Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2265323_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstof-
fer af kritisk betydning: En kurs mod større sikkerhed og bæredygtig-
hed (KOM (2020) 474)
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 3. september 2020 offentliggjort en hand-
lingsplan for kritiske råstoffer samt en liste over kritiske råstoffer.
Ud over en opdatering af listen over kritiske råstoffer har handlingsplanen
særligt fokus på, hvordan EU kan sikre modstandsdygtigheden i værdikæder
for råstoffer internt i EU, blandt andet gennem oprettelsen af den europæiske
råstofalliance. Hertil kommer bl.a. et fokus på øget cirkulær brug af ressour-
cer og bæredygtige produkter samt innovation og bæredygtighed i udvinding
og forarbejdning af råstoffer i EU. Til slut indeholder handlingsplanen også
et fokus på at sikre en diversificering af forsyningskæder for kritiske råstoffer
og til at modarbejde markedsforvridninger på det globale marked for råstof-
fer.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for kriti-
ske råstoffer velkommen. Råstoffer og ikke mindst forekomster af sjældne
jordarter bliver af flere lande i stigende grad set ud fra et geostrategisk og
sikkerhedspolitisk perspektiv. Regeringen ser derfor positivt på handlings-
planen og opmærksomheden på, at Danmarks og EU's sikkerhed ikke under-
mineres via usikre ejer- eller leverandørforhold samt forsyningssikkerhed ge-
nerelt.
Handlingsplanen hænger desuden godt sammen med regeringens og EU's
mål om klimaneutralitet i senest 2050. Regeringen hilser råstofalliancen vel-
kommen og lægger vægt på åbenhed og og transparens, herunder for
SMV’er.
Regeringen lægger vægt på, at indsatserne med at fremme strategi-
ske teknologier og adressere unfair konkurrence ikke går på kompromis med
principperne om åbenhed og lige konkurrencevilkår globalt såvel som i det
indre marked, og finder det positivt, at Kommissionen ser cirkulær økonomi
som en del af løsningen.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) offentliggjorde den 3.
september 2020 en meddelelse om en handlingsplan for kritiske råstoffer
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
2265323_0002.png
(KOM (2020) 474) der skal sætte retningen for Kommissionens ambitioner
på området samt beskriver de konkrete initiativer og regulering, der skal
sikre forsyningssikkerhed og bæredygtighed inden for kritiske råstoffer.
Handlingsplanen skal også ses i kontekst af Kommissionens industristra-
tegi fra marts 2020 (KOM (2020) 102), hvor Kommissionen annoncerede
en særskilt alliance for råstoffer.
Handlingsplanen blev offentliggjort samtidig med Kommissionens så-
kaldte fremsynsstudie af kritiske råstoffer for strategiske teknologier og
sektorer i EU. Studiet viser, at særligt den grønne og digitale omstilling,
vil øge efterspørgslen på en række kritiske råstoffer i EU.
3.
Formål og indhold
Kommissionens handlingsplan for kritiske råstoffer indeholder en liste over
kritiske råstoffer for 2020. Listen opdateres hvert tredje år. Derudover udpe-
ger handlingsplanen udfordringerne forbundet med at sikre forsyningssikker-
hed og bæredygtige kritiske råstoffer samt opstiller tiltag til at øge EU mod-
standsdygtighed og åbne strategiske autonomi.
Handlingsplanen skal ses i lyset af, at efterspørgslen på kritiske råstoffer ven-
tes at stige i takt med den grønne og digitale omstilling. Kommissionen vil
derfor sikre, at en afkobling fra fossile brændsler ikke bliver erstattet med en
afhængighed af råstoffer fra tredjelande. Derudover sætter handlingsplanen
fokus på at håndtere problemstillingen med EU’s afhængighed af bl.a. Kina
for at få dækket efterspørgslen på kritiske råstoffer. Handlingsplanen skal
derfor ses som et værktøj til at opnå større åben strategisk autonomi og selv-
stændighed.
Europas 2020 liste over kritiske råstoffer
Kommissionens liste over kritiske råstoffer omfatter vurderinger af 83 rå-
stoffer i forhold til deres økonomiske betydning for EU samt i hvilket om-
fang, forsyningerne af disse er usikre. Analysen peger på, at 29 mineralske
råstoffer er kritiske for EU. Den økonomiske betydning vurderes i forhold
til brugen af råstoffer til slutanvendelser inden for industrielle sektorer, og
forsyningsrisikoen vurderer fordelingen af lande, der producerer primær-
råstofferne, samt en række forhold knyttet til udnyttelsen.
Kommissionen har udarbejdet lister over kritiske råstoffer i 2010, 2014,
2017 samt nu igen i 2020, og i alle disse fire undersøgelser er de sjældne
jordartsmetaller blevet vurderet kritiske. Det fremgår, at Kina er en helt
central handelspartner for mange af de kritiske råstoffer og særligt for de
sjældne jordartsmetaller.
Da de forskellige sjældne jordartsmetaller har vidt forskellig anvendelse, vur-
derer Kommissionen, at problemstillingen om knaphed og sårbarhed er kom-
pleks. For det første er der generelt stor vækst i efterspørgslen (10-30 pct. pr.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
år) af de forskellige sjældne jordartsmetaller pga. hurtig teknologisk udvik-
ling og nye behov. Mest kritisk er de sjældne jordartsmetaller, som anvendes
til fremstilling af fx magneter.
Kommissionen peger på, at Kina stadig er dominerende på de meget kom-
plekse teknologier, der er forudsætningen for at kunne omdanne de sjældne
jordartsmetaller til kommercielle produkter, hvoraf langt den største del an-
vendes til produktion af halvfabrikata til kinesiske industrisektorer.
I forhold til strategisk anvendelse til militært udstyr peger Kommissionen på,
at der ikke synes at være helt særlige anvendelser, men der kan være tale om
højteknologiske behov, som ikke er offentligt kendt af strategiske hensyn.
Handlingsplanen har fire centrale handlingspunkter:
1. Udvikle modstandsdygtige værdikæder for råstoffer i EU
2. Reducere afhængighed af primære råstoffer gennem cirkulær øko-
nomi og bæredygtigt design
3. Styrke bæredygtig udvinding og forarbejdning af råstoffer i EU
4. Diversificere udbud gennem bæredygtig forsyning fra tredjelande
og en styrket regelbaseret international handel med råstoffer
Modstandsdygtige værdikæder for råstoffer i EU
Kommissionens meddelelse identificerer svagheder og mangler i EU kapaci-
tet inden for udvinding, forarbejdning, genanvendelse og raffinering af kriti-
ske råstoffer. Kommissionen konkluderer på den baggrund, at der er mangel
på modstandsdygtighed i EU og en stor afhængighed af forsyning fra tredje-
lande.
For at løse denne problemstilling lancerede Kommissionen den 29. septem-
ber 2020 en alliance for råstoffer (European Raw Materials Alliance), som
skal samle alle aktører på tværs af værdikæder for råstoffer. I første fase vil
alliancen fokusere snævert på værdikæder for sjældne råstoffer og magneter,
som er afgørende for store dele af EU’s industri, herunder vedvarende energi,
forsvar og rummet. Alliancen kan dog udvides over tid. Alliancen vil have til
formål at identificere barrierer, muligheder og investeringsprojekter inden for
de udvalgte værdikæder. Alliancen ventes at bygge på erfaringerne fra andre
industrialliancer, bl.a. batterialliancen og den nyligt etablerede brintalliance.
Cirkulær brug af ressourcer, bæredygtige produkter og innovation
Kommissionen ser omstillingen til en cirkulær økonomi som et væsentligt
element for opnåelse af klimaneutralitet, hvor cirkularitet og genanvendelse
af råstoffer ses som en vigtig brik heri. Det fremhæves, at levetiden for pro-
dukter skal forlænges og brugen af sekundære (genanvendte) råstoffer af høj
kvalitet skal øges gennem det indre marked, således at EU i højere grad selv
kan dække sin efterspørgsel på råstoffer.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
Kommissionen er opmærksom på, at der er store forskelle i den aktuelle an-
vendelse af forskellige sekundære råstoffer. For metaller som jern, zink og
platin dækker genanvendelsen allerede over 25 pct. af EU's efterspørgsel,
mens det for andre råstoffer som sjældne jordarter, der er nødvendige for tek-
nologier inden for vedvarende energi og anden højteknologi, kun er tale om
et marginalt bidrag fra genanvendelse.
Kommissionen ser derfor behov for at understøtte, at de værdifulde materia-
ler genanvendes, i stedet for at materialerne bliver deponeret eller forlader
EU som affald. Kommissionen peger på, at der mangler oplysninger om
mængden af råstoffer i produkter, i udvindingsaffald og i deponeret affald,
som potentielt kan genanvendes. Kommissionen ser produkter i brug som et
potentielt lager af råstoffer, hvor det ved at sammenholde mængden af råstof-
fer med den forventede levetid for produkter potentielt kan vurderes, hvornår
råstofferne igen er tilgængelige.
Kommissionen foreslår at iværksætte forskning og innovation i kritiske rå-
stoffer i 2021 i forbindelse med affaldsbehandling, avancerede materialer og
substitution gennem Horizon Europe og Den Europæiske Fond for Regional-
udvikling ligesom Kommissionen opfordrer til at støtte op herom gennem de
nationale forsknings- og innovationsprogrammer.
Kommissionen vil desuden kortlægge den potentielle forsyning af sekundære
råstoffer af kritisk betydning, der kan komme fra EU's beholdninger og affald
og identificere realistiske projekter senest i 2022.
Bæredygtig udvinding og forarbejdning af råstoffer i EU
Den høje forsyningsrisiko skyldes, at oparbejdning og separation af sjældne
jordartsmetaller er teknisk vanskelig og foregår i komplekse, højteknologiske
værdikæder.
Kommissionen vurderer, at en reel reduktion af forsyningsrisici i EU vil
kræve både nye miner samt etablering af forarbejdningsanlæg og indu-
strier, som kan aftage råstofferne, og som ikke kontrolleres af Kina. En del
af de potentielle mineprojekter i lande uden for Kina har indgået aftaler
med kinesiske virksomheder om enten kinesiske investeringer og/eller af-
taler om at forarbejdningen sker i Kina. Disse produktioner vil dermed især
komme til at forsyne den kinesiske industri, og kun i beskedent omfang
medvirke til at reducere den vestlige verdens forsyningssikkerhed på disse
råstoffer.
Kommissionen peger på, at hvis den vestlige verdens råstofafhængighed af
Kina skal reduceres
og dermed reducere råstof-kritikaliteten - er det nød-
vendigt at skelne mellem de projekter, som geografisk ligger uden for
Kina, men som reelt kontrolleres af Kina, og de projekter som ikke kon-
trolleres af Kina.
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
2265323_0005.png
Handlingsplanen vil derfor styrke mulighederne for at identificere mine-
drifts- og forarbejdningsprojekter samt investeringsbehov og tilknyttede fi-
nansieringsmuligheder for kritiske råstoffer i EU, som kan være operatio-
nelle senest i 2025. Handlingsplanen vil derfor arbejde på at udvikle ek-
spertise og færdigheder inden for minedrift, udvinding og forarbejdning.
Bæredygtig forsyning fra tredjelande og en styrket regelbaseret international
handel med råstoffer
Med den stigende efterspørgsel på kritiske råstoffer vil EU fortsat være af-
hængig af forsyning fra tredjelande. Derfor skal handlingsplanen bidrage til
diversificering af forsyningskæder og til at modarbejde markedsforvridnin-
ger på det internationale marked for råstoffer.
Handlingsplanen vil derfor styrke EU’s handelspolitiske
værktøjer samt for-
bedre håndhævelsen af internationale forpligtelser. I handlingsplanen lægger
Kommissionen op til, at EU skal indgå i strategiske partnerskaber med res-
sourcerige lande. Disse omfatter både lande tæt på EU og i Europa samt over-
søiske markeder som Nord- og Sydamerika, Australien og flere udviklings-
lande i Afrika. Herudover ønsker Kommissionen fortsat at støtte op om ar-
bejdet i
internationale fora såsom WTO og FN.
Endelig skal handlingsplanen
fremme forsvarlig forsyning og rettidig omhu, hvorfor Kommissionen over-
vejer et horisontalt lovforslag om rettidig omhu (due diligence) for god sel-
skabsledelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomi-
ske eller statsfinansielle konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet og medfører
ikke i sig selv administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
2265323_0006.png
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål samt i EU-specialudvalget for
Klima-, Energi- og Forsyningspolitik med frist for bemærkninger den 12.
oktober 2020. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Industri og NOAH
Friends of the Earth Denmark.
Dansk Industri (DI)
DI tilslutter sig meddelelsen og de skitserede initiativer. DI finder det således
vigtigt at sikre Europas forsyningssikkerhed på dette område og samtidig un-
derstøtte en global handel på relevante og transparente vilkår; for eksempel
reglerne om konfliktmineraler m.v. Dette skal sikre et grundlag for produk-
tion og tilgang til produkter i Europa, bl.a. med henblik på stadigt mere ef-
fektive energiproducerende og -forbrugende produkter.
DI finder det positivt, at meddelelsen tager fat i den cirkulære økonomis vig-
tige tilgang til dette emne. Mange råstoffer er allerede i cirkulation i Europa
i produkter og affald. DI mener, at EU’s affaldsregler og det indre marked er
her vigtige instrumenter. Samtidig mener DI, at der stadig er behov for at
skabe smidige regler for transport af affald og restprodukter over grænserne
i EU med henblik på at øge genanvendelsen af materialer. Reglerne og deres
virkemåde bør justeres, så det bliver nemmere og mere overskueligt at gen-
anvende produkter og deres indholdsstoffer. DI bemærker, at en større dansk
pumpeproducent således i dag er udfordret af, at deres ønske om et kunne
tilbagetage udtjente pumper fra kunder for at kunne genanvende materialerne
er relativt svært at håndtere under reglerne i transportforordningen for affald
og WEEE-direktivets regler. Kommissionen bør således også adressere disse
regler i det fortsatte arbejde.
DI bemærker, at der i Danmark såvel om i Europa hvert år bliver produceret
betydelige mængde schredderaffald, og at dette har stået på gennem en del
år. Denne affaldsfraktion indeholder forskellige metaller, som det med nuti-
dens teknologi ikke umiddelbart er rentabelt at genvinde. DI finder det derfor
glædeligt, at EU-Kommissionen har fokus på udvikling af affalds- og genan-
vendelsesteknologier, så råstoffer, som allerede er bragt i cirkulation, kan
genvindes.
Phosphor og råfosfat optræder på meddelelsens stofliste. Slam fra spilde-
vandsanlæg anvendes ud over Europa i dag som jordforbedringsmiddel og
gødning i landbruget. Dette er et middel til genanvendelse at phosphor. EU-
Kommissionen planlægger en revision af slamdirektivet. Dette støtter DI, da
det vil kunne sikre tilliden til denne lavteknologiske måde at genanvende
phospor i Europa. Desuden findes der og anvendes i dag teknikker til at gen-
vinde phosphor fra spildevandsanlæg (struvitmetoden), så phosphorfraktio-
nen kan genanvendes i en bredere kontekst end som slamudspredning på
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
2265323_0007.png
landbrugsjord. Kommissionen har taget byspildevandsdirektivet op til revi-
sion og bør inddrage genanvendelse af phosphor fra spildevandsanlæg i de
fremtidige rammer for spildevandsektoren i Europa. DG-Miljø er allerede
opmærksom på dette felt. Mulighederne i revisionen af byspildevandsdirek-
tivet bør afspejles i opfølgningen på meddelelsen.
NOAH Friends of the Earth Denmark (FoE)
FoE lægger vægt på den absolutte reduktion af ressourcerne, hvilket de finder
er helt afgørende i enhver miljø- og klimapolitik, der vil respektere det mil-
jømæssige råderum for ressourceudnyttelsen.
FoE finder det lige så vigtigt, at miljø- og klimapolitikken reducerer ulighed
og uretfærdighed. Handligsplanen nævner også sociale hensyn og "ansvarlig
tilvejebringelse", men vægten ligger i langt højere grad på forsyningssikker-
hed.
FoE finder, at ingen af de ti tiltag i handlingsplanen imidlertid omhandler den
nødvendige forudsætning for en retfærdig og bæredygtig politik for kritiske
råstoffer, nemlig en beregning af EU-27's retfærdige andel af det miljømæs-
sige råderum for de enkelte råstoffer, der også tager hensyn til de historiske
ulige træk på ressourcerne.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke detaljeret kendskab til de øvrige medlemsstaters holdning til
strategien, men der ventes generelt støtte til strategien, herunder målet om
at styrke forsyningssikkerheden, hvor en række lande ventes at lægge vægt
på ønsket om øget ’strategisk autonomi’ i EU, mens andre ventes at lægge
vægt på, at et øget fokus herpå ikke må være på bekostning af en fortsat
åben handelspolitik.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for kri-
tiske råstoffer velkommen.
Råstoffer og ikke mindst forekomster af sjældne jordarter bliver af flere lande
i stigende grad set ud fra et geostrategisk og sikkerhedspolitisk perspektiv.
Regeringen ser derfor positivt på handlingsplanen og opmærksomheden på,
at Danmarks og EU's sikkerhed ikke undermineres via usikre ejer- eller leve-
randørforhold samt forsyningssikkerhed generelt.
Kommissionens prioriteter hænger desuden godt sammen med regeringens
egen dagsorden inden for klima, energi og cirkulær økonomi, herunder det
fælleseuropæiske mål om klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen hilser råstofalliancen velkommen og arbejdet med at sikre øget
modstandsdygtighed i værdikæderne for råstoffer i EU. Regeringen lægger
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
vægt på, at der sikres transparens og åbenhed for alle interesserede medlems-
stater, og at et bredt udsnit af virksomheder og interessenter på tværs af hele
EU og industrien får mulighed for at deltage i alliancen, herunder også
SMV’er.
Såfremt Naalakkersuisut (Grønlands Landsstyre) eller grønlandsk
tilknyttede virksomheder måtte ønske at indgå aktivt i råstofalliancen vil re-
geringen støtte op herom.
Regeringen lægger vægt på, at EU har de rette redskaber til at håndtere unfair
konkurrence fra tredjelande. I tillæg hertil anerkender regeringen, at der kan
være behov for målrettede indsatser, der fremmer strategisk vigtige teknolo-
gier og sektorer i EU, navnlig i forhold til at bane vejen for den grønne om-
stilling og at mindske afhængigheden af udenlandske nøgleteknologier.
Regeringen lægger samtidig vægt på, at indsatserne med at fremme strategi-
ske teknologier og adressere unfair konkurrence ikke går på kompromis med
principperne om åbenhed og lige konkurrencevilkår globalt såvel som i det
indre marked. Regeringen støtter derfor en tilgang baseret på ”åben strategisk
autonomi”, hvor man finder den rette balance mellem, at EU fastholder prin-
cipperne for en åben økonomi og forbliver åben for regelbaseret handel, og
samtidig kan forsvare sig imod unfair handelspraksis og mindske afhængig-
heden af tredjelande inden for udvalgte strategiske nøgleteknologier og sek-
torer.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen ser cirkulær økonomi som
en del af løsningen på at sikre adgang til de råstoffer, som er nødvendige for
EU’s virksomheder, herunder navnlig i forhold til nye teknologier, som skal
hjælpe med at opnå målet om klimaneutralitet i EU i 2050. Regeringen læg-
ger hertil vægt på, at udviklingen af et frit og velfungerende indre marked for
sekundære råstoffer herunder for de kritiske råstoffer på EU’s liste, er et es-
sentielt element i arbejdet. Regeringen vil desuden arbejde for, at Kommissi-
onen understøtter virksomheders innovation, arbejde med cirkulære princip-
per og forretningsmodeller samt anvendelse af avancerede og substituerende
materialer, der kan bidrage til at mindske efterspørgslen på knappe råstoffer,
navnlig de råstoffer der er nødvendige for den grønne og digitale omstilling.
Regeringen lægger vægt på, at Kommissionen sætter et højt ambitionsniveau
for omstillingen til cirkulær økonomi til at reducere, substituere samt øge
genanvendelsen af kritiske råstoffer. Samtidig opfordrer regeringen Kommis-
sionen til at koble indsatsen vedr. kritiske råstoffer og initiativerne i Kom-
missionens handlingsplan for cirkulær økonomi, herunder særligt det kom-
mende forslag om en sammenhægende juridisk ramme for bæredygtig pro-
duktpolitik, den kommende revision af batterireguleringen og arbejdet vedr.
digitale produktpas med data om værdikæder og produktinformation.
Regeringen vil opfordre Kommissionen til at tilvejebringe en digital og of-
fentligt tilgængelig kortlægning af den potentielle forsyning af sekundære rå-
stoffer.
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 41: EMs grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse: Modstandsdygtighed i forhold til råstoffer af kritisk betydning, KOM (2020) 0474, fra erhvervsministeren
2265323_0009.png
Regeringen lægger vægt på, at identificeringen af realistiske projekter for se-
kundære ressourcer og affald sker gennem en åben og transparent proces,
hvor virksomheder på tværs af værdikæder har mulighed for at byde ind med
konkrete forslag til projekter.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9