, herunder brug for bedre offentlig adgang til oplysninger om virk-
somhedernes skatteforhold.
FSR understreger, at der ved fastsættelse af oplysningspligter skal tages
hensyn til de administrative byrder, som kravene påfører virksomhederne
og til de eventuelle effekter på virksomhedernes konkurrenceevne ved
offentliggørelse af følsomme virksomhedsoplysninger.
FSR har som følge af den korte tidsfrist ikke haft mulighed for at foretage
en nøjere gennemgang af forslaget, herunder at vurdere omfanget af de
administrative byrder i forhold til den potentielle positive effekt af forsla-
get. FSR vurderer dog, at der er tale om en markant udvidelse i forhold til
de regler om land-for-land rapportering, som blev vedtaget med regn-
skabsdirektivet i 2013, og som sidste år blev indført i årsregnskabsloven.
Der er også tale om en udvidelse i forhold til de segmentoplysninger, som
skal gives i henhold til internationalt anerkendte regnskabsstandarder.
Nogle af de krævede oplysninger vil givetvis blive anset for konkurrence-
følsomme.
FSR anfører, at de ikke er bekendt med, hvor mange danske virksomhe-
der, der vil blive omfattet af forslaget, men formoder umiddelbart, at der
kan være tale om et ikke uvæsentligt antal dattervirksomheder i Danmark
af multinationale koncerner.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
17/26
FSR anfører, at det for nogle koncerner kan blive relativt byrdefuldt at
opfylde kravene, især da oplysningerne skal gives land-for-land. FSR
fremhæver endvidere, at der i en koncern, hvor den øverste modervirk-
somhed blot fungerer som et holdingselskab, kan være mindre relevant at
få de pågældende oplysninger, og at man derfor kunne overveje at fast-
sætte rapporteringskravene på et lavere niveau i koncernstrukturen.
FSR påpeger endvidere en række tekniske uklarheder, herunder hvordan
omsætningen skal fordeles på lande, og hvordan betalt skat skal defineres.
Endelig finder FSR det uklart, hvilken opgave revisor har. Af hensyn til
årsrapportens overskuelighed og relevans forventer FSR, at de fleste virk-
somheder vil give de krævede land-for-land oplysninger uden for årsrap-
porten.
IBIS
mener, at Kommissionens forslag bør forbedres på afgørende punk-
ter for at kunne opnå sine målsætninger. Forslaget bør ifølge IBIS pålæg-
ge virksomhederne krav om fuld, offentlig land-for-land rapportering for
alle de lande, hvor den enkelte virksomhed er aktiv. Rapporteringen bør
omfatte alle relevante nøgletal, som det også gælder for den finansielle
sektor i EU efter Kapitalkravsdirektivet IV. På den måde undgås det, at
virksomheder blot ændrer strukturen, så profitten flyttes fra et skattely på
listen til et skattely uden for listen.
IBIS udtrykker bekymring for, at den liste over skattelylande, som Kom-
missionen vil udarbejde, ikke vil indeholde lande med stor politisk- og
økonomisk betydning.
IBIS foreslår, at der fastsættes en lavere omsætningsgrænse for, hvornår
virksomheder er underlagt rapporteringskrav. Konkret foreslår IBIS, at
forslaget skal gælde for alle store virksomheder, som disse defineres i
EU´s regnskabsdirektiv. Det vil sige selskaber med mere end 250 medar-
bejdere og en omsætning på mindst 43 mio. EUR om året. IBIS anfører,
at Kommissionens forslag ekskluderer 85-90 pct. af alle multinationale
selskaber ifølge OECD. En for høj beløbsgrænse kan ifølge IBIS skabe et
incitament til at splitte strukturen op, og forslaget vil derfor ikke udjævne
fair skattekonkurrence mellem SMV’er og større multinationale virksom-
heder.
Yderligere mener IBIS, at rapporteringskravene i forslaget mangler afgø-
rende elementer og derfor i sin nuværende udformning ikke vil kunne
give et fyldestgørende billede og sætte skattebetalingerne i den rette kon-
tekst. IBIS foreslår derfor, at der i rapporteringen også skal gives oplys-
ninger om dattervirksomheder, aktiver og modtagne subsidier.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0018.png
18/26
Endelig henviser IBIS til, at forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang tilgode-
ser udviklingslandenes interesser, idet oplysninger om skat m.v. for lande
uden for EU-lande, som ikke er skattelylande, alene skal gives på aggre-
geret niveau. Udviklingslandene får hermed ikke indsigt i virksomheder-
nes aktiviteter og kan ikke tage effektivt del i bekæmpelsen af aggressiv
skatteplanlægning og øge deres skatteindtægter, der ellers kunne finansie-
re vigtige udviklingsfremmende sektorer. IBIS slår fast, at EU ifølge EU-
Traktatens artikel 208 har pligt til at sikre politikkohærens for udvikling.
Derudover lancerede Danmark i 2014 en handlingsplan for området, der
netop havde skat som et af hovedemnerne, hvor der skulle tages særligt
højde for politikkohærens.
Landbrug & Fødevarer
(L&F) støtter generelt de igangværende projek-
ter i både EU og OECD til bekæmpelse af skatteundgåelse.
L&F
mener
imidlertid, at det
er vigtigt, at EU lægger sig op ad OECD’s udførlige
anbefalinger på området og ikke går videre end nødvendigt for at sikre
formålet om bekæmpelse af skatteundgåelse. L&F er ikke enige i, at der
er behov for offentliggørelse, og finder det uhensigtsmæssigt, at Kommis-
sionens forslag går videre end anbefalingerne fra OECD.
L&F er imod offentliggørelse af skatteoplysninger, fordi EU-enegang
skader konkurrenceevnen. Oplysningerne kan indeholde konkurrenceføl-
somme oplysninger, og omkostningerne til udarbejdelse og offentliggø-
relse af oplysningerne er en administrativ byrde. Dertil har offentliggørel-
se af oplysningerne en tvivlsom merværdi set i forhold til de allerede ek-
sisterende rapporteringskrav til skattemyndighederne, og muligheden for
at skattemyndighederne kan dele informationerne med hinanden. Endelig
kan offentliggørelse føre til ubegrundet mistænkeliggørelse af virksomhe-
der, da journalister og interesseorganisationer uden ekspertviden på skat-
teområdet kan have vanskeligt ved at gennemskue skatteoplysninger ba-
seret på komplekse forhold.
LO
finder, at forslaget kan bidrage til at bekæmpe skatteundgåelse og
aggressiv skatteplanlægning. LO opfordrer regeringen til at støtte Kom-
missionens forslag og arbejde for, at forslaget også kommer til at inde-
holde en mere omfattende land-for-land rapportering. Ifølge LO bør EU
indføre strammere sanktioner over for de lande, der fungerer som skatte-
ly. EU bør endvidere ikke afvente global lovgivning om gennemsigtighed,
før der gennemføres de nødvendige tiltag på europæisk plan. Større åben-
hed i selskabsbeskatning kan dog ikke stå alene, hvorfor LO også støtter
udviklingen af et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (CCCTB).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemslande har fra forhandlingernes begyndelse udtrykt uenig-
hed i forslagets hjemmelsgrundlag, idet de mener, at Kommissionens for-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0019.png
19/26
slag skulle være hjemlet i traktatens bestemmelse vedrørende skattefor-
hold og ikke i traktatbestemmelsen vedr. selskabsretlige forhold. Se nær-
mere herom nedenfor.
Ud over spørgsmålet om forslagets hjemmel er de største udeståender i
Rådets drøftelser spørgsmålet om hvorvidt der skal gives oplysninger
separat pr. land for samtlige lande uden for EU eller kun for lande, der er
opført på ”sortlisten” og spørgsmålet om udformningen af sikkerheds-
klausulen.
For så vidt angår Europa-Parlamentets ændringsforslag om, at land-for-
land oplysninger skal gives separat pr. land for samtlige lande uden for
EU synes Rådet at være nogenlunde ligelig delt.
For så vidt angår spørgsmålet om udformningen af den såkaldte sikker-
hedsklausul, der gør det muligt for en virksomhed at undlade at offentlig-
gøre enkelte oplysninger i sin land-for-land rapport, hvis offentliggørelsen
vil volde betydelig skade for virksomheden, har ingen lande i Rådet ud-
trykt støtte til Europa-Parlamentets ændringsforslag. Ifølge forslaget skal
en virksomhed ansøge om national tilladelse til at udelade oplysninger fra
sin land-for-land rapport, og Kommissionen have veto-ret for så vidt en
sådan tilladelse. Det synes endvidere uklart, om der i Rådet er opbakning
til udformningen af sikkerhedsklausulen i det seneste rådskompromis,
hvorefter udeladte oplysninger skal offentliggøres senest 4 år senere.
Forslagets hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag er udstedt med hjemmel i traktatens (TEUF) arti-
kel 50 om gennemførelse af etableringsfrihed og særligt om koordination
af værn som, for at beskytte selskabsdeltagere og andre, skal kræves af
medlemslandene mhp. at ensarte disse værn i hele EU. Behandlingen af
forslag med hjemmel i artikel 50 foregår efter den almindelige beslut-
ningsprocedure, med Europa-Parlamentet som medlovgiver. Flere lande
har tilkendegivet, at forslaget burde være udstedt med hjemmel i artikel
115, hvilket blandt andet vil indebære, at forslaget vil skulle vedtages
med enstemmighed i Rådet, og at Europa-Parlamentet ikke er medlovgi-
ver, men alene skal høres. Argumentet herfor var, at forslaget oprindeligt
primært var begrundet i hensyn til inddrivelsen af skatter og til skatte-
myndighedernes effektivitet.
Rådets Juridiske Tjeneste fremlagde den 11. november 2016 en vurdering
af forslagets hjemmelsgrundlag. I udtalelsen konkluderer Rådets Juridiske
Tjeneste, at Kommissionens forslag er udstedt med hjemmel i en forkert
bestemmelse. Rådets Juridiske Tjeneste udtalte, at forslaget skulle have
været udstedt med hjemmel i traktatens artikel 115, idet både forslagets
formål og indhold relaterer sig til fiskale bestemmelser.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0020.png
20/26
Flere lande har herefter angivet, at man er enige i vurderingen fra Rådets
Juridiske Tjeneste, mens en række andre lande tilkendegav, at de ikke var
overbevist af Rådets Juridiske Tjenestes vurdering. Det slovakiske for-
mandskabs foreslog en ændring af Kommissionens forslag, idet det er
præciseret, at forslagets formål er at opnå en mere oplyst offentlig debat
og genopretning af den offentlige tillid til medlemsstaternes skattesyste-
mer.
Kommissionen har udarbejdet en udtalelse vedrørende forslagets hjem-
melsgrundlag i form af et non-paper af den 5. december 2016. I dette
non-paper fastholder Kommissionen, at artikel 50 er det korrekte hjem-
melsgrundlag. Det skyldes ifølge Kommissionen, at der ikke er tale om
materiel skatteret (fastlæggelse af skattepligtige personer, skattepligtige
transaktioner, skattepligtig indkomst, fradragsberettigede udgifter og lig-
nende), ligesom forslaget ifølge Kommissionen heller ikke er af procedu-
remæssig karakter på skatteområdet (som fx aftaler om udveksling af
skatteinformationer, gensidig assistance eller administrativt samarbejde
på skatteområdet).
Hvis hjemmelsgrundlaget skal ændres, skal der være enstemmig opbak-
ning til dette i Rådet.
Rådets nuværende kompromisforslag fastholder tærsklen på ca. 5,6 mia.
kr., og blev under finsk formandskab blokeret på konkurrenceevneråds-
mødet den 28. november 2019 af et mindretal, der mener, at forslaget
burde være fremsat med en skattehjemmel i stedet for den nuværende
selskabsretlige hjemmel. Det blokerende mindretal er imidlertid snævert
og vil ikke længere være tilstede, hvis blot ét yderligere land stemmer for,
og meldinger går på, at ét land har skiftet position og nu vil stemme for,
såfremt forslaget kommer til afstemning.
10. Regeringens generelle holdning
Der skal være åbenhed om multinationale virksomheders skatteforhold.
Derfor ønsker regeringen et højt ambitionsniveau for offentlig land-for-land
rapportering. Alle bør have adgang til relevante skatteoplysninger for de
virksomheder, der har ressourcerne til at foretage aggressiv skatteplanlæg-
ning.
Regeringen støtter derfor initiativer, der kan bidrage til gennemsigtighed, og
som dermed skaber incitament til, at virksomheder betaler den retmæssige
skat og bidrager til fællesskabet i det samfund, de indgår i. Det gælder både
nationalt og i EU, hvor regeringen arbejder for en ambitiøs tilgang til be-
kæmpelse af skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning.
Regeringen ønsker at sætte hårdt ind over for virksomheder, der anvender
skadelig skattepraksis. Land-for-land rapportering til offentligheden skaber
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0021.png
21/26
transparens og kan være med til at skabe opmærksomhed om virksomhe-
dernes placering af overskud og betaling af skat.
Regeringen er på den baggrund positiv over for forslaget og forventer, at
øget transparens vil have en præventiv effekt i forhold til at reducere skatte-
undgåelse og aggressiv skatteplanlægning. Samtidig understreger regerin-
gen, at det er vigtigt, at der fortsat arbejdes på at styrke åbenheden om mul-
tinationale selskabers skatteforhold på internationalt plan. Regeringen støtter
derfor blandt andet det internationale arbejde i OECD regi.
Regeringen mener, at der bør være en lavere omsætningstærskel i forsla-
get, så flere koncerner med aktiviteter i EU omfattes af rapporteringskra-
vet, og der dermed skabes øget transparens.
De virksomheder, der allerede rapporterer til skattemyndighederne, bør så
vidt muligt kunne genbruge en række af de oplysninger, de rapporterer til
skattemyndighederne efter allerede gældende regler med henblik på at und-
gå unødige byrder. I det seneste ændringsforslag fra Rådet er der skabt en
sådan mulighed, idet virksomhederne kan anvende de samme opgørelsesme-
toder i de to rapporter og dermed genbruge oplysninger. Regeringen vil ar-
bejde for at bevare en sådan fleksibilitet i forslaget.
Regeringen lægger vægt på, at medlemslandene skal kunne tillade, at en
virk-
somhed undlader enkelte informationer i land-for-land rapporten, hvis of-
fentliggørelse af disse oplysninger vil have væsentlig skadevirkning for
virksomheden, men det er samtidig væsentligt for regeringen, at undtagel-
sesmulighe-
den ikke bliver et smuthul, der reelt udhuler målet om øget transparens. Re-
geringen vil for at begrænse risikoen for misbrug arbejde for, at virksomhe-
der, der undlader oplysninger med henvisning til undtagelsesbestemmelsen,
skal oplyse herom og angive begrundelsen herfor i rapporten. Det senest fo-
religgende kompromis fra Rådet indeholder en sådan mulighed for at udela-
de oplysninger fra land-for-land rapporten, hvis offentliggørelse heraf vil
volde betydelig skade for virksomheden. Virksomheden skal i rapporten
oplyse, at der er udeladt oplysninger samt en begrundelse herfor. Udeladte
oplysninger skal senest 4 år senere offentliggøres. Oplysninger vedrørende
aktiviteter i lande, der er opført på sortlisten, må aldrig udelades.
Regeringen støtter Europa-Parlamentets ændringsforslag om, at land-for-
land oplysninger skal gives separat pr. land for samtlige lande uden for
EU, idet forslaget vil medvirke til øget transparens.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0022.png
22/26
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 3. februar 2017 til
forhandlingsoplæg. Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg igen
den 8. februar 2019 til revideret forhandlingsoplæg.
Grund- og nærhedsnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den
13. juni 2016.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0023.png
23/26
Politisk drøftelse af Data Governance Act [Kommissionens dok.nr.
ukendt]
Nyt notat
1.
Resume
Det tyske EU-formandskab
har sat Kommissionens forslag om en ”Data
Governance Act” på dagsordenen for Telerådsmødet den 7. december til
politisk drøftelse. Den politiske drøftelse kommer således kort tid efter
forslagets forventede offentliggørelse ultimo november.
Det forventes, at Kommissionens forslag vil indeholde forslag om en hori-
sontal forvaltningsramme af fælles europæiske dataområder, mekanismer
for adgang og anvendelse af data samt mekanismer for borgeres donatio-
ner af data (dataaltruisme). Drøftelsen har ingen lovgivningsmæssige
eller økonomiske konsekvenser for Danmark og påvirker ikke beskyttel-
sesniveauet.
Der ventes en helt overordnet drøftelse blandt medlemslandene.
For regeringen er det vigtigt, at data og digitalisering generelt tjener
samfundets interesser herunder ift. øget velstand, velfærd og grøn omstil-
ling, og at ansvarlighed, etik og sikkerhed går hånd i hånd med innovati-
on og vækst. Regeringen ser adgang til og brug af data som forudsætnin-
ger for udvikling af digitale teknologier og redskaber, som bidrager til
genopretningen af økonomien efter COVID-19-krisen.
Regeringen støtter Kommissionens intention om at tydeliggøre reglerne
for datadeling mellem og inden for den private og den offentlige sektor,
og at datadeling baseres på ”blød infrastruktur” i form af tekniske og
juridiske rammer frem for egentlige fysiske datapuljer. Rammerne skal
muliggøre decentral datadeling på en sikker og let anvendelig måde for
virksomheder og myndigheder, uden unødige byrder og barrierer.
2.
Baggrund
Kommissionen forventes ultimo november 2020 at fremsætte et forslag til
en ”Data Governance Act”, som skal etablere en forvaltningsmekanisme
for datadeling i EU. Forslaget udspringer af Kommissionens datastrategi,
som blev fremsat i februar 2020.
Ud over
forslaget til en ”Data Governance Act” ventes Kommissionen i
tredje kvartal af 2021 at fremsætte en ”Data Act”, som skal adressere
komplicerede juridiske problemstillinger ved datadeling mellem virksom-
heder. ”Data Governance Act” skal også ses i lyset af
åbne data-
direktivet, som stiller krav om, at en række datasæt i den offentlige sektor
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0024.png
24/26
gøres tilgængelige for videreanvendelse. I første kvartal af 2021 forventes
en gennemførelsesretsakt vedtaget, som definerer hvilke datasæt af høj
kvalitet, medlemsstaterne skal stille gebyrfrit til rådighed.
Det tyske formandskab har sat Kommissionens forslag til en ”Data
Governance Act” på dagsordenen for Telerådsmødet den 7. december til
politisk drøftelse blandt medlemslandene. Det forventes, at Kommissio-
nen på rådsmødet vil præsentere forslaget, som vil være præsenteret kort
før Rådsmødets afholdelse, hvorefter medlemslandene vil give udtryk for
foreløbige positioner.
3.
Formål og indhold
Retsakten er ikke offentliggjort. Regeringen udarbejder Grund- og Nær-
hedsnotat efter forslagets fremsættelse. På baggrund af Kommissionens da-
tastrategi forventes forslaget at indeholde en rammelovgivning for datade-
ling inden for EU.
Af datastrategien fremgik det bl.a., at Kommissionen vil præsentere en
”rammelovgivning for forvaltning af fælles europæiske dataområder”. For-
målet med dette er at styrke forvaltningsmekanismer på EU-niveau og
blandt medlemsstaterne for adgang til og brug af data på tværs af sektorer
og i fælles sektorspecifikke dataområder, herunder standarder for datadeling
og interoperabilitet mellem og inden for sektorer. Derudover skal mekanis-
merne kunne facilitere, hvilke data der kan benyttes, hvordan og af hvem,
samt gøre det nemmere for individer at give tilladelse til at anvende data for
det fælles bedste (”dataaltruisme”).
[Den politiske drøftelse blandt medlemslandene ventes at have fokus på
omfanget af regulering af dataøkonomien. Drøftelsen ventes at tage ud-
gangspunkt i forskellige syn på behovet for "hård" versus "blød" regule-
ring, hvor sidstnævnte vil fokusere på, at de varslede dataområder baseres
på ”blød infrastruktur” baseret på tekniske og juridiske rammer frem for
egentlige fysiske datapuljer. Disse rammer skal muliggøre decentral data-
deling på en sikker måde, som samtidig gør det let for virksomheder og
myndigheder at anvende data. Den "hårde" regulering vil modsat udstikke
konkrete rammer for, hvordan delingen skal foregå på.]
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0025.png
25/26
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Økonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8.
Høring
Ikke relevant.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da forslaget endnu ikke er udsendt, er det uvist, hvordan medlemsstaterne
forholder sig til denne. Derfor forventes der en tilbageholdende og over-
ordnet politisk drøftelse blandt medlemsstaterne, idet Kommissionens
forslag først ventes offentliggjort få dage inden rådsmødet. Det ventes, at
de fleste medlemsstater vil bakke op om en styrkelse af det indre marked
for data.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen imødeser det kommende forslag fra Kommissionen.
For regeringen er det vigtigt, at data og digitalisering generelt tjener sam-
fundets interesser herunder ift. øget velstand, velfærd og grøn omstilling,
og at ansvarlighed, etik og sikkerhed går hånd i hånd med innovation og
vækst. Regeringen ser adgang til og brug af data som forudsætninger for
udvikling af digitale teknologier og redskaber, som bidrager til genopret-
ningen af økonomien efter COVID-19-krisen
Den digitale transformation bør være karakteriseret af høj grad af tillid og
sikkerhed såvel som stærk konkurrenceevne og baseres på innovations-
venlig og teknologineutral lovgivning uden unødige byrder og barrierer.
Samtidig er det vigtigt for regeringen, at datainitiativer på EU-plan bidra-
ger til at skabe en mere grøn økonomi.
Regeringen støtter Kommissionens intention om at tydeliggøre reglerne
for datadeling mellem og inden for den private og den offentlige sektor.
Regeringen lægger vægt på, at de varslede
dataområder baseres på ”blød
infrastruktur” med tekniske og juridiske rammer, frem for en egentlig
fysisk infrastruktur og datapuljer.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Samlenotat vedr. forelæggelse af rådsmøde (telekommunikation) samt genfremsendelse af samlenotat vedr. forslag om offentlig land-for-land rapportering, fra erhvervsministeren
2289142_0026.png
26/26
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Rege-
ringen har den 26. maj 2020 oversendt regeringens høringssvar til Kom-
missionens datastrategi til orientering.