Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 65
Offentligt
Høringssvar angående byggeplaner på Ryvangens karserne
Vores boligafdeling FSB lundevænget beliggende på Ryparken 2100 KBH Ø
har følgende bekymringer.
1) Støjen fra det øgede antal flyvninger med helikopter, samt vi undrer os over, hvordan i kan nøjes med at
beregne jer
til hvad støjen vil være, og ikke komme fysisk ud på vores område og målen den reelle støj ved
overflyvninger.
2) Rystelser, da vores bygninger er af ældre dato, uden nævneværdig fundering, samt at vi er bygget på en
gammel mose grund, gør at vi er bekymret over, om vores bygninger i længden kan tåle vil kunne tåle disse,
især set i lyset af, det årlige antal flyvninger fra kersernen bliver forøget.
3) Terror, da der med de nye byggeplaner bliver samlet flere efterretningstjenster, samt ammunitions lager,
ser vi kasernen, som et muligt terrormål, hvilket vi ikke finder betrykkende, at bo så tæt på et muligt
terrormål.
4) vi er også kede afat kunne konstaterer, at den lovede cykelsti der skulle forbinde ydre Østerbro med indre
Østerbro ser ud til, at denne ikke bliver til noget, hvilket vi forbliver isoleret fra indre Østerbro.
Med Venlig Hilsen
Lundevænget's bestyrelse
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0002.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0003.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0004.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0005.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0006.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0007.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0008.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0009.png
Til Erhvervsstyrelsen
Bispebjerg lokaludvalgs høringssvar vedrørende forslag til
Landsplandirektiv for Svanemøllen Kaserne
Bispebjerg Lokaludvalg takker for muligheden for at kommentere på
forslaget.
Formålet med landsplandirektivet er at kasernen over en 10 årig periode dels
skal udbygges med en grøn campus for forsvarsakademiet, og dels med et
hovedkvarter for Forsvarets Efterretningstjeneste samt en helikopterlandingsplads.
Sidstnævnte skal være en permanent helikopterlandingsplads til støtte for politi og
forsvar, herunder også terrorsikring.
Der har været en midlertidig helikopterlandingsplads siden 2017
Helikopterstøj
Træningsflyvninger er ikke undtaget støjbekendtgørelsen, men det er flyvninger
for Forsvar og Beredskab.
Forsvaret har dog valgt at offentliggøre sin viden om støjpåvirkningen fra
helikopteren, og inviterer således til dialog herom.
Materialet er svært gennemskueligt, men beregningerne viser, at grænseværdierne
for støj overskrides for de rekreative arealer. Og den maximale støj om natten på
80 db i boligområder overskrides for 67 boliger.
Hvordan støjmålingerne er foretaget, står ikke klart. Er de kun taget når
helikopteren er lige over landingspladsen, så er de jo misvisende for den egentlige
støjbelastning.
Flyveruterne er afgørende for støjbelastningen i boligområderne.
Fremover vil der ikke være træningsflyvninger om natten, men der vil være
beredskabsflyvninger om natten.
Flyveruterne i krisesituationer er uforudsigelige, da fokus vil være at nå hurtigt
frem, og støjbelastningen kan således vise sig at være langt større end antaget i
beregningerne.
Beboerne i Ryparken og Lundehus er allerede meget generet af støjen fra
helikopterne, og det kan kun forventes at blive værre. Vi har fået tilkendegivelser
fra både Ny Ryvang Vejlaug, Beboerforeningen i Ryparken ll samt
Beboerforeningen i Lundevænget om at man er meget generet af støjen.
Vi har i forbindelse med vores høring i lokalområdet modtaget følgende fra en
borger, der bor i et parcelhus tæt på Helsingørmotorvejen, og af samme grund ikke
er uvant med støjforurening:
Vi har siden 2017 været en del plaget af støj fra helikoptere også om natten. De
flyver nogle gange lige hen over vores hus (Danstrupvej 20) i meget lav højde. Det
er som at være midt i en krigsfilm med Imperials store lydanlæg. Hjertet banker
ukontrollabelt, og man kan mærke, at kroppen er i alarmberedskab. Om dagen må
man løbe ind med hånden for ørerne.
Lokaludvalget forudser, at en helikopterlandingsplads på Svanemøllen Kaserne i al
fremtid vil medføre
en lind strøm af klager over støj.
Vi foreslår derfor, at helikopterlandingspladsen flyttes til Garderkasernen i
BIBLIOTEKET
Rentemestervej 76
2400 København NV
www.bispebjerglokaludvalg.kk.dk
side 1 / 2
09.10.2020
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0010.png
Høvelte, som støjmæssigt er et langt mere robust sted. Her er også rigeligt
med plads og nødvendig back-up vedrørende lokaler og sikkerhed.
Når først helikopteren er i luften tager det kun få minutter at nå frem fra
Høvelte til Københavnsområdet.
Hvis ikke flyvningerne kan flyttes, bør overvejes et andet flyvemønster, så de
tæt beboede områder i Ryparken-Lundehus og på Østerbro belastes mindre. I
modsætning til beredskabsflyvningerne, hvor det skal gå hurtigt, så kan man i
træningsflyvningerne tage sig den nødvendige tid til at mindske støjen. Vil en
mere vertikal opstigning og dermed en større vertikal afstand til
beboelsesområderne kunne skabe mindre støj?
Efterretningstjenesten
Kaseneområdets sydvestlige hjørne er forbeholdt et nyt hovedkvarter for
Forsvarets Efterretningstjeneste. Da alt er hemmeligholdt, er det svært at afgive
høringssvar på denne del. Højden vil være max 36 meter med mulighed for 3
meter til teknisk anlæg.
Det er uden tvivl en høj bygning, men bygningen ligger op mod idrætsanlægget,
og vil således ikke skabe skygge for boligerne i Ryparken.
Stiforbindelse
Forsvaret har under henvisning til rigets sikkerhed valgt at annullere muligheden
for at etablere en stiforbindelse gennem kaserneområdet.
Bispebjerg Lokaludvalg er selvsagt ærgerlige over denne beslutning, og mener
ikke argumentet holder. Ud over efterretningstjenesten, vil der også være akademi
og campus, og et væld af mennesker, som færdes på kasernen.
Der vil passere 2.000-2.500 personer til og fra kaserneområdet til daglig, som alle
skal via den eneste indgang der findes, nemlig broen ved Ryvangs Alle. Der må
således påregnes en del mere trafik på Østerbrosiden fremover. Det kunne måske
være hensigtsmæssigt, hvis en del af denne trafik istedet kunne passere via en ny
cykelforbindelse mellem Ryparken og Østerbro over kaserneområdet.
Dette vil nok især være relevant, hvis helikopterlandingspladsen flyttes til Høvelte.
Den allerede eksisterende tunnel under jernbanen mellem kaserneområdet og
Ryparken ligger selvfølgelig fast, men herefter kan man forestille sig flere mulige
vejforløb, som Forsvaret vil kunne vælge imellem.
En sådan stiforbindelse vil være af stor betydning for Ryparkens og resten af
bydelens tilknytning til Østerbro. Men den kunne også være til stor gavn og glæde
for ansatte og brugere af kaserneområdet, der ønsker let adgang på cykel mod nord
og vest.
Med venlig hilsen
BIBLIOTEKET
Rentemestervej 76
2400 København NV
www.bispebjerglokaludvalg.kk.dk
side 2 / 2
Alex Heick
Formand
Bispebjerg Lokaludvalg
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0011.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0012.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0013.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0014.png
DN København
Formand: Ole Damsgaard, H.C. Lumbyes Gade 6, 2100 København Ø
Telefon: 50515880, [email protected]:
Dato: 9. oktober 2020
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Forslag til Landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne
Danmarks Naturfredningsforening hæfter sig ved følgende tre forhold:
- manglende offentlig adgang og stiforbindelse til Ryvangens Naturpark
- utilstrækkeligt hensyn til kaserneområdets nuværende og potentielle funktion som biologisk
forbindelse
- lokalisering af 4.000 nye arbejdspladser uden planmæssige og trafikale overvejelser
Disse tre forhold uddybes i det følgende:
Offentlig adgang og stiforbindelse
Som det fremgik af det offentlige informationsmøde den 17. september 2020 har det i mange
år været et udtrykt ønske om en offentlig stiforbindelse, som binder det Ydre Østerbro sam-
men med Ryvangens Naturpark. Den eksisterende tunnel under jernbanen i kaserneområdets
vestlige kant gør en sådan forbindelse enkel og billig at etablere. Forslaget om stiforbindelse
indgår derfor også i de forslag som vandt konkurrencen om en helhedsplan for kasernen i 2016
og som senere indgik i kommunens startredegørelse for udarbejdelse af en lokalplan for områ-
det.
I det udsendte høringsmateriale indgår stiforbindelsen ikke og det oplyses i §4 at der ikke bli-
ver offentlig adgang til området, af sikkerhedsmæssige hensyn. Dette hverken begrundes eller
uddybes nærmere i landsplandirektivet eller de tilhørende bemærkninger.
Set fra et alment rekreativt synspunkt er dette et stort tab for bydelen at miste muligheden for
en fremtidig stiforbindelse. I flere af konkurrenceforslagene til helhedsplanen foreslås en ny
broforbindelse fra bagsiden af Kildevældsskolen over jernbanen i områdets sydlige kant. En
stiforbindelse herfra til den eksisterende tunnel i områdets vestlige kant vil kun berøre en me-
get begrænset del af kasernearealet, og Danmarks Naturfredningsforening skal henstille til
staten, at man endnu en gang overvejer en sådan løsning uden, at der nødvendigvis åbnes op
for offentlig adgang til det øvrige kaserneområde og dermed adgang ad kasernes hovedind-
gang fra Ryvangs Allé.
Biologisk forbindelse
Svanemøllens Kasserne udgør i dag med de store åbne græsflader, busketter og store gamle
træer en vigtig del af en biologisk forbindelse mellem Ryvangsområdet og Svanemøllebugten.
Denne funktion er respekteret og videreudviklet i de vindende forslag til helhedsplanen i form
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0015.png
af en grønt centralt område og en såkaldt perimeterskov, som afgrænser hele kaserne med
det omkringliggende baneterræn. I den endelige helhelhedsplan og i landsplandirektivet er det
grønne centrale område reduceret til alene at udgøres af træningsbaner med klippet græs og
enkelte træer. De øvrige grønne områder er på det medfølgende bilagskort stort set kun Træ-
er fordelt i lunde/Evt. grøn parkering , altså delvist armerede parkeringspladser med træer.
I den endelige helhedsplan er der godt nok vist billeder af uklippet fælledgræs, rabatter med
vilde urter og samspil mellem træer og den nye bebyggelse, men disse intentioner finder ikke
vej til landsplandirektivets bestemmelser. Landsplandirektivet respektere hermed ikke områ-
dets vigtige funktion som biologisk forbindelse til skade for biodiversiteten. Danmarks Natur-
fredningsforening anbefaler på den baggrund, at det grønne centrale område udvides så det
mindst svarer til omfanget i det vindende konkurrenceforslag. Det skal videre anbefales, at der
i landsplandirektivet indføjes en bestemmelse om, at der skal udarbejdes en beplantnings- og
driftsplan for de grønne områder, og at der i denne plan skal tages hensyn til områdets funkti-
on som biologisk forbindelse. Blandt andet ved, at der plantes hjemmehørende træer og buske
i perimeterskoven, i det grønne centrale område og i de øvrige træbeplantninger i området.
Herudover bør en væsentlig del af de ubefæstede arealer udlægges til fælledgræs (dvs. vilde
græsarter, som kun slås en eller to gange årligt).
Lokalisering af 4.000 nye arbejdspladser på det Ydre Østerbro
Danmarks Naturfredningsforening finder det opsigtsvækkende, at landets øverste planmyndig-
hed placerer 4.000 nye arbejdspladser på det Ydre Østerbro uden, at der gøres hverken plan-
mæssige eller trafikale overvejelser med hensyn til det funktionelt hensigtsmæssige og i for-
hold til konsekvenserne for det lokale område. De fleste af de funktioner, som placeres i områ-
det ville kunne placeres mange andre steder i hovedstadsområdet, og det virker ikke umiddel-
bart logisk, hvorfor forsvarets forskellige uddannelser, FE, statens terrorberedskab mv. skal
lokaliseres et og samme sted i et af landets tættest befolkede områder. Derfor er der god
grund til, at reducere den forslåede nye bebyggelse på knapt 140.000 m2 med 20.000 eller
40.000 m2, så der bliver plads et ordentligt grønt centralt område.
Med venlig hilsen
Ole Damsgaard,
formand for DN København
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0016.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0017.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0018.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0019.png
Til
Erhvervsstyrelsen
07.10.2020
Vedr. Høring vedr. forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne
Københavns Museum har modtaget materiale vedrørende ovennævnte forslag og har
foretaget en gennemgang af sagen med henblik på vurdering af de kulturhistoriske
forhold.
Det bemærkes og anerkendes, at der i planen umiddelbart tages højde for at bevare og
fortsat anvende de mange højt bevaringsværdige bygninger, der i dag kendetegner
Svanemøllens Kaserne. Bygningerne er overvejende i tre etager, opført i røde sten og
med valmede tage. Kaserneanlægget er kun tilført få bygningsforandringer siden
opførelsen i 1895-96 og fremstår som et kompakt og sammenhørende bygningsanlæg.
Bebyggelse og anlæg er tegnet af arkitekt Casper Leuning Borch. De senere tilføjelser,
herunder idrætsanlægget og messebygningen vidner om kasernens udvikling gennem
tiden og bidrager positivt til kulturmiljøet.
Svanemøllen Kaserne 1922 fra kbhbilleder.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0020.png
Svanemøllen Kaserne 1900-1910 fra kbhbilleder.dk
Området var tidligere del af Vognmandsmarken, hvor vognmandslavets heste
græssede. I 1893 overgik arealet til Ingeniørtropperne. Arealets trekantede form skyldes
anlæggelsen af Nørrebrobanen, Kystbanen og Frihavnsbanen omkring år 1900.
Kortudsnit 1879 fra Historiskatlas.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0021.png
Hærens Gymnastikskole ses som den korsformede bygning på kortet fra 1939
nedenfor. Hele idrætsanlægget indgår i de kulturhistoriske bevaringsinteresser.
Kortudsnit 1939 fra historiskatlas.dk
Københavns Museum anbefaler, at forsættet med at opretholde de bevaringsværdige
bygninger som en helhed fastholdes, således at området netop udvikles under
hensyntagen til byrummets grønne karakter, de bevaringsværdige bygninger og anlæg.
Området skal ses som et samlet kulturmiljø, derfor opfordrer vi til at bygningshøjden og
volumen i særdeleshed i delområdet VI nedjusteres, da det vil være en meget
dominerende bebyggelse og ændre markant i bebyggelseshierarkiet. Endvidere ser det
ud til, at der planlægges mange nye bygninger og de grønne områder derved bliver
kraftigt reduceret og områdets overordnede karakter derfor kan risikere at gå delvist
tabt. Museet savner desuden en begrundelse for, at messebygningen ikke bliver
udpeget som bevaringsværdig. Museet vil meget gerne fotodokumentere bygningerne,
som står til at skulle nedrives.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0022.png
Museet har i 2019 haft en arkæologisk udgravning på område V. Resultaterne af denne
undersøgelse viser, at der er et stort arkæologisk potentiale i området, og der må derfor
påregnes en meget stor sandsynlighed for at påtræffe jordfaste fortidsminder på de
øvrige arealer.
Hvis der ved jordarbejder i forbindelse med anlægsarbejder påtræffes arkæologiske
levn, skal Københavns Museum kontaktes omgående. På baggrund af fundene vil
museet vurdere, om levnene er af en sådan karakter, at de skal registreres inden
bortgravningen. I fald fundene vurderes af væsentlig karakter vil jordarbejdet blive
standset midlertidig (jf. museumslovens § 26).
Københavns Museum står altid gerne til rådighed for en vurdering af
kommende anlægsarbejder med henblik på forud for anlægsarbejdets
iværksættelse at afklare behovet for en arkæologisk forundersøgelse på
projektarealet. En afklaring af de aktuelle arkæologiske interesser vil som
regel kunne forhindre en midlertidig standsning af igangværende arbejde.
Med venlig hilsen
Stefanie Høy Brink
Museumsinspektør
Etnolog
Københavns Museum
+45 2947 9903
[email protected]
Lena Diana Tranekjer
Sagsansvarlig
Arkæolog
Københavns Museum
+45 2967 1472
[email protected]
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0023.png
Center for Byudvikling
Økonomiforvaltningen
Til Erhvervsstyrelsen
Københavns Kommunes høringssvar til forslag til
landsplandirektiv for anvendelse af Svanemøllens Ka-
serne
Københavns Kommune har d. 13. august modtaget fra Erhvervsstyrel-
sen høring om forslag til landsplandirektiv for anvendelse af Svanemøl-
lens Kaserne. Høringsfristen er den 9. oktober 2020. Dette høringssvar
er godkendt af Københavns Kommunes Borgerrepræsentation på møde
den 8. oktober 2020.
Kommunen har samlet sine bemærkninger i de følgende punkter.
Generelt om landsplandirektivet udarbejdet af Erhvervsstyrelsen og
helhedsplan udarbejdet af Forsvarets Ejendomsstyrelse
Københavns Kommune vil gerne kvittere Erhvervsstyrelsen og Forsva-
rets Ejendomsstyrelse for dialogen med forvaltningerne under udarbej-
delsen af landsplandirektivet, hvor kommunen fik mulighed for at orien-
tere om kommunens praksis og bestemmelser vedrørende kommune-
og lokalplanlægning.
Erhvervsstyrelsen henviser i vejledningen til landsplandirektivet til, at
Forsvarets Ejendomsstyrelse har udarbejdet en helhedsplan gældende
for den fremtidige udvikling af kaserneområdet, selvom om selve pla-
nen ikke er i høring.
Landsplandirektivet stiller kun på et overordnet plan krav om, at områ-
det skal etableres efter de retningslinjer, der fremgår af helhedsplanen.
Københavns Kommune er som myndighed for byggesager forpligtiget
til at meddele byggetilladelse, hvis det ansøgte overholder landsplandi-
rektivet, uanset om det er i overensstemmelse med helhedsplanen.
Landsplandirektivet sikrer derfor ikke nødvendigvis, at den fremtidige
udbygning bliver udført efter de principper, der fremgår af helhedspla-
nen, herunder bl.a. udformning af bygninger, anlæg af opholdsarealer
og begrønning af friarealer. Det foreslås, at helhedsplanens indhold i
højere grad fremgå af selve landsplandirektivet.
Forsvarets Efterretningstjenestes hovedkvarter
Forsvarets Efterretningstjenestes nye hovedkvarter skal placeres inden-
for lokalplanområdets delområde VI. Bygningen kan opføres med op til
80.000 m² og i en højde af op til 36 m. med yderligere op til 3 meter
tekniske anlæg placeret på taget.
Denne bygning vil være synligt fra naboområderne på grund af dens
højde samt give området et nyt udtryk. Det fremgår af landsplandirekti-
vet, at Erhvervsstyrelsen ønsker at muliggøre byggeriet, selv om der
ikke fastsættes konkrete krav om placering eller udformning af projektet.
9. oktober 2020
Sagsnummer
2020-0207059
Dokumentnummer
2020-0207059-3
Center for Byudvikling
Team Planlægning
Københavns Rådhus,
Rådh uspladsen 1
1550 Kø benhavn V
EAN-nummer
5798009800176
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0024.png
Team Planlægning
2/5
Derfor opfordrer kommunen til, at naboer til området og andre påvir-
kede i passende grad inddrages i og orienteres om udformningen af
projektet senere i processen.
Det er i landsplandirektivet fastsat, at byggeriet fortrinsvis skal bestå af
naturmateriale, såsom træ og tegl, samt af beton. Københavns Kom-
mune opfordrer til at det klargøres, hvorvidt bestemmelsens ordlyd skal
at de
forstås sådan at,
offentligheden får et kla-
rere indtryk af det forventelige byggeri og den efterfølgende proces kan
foregå på et klart grundlag.
Det bemærkes også, at delområde V og VI (og dermed dette byggeri)
er fritaget for krav om byggetilladelse af hensyn til national sikkerhed,
hvorfor Københavns Kommune ikke i øvrigt vil blive inddraget i bygge-
riets udformning i form af en byggesag.
Støj fra helikopterberedskab
landsplandirektivet) ikke indeholder oplysninger om det samlede antal
operationer, fordelingen på helikoptertyper, flyveveje og flyvehøjder el-
ler fordelingen på døgnet og året tidspunkter. Kommunen har derfor
ikke noget grundlag for på egen hånd at fremkomme med en faglig vur-
dering af støjpåvirkningens omfang i området.
Det bemærkes, at ved de rekreative områder i Ryparkens Idrætsanlæg
og Ryvangens Naturpark umiddelbart vest for den militære flyveplads
vil der iflg. støjrapporten forekomme en overskridelse af de vejledende
støjgrænser, og der vil ved 67 boliger være en overskridelse (på op til 3
dB) af de tilstræbte støjgrænser om natten.
Det vurderes dog positivt, at Forsvaret har besluttet at ændre flyvnin-
gernes profil, ved at helikoptere flyver højere op i luften inden de forla-
der området og ved at træningsflyvninger fremadrettet ikke vil foregå
om natten, hvilket er inddraget i støjberegningerne. Dette bevirker, at
de vejledende støjgrænser ikke overtrædes for et større antal boliger.
Det er dog angivet, at disse begrænsninger ikke gælder for de operatio-
nelle flyvninger, da sikkerhedsmæssige hensyn prioriteres.
Der oplyses ligeledes i landsplandirektivet, at støjkonsekvensensområ-
det vil få betydning for fremtidig planlægning. Københavns Kommune
tager som udgangspunkt, at Erhvervsstyrelsen har sikret, at landsplan-
direktivet ikke muliggør anlæg, der forhindrer, at Københavns Kom-
mune kan foretage den udvikling og udbygning af områder, der er fast-
sat i rammerne i Kommuneplan 2019, herunder også udvikle støjføl-
somme anvendelser hvor dette er planlagt.
Miljøgodkendelse af militær flyveplads
Landsplandirektivet indeholder bestemmelser om en militær helikop-
terflyveplads. Københavns Kommune er miljøgodkendelsesmyndighed
for den militære flyveplads, men vil kun kunne regulere støj fra de civile
flyvninger og træningsflyvningerne, da de operationelle flyvninger er
undtaget.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0025.png
Team Planlægning
3/5
For at sikre stringens i den statslige regulering af projektet, anbefales
det derfor, at staten overtager tilsyns- og godkendelsesmyndigheden
vedrørende helikopterflyvepladsen. Teknik- og Miljøforvaltningen er
myndighed for behandling af miljøgodkendelser i Københavns Kom-
mune og vil fremlægge en sag for Teknik- og Miljøudvalget, som skal
beslutte, hvorvidt kommunen anmoder miljøministeren om at overtage
godkendelses- og tilsynskompetencen med helikopterflyvepladsen.
Parkeringsforhold, trafikafvikling og infrastruktur
Der er i landsplandirektivet ikke fastsat krav om, at der skal etableres bil-
parkering ved nybyggeri, men kun fastsat en maksimal grænse for hvor
mange bilparkeringspladser, der må etableres (1 parkeringsplads pr.
250 m2). Københavns Kommune opfordrer til, at der også fastsættes
bestemmelser for etablering af det nødvendige (mindste) antal parke-
ringspladser til det nye byggeri, så det sikres, at offentlige veje og pri-
vate fællesveje i nærområdet friholdes for parkering hidrørende fra ka-
serneområdet.
Kommunen vil også kvittere for den igangværende dialog med For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse vedrørende en mulig frivillig aftale
om nødvendige vejinfrastrukturtiltag, som skal sikre en hensigtsmæssig
trafikafvikling i området. Der er bl.a. tale om en opgradering af T-krydset
ved indgangen til kaserneprojektet.
Forhold til naboer og næromgivelser
Landsplandirektivet muliggør belysning i op til 6 m højde over terræn.
Københavns Kommune opfordrer til, at der indføres bestemmelser om,
at belysning på området ikke må være til ulempe for omgivelserne.
Landsplandirektivet muliggør terrænregulering i det omfang, det findes
nødvendigt. Københavns Kommune opfordrer til, at der indføres nær-
mere bestemmelse om terrænreguleringens maksimale omfang særligt
langs projektområdets grænser, så der ikke etableres synlige jordvolde
ud mod de omgivende områder og så bygninger ikke placeres på for-
højninger, så de samlet set vil være højere end hvis deres højde bereg-
nes ud fra nuværende terræn.
Det er i landsplandirektivet muliggjort, at der kan etableres oplag på ter-
ræn indenfor delområde I, V og VI, der tilsammen udgør størstedelen af
området omfattet af landsplandirektivet. Københavns Kommune opfor-
drer til, at der indføres bestemmelser, der sikrer, at oplag på terræn ikke
etableres, således at det er umiddelbart synligt for naboer til området.
Perimeterskoven
Det bemærkes, at perimeterskoven, der afgrænser kasernen og skaber
et grønt udtryk udadtil, er fastsat på øvrige arealer, hvor der etableres
nybyggeri, men ikke er fastsat i delområde VI omkring Forsvarets Efter-
retningstjeneste. Københavns Kommune opfordrer til, at der fastsættes
bestemmelser, der sikrer, at perimeterskoven også etableres mod den
vestlige og sydlige afgrænsning af området, da dette som et væsentligt
element i helhedsplanen vil sikre et samlet helhedsindtryk.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0026.png
Team Planlægning
4/5
P
Det er på landsplandirektivets Kortbilag 2 (Veje og beplantning) angi-
sat be-
stemmelser, der beskriver, hvad dette konkret betyder. Ved kommu-
nens daglige administration af lokalplaner efter planloven kan der ikke
administreres efter kortbilag, der ikke har tilknyttede bestemmelser. Kø-
benhavns Kommune ønsker derfor, at det tydeliggøres, hvorvidt og
hvordan kommunen i byggesagsbehandlingen for rammerne der kræ-
ver byggetilladelse (dvs. delområde I-IV) skal administrere krav om
etablering af træer i lunde.
Klimatilpasning
Københavns Kommune har i Kommuneplan 2019 som mål, at der etab-
leres flere grønne tage, der kan bidrage til klimatilpasning. Københavns
Kommune opfordrer til, at der stilles krav om, at bygninger udføres med
grønne tage, hvor det er hensigtsmæssigt jf. taghældninger og indpla-
cering af tekniske anlæg etc.
Københavns Kommunes skybrudsplan har en række planlagte sky-
brudsprojekter i området. Bl.a. er der planlagt en skybruds- og forsin-
kelsesvej øst for kasernen, der skal sikre jernbanen mod oversvømmelse
og en forsinkelsesplads ved skybrudsanlægget i delområde III. Køben-
havns Kommune skal derudover, i samarbejde med HOFOR, udarbejde
en masterplan for et sammenhængende afstrømningsområde, der
blandt andet også inkluderer kaserneområdet og håndtering af regn-
vand herfra.
I landsplandirektivet er det specificeret, at kun delområde I og II kan an-
vendes til håndtering overfladevand. Der opfordres til, at det sikres, at
ordlyden i landsplandirektivet ikke bliver til hinder for etablering af sky-
brudsprojekter i området i øvrigt, da der også vil være behov for denne
type anlæg i delområde III.
Derudover vurderer Københavns Kommune, at Forsvaret ved byggeri i
delområde V og VI evt. vil kunne have behov for anlæg til håndtering af
overfladevand, hvilket ikke umiddelbart er muliggjort i landsplandirekti-
vet.
Det noteres som positivt for beskyttelseshensynet for grund- og overfla-
devand, at der ikke anvendes tungmetaller i håndtering af tagvand fra
nybyggeri, hvilket så vidt som muligt også bør gælde den eksisterende
bygningsmasse. Det er vigtigt, at det ved oplag af potentielt forure-
nende stoffer og ved tankanlæg etc. sikres, at forureningen ikke spredes
med regnvand. Dette gælder specielt, hvis der etableres oplag på ter-
ræn uden overdækning.
Bevaring
Det ses som positivt, at en række bygninger udpeges som bevarings-
værdige, og at der stilles krav om, at ny bebyggelse i nærheden af den
oprindelige bebyggelse i byggefelter 11 og 12 skal opføres med refe-
rence til den oprindelige kasernebebyggelse.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0027.png
Team Planlægning
5/5
Træer udpeges ikke som bevaringsværdige i området, men det anføres
at træer vil blive bevaret, hvis det er foreneligt med det planlagte byg-
geri, og at fældede træer vil blive erstattet med nye træer på kaserne-
området. Der er i dag et antal fritstående træer i området, der opfylder
Københavns Kommunes kriterier for at blive udpeget til bevaringsvær-
dige, men som forudses vil blive fældet.
Det nævnes i kommentarerne til landsplandirektivet, at erstatningstræer
bl.a. vil blive plantet i beplantningsbælter. Københavns Kommune op-
fordrer til, at fritstående større træer erstattes også af træer af lignede
karakter, altså ikke alene som del af beplantningsbælter, så det sikres, at
der også fremadrettet vil være større fritvoksende træer i området.
Københavns Kommunes vejareal
I landsplandirektivets bestemmelse i § 3, stk. 5 står der, at delområde VI
(som omfatter del af Københavns Kommunes umatrikuleret vejareal
med vejlitra 7000ad, Udenbys Klædebo Kvarter) bl.a. kan anvendes til
parkeringsformål for brugerne af kasernen.
Erhvervsstyrelsen har skriftligt bekræftet, at der er tale om en admini-
strativ fejl, som
parkering, der alene må anvendes til service- og beredskabsfunktioner
Københavns Kommune anvender arealet omkring teknikbygningen til at
tilgå kommunens vejområde, bl.a. for adgang til skråningerne nord og
syd for Nordhavnsvej, når disse skal vedligeholdes. Det forudsættes, at
kommunen fortsat har adgang til eget vejområde gennem området
omkring teknikbygningen.
For at sikre at Nordhavnstunnelens/Nordhavnsvejens teknikbygning
kan tilgås af Københavns Kommunes servicepersonale og redningskø-
retøjer i tilfælde af nødsituation uden unødige hindringer, tilføjer Er-
hvervsstyrelsen yderligere bemærkning til landsplandirektivets vejled-
Delområde IV rummer adgang til en servicebygning med
tilknytning til Nordhavnsvej og parkering. Parkeringen må alene anven-
des til service- og beredskabsfunktioner med relation til Nordhavnsvej.
Disse funktioner sikres fortsat uhindret adgang til delområdet.
Søren Tegen Pedersen
Plandirektør, Økonomiforvaltningen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0028.png
CR-X-3P-CR-311-0002/FIKL
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie allé 17
2100 København Ø
Brevet er fremsendt pr. mail til
[email protected]
Att.: Sigmund Lubanski
Cityringen. Metroselskabets bemærkninger til høring af forslag til
landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne
Metroselskabet har den 14. august 2020 modtaget anmodning om udtalelse i
forbindelse med høring af forslag til landsplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne.
Landsplandirektivet har til formål at muliggøre opførelse nybyggeri samt indrette
eksisterende bebyggelse til forsvarsformål og beredskabsformål i området for
Svanemøllens Kaserne omfattende matr.nr. 2196, 5590, 5741, 6274, del af 6318 og
del af 7000ad Udenbys Klædebo Kvarter. Herudover muliggøres etablering af
bygninger og tekniske anlæg i tilknytning til den fremtidige Svanemøllens
Skybrudstunnel.
Metroselskabet har gransket det fremsendte materiale og har, grundet
beliggenheden, ingen bemærkninger hertil.
Hvis Erhvervsstyrelsen har eventuelle spørgsmål til ovenstående, kan der rettes
henvendelse til Metroselskabet, Naboer og Ejendomme på mailadressen
[email protected].
Med venlig hilsen
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2020-08-31
Rikke Holtse Vigsø
Naboer og Ejendomme
1/1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0029.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0030.png
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0032.png
København den 7. oktober 2020
Høringssvar til forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne
Området
Området omkring Svanemøllens Kaserne ligger afgrænset af tre jernbanelinjer som et overvejende
grønt område med et stort rekreativt potentiale for den nordligste del af Østerbro og Københavns
Kommune. Med en årlig befolkningstilvækst i kommunen på ca. 10.000 indbyggere, bliver der i
øjeblikket mindre grønt areal pr. indbygger, idet der bliver flere og flere om de eksisterende
grønne områder. Der er derfor brug for at se på mulighederne for åbning, planlægning og
indretning af nye grønne og rekreative arealer, som kan matche befolkningstilvæksten. En åbning
af området ved Svanemøllens Kaserne udgør en enestående mulighed for indretning af et nyt
rekreativt område med gode stiforbindelser.
Hvad stiforbindelse angår, kunne beboerne på Østerbro og især i Ryvangskvarteret med glæde
notere sig, at Københavns Kommune i første omgang fik udarbejdet en startredegørelse for
planlægning af området ved Svanemøllens Kaserne, hvor der ville blive åbnet op for en længe
ønsket cykelforbindelse gennem kaserneområdet. Denne ville knytte det det lidt isolerede område
omkring Ryparken tættere til Østerbro og bylivet her.
Det er derfor meget beklageligt, at dette nu tilsidesættes af et politisk forlig på forsvarsområdet,
hvor det i stedet er besluttet, at området ved Svanemøllens Kaserne skal udbygges som et lukket
område for militære formål. Dette medfører at der stik imod de rekreative ønsker vil blive lukket
helt af for adgang for offentligheden. Dermed er der tilsyneladende ikke længere mulighed for her
at etablere et tiltrængt rekreativt område med den længe ønskede offentlige cykelforbindelse
gennem kaserneområdet.
Lukket militært område med omfattende nybyggeri
På informationsmødet den 17. sept. på Svanemøllens Kaserne og af artikel i Østerbro Avis den 23.
sept. er det fremgået, at der er tale om en udbygning på omkring 200.000 m
2
. Der er her tale om
en væsentlig forøgelse af det tidligere / først oplyste, der var på ca. 120.000 m
2
, idet der
tilsyneladende hertil skal lægges ca. 80.000 m
2
til nyt hovedsæde for Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE), hvor det samtidig planlægges at gå i højden og bygge op til 10 etager.
Det fremgår ligeledes, at kaserneområdet udbygget vil være arbejdsplads for ca. 4 - 5.000
medarbejdere, hvilket vist må andrage en pæn del af forsvarets personale. Der skal til
Forsvarsakademiet indrettes et bolig og campusområde. Der skal også indrettes en permanent
helikopterlandingsplads. Formodentlig skal der også gives plads til øvrige relaterede
arbejdspladser for Forsvaret.
Kommentar til områdets anvendelse
Det forekommer noget ejendommeligt, at det skulle være nødvendigt at lukke hele
kaserneområdet af for at sikre den nye FE. bygning mod adgang for uvedkommende. FE. har
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0033.png
tidligere bl.a. delvis været placeret på Kastellet i København, hvortil der hele tiden har været
offentlig adgang. Så bygningen må kunne sikres gennem dens udformning, herunder meget gerne
reduktion af bygningshøjden, samt ved regulering af adgang til selve bygningen, hegn / grave,
elektronisk sikring, samt andre løsninger.
Vedr. etablering af mere permanent helikopterlandingsplads kan det næppe være noget stort
areal, der er påkrævet til etablering heraf, hvorfor dette heller ikke kan begrunde lukning af hele
kaserneområdet for offentlighedens adgang. Der er jo i forvejen flere af Flådens fartøjer der er
forsynet med plads til landing af helikoptere. På taget af Rigshospitalet er der plads til, at en af
Hærens store helikoptere kan lande og lette der. Landingspladsen benyttes ofte flere gange
dagligt, og samlet nogle hundrede gange i løbet af året. Med øget helikopteraktivitet på
kaserneområdet må der være fokus på begrænsning af støjgener.
Trafikale forhold ved den massive udbygning
For fremtiden ønsker Forsvaret at der udelukkende skal være adgang til området. via den fredede
bro fra Ryvangs Alle. Det kan ikke undgås at dette vil medføre væsentlige gener og ulemper, for
den trafikale afvikling i det omgivende område. Især vil det blive mærkbart under den lange
byggeproces, hvor mange store lastbiler skal ind på området med div materialer. Ligeledes vil der
være en stor del tilkørsel af vare og personbiler i forbindelse med byggeriet.
Der vil ligeledes efter byggeriets afslutning som anført, være en mærkbar ændring af
trafikforholdene, grundet den stærke forøgelse af arbejdspladser på Kasernen. Det foreslås i
redegørelsen, at Svanemøllevejs udkørsel mod Ryvangs Alle skal lukkes for biltrafik. Det vil
medføre et forøget pres på Ryvangs Alle, hvor der er en del biltrafik mod Nordhavnen og ind ad
Østerbrogade. Etablering af div. svingbaner mod kasernebroen vil ikke kunne modvirke, at der vil
opstå problemer med afvikling af trafikken. Især kan det være svært at se, hvorledes den megen
cykeltrafik ad Ryvangs Alle mod byen, kan blive afviklet på en sikker måde. Der vil være mængder
af svingende store og små biler, der kan medføre øget risiko for uheld for cyklister.
Der bør derfor udføres en bedre trafikanalyse, der omfatter en større del af de omgivende veje, og
ses på en trafikløsning for et større område, herunder at fremme bestræbelserne for en fremtidig
fredeliggørelse af den nordlige del af Østerbrogade som miljøprioriteret strøggade.
Opsummering
Hvad angår etablering af Forsvarsakademiets institutioner på området, kunne det måske
undersøges, om der geografisk er mulighed for at placerer disse et andet sted i landet. Forsvaret
må råde over en del forskellig placerede arealer landet over, der er bl.a. en del nedlagte kaserner.
Forsvaret - Hæren, Flyvevåbnet råder ikke over nogen særlige militære installationer i eller i
nærheden af København. En placering her virker ud fra dette ikke umiddelbar logisk, men må
midt i Hovedstaden. Det er samtidig et spørgsmål, om det ved flytning fra bl.a. Kastellet
overhovedet er hensigtsmæssigt, for eksempel i forhold til terrorsikring at samle og placere
Forsvarets Efterretningstjeneste i et tættere byområde med megen beboelse og vigtige
infrastrukturanlæg.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274808_0034.png
Konklusion / Opfordring
For beboere i byen og især i Ryparken og Ryvangskvarteret på Østerbro, har det som anført længe
været et ønske, at få åbnet og etableret et nyt rekreativt område og en cykelstiforbindelse på
området ved Svanemøllens Kaserne. Vi tænker, at der stadig er en mulighed for at dette kan ske.
Dette forudsætter imidlertid, at de forskellige ansvarlige myndigheder, ser på sagen med åbne
øjne, og foretager nytænkning i forhold til Forsvarets og dets tilknyttede enheders behov for
beliggenhed, isolation og hemmeligholdelse. En evt. fare for statens sikkerhed kommer nok ikke
fra nogle forbipasserende cyklister eller beboere, der bruger området rekreativt, men vil
formodentlig komme fra en helt anden kant.
Vi vil opfordre alle involverede parter til at nytænke / genoverveje muligheden for rekreativ
anvendelse og en cykelstiforbindelse gennem kaserneområdet. Hvis alle omkring sagen vil udvise
vilje, tilstrækkelig opfindsomhed og kreativitet, vil det måske være muligt, at finde en løsning, der
vil være til gavn for flere og tilgodese flest mulig parter.
Med venlig hilsen
Bjarne Larsen og Torkil Groving
Østerbro og Ryvang Lokalråd
Evt. kontakt til
Torkil Groving
Bellmansgade 17, 7. th.
2100 København Ø
email:
[email protected]
tlf. +45 25650233