Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 413
Offentligt
2438540_0001.png
F
i N AN SM i
N I ST E R i ET
Betænkning over
finanslovforslaget for 2022 i forhold
til finansloven for 2021
August 2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 413: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 3. september 2021 v/erhvervsministeren og embedsmænd
2438540_0002.png
Indhoidsfortegnelse
6. Udenrigsministeriet
7. Finansministeriet
8. Erhvewsministeriet
9. Skatteministeriet
11. Justitsministeriet
12. Forsvarsministeriet
13. Indenrigs- og Boligministeriet
14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
15. Social- og Ældreministeriet
§
16. Sundhedsministeriet
§
17. Beskæffigelsesministeriet
§
19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§
20. Børne- og Undervisningsministeriet
§
21. Kulturministeriet
§
23. Miljøministeriet
§
24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§
28. Transportministeriet
§
29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
§
35. Generelle reserver
§
36. Pensionsvæsenet
§
§
§
§
§
§
§
§
§
.
1
7
10
14
17
20
24
29
33
43
49
66
72
79
82
85
89
95
103
111
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 413: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 3. september 2021 v/erhvervsministeren og embedsmænd
2438540_0003.png
10
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
§
8.
Erhvervsministeriet
Departementet
(Drifisbev.)
Nettoudgift
Memdgiften på
13,6
mio. kr. skyldes primært
nye
midler til håndtering af opgaver vedr. COVTD-19
mv. Dertil kommer udstationering af en industri
attaché,jf. Aftale me1leti regeringen, Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En
hedslisten, Det Konservative Folkeparti og AlLer
nativet
om
udbetaling af resterende to ugers inde-
frosne feriemidler, eksportpakke og reserve til
forlængelse af hjælpepakker af december 2020.
8.11.01.
173,8
187,4
13,6
8.11.79.
Reserver og
budgetregulering
(‘Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften på 41,7 mio. kr. skyldes, at der kom
mer bevilling på reserven til strategi for Danmarks
digitale vækst fra 2022 og frem,
jf.
Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti
og Radikale Vetistre om Erhvervs- og Iværksætte
rinitiativer af
november
2017. I modsat retning
trækker udinontningen af reserven til etablering af
en OPS-enhed, hvor midlerne titfalder
§
08.32.08.82. Center for Offentlig-Privat Innova
tion.
Erhvcrvsstyrelsen (tekstanm. 149)
(Driftshei’.}
Nettoudgift
Merndgiften på 30,6 mio. kr. skyldes
primært
midler til administration af COVID- I 9-kompen-
sationsordningerne, herunder efterkontrol og vi
dereførelse af den styrkede virksomhedskontrot,
vedligeholdelse af it-systemporteføljen, scree
ningsordningen for udenlandske direkte investe
ringer og særlige økonomiske aftaler samt ud
møntning af negativ budgetregulering. I modsat
retning trækker bla. udløb af midler afsat til ad
ministration af COVID- I 9-kompensationsordnin-
gerne i 2021. Dertil kommer en faldende profil på
bevillinger afsat til initiativer, som skal styrke
Danmarks digitale vækst,jf. AftaLe mellem den
daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om initiativer for Danmarks di
gitale vækst af februar 2018.
9,0
50,7
41,7
8.21.20.
520,0
550,6
30,6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 413: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 3. september 2021 v/erhvervsministeren og embedsmænd
2438540_0004.png
11
Mio. kr.
8.21.21.
Styrket virksomhedskontrot
(Drflsbev.}
Nettoudgift
Mindreudgiften på 20,1 mio. kr. skyldes, at bevil
ungen til styrket virksomhedskontrol videreføres
på Erhvervsstyrelsens driftsbevilling frem for på
en særskilt hovedkonto som hidtil.
Sikkerhedsstvretsen (tekstanm. 102) (Drftsbev.)
Nettoudgift
Mindreudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes primært
udløb af midlertidige bevillinger til kontrol med
overholdelse af coronarestrilctioner og værnemid
ler.
tværksætteri- og innovationsinitiativer (tekstanm.
100, 131 og 133)
Udgift
Merudgiften på 86,6 mio. b. skyldes primært nye
bevillinger til Pulje til omstilling afminkavlere og
følgeerhverv, Tilskud til dansk deltagelse i strate
gisk vigtige især grønne og digitale FU-projekter
(IPCEI) samt Center for Offentlig-Privat Innova
tion. I modsat retning trækker en faldende bevil
Iingsprofil for SMV:Digital,jf. Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om initiativer for Danmarks di
gitale vækst af februar 2018.
Digital Hub Denmark (tekstanm. 132)
(Reservationsbev.)
Udgift
Memdgiften
på 10,3 mio. b. skyldes en stigende
bevillingsprofll,
jf.
Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om initiativer for Danmarks digitale vækst
affebniar 201$.
2021
2022
Ændring
20,1
-
-20,1
8.22.41.
98,3
90,6
-7,7
8.32.08.
81,1
167,7
86,6
8.32.17.
12,8
23,1
10,3
8.32.21.
Kompensationsordninger som følge afCOt7lD-l9
(tekstanm. 140, 143, 145, 147, 150, 155 og 159).
Udgift
7.143,5
Mindreudgiften på 7.143,5 mio. b. skyldes for
ventet udløb afkompensationsordningeme
som
følge afCOVID-19.
-
-7.143,5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 413: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 3. september 2021 v/erhvervsministeren og embedsmænd
2438540_0005.png
12
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
8.33.15.
Vækstfonden (tekstanm. 134, 135, 136, 151, 152,
160 og 164)
Udgift
Mindreudgifien på 29,0 mio. kr. skyldes et tilsva
rende fald i bevillingen til matchfinansieringsord
ningen i Vækstfonden fra 2021 til 2022.
EKF Danmarks Eksportkredit (tekstanm. 4, 8 og
139)
Udgift
Mindreudgiften på
35,0
mio.
kr. skyldes et tilsva
rende fald i profilen for kapitalindskuddet i EKF
fra 2021 til 2022.
Indtægt
Merindtægten på 5,0 mio. kr. skyldes en tilsva
rende forventet stigning i tilbageførslen fra Dan
marks Erhvervsfond.
103,1
74,1
-29,0
8.33.16.
230,0
195,0
-35,0
47,0
52,0
5,0
8.33.26.
Udbytte Vækstfonden og EKF Danmarks Eks
portkredit
Indtægt
Merindtægten på 100,0 mio. kr. skyldes, at
Vækstfonden forventer at betale udbytte på 100,0
mio. kr. som forudsat, modsat 2021, hvor Vækst-
fonden ikke forventede at betale udbytte.
-
100,0
200,0
100,0
8.33.28.
Kapitalindskud i Vækstfonden
Udgift
Mindreudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes en fal
dende bevilling til kapitalindskud i Vækstfonden
ifm. etableringen af Danmarks Grønne Fremtids
fond,
jf.
Aftale mellem regeringen, Radikale Ven
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al
ternativet om finansloven for 2020 af december
2019.
Turismeinitiafiver (tekstanm. 101)
Udgift
Merudgiften på 12,6 mio. kr. skyldes primært til
førsel af bevilling til VisitDenmark til en styrket
international markedsføring af Danmark i 2022 og
2023,
jf.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti. Socialistisk Folkeparti, Radika
le Venstre, Enhedslisten, Konservative og Alter
nativet om sommer- og erhvervspakke mv. afjuni
2021.
1.700,0
1.600,0
-100,0
8.34.02.
185,0
197,6
12,6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 413: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 3. september 2021 v/erhvervsministeren og embedsmænd
2438540_0006.png
13
Mio. kr.
2021
2022
(
Ændring
8.35.01.
Regionatudvikling mv. (tekstanm. 107)
(Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften på 602,9 mio. kr. skyldes primært
en
stigende bevittingsprofil for REACT-EU midler
samt indbudgetteting af den nye programperiode
202 1-2027 for Regionalfonden og Socialfonden.
Indtægt
Jf. ovenfor.
383,7
986,6
602,9
360,0
955,4
595,4