Til parterne på høringslisten
Høring over ændring af markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til lov om
ændring af lov om markedsføring i høring.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
Formålet med lovforslaget er at gennemføre ændringer i direktivet om
urimelig handelspraksis (2005/29/EF) i markedsføringsloven, gennemfø-
re anbefalinger fra Arbejdsgruppen for bødeniveau for overtrædelser af
markedsføringsloven, samt indføre yderligere regler om handelspraksis
rettet mod børn og unge.
Med lovforslaget gennemføres ændringer af direktivet om urimelig han-
delspraksis, som er ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2019/2161 om bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne
om forbrugerbeskyttelse. Lovforslaget indeholder bestemmelser, der sik-
rer øget gennemsigtighed i onlinetransaktioner bl.a. i forbindelse med
rangordning af produkter ifm. onlinesøgninger samt anvendelse af bru-
geranmeldelser. Lovforslaget indeholder endvidere bestemmelser om
udmåling af bøde for overtrædelser, der kan skade de kollektive interesser
for forbrugere i mindst to andre medlemsstater ud over Danmark. På bag-
grund af direktivet indføres for denne type sager endvidere et maksimalt
bødeniveau på 4 pct. af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de be-
rørte medlemsstater og et maksimalt bødeniveau på 4 mio. euro, hvor
oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning ikke er tilgængelig.
Derudover indeholder lovforslaget bestemmelser, der skal sikre en forhø-
jelse af bødeniveauet ved overtrædelser af markedsføringsloven, samt
justering af bødetaksten for overtrædelser af markedsføringslovens spam-
forbud og udvidelse af området for anvendelsen af administrative bøde-
forlæg. Lovændringerne foreslås på baggrund af anbefalinger fra Ar-
bejdsgruppen for bødeniveau for overtrædelser af markedsføringsloven.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser om markedsføring rettet
mod børn og unge, nærmere bestemt vedrørende markedsføring på socia-
le medier og markedsføring af produkter, der er uegnet for børn og unge,
som er en del af regeringens kommende udspil om sociale medier. Med
lovforslaget præciseres det, at handelspraksis på sociale medier rettet
mod børn og unge ikke må udøves på eller via profiler på sociale medier
der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år, og at
handelspraksis på sociale medier rettet mod børn og unge ikke i øvrigt må
anvende børn og unge under 15 år, medmindre det er nødvendigt for at