Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 413
Offentligt
2438539_0001.png
FINANSMINISTERIET
Hovedbevægelser på finanslov
forslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
August 2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 413: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 3. september 2021 v/erhvervsministeren og embedsmænd
2438539_0002.png
Side2af4l
FFL22 sammen’ignet med FL21
I denne
oversigt
gennemgås hovedbevægelseme på finanslovforslaget for finansåret 2022
sammenlignet med finansloven for 2021 inden for hvert ministerområde samt for fællespa
ragraffeme 35 og 36.
Hovedbevægelseme gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2021. For hvert punkt henvises til den rele
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2022.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2022, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør
mindst
20,0
mio. kr.
i forhold til finansloven
for 2021 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementeme på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye
initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige
større ændringer
Denne
redegørelse for hovedbevægelseme på finanslovforslaget for 2022 skal ses i sam
menhæng med B&dering finansto7fostfor
2022
ifohdd
tilfinansloæn
for
2021,
der in
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer
fra
finansloven for 2021 til finanslov
forslaget for 2022.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 413: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 3. september 2021 v/erhvervsministeren og embedsmænd
2438539_0003.png
Side 9 af 41
§
8.
Erhvervsministeriet
I”ye initiativer
• Merudgiften på 86,6 mio. kr. skyldes
primært nye bevillinger til Pulje til omstilling af
minkavlere og folgeerhverv, Tilskud til dansk deltagelse i strategisk vigtige især grønne
og digitale EU-projekter (IPCEI) samt etablering af Center for Offentlig-Privat Inno
vation. I modsat retning trækker en faldende bevillingsprofil for SMV:Digital,
jf.
Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om mi
tiadver for Danmarks digitale vækst af februar 2018
(
08.32.08.).
Reserver
• Merudgiften på 41,7 mio. kr. skyldes primært den stigende profil på reserven til strategi
for Danmarks digitale vækst,
j
f. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om Erhven-s- og Iværksætterinitiativer af november
2017, hvor der er afsat midler fra 2022 og frem. I modsat retning trækker udmontning
af reserven dl etablering af en OPS-enhed, hvor midlerne tidfalder 08.32.08.82. Center
for Offentlig-Privat Innovadon
(
08.11.79.).
Øvnge
storre
ændrL’iger
• Mindreudgiften på 20,1 mio. kr. skyldes, at bevilhingen til styrket virksomhedskontrol
videreføres på Erhvervsstyrelsens drifrsbevilling frem for på en særskilt hovedkonto
som
hidtil
(
08.21.21.).
Mindreudgiften på 7.143,5 mio. kr. skyldes forventet udløb af kompensationsordnin
gerne som følge afCOVID-19
(
08.32.21.).
Mindreudgifren på 29,0 mio. kr. skyldes et tilsvarende fald i bevillingen til matchfman
sieringsordningen i Vækstfonden fra 2021 til 2022
(
08.33.15.).
Merindtægten på 100,0 mio. kr. skyldes, at Vækstfonden forventer at betale udbytte på
100,0 mio. kr. som forudsat, modsat 2021, hvor Vækstfonden
ikke
forventede at betale
udbytte
(
08.33.26.).
Merudgiften på 602,9 mio. kr. skyldes primært en stigende beviflingsprofil for REACT
EU midler samt indbudgettermg af den nye programperiode 202 1-2027 for Regional-
fonden og Socialfonden
(
08.35.01.).