Til: Erhvervsministeren
cc: Indenrigs- og Boligministeren, Miljøministeren, Sundhedsministeren, samt erhvervsordførere
4. august
2021
Uacceptabelt lange sagsbehandlingstider i Nævnenes Hus
Kære Simon Kollerup
Sagsbehandlingstiderne i Nævnenes Hus er efter udflytningen fortsat uacceptabelt lange, og vi ser os derfor
nødsaget til igen at gøre opmærksom på de store konsekvenser for erhvervslivet, borgerne og kommu-
nerne, som dette medfører.
De alt for lange sagsbehandlingstider betyder, at vigtige projekter ikke kan gennemføres eller bliver væ-
sentligt forsinkede med dertil hørende økonomiske tab for de involverede. De alt for lange sagsbehand-
lingstider medfører samtidig, at vi i kommunerne ikke kan gribe ind over for åbenbart ulovlige forhold, hvil-
ket krænker retsfølelsen hos de borgere, det går ud over.
Vi har noteret os, at Nævnenes Hus tilføres yderligere ressourcer i 2021 – 2024 og frem til at understøtte
nedbringelse af sagsbehandlingstiderne. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på tværs af Planklagenæv-
net og Miljø- og Fødevareklagenævnet forventes med bevillingstilførslen at kunne holdes under seks måne-
der. I 2021 vil Nævnenes Hus afvikle ophobede sager fra 2019 og 2020, hvor sagsbehandlingstiden vil være
over seks måneder.
Vi har ikke tillid til, at de afsatte midler er tilstrækkelige til at nedbringe sagsbehandlingstiden til under seks
måneder fra 2022. Og vi vil derfor meget kraftigt appellere til, at der omgående sættes ind med yderligere
ressourcer.
Vi er klar over, at der er eksempler på, at Planklagenævnet behandler klager over, at kommuner ikke plan-
lægger i overensstemmelse med egen overordnet planlægning. Det vil vi selvfølgelig gøre alt for ikke sker,
så nævnet ikke skal bruge tid på det.
Vi mener desuden, at der er behov for en ændret organisering af opgaveløsningen i Nævnenes Hus, og er
helt enige i KL’s ’Forslag til forbedring af klagesagsbehandlingen i forbindelse med lokale udviklingsprojek-
ter’ af 16. januar 2021 med uddybning i KL´s høringssvar afgivet i forbindelse med evaluering af planloven.
De lange sagsbehandlingstider er især problematiske i forhold til større og ofte komplekse sager, som skal
behandles i flere nævn, f.eks. sager, der både omfatter lokalplaner, byggetilladelser og dispensation fra na-
turbeskyttelseslovens beskyttelseslinjer og adgangsregler.
Kommunerne må se magtesløst til, når f.eks. kommunernes påbud om lovliggørelse af ulovlig erhvervsan-
vendelse i boligområder, bliver påklaget af ejer. Mens klagesagen verserer, kan kommunen ikke gribe ind
over for åbenbart ulovlige forhold, som fortsætter uhindret i årevis til stor gene for de omkringboende.