Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2274807_0001.png
Høringsnotat vedrørende forslag til Landsplandirektiv for Svane-
møllens Kaserne
Forslaget til Landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne har været i of-
fentlig høring fra den 13. august 2020 til den 9. oktober 2020.
02.11.2020
ERHVERVSSTY RELSEN
Erhvervsstyrelsen har modtaget 14 høringssvar, hvoraf 11 indeholder
bemærkninger til forslaget. De resterende 3 høringssvar, som nedenfor
er markeret med *, indeholder ingen bemærkninger.
Høringssvarene er indsendt af Afdelingsbestyrelsen for FSB-
boligafdelingen Lundevænget, Banedanmark*, Beboergruppen i Svane-
møllekvarteret, Bispebjerg Lokaludvalg, Cyklistforbundet København,
Danmarks Meteorologiske Institut*, Danmarks Naturfredningsforening
København, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Københavns Muse-
um, Københavns Kommune, Metroselskabet og Hovedstadens Letbane*,
Miljøstyrelsen, Ny Ryvang Vejlaug og Østerbro og Ryvang Lokalråd.
Alle høringssvar, høringsmaterialet og dette høringsnotat kan tilgås på
Hoeringsportalen.dk.
I høringsnotatet opsummeres og kommenteres de væsentligste synspunk-
ter i høringssvarene under følgende hovedoverskrifter:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Generelle bemærkninger
Støj fra helikopterberedskab
Infrastruktur, trafikafvikling og parkeringsforhold
Hovedkvarteret for Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
Grønne arealer og beplantning
Cykelsti gennem kaserneområdet
Klimatilpasning og overfladevand
Bygningsbevaring
Øvrige temaer
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Kommentarer til de fremførte synspunkter er skrevet i
kursiv
og Svane-
møllens Kaserne betegnes SVK.
1. Generelle bemærkninger
Høringssvar
Københavns Kommune kvitterer for dialogen med Erhvervsstyrelsen og
bygherren for udbygningen af SVK, Forsvarsministeriets Ejendomssty-
relse, i forbindelse med udarbejdelsen af forslaget til landsplandirektiv.
Københavns Kommune anfører endvidere, at indholdet af den af For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse udarbejdede helhedsplan for SVK i
højere grad bør afspejles i landsplandirektivet. Desuden opfordrer kom-
munen til, at naboer til SVK orienteres om udformningen af projektet
senere i processen.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0002.png
2/12
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyser, at den forud for og paral-
lelt med høringen af forslaget til landsplandirektiv har lagt vægt på at
sikre åbenhed om planerne for udbygningen af SVK. På den baggrund
har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse afholdt en række møder med
repræsentanter for Bispebjerg Lokaludvalg, Østerbro og Ryvang Lokal-
råd, afdelingsbestyrelserne for FSB-afdelingen Lundevænget samt FSB-
afdelingen Rymarksvænget. Endvidere har Forsvarsministeriets Ejen-
domsstyrelse informeret relevante lokalaviser om udbygningen og lagt
informationsmateriale på styrelsens hjemmeside. Endelig var Forsvars-
ministeriets Ejendomsstyrelse den 10. september 2020 vært for et offent-
ligt informationsmøde om udbygningsplanerne og en efterfølgende
rundvisning på SVK.
Kommentarer
Da SVK er placeret i Københavns Kommune har Erhvervsstyrelsen ved-
udarbejdelsen af forslaget til landsplandirektiv lagt vægt på at føre en
tæt dialog med Københavns Kommune om landsplandirektivets udform-
ning. Erhvervsstyrelsen ønsker her også at kvittere for denne dialog.
Helhedsplanen har dannet baggrund for udarbejdelsen af landsplandi-
rektivet. Det er de i landsplandirektivet beskrevne rammer, der vil danne
grundlag for udbygningen af SVK.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyser, at den, i takt med at ud-
bygningsplanerne konkretiseres yderligere og udbygningen igangsættes,
vil fortsætte med at informere om projektet på styrelsens hjemmeside og
invitere Bispebjerg Lokaludvalg og Østerbro og Ryvang Lokalråd til in-
formationsmøder.
2. Støj fra helikopterberedskab
Høringssvar
Københavns Kommune bemærker, at den rapport over helikopterbered-
skabets støjpåvirkning (”støjrapporten”), som Forsvarsministeriets Ejen-
domsstyrelse har offentliggjort samtidig med den offentlige høring af
landsplandirektivet, ikke indeholder oplysninger om bl.a. det samlede
antal operationer og fordelingen på helikoptertyper.
Københavns Kommune bemærker endvidere, at der i de rekreative om-
råder i Ryparkens Idrætsanlæg og Ryvangens Naturpark vil ske en over-
skridelse af de vejledende støjgrænser, og at der ved 67 boliger vil være
en overskridelse på op til 3 dB af de tilstræbte støjgrænser om natten.
Københavns Kommune finder det positivt, at det er besluttet, at helikop-
terne flyver højere op i luften, inden de forlader området, og at trænings-
flyvninger fremadrettet ikke vil foregå om natten. Dette bevirker, at de
vejledende støjgrænser ikke overtrædes for et større antal boliger. Sam-
tidig bemærker kommunen, at disse begrænsninger ikke gælder for de
beredskabsflyvninger.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0003.png
3/12
Københavns Kommune bemærker ligeledes, at landsplandirektivet ikke
forhindrer, at Københavns Kommune kan foretage den udvikling og ud-
bygning af områder, der er fastsat i rammerne i kommunens Kommune-
plan 2019.
Københavns Kommune anbefaler, at staten overtager tilsyns- og god-
kendelsesmyndigheden vedrørende helikopterflyvepladsen.
Bispebjerg Lokaludvalg er i tvivl om støjrapporten tegner et reelt billede
af støjen fra helikopterflyvninger og forudser, at flyvningerne vil resulte-
re i mange klager over støj. På den baggrund foreslår lokaludvalget, at
helikopterberedskabet flyttes til kasernen i Høvelte.
Bispebjerg Lokaludvalg anfører endvidere, at der, hvis helikopterbered-
skabet ikke kan flyttes, bør tages skridt til at sikre, at navnlig trænings-
flyvingerne afvikles på en måde, så de forårsager mindst mulig støj.
Afdelingsbestyrelsen for FSB-boligafdelingen Lundevænget anfører, at
støjrapporten burde have omfattet støjmålinger foretaget i boligområdet.
Afdelingsbestyrelsen udtrykker endvidere bekymring for, at afdelingens
boliger kan tage skade af overflyvninger.
Ny Ryvangs Vejlaug anfører, at det i støjrapporten ikke er muligt at få et
indblik i den øgede støjbelastning af det villakvarter, som vejlauget om-
fatter. Endvidere påpeger vejlauget, at villakvarteret i forvejen er stærkt
belastet af støj. På den baggrund opfordrer vejlauget til, at der ikke gen-
nemføres træningsflyvninger fra SVK, og at flest mulige flyvninger flyt-
tes til tyndere befolkede områder.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse anfører, at landsplandirektivet bør
præcisere, at både godkendelsespligtige og ikke godkendelsespligtige
flyvninger afkaster et støjkonsekvensområde, der får indflydelse på de
fremtidige muligheder for planlægning.
Kommentarer
Det fremgår af vejledningen til landsplandirektivet, at den del af lands-
plandirektivet, der vedrører planlægning for forsvarsformål og bered-
skabsformål, er undtaget fra kravet om miljøvurdering, jf. §§ 3 og 4 i lov
om miljøvurdering af planer og programmer, hvorefter loven ikke finder
anvendelse på planer og programmer, der alene tjener et nationalt for-
svarsformål eller et civilt beredskabsformål. Forsvarsministeriets Ejen-
domsstyrelse har imidlertid offentliggjort en støjrapport samtidig med
den offentlige høring af forslaget til landsplandirektiv og inviteret til of-
fentlig dialog herom.
Støjrapporten viser den beregnede støjbelastning af støjindikatorerne
L
DEN
og L
Amax,nat
i henhold til Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 5/1994 for
4 scenarier for beflyvningen af helikopterflyvepladsen på Svanemøllens
Kaserne.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
4/12
Beregningerne viser ingen overskridelser af de vejledende støjgrænser
for støjbelastning L
DEN
i boligområder i de 4 scenarier men en overskri-
delse af de vejledende støjgrænser for støjbelastning L
DEN
i rekreative
områder uden overnatning i de 4 scenarier. Overskridelserne er mellem
9-12 dB.
Beregningerne viser ingen overskridelser af den tilstræbte støjens mak-
simalværdi L
Amax,nat
i de 2 scenarier, hvor flyvninger undtaget støjregule-
ring ikke er medregnet. I de 2 scenarier, hvor flyvninger undtaget støj-
regulering er medregnet, er der overskridelser ved 67 boliger tæt ved
Svanemøllens Kaserne. Overskridelserne er på op til 3 dB.
Støjrapporten er udarbejdet af et uafhængigt rådgivningsfirma og i
overensstemmelse med gældende akkrediteret teknisk prøvning af Sweco
Danmark A/S, afdeling Acoustica, under DANAK-akkreditering nr. 134.
Sweco Danmark A/S er anført på listen over godkendte laboratorier til
flystøjsberegninger hos Miljøstyrelsens Referencelaboratorium for Støj-
målinger.
Støjrapporten omfatter ikke oplysninger om antallet af alle operative
flyvninger, da disse oplysninger er klassificerede. Oplysninger stilles til
rådighed for miljøgodkendelsesmyndigheden, når godkendelsesmyndig-
hedens repræsentanter er blevet sikkerhedsgodkendt.
For at minimere støjbelastningen er der taget skridt til at flytte placerin-
gen af helikopterberedskabet, ændre flyvehøjden ved natflyvning og sik-
re anvendelse af de flyvekorridorer, som er langt til grund for støjbereg-
ningerne ved til- og fraflyvning.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyser, at den ikke har kendskab
til, at overflyvninger med helikoptere til og fra Svanemøllens Kaserne
har forvoldt skade på bygninger. Hvis der i fremtiden opstår mistanke
om, at overflyvninger med helikoptere til og fra Svanemøllens Kaserne
forvolder skade på bygninger, kan det påklages til Flyverkommandoen.
I lyset af bemærkningerne præciseres i vejledningen til landsplandirekti-
vet, at det er alle flyvninger
både godkendelsespligtige og ikke god-
kendelsespligtige flyvninger
der afkaster et støjkonsekvensområde,
som fremtidig planlægning skal respektere. Forsvarets Ejendomsstyrel-
sen vil føre tilsyn med, at dette overholdes som led i varetagelsen af de
nationale interesser i den kommunale planlægning.
Med hensyn til anbefalingen om, at staten overtager tilsyns- og godken-
delsesmyndigheden vedrørende helikopterflyvepladsen bemærkes, at
man fra statslig side imødeser en eventuel ansøgning fra Københavns
Kommune herom.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0005.png
5/12
3. Infrastruktur, trafikafvikling og parkeringsforhold
Høringssvar
Københavns Kommune opfordrer til, at der i landsplandirektivet fastsæt-
tes bestemmelser for etablering af et minimum antal parkeringspladser
på SVK, så det sikres, at brugerne af SVK ikke parkerer uden for SVK.
Desuden kvitterer Københavns Kommune for den igangværende dialog
med Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse om en frivillig aftale om
nødvendige vejinfrastrukturtiltag, som skal sikre en hensigtsmæssig tra-
fikafvikling ved Ryvangs Allé.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse anfører, at landsplandirektivets
bestemmelser bør præciseres, så det tydeligt fremgår, at der foruden par-
keringsmuligheder for de daglige brugere bør sikres fornødne parke-
ringsmuligheder til tjenestekøretøjer på kasernen samt parkeringsmulig-
hed til køretøjer, som er nødvendige, i forbindelse med drift og vedlige-
holdelse af kaserneområdet.
Danmarks Naturfredningsforening København anfører, at de trafikale
konsekvenser af udbygningen af SVK ikke er analyseret.
Østerbro og Ryvang Lokalråd udtrykker bekymring for trafikafviklingen
i nærområdet som følge af udbygningen af SVK. På den baggrund op-
fordrer lokalrådet til, at der udarbejdes en bedre trafikanalyse, der omfat-
ter en større del af de omgivende veje, og ser på en trafikløsning for et
større område, herunder at fremme bestræbelserne for en fremtidig fre-
deliggørelse af den nordlige del af Østerbrogade som miljøprioriteret
strøggade.
Kommentarer
På baggrund af bemærkningerne tilføjes det til landsplandirektivets § 6,
at der ved en fuld udbygning af kaserneområdet skal der være anlagt
minimum 400 parkeringspladser i terræn og/eller parkeringshus.
På baggrund af bemærkninger præciseres det endvidere i landsplandi-
rektivets § 6, at det foruden parkeringspladser til områdets brugere også
skal være muligt at etablere de fornødne parkeringsmuligheder til tjene-
stekøretøjer og køretøjer, som er nødvendige til drift og vedligehold af
kaserneområdet.
I forbindelse med udarbejdelsen af helhedsplanen for udviklingen af
SVK har COWI udarbejdet en trafikanalyse på opdrag af Forsvarsmini-
steriets Ejendomsstyrelse. Analysen viser bl.a., at der ved en fuld udbyg-
ning af kaserneområdet vil passere mellem 2.000 og 2.500 biler i døgnet
til/fra kaserneområdet, dvs. mellem 1.000 og 1.250 biler hver vej.
For at sikre en hensigtsmæssig afvikling af trafikken har Erhvervsstyrel-
sen ved udarbejdelsen af forslaget til landsplandirektiv navnlig haft fo-
kus på tre typer tiltag, som har været drøftet med Københavns Kommune
og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0006.png
6/12
For det første skal brugerne af kaserneområdet tilskyndes til at bruge
kollektiv trafik og/eller cykel fremfor bil. På den baggrund giver lands-
plandirektivet mulighed for at etablere forholdsvis få parkeringspladser
og forholdsvis mange cykelparkeringspladser mv. på SVK.
For det andet skal trafikken ved indgangen til SVK afvikles på en sådan
måde, at det ikke sker kødannelse fra SVK ud på Ryvangs Allé. På den
baggrund friholder landsplandirektivet et forholdsvis stort bufferområde
ved indgangen til SVK. Endvidere ses der i detailplanlægningen for ka-
serneområdet bl.a. på en optimering af sikkerhedskontrollen.
For det tredje skal trafikken på Ryvangs Allé afvikles så hensigtsmæssigt
som muligt. Ryvangs Allé er ikke en del af SVK og dermed heller ikke en
del af landsplandirektivet. Ryvangs Allé er en kommunal vej. På den
baggrund har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Københavns
Kommune indledt en dialog om etablering af et lysreguleret vejkryds
med svingbaner mv. på Ryvangs Allé ved indkørslen til kaserneområdet.
Dialogen skal munde ud i et udkast til aftale mellem Forsvarsministeri-
ets Ejendomsstyrelse og Københavns Kommune. Dette aftaleudkast vil
efterfølgende skulle behandles politisk i Københavns Kommune.
4. Hovedkvarteret for Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
Høringssvar
Københavns Kommune opfordrer til, at landsplandirektivet fastlægger
klarere rammer for, hvilke facadematerialer FE-hovedkvarteret opføres
med.
Bispebjerg Lokaludvalg anfører, at landsplandirektiv muliggør en for-
holdsvis stor højde på FE-hovedkvarteret, men at hovedkvarteret, da det
grænser op mod et idrætsanlæg, ikke vil skygge for boliger i Ryparken.
Københavns Museum opfordrer til at den mulige bygningshøjde og vo-
lumen for FE-hovedkvarteret reduceres, da museet vurderer, at hoved-
kvarteret ellers vil blive en meget dominerende bebyggelse og ændre i
bebyggelseshierarkiet på SVK.
Kommentarer
Landplandirektivets §§ 21 og 22 fastlægger, at facader på nybyggeri på
SVK fortrinsvis skal bestå af naturmaterialer, såsom træ og tegl, samt af
beton. Bestemmelserne fastlægger endvidere, at der ikke må anvendes
blanke og reflekterende overflader, og at facader på nybyggeri i bygge-
flet 11 og 12, der grænser op til den ældste del af den eksisterende ka-
sernebebyggelse, henset til bl.a. materialevalg skal udformes med refe-
rence til den oprindelige kasernebebyggelse. Samlet set afbalancerer
disse bestemmelser hensynet mellem på den ene side at sikre klare ram-
mer for valget af materialer til nybyggeri og på anden side at sikre den
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0007.png
7/12
fornødne fleksibilitet ved udformningen af facader. Dette er bl.a. påkræ-
vet af sikkerhedsmæssige hensyn.
I forbindelse med høringen har Erhvervsstyrelsen offentliggjort scenari-
er for visualisering af hovedkvarterets mulige skyggepåvirkninger. Sce-
narierne tager afsæt i den, henset til skyggepåvirkningen, mest indgri-
bende udformning og placering af et FE-hovedkvarter på op til 80.000
m² bruttoetageareal og med en maksimal bygningshøjde på 36 m. Scena-
rierne viser, at byggeriet i dette scenarie ikke vil medføre skyggepåvirk-
ninger af boliger.
Den endelige størrelse, udformning og placering af hovedkvarteret er
endnu ikke fastlagt. Indenfor rammerne af landsplandirektivet vil stør-
relsen, udformningen og placeringen navnlig blive fastlagt under hen-
syntagen til de funktioner, som hovedkvarteret skal varetage og de sik-
kerhedskrav, der er forbundet hermed.
Landsplandirektivets kortbilag 2 viser ikke træer og beplantningsbælter i
delområde VI, hvor FE-hovedkvarteret placeres. Det er hensigten, at
dette delområde skal have et markant grønt islæt. Placeringen af træer
og beplantningsbælter i delområdet fastlægges imidlertid først i detail-
planlægningen for delområdet.
5. Grønne arealer og beplantning
Høringssvar
Københavns Kommune opfordrer til, at der fastsættes bestemmelser, der
sikrer, at perimeterskoven også etableres mod den vestlige og sydlige
afgrænsning af området.
Københavns Kommune opfordrer endvidere til, at landsplandirektivet
tydeliggør, hvorvidt og hvordan kommunen i byggesagsbehandlingen
skal administrere krav om etablering af træer i lunde.
Danmarks Naturfredningsforening København og Københavns Museum
anbefaler, at det endelige landsplandirektiv udvider det grønne centrale
og modsat reducerer det mulige nybyggeri.
Danmarks Naturfredningsforening København anbefaler endvidere, at
der i landsplandirektivet indføjes en bestemmelse om, at der skal udar-
bejdes en beplantnings- og driftsplan for de grønne områder, og at der i
denne plan skal tages hensyn til områdets funktion som biologisk for-
bindelse. Blandt andet ved, at der plantes hjemmehørende træer og buske
i perimeterskoven, i det centrale grønne område og i de øvrige træbe-
plantninger i området.
Endelig anbefaler Danmarks Naturfredningsforening København at en
væsentlig del af de ubefæstede arealer udlægges til vilde græsarter, som
kun slås en eller to gange årligt.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0008.png
8/12
Kommentarer
På større dele af kaserneområdet og langs store dele af kaserneområ-
dets afgrænsning er det hensigten at fastholde og plante træer i lunde og
etablere beplantningsbælter (perimeterhegn), der skal medvirke til at
fremhæve kaserneområdet som en grøn oase i byen. Der kan imidlertid
være særlige grunde, herunder sikkerhedsmæssige hensyn, som gør, at
perimeterhegnet ikke kan etableres på hele SVK. Det er navnlig tilfældet
i den sydvestlige ende af SVK, hvor FE-hovedkvarteret skal etableres
(delområde VI). Det er imidlertid hensigten, at dette delområde også
skal have et markant grønt islæt. Placeringen af træer og beplantnings-
bælter i delområdet fastlægges imidlertid først i detailplanlægningen for
delområdet.
På baggrund af bemærkningerne præciseres det i vejledningen til lands-
plandirektivets § 27, stk. 2, at træer i lunde defineres som en mindre
samling af 5-20 træer.
Henset til de funktioner, som det skal være muligt at placere på kaserne-
området, foretages der ikke en udvidelse af grønne arealer og en reduk-
tion af arealer til byggeri.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyser, at der vil blive udarbej-
det en beplantnings- og driftsplan for SVKs grønne områder. I den for-
bindelse, vil der, i det omfang det er foreneligt med operationelle og sik-
kerhedsmæssige hensyn, bl.a. være fokus på at plante hjemmehørende
træer og buske i perimeterskoven, i det centrale grønne område og i de
øvrige træbeplantninger i området. Ligeledes vil Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse undersøge mulighederne for, at ubefæstede arealer
kan udlægges med vilde græsarter, som kun slås en eller to gange årligt.
6. Cykelsti gennem kaserneområdet
Høringssvar
Afdelingsbestyrelsen for FSB-boligafdelingen Lundevænget, Beboer-
gruppen i Svanemøllekvarteret, Bispebjerg Lokaludvalg og Danmarks
Naturfredningsforening København beklager, at der ikke lægges op til at
etablere en cykelsti gennem SVK.
Beboergruppen i Svanemøllekvarteret, Bispebjerg Lokaludvalg, Cyklist-
forbundet København, Danmarks Naturfredningsforening København og
Østerbro og Ryvang Lokalråd finder ikke, at der er tilstrækkeligt tungt-
vejende argumenter mod at etablere en cykelsti. Samtidig anføres, at der
flere mulige linjeføringer gennem kaserneområdet, at en cykelsti kan
mindske trafikken ved SVKs hovedindgang ved Ryvangs Allé og at
etableringen af en cykelsti vil være af stor betydning for Ryparkens og
restens af bydelens tilknytning til Østerbro.
Kommentarer
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0009.png
9/12
Af sikkerhedsmæssige grunde er det ikke muligt at lade en cykelsti pas-
sere tværs over kaserneområdet. Her tænkes både på sikkerheden for de
funktioner, der etableres på kaserneområdet, og sikkerheden for brugere
af en cykelsti i forbindelse med start og landing af helikoptere.
7. Klimatilpasning og overfladevand
Høringssvar
Københavns Kommune opfordrer til, at der stilles krav om, at bygninger
udføres med grønne tage, hvor det er hensigtsmæssigt.
Københavns Kommune opfordrer endvidere til, at det sikres, at lands-
plandirektivet, på samme måde som i delområde I og II muliggør hånd-
tering af overfladevand i delområde III, V og VI.
Københavns Kommune noterer som positivt for beskyttelseshensynet for
grund- og overfladevand, at der ikke anvendes tungmetaller i håndtering
af tagvand fra nybyggeri. Kommunen anfører, at dette så vidt muligt og-
så bør gælde den eksisterende bygningsmasse. Endvidere anfører kom-
munen, at det er vigtigt, at det ved oplag af potentielt forurenende stoffer
og ved tankanlæg etc. sikres, at forureningen ikke spredes med regn-
vand.
Kommentarer
Det kan ikke udelukkes, at der etableres bygninger på SVK med grønne
tage. I landsplandirektivet vil der dog ikke blive stillet krav herom.
På baggrund af Københavns Kommunes bemærkninger om håndtering
af overfladevand føjes det til bestemmelser for delområde III, V og VI i
landsplandirektivets § 3, stk. 4, stk. 6 og stk. 7, at disse delområder også
kan anvendes til håndtering af overfladevand.
Ved oplag af potentielt forurenende stoffer og ved tankanlæg mv. vil det
blive sikret, at der ikke spredes forurening med regnvand.
8. Bygningsbevaring
Høringssvar
Københavns Kommune er positive overfor, at en række bygninger udpe-
ges som bevaringsværdige, og at der stilles krav om, at ny bebyggelse i
nærheden af den oprindelige bebyggelse i byggefelter 11 og 12 skal op-
føres med reference til den oprindelige kasernebebyggelse.
Københavns Kommune opfordrer til, at fritstående større træer, så vidt
muligt bevares og ved fældning erstattes af træer af lignede karakter,
som også står frit, så det sikres, at der også fremadrettet vil være større
fritvoksende træer i området.
Københavns Museum bemærker og anerkender, at forslaget til lands-
plandirektiv tager højde for at bevare og fortsat anvende de mange beva-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0010.png
10/12
ringsværdige bygninger, der i dag kendetegner Svanemøllens Kaserne.
Museet anbefaler på den baggrund, at SVK udvikles under hensyntagen
til bl.a. de bevaringsværdige bygninger og anlæg. Museet efterlyser end-
videre en begrundelse for, at messebygningen ikke bliver udpeget som
bevaringsværdig. Endelig anmoder museet om at måtte fotodokumentere
bygninger, som står til at skulle nedrives.
Kommentarer
Arkitektonisk rummer SVK kaserneområdet store kvaliteter med flere
bygninger, der er kendetegnet ved robusthed, detaljerigdom og stor
håndværksmæssig kvalitet. Det er hensigten, at disse kvaliteter bevares
og at nye bygninger udformes, så de både harmonerer med og bringer
de eksisterende arkitektoniske kvaliteter i spil.
Messebygningen vil på sigt stå tom, og kan ikke med sin indretning og
beskedne størrelse bruges til de fremtidige anvendelsesbehov. Derfor
nedrives bygningen.
Både mindre og større, fritstående træer vil, jf. landsplandirektivets §
27, så vidt muligt blive bevaret og ved fældning erstattet af træer af lig-
nede karakter, som enten også står frit, plantes i lunde eller i perimeter-
hegnet.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har oplyst, at den gerne er be-
hjælpelig med at skaffe Københavns Museum adgang til bygninger, der
påtænke nedrevet, så Københavns Museum kan gennemføre en fotodo-
kumentation.
8. Øvrige temaer
Ønske om anden udvikling af kaserneområdet
Høringssvar
Beboergruppen i Svanemøllekvarteret, Cyklistforbundet København og
Østerbro og Ryvang Lokalråd udtrykker beklagelse over, at SVK fast-
holdes som et lukket område, fremfor at blive udviklet til et rekreativt
område. Herudover udtrykker de forundring over, at de faciliteter, som
udbygningen er til brug for, ikke placeres et andet sted. Som begrundelse
herfor anføres bl.a. sikring af arbejdspladser udenfor hovedstadsområdet.
Kommentarer
Arbejdet med landsplandirektivet og den kommende udbygning af kaser-
neområdet er igangsat på baggrund af Aftale på forsvarsområdet 2013-
2017 og Aftale på forsvarsområdet 2018-2023 fra henholdsvis den 11.
marts 2013 og den 28. januar 2018
Belysning
Høringssvar
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0011.png
11/12
Københavns Kommune opfordrer til, at der indføres bestemmelser om,
at belysning på området ikke må være til ulempe for omgivelserne.
Kommentarer
På baggrund af bemærkningen tilføjes der i landsplandirektivets § 9 en
bestemmelse om, at belysning så vidt muligt skal placeres og udformes
på en sådan måde, at det ikke er til gene for naboer til SVK.
Terrænregulering
Høringssvar
Københavns Kommune opfordrer til opfordrer til, at der indføres nærme-
re bestemmelser om terrænreguleringens maksimale omfang.
Kommentarer
På baggrund af bemærkningen tilføjes med landsplandirektivets § 30,
stk. 2 en bestemmelse om, at der ikke må terrænreguleres med det formål
at hæve et byggeri uden byggeteknisk begrundelse herfor.
Oplag på terræn
Høringssvar
Københavns Kommune opfordrer til, at der indføres bestemmelser, der
sikrer, at oplag på terræn ikke etableres, så det er umiddelbart synligt for
naboer til området.
Kommentarer
På baggrund af bemærkning tilføjes i landsplandirektivets § 29, stk. 2 en
bestemmelse om, at oplag på terræn så vidt skal muligt skærmes, så op-
laget ikke er synligt for naboer til kaserneområdet.
Flagermus
Høringssvar
Det fremgår af vejledningen til bekendtgørelsen, at der skal foretages en
undersøgelse af forekomsten af flagermus før en eventuel fældning af
træer. Miljøstyrelsen bemærker hertil, at træer, som benyttes
af flagermus, kun skal fældes på tidspunkter, hvor flagermusene ikke
bruger træet til ynglekoloni eller vinterdvale. En eventuel fældning eller
flytning af hele træet bør derfor ske sidst i august til midten af oktober
eller slutningen af april til begyndelsen af juni.
Kommentarer
Opfordringen er videresendt til Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Styrelsen oplyser, at den vil respektere angivelserne vedr. fældning af
træer, som benyttes af flagermus.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om udstedelse af landplansdirektiv for Svanemøllens Kaserne, fra erhvervsministeren
2274807_0012.png
12/12
Sikkerhed
Høringssvar
Afdelingsbestyrelsen for FSB-boligafdelingen Lundevænget er bekymret
for, om udbygning af SVK øger risikoen for, at SVK bliver til et terror-
mål og at eventuelle terroranslag vil påvirke naboområder.
Kommentarer
Der vil blive taget skridt til at mindske sikkerhedsrisici i relation til SVK.
Bl.a. på den baggrund vurderes det at være nødvendigt at fastholde om-
rådet som et lukket område.
Arkæologiske levn
Høringssvar
Københavns Museum anfører, at museet skal kontaktes omgående, hvis
der i forbindelse med jordarbejder påtræffes arkæologiske levn.
Kommentarer
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyser, at Københavns Museum
vil blive kontaktet omgående, hvis der i forbindelse med jordarbejder
påtræffes arkæologiske levn.
Adgang til Nordhavnstunnelens/Nordhavnsvejens teknikbygning
Høringssvar
Københavns Kommune opfordrer til, at bestemmelser vedr. delområde
IV ændres, så det fremgår, at området alene rummer adgang og parke-
ring til servicebygning vedr. Nordhavnstunnellen/Nordhavnsvej.
Kommentarer
På baggrund af bemærkningen ændres landsplandirektivets § 3, stk. 5
således, at det af bestemmelsen fremgår, at delområde IV alene kan an-
vendes til adgang til en servicebygning med tilknytning til Nordhavnsvej
og til parkering, der alene må anvendes til service- og beredskabsfunkti-
oner med relation til Nordhavnsvej.