Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2272261_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 108
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-10-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPAGBR
Sagsnr.: 2015487
Dok. nr.: 1442409
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 108 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 108:
”Ministeren
bedes oversende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2020 om salg af
ulovlige cigaretter i danske butikker”.
Svar:
Vedlagt er mit talepapir fra besvarelsen af samrådsspørgsmål D-F den 27. oktober
2020, idet jeg gør opmærksom på, at det talte ord gælder.
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Ramskov Larsen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 108
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Sagsnr.: 2012403
Dok. nr.: 1390025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[27. oktober 2020 kl. 14.15-15-45, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg]
Samråd om samrådsspørgsmål D-G vedr. salg af
mentolcigaretter og billige cigaretter
[Indledning]
Rygning er det enkelte element, der isoleret set er vores
allerstørste dræber. Det er ekstremt vanedannende og svært
at holde op igen. Samtidig ved vi, at langt de fleste begynder
at ryge, før de bliver voksne - og at de fleste rygere ender
med at fortryde, at de nogensinde begyndte. Derfor er det
afgørende, at vi sætter ind over for børn og unges rygning.
Indsatsen over for tobak er en vigtig prioritet for regeringen,
og jeg takker derfor for invitationen til at deltage i dette
samråd. På samrådet skal vi både drøfte mentolcigaretter og
salg af billige cigaretter, og derfor deltager både
erhvervsministeren, skatteministeren og jeg.
[National handleplan mod børn og unges rygning]
På tobaksområdet har vi taget et stort og vigtigt skridt ved, at
regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har
indgået aftale om en national handleplan mod børn og unges
rygning. En ambitiøs handleplan, som vi i øjeblikket er ved
at omsætte til lovgivning. Lovforslaget er i sidste uge blevet
1. behandlet i Folketinget, og jeg ser frem til, at den brede
samling af initiativer kommer ud og virke, og forebygger
børn og unges rygestart.
[Afgiftsforhøjelsen]
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
Udover at vi på sundhedsområdet har indgået en aftale om en
ambitiøs handleplan, er der på skatteministerens område
gennemført en markant og historisk forhøjelse af afgiften.
Prisen har en afgørende betydning, når det kommer til at
bekæmpe børn og unges rygning. Derfor har det været en
prioritet for regeringen at forhøje afgifterne, og derfor tager
vi også afstand fra industriens forsøg på at sælge billige
cigaretter. Skatteministeren vil besvare den del af
samrådsspørgsmålene, der handler om afgifterne og
skattemyndighedernes indsats.
For mig at se er historierne om de billige cigaretter et
tydeligt eksempel på, at der er dele af industrien, der ikke
skyr nogen midler for at afsætte deres skadelige og
vanedannende produkter. Og som har tjent så godt på
kundernes afhængighed, også blandt børn og unge, at de
oven i købet nu sælger varerne med tab.
***
[Mentolcigaretter]
Det andet emne for dagens samråd er salg af
mentolcigaretter. Tobaksvaredirektivet fastlægger, at det er
forbudt at sælge cigaretter og rulletobak med en
kendetegnende aroma. Indtil 20. maj 2020 var der en
undtagelse for mentol, og derfor var det lovligt at sælge
mentolcigaretter indtil den dag. Siden da har alle cigaretter
og al rulletobak med kendetegnende aromaer
også af
mentol - skullet være væk fra hylderne. Industrien har kendt
reglerne længe, og de har haft god til at forberede sig.
Side 2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
Det er Sikkerhedsstyrelsen, der fører kontrol med, at reglerne
i tobaksvareloven bliver overholdt, herunder reglerne om
kendetegnende aromaer. Derfor har Sikkerhedsstyrelsen også
reageret i forhold til de produkter, hvor de vurderer, at der er
behov for at afklare, om der er en kendetegnende aroma. Det
vil erhvervsministeren fortælle mere om. Erhvervsministeren
vil også redegøre for tidsforløbet, som spørger har
efterspurgt.
[EU-procedure, der skal følges]
Om håndteringen af reglerne om kendetegnende aromaer kan
jeg sige, at EU-kommissionen i en gennemførselsforordning
har fastlagt fælles procedurer, som skal anvendes for at
fastslå, hvorvidt en tobaksvare har en kendetegnende aroma.
Den procedure bliver vi nødt til at respektere.
Erhvervsministeren vil uddybe, hvilke konkrete skridt
Sikkerhedsstyrelsen har taget i den forbindelse.
Det gælder i det hele taget på tobaksområdet, at vi er en del
af et forpligtende fællesskab på tværs af EU-landene.
Tobaksindustriens kreativitet er stor, når det kommer til at
finde nye skadelige, vanedannende produkter, nye måder at
afsætte deres produkter på, og også til at finde nye
målgrupper for deres produkter. Derfor er der også brug for
fælles løsninger på tværs af EU. Blandt andet har det givet os
tobaksvaredirektivet, som har været et vigtigt skridt i
indsatsen over for rygning. Men lad mig sige ærligt, at jeg
også bliver frustreret, når de fælles EU-løsninger tager tid.
Selvfølgelig skal vi stadig følge de regler og processer, der
gælder, men vi skal også påvirke dem aktivt.
***
Side 3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
[Forbud mod smagsstoffer i andre tobaksvarer]
Vi skubber også på, når vi støder på udfordringer i de fælles
regler. Som bekendt ønsker regeringen og partierne bag
aftalen om en national handleplan mod børn og unges
rygning at gå længere end smagsforbuddet i cigaretter
vi
vil også sætte en stopper for kendetegnende aromaer i andre
tobaksvarer. På det område er vi udfordret af EU-reglerne,
som alene forbyder kendetegnende aromaer i cigaretter og
rulletobak.
Vi vidste, at når man gennemfører en så ambitiøs og
vidtgående plan, ville der være risiko for at EU-
kommissionen eller andre medlemsstater vil have
indvendinger. Derfor skulle vi stadig forsøge at gøre det,
som vi mente, var det rette. Og det var blandt andet at fjerne
de fleste smage for at gøre tobaksvarerne mindre attraktive
for børn og unge. Det er jo smage direkte målrettet børn,
både i design og konkret smag.
Her har vi mødt modstand, og derfor venter vi med at lade
forbuddet mod kendetegnende aromaer i tobaksvarer træde i
kraft, til EU-retten er på plads
men vi beholder det i
lovforslaget og kæmper videre i forhold til EU-
kommissionen.
[Afslutning]
Så der kan ikke være tvivl om, at regeringen er optaget af at
sætte ind over for kendetegnende aromaer
om det så er i
form af mentolcigaretter, e-cigaretter med sliksmag eller
tobaksvarer med en helt tredje smag. Men vi må samtidig
respektere den procedure, som EU-kommissionen har
fastlagt.
Side 4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
Med de ord vil jeg overlade ordet til erhvervsministeren, som
blandt andet vil redegøre for Sikkerhedsstyrelsens arbejde.
Side 5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0007.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 109
Offentligt
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. oktober 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af SUU alm del spørgsmål 109 stillet af udvalget den 27.
oktober 2020.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2020
om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker.
Svar:
Hermed fremsendes talepapir fra samrådet den 27. oktober 2020.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0008.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 109
Offentligt
28. oktober 2020
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i SUU alm. del den 27. oktober 2020 kl. 14.15
15.45. Spørgsmål D-
F stillet efter ønske fra Per Larsen (KF) den 3. september 2020.
Taletid: ca. 10 min / ca. 1250 ord.
2020-2056
nichan
[Indledning]
Tak for det formand og også tak til Sundheds- og Ældremini-
steren og tak til udvalget for invitationen til at være med i det
her samråd i dag om mentolcigaretter.
Inden jeg sådan rigtig går i gang, så kunne jeg godt lige have
lyst til bare at understrege, at det her det er et prioriteret om-
råde, som ligger os meget på sinde i regeringen.
Og når man så dykker lidt ned i det, er det Sikkerhedsstyrelsen
under Erhvervsministeriet som udfører kontrollen, og det gør
man selvfølgelig på baggrund af lovgivningen, og derfor vil jeg
i min del af besvarelse koncentrere mig om selve kontroldelen.
[Spm D: Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ulovlige mentolcigaretter
forsat florerer i de danske butikker? Herunder hvordan det kan lade sig
gøre, at visse typer af cigaretter er sendt ulovligt på markedet med et for
gammelt og billigt afgiftsstempel?]
I forhold til samrådsspørgsmål D, der vil jeg i virkeligheden
kun svare på den første del, fordi spørgsmålet om, hvorvidt et
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0009.png
2/7
afgiftstempel er korrekt, det ligger under skatteministerens
område, og derfor vil skatteministeren svare på den del.
Men jeg er blevet bedt om at redegøre for,
hvorfor ulovlige
mentolcigaretter fortsat florer i de danske butikker,
som det
hedder.
Jeg kan starte med at sige, at Sikkerhedsstyrelsen har oplyst
mig, at de
ikke
i forbindelse med deres kontrol har oplevet
salg af konstaterede ulovlige mentolcigaretter. Eller cigaret-
ter med en kendetegnende aroma, som det hedder.
Men Sikkerhedsstyrelsen har dog indledt en såkaldt EU-pro-
cedure, hvor det skal afklares, om en række af en enkelt pro-
ducents produkter har en kendetegnede aroma af mentol.
Altså, om de produkter egentlig er ulovlige.
Mens det bliver undersøgt, så er der ikke mulighed for at
fjerne de produkter fra hylden, fordi de var på markedet før
forbuddet.
Til gengæld kan jeg sige, at indtil proceduren så er gennem-
ført, så bliver alle
nye
produkter, som i dag registreres i to-
baksregisteret hos Sikkerhedsstyrelsen, de bliver forhindret i
at komme på markedet, hvis de formodes at have en kende-
tegnende aroma.
Så det er altså for alle de nye produkter.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
3/7
Denne her sag den drejer sig altså om en enkelt producent og
deres produkter, som allerede er ude på markedet.
Jeg vil prøve at forklare lidt nærmere om det, og jeg beklager
på forhånd, hvis det går hen og bliver teknisk, det vi skal igen-
nem nu.
Men som sundheds- og ældreministeren nævnte, så er Sund-
heds- og Ældreministeriet de er ansvarlig for den danske to-
bakslovgivning, herunder også implementering af EU's to-
baksvaredirektiv, hvor Sikkerhedsstyrelsen så er dem som va-
retager kontrolindsatsen.
I Danmark har det siden 2016 været forbudt at markedsføre
og sælge cigaretter og rulletobak med en kendetegnende
aroma. Og det er en følge af tobaksvareloven, som er den dan-
ske implementering af EU's regulering.
En kendetegnende aroma, det er en fremtrædende duft eller
smag af andet end tobak. Disse stammer fra et tilsætningsstof
eller en kombination af tilsætningsstoffer, eksempelvis frugt,
krydderier, urter eller mentol, og som kan duftes eller smages
både før men også under forbruget af tobaksvaren.
Det blev besluttet med Tobaksvaredirektivet, at der skulle
være en 4-årig overgangsperiode for kendetegnede aromaer,
som havde en salgsvolumen i EU på 3 procent eller mere af
det totale marked. Mentol, det havde en salgsvolumen på mere
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0011.png
4/7
end 3 procent og blev derfor først omfattet af forbuddet den
20. maj 2020, altså i år.
Overgangsperioden strakte sig fra den 9. juni 2016 frem og
altså frem til den 20. maj 2020, hvor det fortsat har været til-
ladt i den periode at markedsføre og sælge cigaretter og rulle-
tobak med den kendetegnende aroma mentol.
Som nævnt indledningsvist, så har Sikkerhedsstyrelsen ikke
konstateret ulovlige mentolcigaretter i forbindelse med deres
kontrol siden 20. maj 2020. Men Sikkerhedsstyrelsen er blevet
opmærksom på, at én enkelt producent anfægter, at en række
af deres produkter skulle have en kendetegnende aroma af
mentol.
Sikkerhedsstyrelsen vurderer, at produkterne fra denne produ-
cent kan have en kendetegnende aroma og det er derfor man
så har indledt en nærmere undersøgelse.
En sådan undersøgelse går, som nævnt tidligere, via det man
kalder en EU-procedure. Og indtil EU-proceduren er afsluttet,
ja så kan produkterne lovligt markedsføres i Danmark.
Det er altså
ikke
nuværende
tidspunkt påvist, at der sælges
ulovlige mentolcigaretter i danske butikker.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0012.png
5/7
EU-proceduren, den er selvfølgelig med til at skabe en form
for ensartethed i EU, og involverer bl.a. partshøringer, lige-
som proceduren indebærer koordinering med alle andre med-
lemsstater og med EU-Kommissionen.
Og derfor kan der også gå 3 til 6 måneder fra opstart til der
kan træffes en afgørelse.
Hvis EU-proceduren så fastslår, at produktet har en kende-
tegnende aroma, så kan Sikkerhedsstyrelsen træffe afgørelse
om et egentligt markedsføringsforbud.
Så bliver produkterne fjernet fra tobaksregistret, og derefter så
kan de ikke lovligt markedsføres og sælges i Danmark.
[Spm. E: Ministeren bedes redegøre for forløbet om, hvornår ministeriet første
gang blev gjort opmærksom på, at der florerer ulovlige cigaretter i de danske
butikker?]
I spørgsmål E bliver der bedt om en redegørelse for, hvornår Er-
hvervsministeriet første gang blev gjort opmærksom på, at der
florer ulovlige cigaretter i de danske butikker. Jeg lægger til
grund, at der bliver spurgt til mentolcigaretter.
Her vil jeg understrege endnu en gang, at det faktisk
ikke
nu-
værende tidspunkt,
som jeg siger, er påvist, at der sælges ulovlige
mentolcigaretter i de danske butikker.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
6/7
Men Sikkerhedsstyrelsen har i et enkelt tilfælde vurderet, at en
enkelt producent har produkter, der kan falde under betegnelsen
af at have en kendetegnende aroma af mentol.
Når Sikkerhedsstyrelsen har en mistanke om, at et produkt har en
kendetegnende aroma af mentol, så er de forpligtet til at følge op
og igangsætte den omtalte EU-procedure.
Selve sagen her den startede hos Sikkerhedsstyrelsen den 26. maj
i år som følge af Sikkerhedsstyrelsens kontrol. Altså få dage efter,
at forbuddet trådte i kraft. Og i tiden efter har Sikkerhedsstyrelsen
undersøgt forskellige registreringer omkring produkterne og de-
res indhold. Styrelsen har også indkøbt produkterne i fysisk form
til vurdering og kontrol.
Og det har man gjort for at sikre sig, at reglerne på området over-
holdes.
Og på baggrund af Sikkerhedsstyrelsens kontrol af registreringer
af produkterne og indkøb af de her prøveeksemplarer, ja så har
de jo så igangsat den såkaldte EU-procedure, vi nu har omtalt et
par gange, og det skete den 7. juli 2020.
[Spm. F: Hvad har regeringen konkret tænkt sig at gøre nu for at fjerne de
ulovlige cigaretter fra markedet?]
Og det bringer os til samrådsspørgsmål F, hvor der bliver spurgt
ind til, hvad regeringen konkret har tænkt sig at gøre nu for at
fjerne de ulovlige cigaretter på markedet.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
7/7
Som jeg siger, hvis der træffes en afgørelse om, at produkterne
har en kendetegnende aroma af mentol, så vil de selvfølgelig
blive fjernet fra tobaksregistret, og derefter så kan de ikke læn-
gere markedsføres eller sælges lovligt i Danmark.
Sikkerhedsstyrelsen følger op på de her forhold i forbindelse med
den almindelige kontrolindsats, som de gennemfører.
[Afslutning]
Til sidst kan jeg oplyse, at Erhvervsministeriet løbende arbejder
på at optimere kontrolindsatsen på de områder, som vi har ansva-
ret for, men der er naturligvis procedurer, som skal overholdes af
hensyn til retssikkerheden.
Og det skulle være ordet for min side.
Tak for ordet.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0015.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 110
Offentligt
29. oktober 2020
J.nr. 2020 - 7562
Til Folketinget
Sundhedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 110 af 27. oktober 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0016.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2020 om salg af
ulovlige cigaretter i danske butikker.
Svar
Hermed vedlægges talepapir fra samrådet den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige ciga-
retter i danske butikker. Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at det talte
ord gælder.
Side 2 af 2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0017.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 110
Offentligt
27. oktober 2020
J.nr. 2020 - 7562
Samrådsspørgsmål D-G
- Tale til besvarelse af spørgsmål D-G den 27. oktober 2020
Spørgsmål D
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ulovlige
mentolcigaretter fort-
sat florerer i de danske butikker? Herunder hvordan det kan lade sig
gøre, at visse typer af cigaretter er sendt på markedet med et for gammelt
og billigt afgiftsstempel?”
Spørgsmål E
”Ministeren bedes redegøre for forløbet om, hvornår
ministeriet første
gang blev gjort opmærksom på, at der florerer ulovlige cigaretter i de
danske butikker?”
Spørgsmål F
”Hvad har regeringen konkret tænkt sig at gøre nu for at fjerne de ulov-
lige cigaretter fra markedet?”
Spørgsmål G
”Hvad har ministeren
tænkt sig at gøre i næste afgiftsfase, hvor cigaret-
terne stiger fra 55 til 60 kroner, så vi undgår at ende i samme situation,
hvor der florerer ulovlige cigaretter i de danske butikker?”
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0018.png
Indledning
Først vil jeg gerne sige tak for invitationen til dette samråd om tobak.
Jeg vil også gerne takke sundhedsministeren og erhvervsministeren for
deres redegørelse til spørgsmålene om mentolcigaretter.
Som sundhedsministeren indledte med at sige, hører tobaksafgifterne
under Skatteministeriets ressort.
Formålet med forhøjelsen og den nuværende situation
I
Finansloven for 2020
forhøjede vi tobaksafgifterne, fordi vi som rege-
ring ønsker, at færre skal begynde at ryge, herunder særligt børn og
unge. Når man nu flere måneder efter forhøjelsen stadig kan finde ci-
garetter med gammel pris, går det i sagens natur imod det formål.
Ved tidligere afgiftsforhøjelser har man også set, at cigaretter kunne
købes til den gamle pris i en kortere periode efter afgiftsstigningen
men ikke i nærheden af det niveau, som vi oplever nu.
Det nye er, at tobaksproducenterne nu direkte modarbejder formålet
med forhøjelsen. De har dumpet priserne og bestilt stempelmærker
med en værdi, som medfører, at de simpelthen taber penge på deres
salg af cigaretter.
Som skatteminister synes jeg, at det er både groft og direkte usmage-
ligt, at man ikke respekterer hensigten i den lovgivning, der kommer
fra Folketinget. Det er usmageligt, fordi formålet jo helt sikkert er at
sælge flere cigaretter og dermed skabe større afhængighed af rygning
med den sikre følgevirkning, at flere vil dø af kræft som følge af ryg-
ning.
Derfor skal der også tages hårdere fat. På den baggrund har regeringen
i dag lanceret en handleplan med 7 tiltag.
1. Den 1. januar 2022 stiger afgifterne på tobak yderligere. En
pakke cigaretter vil stige med ca. 5 kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0019.png
2. Muligheden for at indføre minimumspriser løftes over for EU-
Kommissionen.
3. Muligheden for at indføre afgifter på substituerende nikotinpro-
dukter afsøges.
4. Tobaksproducenter begrænses yderligere i deres køb af stempel-
mærker med gammel afgift forud for den 1. januar 2022.
5. Tobak med gamle stempelmærker må kun sælges i en begrænset
periode på 3 måneder efter den 1. januar 2022.
6. Kontrollen med handel af varer, der er pålagt afgifter, herunder
tobak, styrkes i forbindelse med ansættelsen af 250 nye kontrol-
medarbejdere i 2021.
7. Muligheden for at indføre skærpet bødestraf over for tobakspro-
ducenter og -forhandlere for at modvirke salg af tobak med
gamle stempelmærker undersøges.
Jeg kommer tilbage til de 7 tiltag under besvarelsen af spørgsmål G.
[Spørgsmål D - Salget af cigaretter med gammel afgift i detailhandlen]
For så vidt angår spørgsmål D vil jeg sige, at der er tre årsager til, at ci-
garetter bliver solgt til en lavere pris end forudsat i detailhandlen.
Den første årsag er, at en del detailhandlere har købt meget store lagre
af tobak med gamle stempelmærker før den 1. april 2020. Det er lov-
ligt.
Den anden årsag er, hvis tobaksproducenterne efter den 1. april 2020
har solgt og udleveret cigaretter med gamle stempelmærker. Det er i
strid med værnsreglen i tobaksafgiftsloven.
Den tredje årsag er, at nogle cigaretproducenter har valgt at dumpe
priserne på deres cigaretter i et forsøg på at vinde markedsandele. Det
opfatter jeg som en ren provokation, da det er i direkte modstrid med
vores politiske intentioner.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0020.png
I forbindelse med priskrigen er der beklageligvis udleveret stempel-
mærker med en værdi påtrykt, som er lavere end moms og afgifter.
Det er i strid med tobaksafgiftsloven.
[Spørgsmål E
Forløbet]
Det bringer mig videre til besvarelsen af spørgsmål E vedrørende selve
forløbet. På baggrund af erfaringer fra tidligere forhøjelser af tobaksaf-
gifterne har både Skatteministeriet og Skattestyrelsen været klar over,
at der ville blive solgt cigaretter med gammel afgift efter forhøjelsen.
Det var baggrunden for, at der i lovgivningen blev indsat en værnsre-
gel, der skulle sikre, at forhøjelsen af afgifterne slog hurtigst muligt
igennem i detailhandlen. Samme type værnsregel har været anvendt
ved tidligere afgiftsforhøjelser, hvor reglen har virket efter hensigten.
Denne gang er værnsreglen ovenikøbet blevet skærpet, fordi der er tale
om en meget stor afgiftsstigning.
Med værnsreglen lægges der et loft over tobaksproducenternes køb af
stempelmærker til gammel afgift. Producenterne kunne i perioden op
til, at afgiftsforhøjelsen trådte i kraft den 1. april 2020, kun købe 5 pct.
flere stempelmærker til gammel afgift, end de normalt ville købe i en
periode på samme længde.
Ved tidligere værnsregler har tobaksproducenterne kunnet købe 20
pct. mere end normalt. Så værnsreglen er altså blevet skærpet ved
denne afgiftsforhøjelse.
Det er tobaksproducenterne selv, der skal holde styr på, hvor mange
mærker de plejer at købe. Hvis det ved den efterfølgende kontrol viser
sig, at producenterne har købt flere stempelmærker end de 5 pct. over
”det normale”,
medfører værnsreglen, at de vil blive efteropkrævet af-
gift. Det vil sige, at de vil blive opkrævet differencen mellem den lave
afgift, som de har betalt, og den høje afgift, som de skulle have betalt.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0021.png
Som et forebyggende initiativ udsendte Skattestyrelsen i februar 2020
et nyhedsbrev til tobaksproducenterne om, hvordan værnsreglen skulle
forstås, for at sikre at der ikke ville opstå misforståelser. Det blev
blandt andet præciseret, at cigaretter med gammel afgift skulle være
solgt og udleveret fra tobaksproducenterne før 1. april 2020.
Skattestyrelsens kontrol med værnsreglen
Det er Skattestyrelsen, som foretager kontrollen med tobaksafgiften,
herunder værnsreglen.
Den indledende kontrol med værnsreglen, som i første omgang foku-
serede på, om tobaksproducenterne havde købt mere end de forud-
satte 5 pct. stempelmærker, har umiddelbart medført, at der er regnin-
ger på vej til tobaksbranchen for knap 10 mio. kr.
Herudover har Skattestyrelsen modtaget en anmeldelse om, at en to-
baksproducent i strid med værnsreglen har solgt cigaretter med gam-
mel afgift efter den 1. april 2020. Anmeldelsen kom fra en konkurre-
rende tobaksproducent, som også har henvendt sig til Skatteministe-
riet.
Skattestyrelsen er derfor i gang med at kontrollere, om der er produ-
center, som ulovligt kan have frigivet varelagre med gammel afgift, ef-
ter at afgiftsforhøjelsen var trådt i kraft.
Hvis kontrollen viser, at der er producenter, som har udleveret cigaret-
ter med gammel afgift efter skæringsdatoen 1. april 2020, skal der na-
turligvis betales afgift af cigaretterne efter de nye og højere satser. Pro-
ducenterne kan desuden blive pålagt en yderligere straf, hvis de har
solgt varer, som der ikke er betalt korrekt afgift af.
Af hensyn til Skattestyrelsens tavshedspligt kan der ikke oplyses nær-
mere om de konkrete tiltag over for de enkelte tobaksproducenter.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0022.png
I forhold til stempelmærker, som er udleveret til en værdi under afgift
og moms, aktuelt ca. 44 kr., kan jeg oplyse, at Skattestyrelsen har været
i dialog med de tobaksproducenter, som har fået disse stempelmærker.
På den baggrund er der foreløbig kommet ca. 4 mio. af de udleverede
9 mio. stempelmærker retur.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at tobaksproducenterne har
indbetalt den rigtige afgift, selvom detailhandelsprisen på mærket lyder
på mindre end afgifter og moms.
[Spørgsmål F - hvad kan vi gøre nu]
For så vidt angår spørgsmål F om, hvad vi vil gøre for at fjerne de
ulovlige cigaretter, vil jeg starte med at sige, hvad jeg også indledte
med: Cigaretterne er lovlige, hvis de pågældende cigaretter med gam-
mel afgift er solgt og udleveret før 1. april 2020.
Skattestyrelsen vil som sagt efteropkræve afgift og evt. udstede en
bøde i de situationer, hvor det er påkrævet.
Det er dog ikke muligt at gøre noget i forhold til de tobaksproducen-
ter, der vælger at sælge cigaretter med negativ avance. Man må dog gå
ud fra, at det er et forretningskoncept, som ikke holder i længden.
[Spørgsmål G - hvad vil vi gøre ved næste afgiftsfase]
For så vidt angår spørgsmål G, om hvad regeringen har tænkt sig at
gøre ved den næste afgiftsforhøjelse, skal jeg henvise til den handle-
plan, som jeg allerede har nævnt. Regeringens 7 tiltag kan inddeles i tre
hovedoverskrifter:
Højere afgifter på tobak og nikotin
Den første række af initiativer angår afgifterne på tobak, som skal for-
højes, så det afspejles i prisen på tobak. Samtidig hermed skal substitu-
erende nikotinprodukter være afgiftsbelagt, så danskernes forbrug af
tobaksvarer ikke blot flyttes til andre usunde produkter.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0023.png
Konkret ønsker regeringen at gennemføre følgende tre tiltag:
For det første har vi allerede vedtaget en forhøjelse af tobaksafgiften
med 5 kr. pr. 1. januar 2022.
For det andet vil vi straks tage kontakt til EU-Kommissionen for at
lægge pres på for, at medlemslandene får mulighed for at indføre mini-
mumspriser på tobak. Det vil være et effektivt middel til at stoppe den
priskrig, som tobaksproducenterne er i gang med.
Og for det tredje vil vi afsøge muligheden for at indføre afgift på nye
produkter, herunder nikotinprodukter uden tobak, ligesom vi allerede
har gjort for så vidt angår e-cigaretter.
Skærpede krav til handel med tobak
Den anden række af initiativer angår kravene til handel med tobak,
som skal skærpes for at sikre, at afgiftsforhøjelserne får virkning, uden
at effekten forskydes, eller at handlen med særligt cigaretter flytter
over grænsen. Konkret vil regeringen gennemføre to tiltag.
For det første vil vi stramme reglerne mod tobaksvirksomhedernes
hamstring yderligere, så tobaksproducenterne højst kan købe 2 pct.
ekstra stempelmærker med gammel afgift forud for forhøjelsen den 1.
januar 2022.
For det andet vil vi begrænse salget af tobak med gamle stempelmær-
ker, så de kun må sælges i op til tre måneder efter næste afgiftsforhø-
jelse.
Styrket kontrol med handel af tobak
Den tredje række af initiativer angår kontrollen med handel af tobaks-
varer, som skal styrkes for at sikre, at tobaksproducenter og tobaks-
forhandlere overholder reglerne. Det skal have mærkbare konsekven-
ser at bryde reglerne. Konkret vil regeringen gennemføre 2 tiltag.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 57: Talepapir fra Sundheds- og Ældreministeren, Erhvervsministeren og Skatteministeren fra samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 27. oktober 2020 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker
2272261_0024.png
For det første vil vi tilføre flere ressourcer til kontrol med handel af
varer, der er pålagt afgifter
herunder tobak
i forbindelse med an-
sættelsen af 250 nye kontrolmedarbejdere i 2021.
For det andet vil vi undersøge mulighederne for at indføre bødestraf
over for tobaksproducenter og -forhandlere for at modvirke salg af to-
bak med gamle stempelmærker.
Regeringen vil hurtigst muligt fremsætte lovforslag, som udmønter
handlingsplanen.
Til sidst vil jeg gentage mine indledende ord og sige, at jeg som skatte-
minister synes, at det er både groft og direkte usmageligt, at tobaksin-
dustrien handler i direkte modstrid med både formål og intentionen
med afgiftsstigningen.