Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Den 24. november 2020
Opfølgning på høring
Baggrund
Folketingets Erhvervsudvalg afholdt onsdag den 18. november
2020 høring om situationen i dansk oplevelsesøkonomi. Der
blev på mødet efterspurgt eksempler og spørgsmål fra de delta-
gende oplægsholdere. DI følger her op med to forslag til juste-
ringer af gældende ordninger, tre spørgsmål til erhvervsministe-
ren omhandlende sagsbehandling i Erhvervsstyrelsen samt et
opmærksomhedspunkt vedrørende store venues.
Forslag: Justering af definition i kompensationsordningen for
faste omkostninger kan lappe alvorligt hul
Den gældende ordning om kompensation for faste omkostninger
kræver, at ansøgende virksomheder har været omfattet af én el-
ler flere af følgende restriktioner: Forbud mod at holde åbent i
perioden 1. september 2020 til og med 31. oktober 2020; For-
samlingsforbud på over 500 mennesker; Grænselukninger; og
Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Det afskærer en lang række virksomheder fra kompensation,
selvom de har oplevet stor omsætningsnedgang på grund af co-
ronarestriktioner bredt.
Regeringen har flere gange været ude at sige, at de nu gjorde
noget for underleverandører til event- og messeområdet, lige-
som regeringen har sagt, at virksomheder med messeaktiviteter
kunne få adgang til kompensation. Men standdesignere har
f.eks. ikke adgang til kompensation, selvom de har en omsæt-
ningsnedgang på 90-95 pct., da kun en lille andel af omsæt-
ningsnedgangen kan henføres til tvangslukningen af de danske
messer.
Typisk er over halvdelen af virksomhedernes omsætning inden-
landsk, men omsætningen kommer fra at hjælpe danske virk-
somheder med deres eksportaktiviteter i udlandet, og dermed
kan omsætningstabet ikke henføres til tvangslukningen af dan-
ske messer.
De danske eksportvirksomheder oplever ligeledes at blive over-
set. De oplever på baggrund af restriktionerne massiv omsæt-
ningsnedgang på over 30 pct., men fordi de ikke er direkte om-
fattet af begrænsninger, kan de ikke få dækket deres tab. Mange
virksomheder har store serviceaftaler i udlandet, som de ikke
kan ”servicere”, og risikerer derved at misligholde disse aftaler.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: Henvendelse af 24/11-20 fra Dansk Industri vedr. opfølgning på Erhvervsudvalgets høring om turisme og oplevelsesøkonomi den 18/11-20
2288759_0002.png
Og kan man sende medarbejdere ud, så kræver det øvrige om-
kostninger til at sende medarbejderne i karantæne, ofte på ho-
teller. Regeringen vil først primo marts 2021 indkalde aftalepar-
tierne til drøftelse af status på eksporterhvervenes situation.
DI foreslår
Den første kompensationsordning for faste omkostninger fra
foråret 2020
Midlertidig kompensation for virksomheders
første omkostninger
havde et bredere sigte og tog udgangs-
punkt i omsætningsnedgang ”som følge
af både COVID-19-pan-
demien og de tiltag, der gennemføres for at begrænse sprednin-
gen i Danmark”.
Definitionen af målgruppen for kompensation
var dermed bredere.
DI foreslår derfor at lukke hullet i den eksisterende ordning ved
at vende tilbage til de mere inkluderende krav til udregning af
virksomheders omsætningsnedgang.
Samme tilgang ses i seneste aftale fra den 20. november 2020,
Kompensation til nordjyske erhvervs-, kultur- og idrætsliv
samt udsatte borgere,
hvor ”alle
erhverv, kultur og foreningsliv
i de syv berørte kommuner, der er ramt af en omsætningsned-
gang på minimum 30 pct., adgang til kompensationsordningen
på linje med den generelle adgang, der var gældende i foråret.”
DI vurderer, at en sådan justering vil kunne hjælpe både leve-
randører til event- og messeområdet og de danske eksporter-
hverv.
Forslag: Udbredelse af den nordjyske model kan afhjælpe
nogle af udfordringerne med opgørelse på CVR-nummer
I den gældende ordning for kompensation for faste omkostnin-
ger benyttes virksomhedens CVR-nummer som grundlag for ud-
regning af omsætningsnedgang. P-nummer kan ikke benyttes.
Det betyder, at virksomheder med tvangslukkede aktiviteter,
der ved siden af har andre omsætningsskabende erhvervsaktivi-
teter, ikke har adgang til 100 pct. kompensation for deres faste
omkostninger, hvis de vælger at fortsætte de ikke-tvangslukkede
aktiviteter.
F.eks. har en del af de danske messecentre andre aktiviteter end
messer under samme CVR-nummer, som f.eks. hotel- og restau-
rantdrift, salg af møder, F&B ud af huset, konferencer mv. Disse
dele af forretningen kan være økonomisk sunde og isoleret give
overskud og opretholde arbejdspladser.
Der indgår i
Aftale om kompensation til nordjysk erhvervsliv
og udsatte borgere ([18]. november 2020)
en model under ord-
ningen for kompensation for faste omkostninger, der tager hånd
om virksomheder med særskilte enheder, som er ramt af lokal
nedlukning og yderligere restriktioner, men som ikke oplever en
omsætningsnedgang på mindst 30 pct. for det samlede CVR-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: Henvendelse af 24/11-20 fra Dansk Industri vedr. opfølgning på Erhvervsudvalgets høring om turisme og oplevelsesøkonomi den 18/11-20
2288759_0003.png
nummer. Som del af ordningen indgår også virksomheder med
tvangslukkede enheder. Af aftalen fremgår:
Virksomheder med tvangslukkede enheder inden for de
syv kommuner kan dog opnå 100 pct. kompensation for
de faktisk afholdte, stedbundne faste omkostninger for
de pågældende enheder.”
I denne ordning opgøres der altså stadig på CVR-nummer, men
tages udgangspunkt i nogle faktisk afholdte, stedbundne, faste
omkostninger, der direkte kan henføres til den enkelte adskilte
enhed.
DI foreslår
DI foreslår derfor, at den nordjyske model også anvendes på
virksomheder med tvangslukkede aktiviteter/enheder uden for
områder med lokale restriktioner, således at disse kan videre-
føre deres ikke-tvangslukkede aktiviteter, og samtidig modtage
100 pct. kompensation for de faktisk afholdte, stedbundne, faste
omkostninger, der knytter sig til den tvangslukkede enhed.
De stedbundne faste omkostninger kan f.eks. være de samme
som i den nordjyske ordning og dermed omfatte:
Husleje,
renter og bidrag på lån i ejendommen,
forbrugsudgifter til el, vand og varme samt
ejendomsforsikring og -skatter.
Det vurderes, at en sådan model, alt efter den enkelte virksom-
heds organisering, bedre hjælper virksomheder med både
tvangslukkede og ikke-tvangslukkede indtægtskilder end de ek-
sisterende ordninger. Nogle virksomheder vil dog både have
tvangslukkede og ikke-tvangslukkede aktiviteter på samme en-
hed og dermed ikke kunne henføre omkostningerne til forskel-
lige enheder. Disse virksomheder vil så ikke blive hjulpet af den
foreslåede ordning.
Spørgsmål til EM’eren:
Iværksættelse og udbetaling af kom-
pensation
DIs medlemsvirksomheder oplever lange sagsbehandlingstider
i Erhvervsstyrelsens håndtering af ansøgninger til styrelsens
forskellige kompensationsordninger. Det er stærkt utilfredsstil-
lende, når flere af virksomhederne i en lang periode har haft en
meget begrænset omsætning.
Dertil kommer, at en virksomhed har fået besked om, at deres
ansøgning om kompensation ikke kan behandles, før Erhvervs-
styrelsen har færdigbehandlet en anden ansøgning fra virksom-
heden
vel at mærke for en anden periode. Det giver ingen me-
ning, da ansøgningerne burde kunne behandles uafhængigt af
hinanden.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: Henvendelse af 24/11-20 fra Dansk Industri vedr. opfølgning på Erhvervsudvalgets høring om turisme og oplevelsesøkonomi den 18/11-20
Spørgsmål til erhvervsministeren
Kan ministeren oplyse, hvad sagsbehandlingstiderne er
for de enkelte kompensationsordninger under Er-
hvervsstyrelsen?
Kan ministeren oplyse, hvilke tiltag ministeren og/eller
Erhvervsstyrelsen har iværksat for at nedbringe sags-
behandlingstiderne?
Vil ministeren arbejde for, at virksomheder ikke skal
vente på, at en ansøgning færdigbehandles, før behand-
lingen af en anden ansøgning fra samme virksomhed
igangsættes, når der f.eks. er tale om to forskellige pe-
rioder?
Opmærksomhedspunkt: Sikring af kompensation til store ve-
nues
De største venues i Danmark
som f.eks. koncerthuse og mul-
tihaller
er i skrivende stund de facto lukkede. Forretningsmo-
dellen for venues af den størrelse kræver, at de afholdte arran-
gementer gennemsnitligt ligger tæt på fuld kapacitet. Det er po-
pulært sagt ”de sidste” gæster, virksomhederne tjener deres
penge på.
Det er forventningen, at der på trods af den såkaldte ”superliga-
model”, hvor man opdeler publikum i sektioner af 500, ikke bli-
ver åbnet for de helt store arrangementer før tidligst Q3 2021.
Det er derfor vigtigt, at disse virksomheder sikres fuld kompen-
sation i hele perioden.
Opmærksomhedspunkt: Statsstøttegodkendelse ude-
står stadig
Det bemærkes desuden, at der stadig mangler statsstøttegod-
kendelse for kompensation til virksomheder på baggrund af rej-
sebegrænsninger og grænselukninger, som virksomheder pt.
kun kan søge til og med 31. august 2020, selvom ordningen er
forlænget til 31 oktober 2020.