Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 442
Offentligt
2452909_0001.png
28. september 2021
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om en strategi for finansiering af omstil-
lingen til en bæredygtig økonomi, KOM (2021) 390
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 6. juli 2021 en meddelelse om en strategi
for finansiering af den bæredygtige omstilling.
Formålet med meddelelsen er at følge op på Kommissionens handlingsplan
fra 2018 samt videreudvikle initiativer og udvide området for finansierin-
gen af den bæredygtige omstilling.
I strategien identificeres en række områder, hvor der ses potentiale for at
iværksætte initiativer for at den finansielle sektor i højere grad kan bidrage
til den bæredygtige omstilling og klimamålene og beskytte den finansielle
sektor mod klima- og miljørelaterede risici. Kommissionen opdeler initia-
tiverne i to dele: dem der skal afhjælpe risici og støtte omstillingen i hele
samfundet og realøkonomien, og dem der skal afhjælpe risici og støtte om-
stillingen i sektoren selv samt sektorens eget aftryk på klima og miljø.
Initiativerne rettet mod hele samfundet fokuserer på hvordan forbrugere
og små- og mellemstore virksomheder (SMV’er) kan inkluderes i bæredyg-
tig finansiering gennem øget rapportering og proportionalitet i rapporte-
ring. Samtidigt skal der iværksættes en række initiativer, der øger udbud-
det af bæredygtige finansielle produkter rettet mod forbrugere samt syn-
lighed og viden om bæredygtighed for forbrugere. Endvidere vil Kommis-
sionen ifølge strategien overveje at udvide EU-taksonomien for bæredyg-
tige investeringer, så flere aktiviteter i realøkonomien kan finansieres bæ-
redygtigt.
Initiativerne rettet mod den finansielle sektor handler om at identificere
hvor og hvordan finansielle aktører kan understøtte den bæredygtige om-
stilling. Det betyder, at finansielle aktører opfordres til at opstille kli-
mamål for dem selv, som de aktivt skal forfølge, samt at identificere og
adressere bæredygtighedsrisici i hele eller dele af sektoren.
Regeringen hilser strategien velkommen og støtter generelt indholdet, her-
under Kommissionens høje ambitioner for bæredygtigheden i den finan-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0002.png
2/13
sielle sektor. Regeringen mener, som Kommissionen, at bæredygtig finan-
siering er et nøgleelement til at nå EU’s klimamål, da offentlig finansiering
ikke alene kan dække behovet for finansiering til at nå målene.
Regeringen vil arbejde for, at eventuelt kommende udvidelser af taksono-
miforordningen understøtter en fortsat troværdig EU-taksonomi for bære-
dygtige investeringer. Regeringen vil arbejde for, at de foreslåede initiati-
ver til rapportering og inklusion af SMV’er bliver proportionale
og giver
merværdi. Desuden vil regeringen arbejde for, at nye kapitalkrav til finan-
sielle virksomheder vedrørende bæredygtighed afspejler de faktiske risici.
Endelig vil regeringen arbejde for at sikre, at mulige kommende tiltag ved-
rørende sociale forhold respekterer velfungerende nationale arbejdsmar-
kedsmodeller som den danske.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 6. juli 2021 en pakke af initiativer ved-
rørende bæredygtig finansiering, herunder en fornyet strategi for bæredyg-
tig finansiering og forslag til etablering af en EU-standard for grønne obli-
gationer (KOM (2021) 391), jf. separat grund- og nærhedsnotat.
Bæredygtig finansiering omhandler arbejdet med, at investeringer via den
finansielle sektor tager højde for miljø, sociale forhold og governance, så-
kaldte ESG-faktorer
(”Environment, Social and Governance”).
Kommissionen præsenterede i 2018 en første handlingsplan for finansie-
ring af bæredygtig vækst (KOM (2018) 97). Handlingsplanen omfattede
bl.a. tre lovgivningsmæssige forslag, som alle er blevet vedtaget af Rådet
og Europa-Parlamentet:
1. Vedtagelse af en oplysningspligt om bæredygtighed for finansielle
virksomheder (forordning (EU) 2019/2088, offentliggørelsesforordnin-
gen). Dermed skal finansielle virksomheder bl.a. redegøre for, hvordan
de integrerer hensyn til ESG-faktorer i investerings- og rådgivnings-
processer, samt offentliggøre oplysninger om finansielle produkter, der
markedsføres som værende bæredygtige investeringer.
2. En såkaldt taksonomi (klassifikationssystem), der etablerer EU--
definitioner af, hvilke økonomiske aktiviteter, der er klima- og miljø-
mæssigt bæredygtige (forordning (EU) 2020/852), taksonomiforord-
ningen). Kommissionen er med taksonomiforordningen bemyndiget til
at vedtage delegerede retsakter med såkaldte tekniske screeningskrite-
rier for, hvilke økonomiske aktiviteter, der bidrager væsentligt til
mindst et af seks fastlagte miljømål, uden at gøre væsentlig skade på de
øvrige miljømål. De tekniske screeningskriterier fastlægges med ud-
gangspunkt i krav i taksonomiforordningen. Kommissionen vedtog 4.
juni 2021 en delegeret forordning med tekniske screeningskriterier
fsva. de to miljømål om modvirkning af og tilpasning til klimaændrin-
ger. Kommissionen skal inden udgangen af 2021 vedtage delegerede
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0003.png
3/13
forordninger for de fire øvrige miljømål; anvendelse og beskyttelse af
vand- og havressourcer, omstillingen til en cirkulær økonomi, forebyg-
gelse og bekæmpelse af forurening, beskyttelse og genopretning af bio-
diversitet og økosystemer.
3. Etableringen af såkaldte finansielle benchmarks knyttet til CO
2
-
udledning, hvor de underliggende aktiver er knyttet til virksomheder
med lav CO
2
-udledning (forordning (EU) 2019/2089 om ændring af
benchmarkforordningen). De to benchmarks fungerer ligesom traditio-
nelle benchmarks, men måler på CO
2
og ikke finansielle indikatorer.
De to benchmarks, hhv. EU-benchmark for klimaovergang og Paristil-
passede benchmark, indføres således også i benchmarkforordningen.
Den fornyede strategi blev annonceret i meddelelsen fra Kommissionen
om den europæiske grønne aftale (KOM (2019) 640) med henblik på at
sikre kapital til bæredygtige investeringer og undgå såkaldte strandede ak-
tiver, dvs. investeringer der må afskrives pga. udvikling i fx teknologi eller
lovkrav, bl.a. ifm. miljøet.
3. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at følge op på Kommissionens handlingsplan
fra 2018 og udvide initiativer og området for finansieringen af den bære-
dygtige omstilling. Initiativerne i strategien skal understøtte og kompli-
mentere de kritiske
ændringer, der skal til for at nå EU’s klimamål og Pa-
ris-aftalen.
Kommissionen vurderer, at der hvert år frem til 2030 kræves investeringer
på yderligere 350 mia. euro for at nå EU's klimamål om en 55 pct. reduk-
tion af CO
2
-udledning i 2030 ift. niveauet i 1990. Herudover er der behov
for investeringer for 130 mia. euro til at nå andre miljømål. Det kan ikke
alene ske ved hjælp af offentlige midler, men kræver, at de private kapital-
strømme flyttes til bæredygtige og grønne investeringer.
Strategien fokuserer ikke alene på den finansielle sektor, men inkluderer
også
SMV’er
og forbrugere som vigtige aktører i finansieringen af den bæ-
redygtige omstilling.
Kommissionen identificerer i strategien fire områder for bæredygtig finan-
siering, hvor yderligere initiativer er nødvendige:
1. Finansiering af omstillingen til bæredygtighed.
2. Sikre inklusion i bæredygtig finansiering.
3. Øge den finansielle sektors egen bæredygtige omstilling og ro-
busthed over for klimaforandringer.
4. Udbredelse af en ambitiøs global dagsorden for bæredygtig finan-
siering.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0004.png
4/13
For at adressere udfordringerne på hvert område deler Kommissionen stra-
tegien op i 6 overordnede initiativer inden for de fire områder, som gen-
nemgås nedenfor.
Kommission vil senest i 2023 gøre status over implementeringen af strate-
giens initiativer.
3.1. Finansiering af omstillingen til bæredygtighed
Kommissionen finder, at der er behov for at skabe gunstigere rammer for
at finansiere omstillingsaktiviteter, som udgør mellemliggende trin hen
imod en fuldt ud bæredygtig økonomi. Sådanne aktiviteter med en middel-
påvirkning af klima og miljø kan ifølge Kommissionen reducere skadelige
klima- og miljøpåvirkninger, så længe de ikke fører til fastlåsning af kul-
stofintensive teknologier.
Kommissionen vil også arbejde videre med den eksisterende taksonomi og
med de aktiviteter, hvor der endnu ikke er vedtaget tekniske screeningskri-
terier i følge af taksonomiforordningen.
Desuden skal der ifølge Kommissionen også skabes gennemsigtighed, in-
formation og faste rammer for investeringer i omstillings- og bæredygtig-
hedsrelaterede obligationer via fælles standarder og mærker. Dette arbejde
skal understøtte investeringer til omstillingsaktiviteter og forhindre såkaldt
”greenwashing”,
dvs. at et produkt gives ud for at være mere miljømæssigt
bæredygtigt end det faktisk er.
Kommissionen iværksætter konkret
det første initiativ
”om
at udvikle et
mere omfattende rammeværk og understøtte finansieringen af de mellem-
liggende skridt mod bæredygtighed”
med følgende arbejde:
a. Overveje at fremsætte yderligere regulering som kan hjælpe til fi-
nansieringen af reduktion af CO
2
-udledning, hovedsagligt i energi-
sektoren.
b. Overveje en udvidelse af taksonomiforordningen til at omfatte ak-
tiviteter med en middel miljø- og klimaeffekt.
c. Vedtage yderligere tekniske screeningskriterier under taksonomi-
forordningen for landbrugs- og visse energiaktiviteter, herunder
muligvis naturgas og atomkraft.
d. Vedtage resterende delegerede retsakter under taksonomiforord-
ningen.
e. Overveje en generel ramme for mærker for finansielle instrumenter
og arbejde med andre mærker, herunder omstillings- og bæredyg-
tighedsrelaterede obligationer, ESG benchmarks, minimumskrite-
rier for produkter der fremmer miljømæssige eller sociale karakte-
ristika og introducere yderligere gennemsigtighed i prospektmate-
riale.
3.2. Sikre inklusion i bæredygtig finansiering
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
5/13
Kommissionen fremhæver, at forbrugere
og SMV’er
spiller en nøglerolle
i den bæredygtige omstilling. Kommissionen vil, som led i strategien,
iværksætte en række initiativer som muliggør, at forbrugerne
og SMV’er
i
højere grad kan bidrage til at finansiere omstillingen til en bæredygtig øko-
nomi. Disse initiativer skal give forbrugerne flere grønne finansielle pro-
dukter at vælge imellem, som fx grønne billån eller finansiering til energi-
renoveringer, samt øge forbrugernes kendskab til bæredygtighed i finan-
sielle produkter.
Kommissionen vil iværksætte arbejde for at forenkle rapportering om bæ-
redygtighed, så SMV’er har
bedre mulighed for at opnå bæredygtig finan-
siering ved at oplyse om bæredygtige aktiviteter i et simplere og mere
proportionelt format.
Kommissionen fremhæver, at adgang til data via internet i højere grad kan
bringe viden om bæredygtighed tættere på investorer og gør det lettere for
forbrugere at investere bæredygtigt. Samtidigt ser Kommissionen behov
for at adressere, at digitalisering også kan være forbundet med store øgede
udledninger af CO
2
fra fx datacentre og teknologier relateret til kryptoak-
tiver, med henblik på at nå målet om klimaneutral infrastruktur i 2030.
Kommissionen finder, at en øget dækning af forsikring mod klimarelate-
rede begivenheder og naturkatastrofer kan beskytte økonomien og samfun-
det bedre mod klimarelaterede risici. En mindre udvidelse af dækning vil
ifølge Kommissionen spare borgere og stater for mange omkostninger for-
bundet med klimaforandringer. Samtidig kan en højere grad af informati-
ons- og erfaringsudveksling blandt forsikringsselskaber, genforsikringssel-
skaber og myndigheder på tværs af EU udfylde huller i dækning.
Kommissionen ser i højere grad et behov for at adressere sociale- og men-
neskerettigheder i lyset af genopretning efter COVID-19-pandemien. Sam-
tidigt udbyder flere finansielle virksomheder produkter, der kan bidrage til
forbedring af sociale forhold eller sikring af menneskerettigheder.
Kommissionen vil med strategien inddrage offentlige institutioner, både
europæiske og nationale, i finansieringen af den bæredygtige omstilling.
Kommission vil udarbejde metodologier til at måle midlerne brugt på
klima og biodiversitet i EU's flerårige finansielle ramme og sikre, at bud-
gettet flugter med EU’s ambition
på de to områder. Kommissionen vil ar-
bejde tæt sammen med EU-landene for også at gøre de nationale budgetter
”grønne”,
bl.a. gennem et fælles rammeværk og årlige undersøgelser af
budgetterne.
Kommissionen iværksætter konkret det
andet initiativ
”forbedring
af in-
klusion i bæredygtig finansiering”
med følgende arbejde:
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0006.png
6/13
a. Anmode Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) om senest
i 2022 at undersøge hvordan grønne detaillån og grønne realkredit-
lån
kan defineres, samt udvide forbrugernes og SMV’ernes
viden
om og adgang til bæredygtig finansiering.
b. Integrere bæredygtig finansiering i området for data og understøtte
digitale løsninger, som kan bringe forbrugere og SMV’er mere i
spil. Det være sig både gennem en fælleseuropæisk indgangsvinkel
til virksomhedsdata (”European
Single Access Point”
(ESAP) og
”Open Finance Framework”, som er initiativer der har til formål at
understøtte SMV’er.
c. Bede Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Ar-
bejdsmarkedspensioner (EIOPA) om at identificere huller eller
manglende dækning i forbindelse med klimaforandringer og natur-
katastrofer senest i 2022. Samtidigt vil Kommissionen gå i dialog
med relevante aktører, bl.a. forsikrings- og genforsikringsselska-
ber, om udfordringerne med robusthed over for klimaforandringer.
d. Kommissionen vil fremsætte et forslag om bæredygtig selskabsle-
delse i efteråret 2021, hvor det forventes, at der bl.a. vil indgå krav
om lovpligtig rettidig omhu ("due dilligence") for både finansielle
og ikke-finansielle virksomheder.
e. Offentliggøre en rapport om en eventuel taksonomi om sociale for-
hold, som krævet ifølge taksonomiforordningen.
f. Styrke arbejdet med at måle og følge offentlige midler brugt på
både klima og biodiversitet og hjælpe EU-landene til at gøre de na-
tionale budgetter
”grønne”.
Dertil vil Kommissionen organisere et
”Sustainable investment Summit”
forud for COP26.
3.3. Øge den finansielle sektors egen bæredygtige omstilling og robusthed
over for klimaforandringer
I meddelelsen fremhæver Kommissionen, at det er afgørende, at det så-
kaldte "dobbelte væsentlighedsperspektiv" integreres for at den finansielle
sektor kan bidrage fuldt ud til den europæiske grønne aftale. Det dobbelte
væsentlighedsperspektiv udgør to hensyn. Det ene er at klimaforandrin-
gerne og forringelser af miljøet påvirker sektoren (eksterne faktorer), fx
som følge af nedskrivninger af aktiver eller højere udbetalinger fra forsik-
ringsselskaber efter naturkatastrofer. Det andet er at de finansielle virk-
somheder kan være med til at påvirke klima og miljø (interne faktorer), fx
ved investeringer i bæredygtige løsninger og gennem virksomhedens ener-
giforbrug.
Både klimaforandringer og tab af biodiversitet kan lede til store systemiske
risici, som kan være svære at måle individuelt, men også manifesterer sig
pludseligt til enkelte områder eller aktiver. Derfor ser Kommissionen et
behov for at adressere disse risici yderligere og skabe mere robusthed i den
finansielle sektor, bl.a. gennem integration af bæredygtighedsrisici i eksi-
sterende rapporteringer, så de finansielle aktører eksplicit kan indregne bæ-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
7/13
redygtighed i deres beslutninger. Dette gælder også for kreditvurderings-
bureauer, som i deres metoder og vurderinger skal indregne bæredygtighed
og ESG-faktorer, samt have åbenhed om metoderne.
Især banker og forsikringsselskaber kan blive udfordret på deres soliditet,
hvis deres aktiver falder pludseligt og markant i værdi som følge af klima-
forandringer, tab af biodiversitet, forurening eller udtømning af naturres-
sourcer, hvis ikke sektoren er robust nok eller tager højde for forandringer.
Disse udfordringer kan også medføre forstyrrelser i hele den finansielle
sektorer, såfremt risici forplanter sig systemisk. Kommissionen vil på den
baggrund iværksætte arbejde for at imødegå disse risici, både for banker
og forsikrings- og genforsikringsselskaber specifikt og for den finansielle
sektor som helhed. Sidstnævnte understreger Kommissionen også gælder
makroprudentielle rammeværk.
Kommissionen iværksætter konkret det
tredje initiativ
”øget
økonomisk
og finansiel robusthed over for bæredygtighedsrisici”
med følgende ar-
bejde:
a) Kommissionen vil, sammen med Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA) samt forskellige råd og fora for
rapportering, såsom European Financial Reporting Advisory
Group (EFRAG) og the International Accounting Standards Board
(IASB), arbejde med inklusion af bæredygtighedsrisici i rapporte-
ringsstandarder.
b) Kommissionen vil arbejde for, at ESG-faktorer systematisk bliver
inkluderet i kreditvurderingsbureauernes arbejde på gennemsigtig
vis
med støtte fra ESMA, senest i 2023.
c) Foreslå ændringer til kapitalkravsreglerne for banker mhp. at ind-
føre klima-stresstest og sikre integration af bæredygtighedsrisici i
risikostyringen i banker.
d) Foreslå ændringer til kapitalkravene til forsikringsselskaber for at
indføre scenarieanalyser for klimaforandringer samt inklusion af
bæredygtighed i risikostyringen.
e) Styrke den langsigtede finansielle stabilitet over for klimaforan-
dringerne gennem flere stresstest fra ECB, støttet
af ESA’erne,
vur-
dering af makroprudentielle værktøjer, yderligere risikovurdering i
lyset af miljøforringelse eller tab af biodiversitet samt analysere
yderligere bæredygtighedsfaktorer som kan udgøre risici for den
finansielle sektor.
Ud over at tage højde for og opbygge robusthed over for bæredygtigheds-
risici fremhæver Kommission også, de finansielle institutioner selv skal
bidrage til omstillingen til en bæredygtig økonomi ved at mindske deres
eget aftryk på klima og miljø.
Kommissionen mener, at de finansielle institutioner selv bør opgøre og of-
fentliggøre deres aftryk på klima og miljø. Dette arbejde er allerede påbe-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
8/13
gyndt gennem offentliggørelsesforordningen og forslag til forordning virk-
somheders bæredygtighedsrapportering (KOM (2021) 189 - CSRD). Kom-
missionen vil videreføre dette arbejde samt undersøge og styrke andre ini-
tiativer, som kan være med til at mindske den finansielle sektors aftryk,
herunder internationale klimaalliancer og lignende. Kommissionen mener,
at ESG-ratings, dvs. en bedømmelse af ESG-faktorerne, bør styrkes på
samme måde, da informationen der opgør aftryk på klima og miljø skal
være pålidelig, sammenlignelig og gennemskuelig.
Kommissionen fremhæver i strategien, at man har udsendt en række rets-
akter, som pålægger aktører, primært på kapitalmarkedet, at forholde sig
til, hvordan bæredygtighed påvirker deres investeringsstrategi og investo-
rernes beslutninger. Kommissionen mener også, at pensionsselskaber bør
forholde sig til bæredygtighed som en del af ansvaret over for pensionsta-
gerne.
Kommissionen iværksætter konkret det
fjerde initiativ
”øge
den finan-
sielle sektors bidrag til bæredygtighed”
med følgende arbejde:
a) Forbedre de finansielle institutioners offentliggørelse af bæredyg-
tighedsmål og planer for overgang til en bæredygtig økonomi samt
undersøge hvordan dette arbejde kan understøttes gennem fx frivil-
lige initiativer.
b) Bede EIOPA om at undersøge behovet for at udvide pensionssel-
skabers og investorers forpligtelse til at varetage kundens interesse
bedste muligt, herunder sikre størst muligt afkast (såkaldte
”fidu-
ciary
duty”)
til at indbefatte bæredygtighed, senest i 2022.
c) Iværksætte initiativer til at øge pålideligheden og sammenlignelig-
heden af ESG-ratings og undersøge behov for evt. indgriben.
I EU er der de sidste år indført en række initiativer for øge finansiering af
EU’s klimamål og samtidigt
forhindre greenwashing. Kommission finder,
at EU-landene og deres tilsynsmyndigheder også har et ansvar for at lykkes
med finansiering af klimamålene. Kommissionen ønsker derfor sammen
med Platformen for bæredygtig finansiering at understøtte og styrke EU-
landenes arbejde med tilsyn og identificere mangler i indsatsen for at nå
EU’s klimamål. Dette arbejde vil bl.a. bestå
i at opsætte mål for den finan-
sielle sektor, følge udvikling og øge videndeling samt forskning på euro-
pæisk niveau.
Kommissionen iværksætter konkret det
femte initiativ
”monitorere
en or-
dentlig omstilling og sikre integriteten i EU’s finansielle system”
med føl-
gende arbejde:
a) Kommissionen vil monitorere risiciene ved greenwashing i EU,
vurdere de nuværende tilsynsregimer og hvorvidt tilsynsmyndighe-
derne i EU har passende værktøjer til at håndhæve regler med
hjælpe fra de fælles europæiske tilsynsmyndigheder.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0009.png
9/13
b) Udvikle et rammeværk til at måle kapitalstrømme der allokeres til
bæredygtige formål og understøtte EU-landene i selv at måle og
vurdere disse kapitalstrømme, senest i 2023.
c) Styrke samarbejde mellem offentlige myndigheder, herunder imel-
lem EU-landene, Den Europæiske Centralbank, Det Europæiske
Udvalg for Systemiske Risici (ESRB), de fælles europæiske til-
synsmyndigheder
1
og Det Europæiske Miljøagentur for at sikre en
ordentlig og hensigtsmæssig omstilling.
d) Etablere et forum for forskning i bæredygtig finansiering, der skal
have til formål at udveksle viden mellem forskning og den finan-
sielle sektor.
3.4. Udbredelse af en ambitiøs global dagsorden for bæredygtig finansie-
ring
Ifølge Kommissionen er manglen på bæredygtig finansiering og omstillin-
gen til en bæredygtig økonomi globale udfordringer, som bør adresseres
globalt. EU er allerede en frontløber inden for bæredygtig finansiering,
hvorfor EU skal vise globalt lederskab ved at etablere sig som et globalt
centrum for bæredygtig finansiering.
I strategien opfordrer Kommissionen en række internationale institutioner
og fora til at udvide arbejdet med bæredygtig finansiering, bl.a. G20, Fi-
nancial Stability Board (FSB) og Task Force on Climate-Related Financial
Disclosures (TCFD). Desuden opfordrer Kommissionen andre lande til at
deltage i den internationale platform for bæredygtig finansiering, som er
startet af EU.
Kommissionen iværksætter konkret det
sjette initiativ
”sætte
en høj stan-
dard i udviklingen af internationale initiativer om bæredygtig finansie-
ring”
med følgende arbejde:
a) Søge at fremme en ambitiøs konsensus i internationale fora
b) Foreslå at i den internationale platform for bæredygtig finansiering
styrkes og at arbejdet udvides til at omfatte flere emner.
c) Støtte middel- og lavindkomstlande i at udvide adgangen til bære-
dygtig finansiering.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
1
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
(EBA),
Den Europæiske Tilsynsmyndighed for
Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger
(EIOPA) og
Den Europæiske Værdi-
papir- og Markedstilsynsmyndighed
(ESMA).
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0010.png
10/13
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv hverken statsfinansielle, samfundsøkono-
miske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete tiltag i med-
delelsen kan have økonomiske konsekvenser afhængig af den konkrete ud-
formning.
8. Høring
Meddelelsen har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den fi-
nansielle sektor med frist for bemærkninger d. 20. august 2021.
Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af de indkomne høringssvar fra
Finans Danmark (FIDA), Forsikring & Pension (F&P) og Nationalbanken.
Generelle bemærkninger
FIDA
og
F&P
hilser begge Kommissionens strategi velkommen og støtter
ambitionen i strategien. Begge mener, at strategien tager fat på vigtige em-
ner for at udbrede og understøtte bæredygtig finansiering yderligere
her-
under at kigge på hvorvidt der er sammenhæng med eller om eksisterende
regulering står i vejen for finansieringen af omstillingen til en bæredygtig
økonomi.
Nationalbanken
er positivt indstillet over for strategien.
Nationalbanken
finder det især positivt, at strategien også har fokus på bæredygtigheds- og
klimarelaterede risici i den finansielle sektor, herunder anvendelsen af
stresstests til at afdække disse risici
.
Nationalbanken
mener, at det er vig-
tigt, at der samarbejdes internationalt mellem myndigheder og relevante
fora.
Nationalbanken
støtter derfor også Kommissionens bestræbelser på
at arbejde for international harmonisering af tiltag for bæredygtig finansie-
ring.
Nationalbanken
bemærker, at det er vigtigt, at ændringer i den fi-
nansielle regulering tager udgangspunkt i fastholdelsen af en risikobaseret
tilgang, og finansiel regulering bør ikke bruges til at føre industripolitik.
Både
FIDA og F&P
er også positive over for en videreudvikling af takso-
nomien, således, at flere aktiviteter kan modtage bæredygtig finansiering,
Det kan også gøre det er nemmere for de finansielle virksomheder at iden-
tificere aktiviteter via taksonomien.
FIDA og F&P
fremhæver, at omstil-
lingsaktiviteter og landbruget bør være fokus for udvidelse af taksonomien,
og man i udvidelsen bør tage et holistisk syn på hvordan aktiviteter skal
inkluderes i taksonomien. Dog skal man fortsat sikre troværdighed i takso-
nomien.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0011.png
11/13
FIDA
er positive over inklusion af SMV’er i strategien, som
FIDA
også
selv har fremhævet i deres egne anbefalinger fra 2020, idet SMV'er tit er
underleverandører til større virksomheder og udgør en vigtig del af den
bæredygtige omstilling. Desuden bemærker
FIDA,
at taksonomiens tekni-
ske kriterier er meget omfattende og kræver stor ekspertise samt datatil-
gængelighed, hvis det skal dokumenteres, at en aktivitet er bæredygtig. For
bedre at kunne understøtte den grønne omstilling af
f.eks. SMV’er er der
derfor behov for klare metoder og retningslinjer for, hvordan taksonomien
gøres anvendelig, og hvordan bæredygtigheden af en aktivitet skal opgøres
i praksis.
F&P og FIDA
er begge positive over nye initiativer for mærkninger og
standarder, som kan hjælpe især forbrugere med aktivt at støtte bæredygtig
finansiering.
F&P
anfører dog, at både virksomheder, der skal rapportere,
og forbrugere, der skal læse indholdet, kan blive overbebyrdet med infor-
mation.
FIDA
er enige i dette og henviser til, at det kan være vanskeligt at
rådgive kunder om produkter med udgangspunkt i information direkte fra
taksonomien eller disclosureforordningen, da reglerne er komplekse og for
omfattende til forbrugere.
F&P
deler Kommissionens forståelse af, at den bæredygtige omstilling
ikke kan finansieres alene gennem private eller offentlig midler, og der skal
ske et samarbejde mellem offentlige og private aktører. Desuden bakker
F&P
overordnet op om Kommissions mål om at reducere mangler i dæk-
ning af forsikringer i forbindelse med klimaforandringer.
F&P
henviser til
offentlige-private partnerskaber (OPP), fx stormflodsordningen, som i for-
sikringssektoren kan være med til at øge dækningen. Dog bør man i samme
ombæring kigge på regler, herunder Solvens-II, som kan stå i vejen for, at
forsikringsselskaber kan tilbyde mere dækning.
FIDA og F&P
anfører begge støtte til inklusion af bæredygtigrisici i risi-
kostyring for både banker og forsikringsselskaber. Dog støtter
FIDA
en
ensartet tilgang, hvor
F&P
ikke ser værdien i standardisering.
F&P
opfor-
drer kraftigt til en balance mellem afkast og bæredygtighed i ”prudent per-
son princippet”, således at den ene ikke overskygger den anden. Derfor
skal Solvens-II også afspejle dette og give mulighed for, at pensionsselska-
ber kan tilbyde kunderne de grønneste produkter.
FIDA
understreger i sit høringssvar vigtigheden af, at man bibeholder gæl-
dende regnskabsstandarder, som er globalt gældende. Endvidere støtter
FIDA
det foreslåede arbejde med opgørelse af CO
2
-udledning, som kan
indgå i ESAP. Slutteligt støtter
FIDA
også, at bæredygtighed bliver foran-
kret i selskabsledelse, så længe man undgår dobbeltregulering, unødven-
dige byrder og uklarheder.
Både
FIDA og F&P
støtter Kommissionen i arbejdet for at mellem- og
lavindkomst lande også tager del i den grønne omstilling.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0012.png
12/13
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt formålet med meddelelsen, der fastlægger be-
hovet for yderligere tiltag, for at den finansielle sektor fuldt ud kan under-
støtte omstilling en bæredygtig økonomi.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens strategi velkommen og støtter generelt
indholdet, herunder Kommissionens høje ambitioner for bæredygtigheden
i den finansielle sektor. Regeringen mener, som Kommissionen, at bære-
dygtig finansiering er centralt for
at nå EU’s klimamål, da offentlig finan-
siering ikke alene kan dække behovet for finansiering til målene. Regerin-
gen støtter, at både den finansielle sektor, ikke-finansielle virksomheder og
forbrugere tænkes ind i strategien.
Regeringen støtter, at Kommissionen overvejer at udvide taksonomifor-
ordningen. Regeringen vil arbejde for, at eventuelt kommende udvidelser
understøtter en fortsat troværdig taksonomi.
Regeringen byder en rapport om en eventuel taksonomi om sociale forhold
velkommen, da arbejdstager- og menneskerettigheder er centrale priorite-
ter. Regeringen finder, at rapporten kan bidrage til nøje overvejelser af be-
hovet for og omfanget af en social taksonomi. Det er for regeringen af af-
gørende betydning, at arbejdet med en social taksonomi respekterer vel-
fungerende nationale modeller og forskelle, fx indretningen af de nationale
arbejdsmarkeder, herunder særligt arbejdsmarkedets parters autonomi og
ansvar for at fastsætte løn og arbejdsvilkår gennem kollektive overenskom-
ster.
Regeringen støtter den proportionale tilgang til initiativer særligt for
SMV’er, som
er den største gruppe virksomheder i EU. Det er vigtigt at
sikre, at kravene til alle virksomheder er proportionale og står mål med de
fordele, som rapporteringen må forventes at kunne afføde.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på data og teknologi i strategien,
som har stor betydning for at realisere den bæredygtige omstilling i både
den finansielle sektor og i realøkonomien. Tilgangen bør være baseret på
proportionalitet og merværdi, hvor potentielle byrder står mål med værdien
af data. I forlængelse heraf støtter regeringen, at Kommissionen inddrager
internationale institutioner i arbejdet med rapportering og data, så standar-
der så vidt muligt kan gælde internationalt.
Regeringen støtter, at der arbejdes på at udvikle og styrke de redskaber,
som offentlige myndigheder har til at klassificere klimarelaterede offent-
lige udgifter samt deres effekt på den bæredygtige omstilling. Regeringen
finder det i den forbindelse vigtigt med et øget fokus på monitorering af
klimaeffekt og konkrete resultater, der understøtter grøn omstilling.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Grund- og nærhedsnotat om en strategi for finansiering af omstillingen til en bæredygtig økonomi, fra erhvervsministeren
2452909_0013.png
13/13
Regeringen finder det vigtigt at initiativer i strategien fungerer i samspil
med hinanden, fx det kommende forslag om bæredygtig selskabsledelse og
overvejelser om en eventuel social taksonomi, for at undgå dobbelt rappor-
tering. Det er vigtigt, at virksomheder får den nødvendige vejledning og
støtte til at omstille deres rapporteringssystemer.
Ift. ændringer i kapitalkravene til både banker og forsikringsselskaber læg-
ger regeringen vægt på, at kravene afspejler de reelle risici. Regeringen
finder endvidere, at foreslåede stresstest og scenarieanalyse skal være til-
passet den specifikke kontekst, så de er relevante for de enkelte aktører.
Regeringen stiller sig positiv over for en begyndende integration af bære-
dygtighed i de makroprudentielle værktøjer for at understøtte den langsig-
tede finansielle stabilitet ved at imødegå, at bæredygtighedsrisici forplan-
ter sig utilsigtet systemisk.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på også at inkludere de finan-
sielle virksomheders eget aftryk på klima og miljø, idet det skaber trovær-
dighed og synlighed for sektoren selv.
Regeringen vil arbejde for, at pensionstagere og investorer i højere grad
præsenteres for bæredygtige hensyn af pensionsselskaber og fondsmæg-
lere, men at krav om højest mulige afkast ikke kompromitteres.
Regeringen støtter et frivilligt rammeværk for at måle, hvorvidt kapital-
strømmene understøtter den bæredygtige omstilling. Det er samtidigt posi-
tivt, hvis et styrket samarbejde mellem myndigheder, som foreslået af
Kommissionen, kan hjælpe til, at kapitalstrømmene flyder mod bæredyg-
tige aktiviteter. Regeringen støtter ligeledes etableringen af et forum for at
udveksle viden mellem den akademiske verden og den finansielle sektor.
Regeringen støtter et øget internationalt samarbejde, herunder i regi af den
internationale platform for bæredygtig finansiering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg i samlenotat af
30. juni 2021 forud for ECOFIN rådsmøde den 13. juli 2021.