Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2256918_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Vækstfonden
(Finansiering gennem statsligt genudlån)
§1
I lov nr. 691 af 8. juni 2018 om Vækstfonden foretages følgende ændringer:
1.
§ 16, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Vækstfonden kan optage lån, herunder statsligt genudlån, til finansiering af sine aktiviteter
i det omfang, der er etableret bevillingsmæssig hjemmel hertil.«
2.
§ 16, stk. 3-4,
ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 3-5.
3.
§ 16, stk. 6-7,
som bliver til
stk. 4-5,
ophæves.
4.
§ 17, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
17.
Finansministeren kan, ud over adgangen til at optage lån, herunder statsligt genudlån, jf. §
16, stk. 2, lade Vækstfonden optage genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en ramme på 1
mia. kr.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 4: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden, fra erhvervsministeren
2256918_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
Indledning
Formål og baggrund
Lovforslagets nærmere indhold
3.1
Vækstfondens finansieringsmuligheder
3.1.1
Gældende ret
3.1.2
Erhvervsministeriets overvejelser
3.1.3
Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1.
2.
3.
1. Indledning
Vækstfonden kan optage lån i markedet til finansiering af en række ordninger og tiltag henlagt til
administration i Vækstfonden og til visse aktiviteter inden for egen ramme. Herudover har
Vækstfonden mulighed for at optage statsligt genudlån inden for en ramme på 1 mia. kr. Med
lovforslaget indføres en hjemmel til, at Vækstfonden kan finansiere aktiviteter ud over den nuværende
ramme på 1 mia. kr. med statsligt genudlån gennem Danmarks Nationalbank, såfremt der er etableret
bevillingsmæssig hjemmel hertil.
2. Formål og baggrund
Vækstfonden finansierer en række af sine aktiviteter gennem en statsgaranteret låneramme, som giver
Vækstfonden mulighed for at optage lån i det private marked med en tilknyttet statsgaranti.
I modsætning hertil finansierer en række andre statslige selskaber primært deres aktiviteter ved
genudlån gennem Danmarks Nationalbank. Ved genudlån optager selskabet lån direkte hos staten.
Låneprovenuet udbetales fra statens konto, og det afledte finansieringsbehov dækkes ved løbende
udstedelser i statens lånepapirer.
I de senere år er der generelt sket et skifte fra statsgaranterede lånerammer mod genudlån for at
effektivisere statens samlede låneoptag. I forlængelse heraf vurderes det hensigtsmæssigt, at en række
aktiviteter i Vækstfonden, der i dag finansieres ved låneoptag i markedet, fremover får mulighed for
også at kunne finansieres via genudlån. Formålet er således at sikre Vækstfonen en mere fleksibel
adgang til likviditet, og ikke at øge Vækstfondens samlede mulighed for at optage lån.
Vækstfonden fik med den politiske aftale om udvikling af Nordsøen af 22. marts 2017 adgang til
genudlån i form af et likviditetsberedskab på 1 mia. kr. Med nærværende forslag til ændring af lov
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 4: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden, fra erhvervsministeren
2256918_0003.png
om Vækstfonden lægges der op til at supplere dette beredskab med en mere generel adgang til
genudlån i det omfang, der er eller fremover etableres særskilt bevillingsmæssig hjemmel hertil.
Foruden adgang til genudlån indebærer nærværende lovforslag, at opremsningen af en række
enkeltordninger, der administreres af Vækstfonden, og hvor Vækstfonden har fået mulighed for at
optage statsgaranterede lån, skrives ud af loven. Der tilsigtes ingen ændringer i Vækstfondens
mulighed for låneoptag i den forbindelse. Ordningerne vil således fortsat være hjemlet
bevillingsmæssigt på finansloven, ligesom der i en række tilfælde er udstedt bekendtgørelser i medfør
af
§ 9
i lov om vækstfonden, der nærmere fastlægger rammerne for ordningerne. Ændringen har dels
til formål at skabe øget fleksibilitet i forbindelse med etablering eller ændring af ordninger og dels at
skabe konsistens, da en række ordninger, der i dag er lagt til administration i Vækstfonden, ikke
fremgår af loven, men i stedet er etableret med særskilt bevillingsmæssig hjemmel og bekendtgørelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at nye ordninger i Vækstfonden i højere grad end tidligere
bliver reguleret ved bekendtgørelser frem for administrationsaftaler. Det skaber en gennemsigtighed
omkring ordningerne, hvilket var et af de bærende argumenter for at lade ordningerne fremgå af lov
om Vækstfonden.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Vækstfondens finansieringsmuligheder
3.1.1 Gældende ret
Vækstfonden har ifølge
§ 17, stk. 1,
i lov nr. 691 af 8. juni 2018 om Vækstfonden mulighed for at
optage genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en samlet ramme på maksimalt 1 mia. kr., der
skal sikre Vækstfondens aktiviteter, hvis Vækstfondens likviditet kommer under pres i tilfælde af
lavkonjunktur eller et frosset venturemarked. Denne adgang er givet som opfølgning på den fastlagte
udbyttepolitik for Vækstfonden, der følger af den politiske aftale om udvikling af Nordsøen af 22.
marts 2017.
Vækstfonden har ikke hjemmel til at optage genudlån ud over dette likviditetsberedskab. I stedet må
Vækstfonden optage lån på det private marked til finansiering af sine aktiviteter, jf. § 16, stk. 2.
Vækstfonden har adgang til at optage finansiering til administration af visse, men ikke alle, ordninger,
som er skrevet ind i lov om Vækstfondens
§ 16,
herunder syndikeringslån i
stk. 3,
accelerationspuljen
i
stk. 4,
Dansk Vækstkapital i
stk. 6
og Dansk Vækstkapital II i
stk. 7.
Den bevillingsmæssige hjemmel til Vækstfondens finansiering af ordninger, der ikke fremgår af
loven, er etableret særskilt ved aktstykke og optagelse af tekstanmærkninger på Finansloven. Den
nærmere regulering af de i lov om Vækstfonden nævnte ordninger, såvel som ordninger med særskilt
bevillingsmæssig hjemmel, er fastlagt ved administrationsaftale eller bekendtgørelse med hjemmel i
§ 9
i lov om Vækstfonden.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I de senere år er der generelt sket et skifte fra statsgaranterede lånerammer mod genudlån for at
effektivisere statens samlede låneoptag.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 4: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden, fra erhvervsministeren
2256918_0004.png
For at sikre Vækstfonden de bedst mulige vilkår for at finansiere sine aktiviteter, finder
Erhvervsministeriet det hensigtsmæssigt, at fonden får mulighed for at optage statslige genudlån i
Nationalbanken.
Samtidig vurderes det hensigtsmæssigt at sikre øget fleksibilitet i forhold til at kunne henlægge
ordninger til administration i Vækstfonden og ændre på de finansielle rammer for ordninger, der
allerede er henlagt til administration i fonden, da der har vist sig at være et løbende politisk ønske om
sådanne ændringer. Samtidig sikres der et strømlinet lovgrundlag, der ikke forældes i takt med, at
ordninger oprettes, justeres og nedlægges.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at Vækstfonden gives adgang til at optage lån i markedet eller genudlån
i det omfang, der etableres særskilt bevillingsmæssig hjemmel til det.
Herudover skrives opremsningen af en række enkeltordninger ud af loven. Der tilsigtes i den
forbindelse ingen ændringer i Vækstfondens muligheder for at optage lån, men alene at sikre en
strømlinet lovgrundlag, der ikke forældes i takt med, at ordninger oprettes, justeres og nedlægges.
Den foreslåede ændring af
§ 16, stk. 2,
vil medføre, at Vækstfonden, foruden den eksisterende adgang
til at optage lån i markedet, fremover vil få adgang til at finansiere sine aktiviteter ved statsligt
genudlån.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for staten. Finansiering via
genudlån vurderes generelt at være billigere for Vækstfonden end at udstede gældsbreve med
statsgaranti, da likviditeten er betydeligt højere i statens obligationsserier. Vækstfonden, som er ejet
af staten, sparer derfor den likviditetspræmie, som købere af gældsbreve ellers ville kræve i form af
højere rente.
Lovforslaget har ikke nogen økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget vil have administrative konsekvenser for det offentlige, idet Danmarks Nationalbank
administrerer finansiering via genudlån.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Lavere
finansieringsomkostninger for Vækstfonden kan understøtte mere risikovillig finansiering til
virksomheder med perspektivrige projekter, som har vanskeligt ved at rejse fuld finansiering i
markedet. En overgang til genudlån vil dog medføre, at de finansielle virksomheder, som i dag
administrerer Vækstfondens udstedelse af gældsbreve, mister en indtægt. Størrelsen på den mistede
indtægt vil afhænge af omfanget af Vækstfondens brug af genudlån.
Lovforslaget har ikke nogen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 4: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden, fra erhvervsministeren
2256918_0005.png
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke nogen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
[Udfyldes efter den offentlige høring.]
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Finansiering via genudlån
vurderes generelt at være
billigere for Vækstfonden end
at udstede gældsbreve med
statsgaranti, da
likviditeten er betydeligt
højere i statens
obligationsserier.
Vækstfonden, som er ejet af
staten, sparer derfor den
likviditetspræmie, som købere
af gældsbreve
ellers ville kræve i form af
højere rente.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
staten
Økonomiske konsekvenser for Ingen
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
Ingen
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Danmarks Nationalbank
administrerer Vækstfondens
finansiering via genudlån.
En overgang til genudlån kan
medføre indirekte
konsekvenser for
erhvervslivet, da de finansielle
virksomheder, som i dag
administrerer Vækstfondens
udstedelse af gældsbreve,
mister en indtægt.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lavere
finansieringsomkostninger for
Vækstfonden kan understøtte
mere risikovillig finansiering
til virksomheder med
perspektivrige projekter, som
har vanskeligt ved at rejse fuld
finansiering i markedet.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 4: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden, fra erhvervsministeren
2256918_0006.png
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering
Ingen
Ingen
Nej
Ingen
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af
§ 16, stk. 2,
i lov om Vækstfonden, at Vækstfonden kan optage lån til finansiering af
sine aktiviteter, og at det samlede lånebeløb eksklusiv renter til og med 2020 ikke uden godkendelse
fra Folketingets Finansudvalg kan overstige 6 mia. kr., mens det samlede lånebeløb eksklusiv renter
kan efter 2020 ikke uden godkendelse fra Folketingets Finansudvalg overstige 500 mio. kr.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 16, stk. 2,
at Vækstfonden får adgang til at optage lån, og
herunder statsligt genudlån, hos Danmarks Nationalbank, i det omfang, der etableres
bevillingsmæssig hjemmel hertil. Derved sikres det, at Vækstfonden har adgang til den nødvendige
likviditet på de bedst mulige vilkår i det omfang, der foreligger politisk beslutning om at lade
Vækstfonden foretage låneoptag.
Bestemmelsen foreslås ændret med henblik på at understøtte finansieringen af Vækstfondens
aktiviteter. Der er tale om en tidsubegrænset genudlånsadgang.
Det er finansministeren, der formelt forestår optag af genudlån i Nationalbanken, idet
finansministeren har ressortansvaret for statens låntagning og gæld i henhold til
§ 2, stk. 1,
i
bekendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010 af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån. Den
foreslåede ændring af bestemmelsen vil medføre, at finansministeren giver Vækstfonden en adgang
til statsligt genudlån i det omfang, den bevillingsmæssigt hjemles eksplicit.
De nærmere vilkår for adgangen til genudlån fastsættes ved aftale mellem Vækstfonden, Danmarks
Nationalbank, Erhvervsministeriet og Finansministeriet.
Det foreslås desuden i
§ 16, stk. 2,
at bestemmelsen om, at det samlede lånebeløb eksklusive renter
til og med 2020 ikke kan overstige 6 mia. kr. og efter 2020 ikke kan overstige 500 mio. kr. uden
godkendelse fra Folketingets Finansudvalg ophæves, idet det med den foreslåede ændring fremgår,
at Vækstfonden kun kan optage lån i det omfang, der er etableret bevillingsmæssig hjemmel hertil.
Til nr. 2
Det fremgår af
§ 16, stk. 3,
i lov om Vækstfonden, at Vækstfonden kan optage statsgaranterede lån
til finansiering af syndikeringslån. Det samlede lånebeløb eksklusiv renter kan ikke overstige 125
mio. kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 4: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden, fra erhvervsministeren
2256918_0007.png
Det fremgår af
§ 16, stk. 4,
i lov om Vækstfonden, at Vækstfonden til og med 2030 kan optage lån til
finansiering af en accelerationspulje til virksomheder med særligt vækstpotentiale. Det samlede
lånebeløb eksklusiv renter kan ikke overstige 500 mio. kr.
Det foreslås, at
§ 16, stk. 3-4,
ophæves, hvormed lånerammerne for enkeltordningerne
syndikeringslån og accelerationspuljen ikke længere fremgår af lov om Vækstfonden.
For syndikeringslån skal dette dels ses i lyset af, at ordningen udløb ved udgangen af 2015.
Accelerationspuljen udløber i 2030, og bevillingen er på nuværende tidspunkt ikke hjemlet
andetsteds. Der kan imidlertid etableres særskilt bevillingsmæssig hjemmel for denne
accelerationspuljen, hvormed den omfattes af den foreslåede ændring af
§ 16, stk. 2,
hvor det fremgår,
at Vækstfonden kan optage lån i det omfang, der er etableret bevillingsmæssig hjemmel hertil. Det
bemærkes, at nærværende ændringsforslag ikke har til formål at annullere Vækstfondens hjemmel til
låneoptag under accelerationspuljen, men i stedet at etablere denne ved en særskilt bevillingsmæssig
hjemmel i stedet for i lov om Vækstfonden.
Det bemærkes, at et væsentligt antal enkeltordninger, som administreres af Vækstfonden, ikke er
skrevet ind i loven.
Med ophævelsen af
§ 16, stk. 3-4,
bliver
stk. 5-7
til
stk. 3-5.
Til nr. 3
Det fremgår af
§ 16, stk. 6-7,
som bliver til
stk. 4-5,
i lov om Vækstfonden, at Vækstfonden kan
optage lån fra pensionsinstitutterne, som modsvares af tilsvarende tilsagn fra Vækstfonden om
indskud af egenkapital til Dansk Vækstkapital, og at Vækstfonden kan optage lån fra private
investorer, som modsvares af tilsvarende tilsagn fra Vækstfonden om indskud af egenkapital til Dansk
Vækstkapital II, inden for en samlet finansieringsramme på maksimalt 3 mia. kr.
Det foreslås, at
§ 16, stk. 6-7,
som bliver til
stk. 4-5,
ophæves, hvormed adgangen til at optage lån
fra pensionsinstitutterne og andre private investorer i forbindelse med Vækstfondens engagement i
Dansk Vækstkapital og Dansk Vækstkapital II ikke længere fremgår af lov om Vækstfonden.
Bevillingerne til Dansk Vækstkapital og Dansk Vækstkapital II er på nuværende tidspunkt ikke
hjemlet andetsteds. Der kan imidlertid etableres særskilt bevillingsmæssig hjemmel for disse
ordninger, hvormed de omfattes af den foreslåede ændring af
§ 16, stk. 2,
hvor det fremgår, at
Vækstfonden kan optage lån i det omfang, der er etableret bevillingsmæssig hjemmel hertil. Det
bemærkes, at nærværende ændringsforslag ikke har til formål at annullere Vækstfondens hjemmel til
låneoptag under Dansk Vækstkapital og Dansk Vækstkapital II, men i stedet at etablere denne ved en
særskilt bevillingsmæssig hjemmel i stedet for i lov om Vækstfonden.
Til nr. 4
Det fremgår af
§ 17, stk. 1,
i lov om Vækstfonden, at finansministeren kan lade Vækstfonden optage
genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en samlet ramme på maksimalt 1 mia. kr., der skal
sikre Vækstfondens aktiviteter i de tilfælde, hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres i
tilfælde af lavkonjunktur eller et frosset venturemarked.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 4: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden, fra erhvervsministeren
2256918_0008.png
Det foreslås, at det i
§ 17, stk. 1,
præciseres, at den i bestemmelsen hjemlede adgang for
finansministeren til at lade Vækstfonden optage genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en
samlet ramme på maksimalt 1 mia. kr. ligger ud over de lånemuligheder, der henvises til i
§ 16, stk.
2.
Med forslaget præciseres afgrænsningen mellem Vækstfondens almindelige adgang til låneoptag og
det særlige likviditetsberedskab, der henvises til i
§ 17, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.