1
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om markedsføring
1
(Gennemførelse af ændringer i direktivet om urimelig handelspraksis, indførelse af regler om handelspraksis rettet mod
børn og unge samt ny bødemodel m.v.)
§1
I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om markedsføring, som ændret bl.a. ved lov nr. 1309 af 6. december 2019, § 2 i lov nr. 801
af 9. juni 2020, lov nr. 720 af 27. april 2021 og senest ved § 2 i lov nr. 1173 af 8. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel indsættes efter »side
22,«:
»som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2019/2161
af 27. november 2019 om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/6/EF, 2005/29/EF og 2011/83/EU, for så vidt angår bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om
forbrugerbeskyttelse, EU-Tidende 2019, L 328, side 7,«
2.
I
§ 2, nr. 3,
indsættes efter »fast ejendom,«: » digitale tjenester og digitalt indhold samt«
3.
I
§ 2
indsættes som
nr. 16-17:
»16) Rangordning: Den relative betydning, der tillægges produkter, som de præsenteres, opstilles eller kommunikeres af
den erhvervsdrivende, uanset de teknologiske midler, der anvendes til en sådan præsentation, opstilling eller
kommunikation.
17) Onlinemarkedsplads: En tjenesteydelse, der gør brug af software, herunder et websted en del af et websted eller en
applikation, der drives af eller på vegne af den erhvervsdrivende, der giver forbrugere mulighed for at indgå
fjernsalgsaftaler med andre erhvervsdrivende eller forbrugere.«
4.
I
§ 5, stk. 2, nr. 9,
udgår »eller«
5.
I
§ 5, stk. 2, nr. 10,
ændres »forretningskendetegn.« til: »forretningskendetegn, eller«
6.
I
§ 5, stk. 2,
indsættes som
nr. 11:
»11) enhver markedsføring af en vare i en medlemsstat som værende identisk med en vare, som markedsføres i andre
EU-medlemsstater, men hvor den pågældende vare med hensyn til sammensætning og karakteristika frembyder
betydelige forskelle, medmindre det er begrundet i legitime og objektive faktorer.«
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/2161 af
27. november 2019 om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/6/EF,
2005/29/EF og 2011/83, for så vidt angår bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2019, nr. L 328. s. 7.