Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 384
Offentligt
2423777_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
29. juni 2021
Kommissionens meddelelse
Bedre regulering: sammen om bedre
lovgivning (COM(2021) 219 final).
1.
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde d. 29. april en meddelelse om bedre
regulering (COM(2021) 219 final). Med meddelelsen fremsætter Europa-
Kommissionen (herefter Kommissionen) en række initiativer, som har til for-
mål at sikre, at dagsordenen vedr. bedre regulering understøtter den grønne
og den digitale omstilling samt genopretningen af EU’s økonomi efter CO-
VID-19 krisen. Meddelelsen beskriver derfor, hvordan en række eksisterende
bedre reguleringsprincipper og værktøjer videreudvikles. Bl.a. introduceres
en ny
”en
ind, en ud”-tilgang, som pålægger Kommissionen at identificere
en tilsvarende byrdereduktion inden for samme politikområde, hvis den øn-
sker at indføre ny lovgivning, som medfører byrder. Kommissionen vil dog
ikke anvende tilgangen mekanisk, og meddelelsen indeholder en række und-
tagelsesmuligheder, som sikrer, at det høje beskyttelsesniveau i EU-regule-
ring kan fastholdes. Kommissionen vil fremover belyse EU-reguleringens
miljømæssige konsekvenser, og om den er digitaliseringsklar i alle høringer,
konsekvensvurderinger og evalueringer. Dette sker bl.a. ved at indføre prin-
cipper om
”ikke
at gøre væsentlig skade” ift. bæredygtighed og om
”digital
betjening som udgangspunkt”.
Den danske regering hilser meddelelsen og dens fokus på fremtidssikring af
EU-reguleringen velkommen. Regeringen støtter introduktionen af en fleksi-
bel model for implementering af ”en ind, en ud”-tilgangen,
der giver rum til
undtagelser inden for udvalgte politiske prioriteter, herunder særligt i rela-
tion til det grønne område og digitalisering. Regeringen vil arbejde for, at
både administrative omkostninger og øvrige efterlevelsesomkostninger ind-
går i modellen, så der sikres forankring, der fremmer enkel og effektiv regu-
lering og samtidig fører til en reel reduktion af unødvendige byrder. Rege-
ringen vil derudover arbejde for, at principperne om
”ikke
at gøre væsentlig
skade”
og ”digital betjening som udgangspunkt”
vil blive anvendt i praksis.
2.
Baggrund
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
2423777_0002.png
Kommissionen offentliggjorde den 29. april 2021 en meddelelse om bedre
regulering (COM(2021) 219 final). Meddelelsen kommer som en opfølg-
ning på Kommissionsformand Von der Leyens løfte i hendes principper
for Kommissionens arbejde under hendes mandat. Heri fremførte hun, at
hun ville indføre en
”en
ud, en ind”-tilgang i Kommissionen og generelt
ville lægge stor vægt på bedre regulering og byrdelettelser for SMVer.
Meddelelsen var ventet i starten af 2020, men blev udskudt bl.a. pga. CO-
VID-19.
Meddelelsen indeholder initiativer, der ifølge Kommissionen skal ses som
en videreudvikling af Kommissionens allerede omfattende indsats for at
sikre proportionel, effektiv, evidensbaseret og fremtidssikker regulering.
Dagsordenen for bedre regulering har siden 2002 vundet indpas i EU med
øget fokus på processer og initiativer, der skal understøtte, at lovgivning
skal være proportionel og ikke påføre borgere og virksomheder unødige
byrder.
Bedre regulering er en dagsorden, der bygger på en fælles indsats fra alle
tre institutioner; Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet, hvilket
Kommissionen også understreger i meddelelsen.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen fremsætter en række initiativer, som har til formål at sikre, at
dagsordenen vedr. bedre regulering understøtter den grønne og den digitale
omstilling samt genopretningen af EU’s
økonomi
efter COVID-19 krisen.
En fælles indsats
Kommissionens konsekvensvurderinger tager udgangspunkt i de lovforslag,
Kommissionen fremsætter. Rådet og Europa-Parlamentet fremsætter dog
ofte forslag til ændringer af Kommissionens forslag. Disse ændringer følges
dog sjældent af konsekvensvurderinger. Kommissionen opfordrer derfor i
meddelelsen medlemslandene og Europa-Parlamentet til i højere grad at ana-
lysere konsekvenserne af deres ændringsforslag.
Som noget nyt vil medlemslandene blive anmodet om at sende information
til Kommissionen om, hvorvidt Kommissionens estimater af omkostninger
og gevinster relateret til implementering af ny lovgivning stemmer overens
med konsekvenserne for borgere og virksomheder m.v. i medlemslandene,
når lovgivningen er implementeret. Disse informationer vil Kommissionen
anvende til at forbedre deres evalueringer af konsekvenser ved implemente-
ring af EU-lovgivning. Kommissionen lægger desuden op til, at der oprettes
et fælles dokumentationsregister, hvor alle interesserede kan få adgang til alt
det materiale, der ligger til grund for et givet politisk initiativ.
Bedre kommunikation med interessenter og offentligheden
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
I meddelelsen foreslår Kommissionen at strømline eksisterende høringspro-
cesser. I dag er der flere muligheder for, at interessenter kan komme med
bemærkninger til nye lovforslag, bl.a. ifm. Kommissionens fremsættelse af
køreplaner samt ifm. evalueringer og konsekvensvurderinger. Det foreslås, at
alle høringsprocesser slås sammen til én samlet
”opfordring til indsendelse af
dokumentation”
på 12 uger. Dermed ønsker Kommissionen at gøre det lettere
for interessenter at følge med i processen, og mindre byrdefuldt for interes-
senter at give input. Samtidig foreslår Kommissionen, at tekniske høringer
skal målrettes specifikke målgrupper i stedet for at være åbne for alle ved
offentlige høringer som i dag. Kommissionen er desuden opmærksom på, at
spørgeskemaerne i høringerne bør forbedres og være mere balancerede og
åbne. Deltag i debatten-portalen vil desuden promoveres mhp. dels at flere
interessenter får mulighed for at blive inddraget, dels i højere grad at sikre
opfølgning med de interessenter, som har besvaret høringerne.
Nye instrumenter til yderligere forenkling og reduktion af byrder
I meddelelsen introducerer Kommissionen
”en
ind, en ud”-tilgangen som en
videreudvikling af den eksisterende indsats for forbedring af eksisterende
EU-lovgivning i REFIT-programmet. Målet er, at ny EU-lovgivning, som
indfører byrder, modsvares af tilsvarende byrdelettelser inden for samme
politikområde. Omkostninger for borgere og virksomheder i forbindelse med
indhentning af information, udførelse af registrering samt overvågning og
kontrol forbundet med efterlevelse af EU-lovgivning er omfattet af princip-
pet. Formålet med
”en
ind, en ud”-tilgangen er derudover, at sikre Kommis-
sionens løbende overblik over akkumulerede byrder ved indførelse af ny lov-
givning inden for alle politikområder, og herved styrke en kultur på tværs af
Kommissionen, hvor der er fokus på effektivitet og på, hvordan politiske mål
opnås uden at skabe unødige byrder. I denne sammenhæng vil Kommissio-
nen også se på, hvordan digitale løsninger kan føre til mindre byrdefuld im-
plementering.
Kommissionen lægger vægt på, at
”en
ind, en ud”-tilgangen ikke anvendes
mekanisk og skitserer i meddelelsen tre undtagelsesmuligheder, der beskri-
ver, hvornår princippet ikke skal anvendes. De tre undtagelsesmulighederne
indebærer: 1) at en modsvarende byrdereduktion kan udskydes til året efter
en byrde er indført; 2) at en modsvarende byrdereduktion kan findes inden
for et andet politikområde end det område, som byrden er indført inden for;
eller 3) at der under særlige omstændigheder ikke identificeres en modsva-
rende byrdereduktion, fordi der er politisk vilje til at indføre byrder på områ-
det. Dette har til formål at sikre, at princippet ikke fører til en reduktion af
EU’s høje sociale
standarder samt miljøstandarder, eller forhindrer Kommis-
sionen i at forfølge politiske prioriteter.
I meddelelsen introduceres også en nærmere beskrivelse af Fit for Future-
platformen
,
der i 2020 blev lancereret som en videreudvikling af interessent-
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
inddragelsesplatformen REFIT-Platformen. Fit for Future-platformen beskri-
ves som et instrument, der skal hjælpe Kommissionen med at understøtte, at
EU-lovgivningen er fremtidssikker og innovationsvenlig. Platformen skal
have særligt fokus på at identificere potentialer for digitalisering i eksiste-
rende lovgivning og skabe opmærksomhed om uhensigtsmæssige overlap på
tværs af lovgivning (lovgivningsmæssig tæthed) gennem inddragelse af en
interessent- og en medlemsstatsgruppe.
Forbedring af vores værktøjskasse
Det såkaldte strategiske fremsyn gives en mere fremtrædende rolle i medde-
lelsen, herunder ved at understrege vigtigheden af evidensbaseret og langsig-
tet politikudvikling, der imødekommer samfundets teknologiske udvikling.
Denne tilgang skal bl.a. reflekteres mere i Udvalget for Forskriftskontrols be-
slutninger.
Hvad angår konsekvensanalyser, vil Kommissionen desuden sikre, at EU-
lovforslag, som ikke ledsages af en konsekvensanalyse, vil understøttes af en
forklaring på, hvorfor der ikke er udarbejdet en sådan. Kommissionen vil des-
uden offentliggøre relevante data i et arbejdsdokument senest tre måneder
efter fremsættelsen af et lovforslag.
For at understøtte den grønne og digitale omstilling vil alle høringer, konse-
kvensanalyser og evalueringer fremadrettet skulle forholde sig til, hvorvidt
lovgivningen
”ikke
gør væsentlig skade” ift. bæredygtighed og om lovgiv-
ningen fordrer
”digital betjening som udgangspunkt”.
Førstnævnte indebæ-
rer, at lovforslag ikke må reducere muligheden for at opnå de mål, der frem-
sættes i den Europæiske Grønne Pagt. Sidstnævnte princip indebærer et fokus
på, at lovgivning så vidt muligt skal kunne implementeres digitalt for at
kunne lette byrder i forbindelse med implementering og efterlevelse.
Kommissionen vil desuden gøre anvendelsen af SMV-testen mere systema-
tisk og fortsat anvende
”evaluer først”-princippet. ”Evaluer først”-princippet
indebærer, at Kommissionen i udgangspunktet ikke foreslår ny lovgivning
uden først at have evalueret, hvordan den eksisterende lovgivning fungerer,
og om den har haft den ønskede virkning. I denne sammenhæng opfordrer
Kommissionen også til, at institutionerne indleder en dialog om, hvordan an-
vendelsen af tilsyns- og revisionsklausuler kan gøres mere relevant og strøm-
linet.
Håndhævelse
Kommissionen understreger behovet for, at medlemslandene indsender data
vedr. de konsekvenser, som medlemslandenes implementering af EU-lovgiv-
ning medfører. Dette for at Kommissionen i højere grad kan evaluere effekten
af lovgivningen. Medlemslandene skal bl.a. notificere Kommissionen, når de
vælger at overimplementere EU-lovgivning. Kommissionen vil desuden gøre
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
2423777_0005.png
status over sine tilsyns- og håndhævelsesaktiviteter for at sikre, at de fortsat
er egnede.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om denne meddelelse.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en meddelelse, som ikke i sig selv har lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Der er tale om en meddelelse, som ikke i sig selv har økonomiske konsekven-
ser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der er tale en meddelelse uden lovgivende virkning. Der vil derfor ikke være
nogle konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos Specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 14. maj 2021. Der er modta-
get høringssvar fra
Dansk Erhverv, DI og Dansk Metal, FH, KL,
Landbrug og Fødevarer og TÆNK.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv
hilser Kommissionens meddelelse velkommen og under-
streger, at bedre regulering er en hjørnesten for at sikre, at EU
og dermed
Danmark
bliver et attraktivt sted at drive virksomhed. Særligt støtter
Dansk Erhverv
indførelsen af
”One-in,
One-out”-princippet og anbefaler
en ambitiøs implementering af princippet om digitaliseringsklar lovgiv-
ning og princippet om ikke at gøre nogen væsentlig skade.
Dansk Erhverv
mener desuden, at Kommissionen bør sikre konsekvensvurderinger før alle
lovforslag.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
DI og Dansk Metal
hilser meddelelsen velkommen og understreger, at det
er afgørende for både virksomheder og lønmodtagere at lovgivningspro-
cessen er evidensbaseret, transparent og mindsker unødvendige byrder.
Det er vigtigt for
DI og Dansk Metal,
at bedre regulering igen er en top-
prioritet hos Kommissionen, og de fremhæver, at evidensbaseret beslut-
ningstagning er særligt vigtigt nu, hvor vi befinder os i en krise.
FH
finder “One-in,
One-out”-princippet problematisk, men hilser main-
streamingen af verdensmålene velkomment.
KL
fremhæver, at de støtter Kommissionens arbejde med bedre regulering,
da det er en vigtig dagsorden for kommunerne.
KL
støtter, at meddelelsen
lægger op til en større inddragelse af de lokale myndigheder og arbejds-
markedets parter i EU’s politikudvikling
og opfordrer til, at nærheds- og
proportionalitetsprincippet bliver mere fremtrædende.
KL
mener, at bedre
reguleringsdagsordenen
ikke blot skal handle om ”One-in,
One-out”
men
om at sikre klare regler, hvilket kan medføre et mindre fortolkningsrum for
EU-Domstolen.
Landbrug og Fødevarer
støtter op om meddelelsen.
TÆNK
kan ikke støtte "One-in, One-out"-princippet og er generelt betæn-
kelige ved at fokusere ensidigt på forenkling og på at lette byrder for er-
hvervslivet.
Specifikke bemærkninger
Fælles indsats
Dansk Erhverv
støtter, at Europa-Parlamentet og Rådet opfordres til at
opgøre konsekvenserne af deres ændringsforslag.
Dansk Erhverv
påpe-
ger, at de støtter, at erhvervsregulering efterses løbende, men at EU-insti-
tutionerne i den sammenhæng skal være opmærksomme på omstillingsom-
kostningerne.
DI og Dansk Metal
ser positivt på, at Kommissionen vil indlede en dialog
med Europa-Parlamentet og Rådet og opfordrer dem til at styrke deres eva-
lueringer og konsekvensanalyser. DI og Dansk Metal anbefaler, at der
fremover er et større fokus på transparens i forbindelse med trilogforhand-
linger, samt at der løbende udformes konsekvensvurderinger i forbindelse
med ændringer til lovforslag.
Implementering og håndhævelse
Dansk Erhverv
mener, at håndhævelse er afgørende for et velfungerende
indre marked og fremhæver, at implementering af de eksisterende regler
og forbedring af det indre marked kan medføre økonomiske gevinster på
op til 7% af EU's BNP. Kommissionen bør ifølge
Dansk Erhverv
syste-
matisk udfordre medlemslande, som ikke overholder EU-retten, og i højre
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
grad hjælpe medlemslandene med at sikre bedre og mere ensartet imple-
mentering og håndhævelse, bl.a. ved at gøre EU-lovgivningen mindre
kompleks.
DI og Dansk Metal
hilser det velkomment, at Kommissionen vil arbejde
proaktivt med medlemsstaterne for at identificere og reducere unødvendig
national overimplementering.
FH
understreger, at det er medlemsstaternes forfatningsmæssige ret at gå
videre end minimumsstandarder, når EU-direktiver gennemføres i national
lovgivning.
KL
finder det positivt, at Kommissionen vil gøre mere for at sikre god
implementering og håndhævelse og hilser det velkomment, at Kommissi-
onen beder medlemslandene om feedback i denne sammenhæng.
KL
op-
fordrer regeringen til at sikre, at kommunerne inddrages i denne proces og
opfordrer regeringen til at bede Kommissionen om at blive mere konkret
omkring, hvilke områder de vil fokusere på ift. at styrke håndhævelse og
implementering.
Interessentinddragelse
Dansk Erhverv
er glade for, at Kommissionen vil gøre det nemmere for
interessenter at bidrage. Det er dog uklart for
Dansk Erhverv,
hvordan den
forslåede tilgang fra Kommissionen skulle gøre det lettere for interessen-
terne, og de anbefaler derfor, at den eksisterende høringsstruktur med flere
stadier fastholdes, samt at fornuftige frister sikres.
Dansk Erhverv
ser der-
udover gerne, at kvaliteten af Kommissionens spørgeskemaer bliver adres-
seret, og at konsekvenserne for alle berørte aktører bliver bedre belyst.
DI og Dansk Metal
hilser Kommissionens intentioner om at gøre hørings-
processen mere enkel, transparent og inkluderende velkommen. De er dog
ærgerlige over, at Kommissionen ikke adresserer udfordringerne med for-
udindtaget høringsmateriale.
DI og Dansk Metal
savner derudover en for-
pligtigelse fra Kommissionen til at lave kvantitative analyser af de ind-
komne høringssvar og opfordrer til, at respondenternes repræsentativitet
bliver afspejlet i vægtningen af svarerne
herunder at svar fra arbejdsmar-
kedets parter får tildelt særlig vægt.
FH
anfører, at Kommissionen skal gøre det muligt at skelne imellem for-
skellige typer respondenter i Kommissionens høringer, og FH mener lige-
ledes, at svar fra arbejdsmarkedets parter bør tillægges særlig vægt.
KL
finder det positivt, at Kommissionen vil arbejde for at udbrede sine
konsultationer i samarbejde med Det Europæiske Regionsudvalg og ar-
bejdsmarkedets parter.
KL
fremhæver dog, at det er vigtigt, at der findes
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
en løsning på, hvordan høringssvar vægtes, og at Kommissionen bør for-
holde sig territorielt/geografisk til både høringssvar og konsekvensanaly-
ser.
TÆNK
er glade for, at Kommissionen udvider typerne af høringer og læg-
ger op til at forlænge høringsfristerne.
TÆNK
angiver, at de foreslåede
”call
for
evidence”
er en god ide men kun kan fungere, hvis rammerne for
afvikling af høringer forbedres. Mange spørgeskemaer er i
TÆNK’s
optik
for tekniske, og der lægges ofte ensidig vægt på, om der kan opnås byrde-
lettelser for virksomheder.
Gennemsigtighed
Dansk Erhverv
støtter, at der skabes bedre adgang til den dokumentation,
der ligger bag konsekvensvurderinger og lovforslag fra Kommissionen.
DI og Dansk Metal
efterlyser, at Kommissionen i højere grad offentliggør
deres objektive vurderinger af problemstillinger, som skal løses eventuelt
med lovgivning samt forslag til de bedst egnede værktøjer til at løse disse.
KL
er positive overfor, at Kommissionen vil arbejde for at fremme gen-
nemsigtigheden ved at øge adgangen til det baggrundsmateriale og data,
som Kommissionen har lagt til grund for lovforslag.
Principperne
om ”ikke
at gøre væsentlig skade” og
”digital betjening som
udgangspunkt”
Dansk Erhverv
støtter indførelsen af princippet om digitaliseringsklar
lovgivning og princippet om ikke at gøre væsentlig skade, dog bør der ar-
bejdes for et højere ambitionsniveau på det grønne område.
DI og Dansk Metal
bakker op om, at bedre regulering tænkes sammen
med den grønne og digitale omstilling, som udgør to styrkepositioner for
dansk erhvervsliv.
DI og Dansk Metal
savner dog, at meddelelsen forhol-
der sig til, hvordan EU-regulering kan give plads til nye forretningsmodel-
ler, herunder hvordan regulatoriske sandkasser kan anvendes.
FH
hilser det velkomment, at Kommissionen lægger op til at mainstreame
Verdensmålene.
FH
fremhæver i denne sammenhæng, at bæredygtighed
bør forstås bredt og inkludere den sociale dimension.
Konsekvensanalyser, SMV-testen og "Evaluer-først”-princippet
Dansk Erhverv
mener, at der altid bør udarbejdes en grundig konsekvens-
vurdering, inden Kommissionen fremsætter et lovforslag. Corona-pande-
mien har været et særtilfælde, men de manglende konsekvensvurderinger
må ikke blive normen.
Dansk Erhverv
støtter desuden en systematisk an-
vendelse af SMV-testen og hilser Kommissionens intention om at forbedre
evalueringer velkommen.
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
DI og Dansk Metal
finder det positivt, at Kommissionen vil styrke SMV-
testen, da det ofte er SMVer, som bliver mest påvirket af nye byrder. De
ser det ligeledes som positivt, at Kommissionen i højere grad vil evaluere
regulering med henblik på at reducere unødvendige byrder.
TÆNK
understreger ifm. digitaliseringsklar lovgivning, at man skal hu-
ske, at ikke alle forbrugere har digitale færdigheder. Digitale løsninger skal
derfor ifølge
TÆNK
forblive en valgmulighed, og mindre digitale forbru-
gere skal fortsat have mulighed for at få opfyldt deres behov.
TÆNK
støt-
ter desuden en målsætning om at forpligte alle dele af Kommissionen til at
levere resultater i forhold til FN's verdensmål.
Strategisk fremsyn
Dansk Erhverv
støtter, at Kommissionen vil tage højde for megatrends og
samfundsudfordringer i sin politikudvikling. Foresight-rapporterne bør
dog ikke introducere nye politiske initiativer uden om den sædvanlige lov-
givningsproces.
Dansk Erhverv
er desuden fortaler for et stærk og uaf-
hængigt Udvalg for Forskriftskontrol.
FH
støtter indførelsen af et strategisk fremsynsperspektiv. Dette vil være
med til at sikre et langsigtet perspektiv, som er nødvendigt for at imødegå
klimaændringer og den digitale omstilling.
FH
finder, at dette står i kon-
trast til indførelsen af "One-in, One-out"-princippet.
TÆNK
opfordrer til, at der sikres en tæt integration imellem EU's Forbru-
ger Agenda og mainstreaming af strategisk fremsyn.
En ind, en ud
Dansk Erhverv
er begejstrede for, at Kommissionen indfører en “One-in,
One-out" mekanisme med virkning fra arbejdsprogrammet for 2022. Sær-
ligt støtter
Dansk Erhverv,
at mekanismen bruges til at sikre et større fo-
kus på, hvordan EU-lovgivning implementeres på den mindst byrdefulde
måde.
Dansk Erhverv
kan derudover støtte, at mekanismen ikke anvendes
mekanisk, men finder det afgørende, at byrder lettes inden for den samme
sektor, så byrder ikke
kan “handles” på tværs af sektorer.
Dansk Erhverv
kan derfor ikke tilslutte sig de foreslåede undtagelsesmuligheder og mener
desuden, at mekanismen bør omfatte både administrative konsekvenser og
så vidt muligt øvrige efterlevelsesomkostninger.
Dansk Erhverv
så gerne
et større fokus på mulighederne som digitalisering bringer ift. at reducere
byrder.
DI og Dansk Metal
er tilfredse med, at Kommissionen forpligtiger sig til
at anvende "One-in, One-out"-princippet på en fleksibel måde, som ikke er
mekanisk. De savner dog en mere ambitiøs målsætning om at lette regule-
ringsbyrden for borgere og virksomheder.
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
2423777_0010.png
FH
finder “One-in,
One-out"-princippet problematisk og mener, at ny lov-
givning skal indføres, hvis det er nødvendigt, uanset om der er mulighed
for at fjerne byrder inden for det samme politikområde.
FH
undrer sig over
Kommissionens positive tilgang til emnet og henviser til den tidligere
Kommissions afvisning af at indføre et "One-in, One-out"-princip samt den
tidligere Kommissions fokus på omkostningerne ved
ikke
at indføre ny lov-
givning.
KL
peger på en række udfordringer med den praktiske implementering af
”One-in,
One-out”-princippet, herunder risikoen for at lovgivning på et
område kan føre til fjernelse af lovgivning på et andet område.
KL
foretrak
den tidligere Kommissions tanker om at være stor på store ting og mindre
på mindre ting. I
KL’s
optik afspejler dette bedre subsidiaritetsprincippet.
KL
undrer sig derudover over, at Kommissionen tilsyneladende fokuserer
mere på ”One-in
One-out”
end på at få subsidiaritets-
og proportionalitets-
princippet til at fungere i praksis. De ser gerne et større fokus på dette.
TÆNK
kan ikke støtte “One-in,
One-out"-princippet og finder det vigtigt,
at princippet ikke fører til en forringelse af den eksisterende forbrugerbe-
skyttelse.
Fit for Future-platformen
Dansk Erhverv
støtter, at man lægger op til en stærkere kobling mellem
interessentgruppen og regeringsgruppen i platformen, og at platformens ar-
bejdsprogram afspejler Kommissionens lovcyklus.
Dansk Erhverv
mener
dog ikke, at den foreslåede struktur i tilstrækkelig grad tager højde for
SMV’er og deres bekymringer.
TÆNK
ser Fit for Future-platformen som en forbedring i forhold til den
tidligere REFIT-platform, idet der også lægges op til at se på lovgivningens
virkningsfuldhed.
TÆNK
ønsker dog, at platformen fremover får et større
fokus på lovgivningens bidrag til den grønne omstilling og FN's verdens-
mål.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred opbakning til indsatsen for bedre regule-
ring, hvorfor der forventes at være tilfredshed med meddelelsens opfordring
til at styrke dagsordenen fremadrettet. Herunder særligt i relation til koblin-
gen mellem bedre regulering og byrdereduktion samt Kommissionens fokus
på såkaldt strategisk fremsyn, digitalisering og grøn omstilling på tværs af
politikområder. Andre landes specifikke holdning til samtlige punkter i med-
delelsen kendes endnu ikke, men det forventes, at der vil være generel op-
bakning.
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
2423777_0011.png
Særligt forventes det, at de fleste medlemsstater byder Kommissionens
”en
ind, en ud”-tilgang velkommen, men at visse medlemsstater ikke vil være
tilfredse med udlægningen af ambitionsniveauet for implementering af mo-
dellen. Det forventes, at NL og DE ikke vil synes, at modellen er tilstrækkelig
ambitiøs pga. muligheden for undtagelser fra princippet om, at der ved ind-
førelse af ny lovgivning også skal udføres tilsvarende lettelser. FR, BE og LU
forventes at være mere positivt stemte, da disse lande netop har talt for en
model, hvor Kommissionen ikke skulle være underlagt en mekanisk anven-
delse, der ikke ville give mulighed for fleksibilitet i udførelsen. Af denne år-
sag fremsatte FR, BE og LU også en selvstændig tilføjelse til rådskonklusio-
nerne vedtaget af Rådet i foråret 2020
1
, hvor de pointerede netop dette.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen om bedre regulering velkommen. Regeringen
finder det positivt, at Kommissionen bygger videre på de eksisterende til-
gange og principper for bedre regulering og fremadrettet i højere grad vil
have fokus på, at lovgivning skal være fremtidssikker og digitaliseringsklar
samt understøtte den grønne omstilling.
Regeringen støtter introduktionen af en fleksibel model for implementering
af ”en
ind, en ud”-tilgangen, der giver rum til undtagelser inden for udvalgte
politiske prioriteter, herunder særligt i relation til det grønne område og digi-
talisering. Regeringen arbejder for, at både administrative omkostninger og
øvrige efterlevelsesomkostninger indgår i modellen. På den måde sikres for-
ankring, der fremmer enkel og effektiv regulering og samtidig fører til en reel
reduktion af unødvendige byrder.
Regeringen mener, at byrdelettelser i
”en
ind, en ud”-modellen bør kunne
findes gennem digitaliseringsklar og fremtidssikker regulering. Regeringen
vil i den forbindelse arbejde for, at Kommissionen løbende analyserer digita-
liseringspotentialer i eksisterende regulering, som en del af REFIT-program-
met, og derved identificerer forslag til digital byrdereduktion. Regeringen vil
i den forbindelse også
arbejde for, at ”Fit for future”-platformen
inddrages i
Kommissionens arbejde med at identificere digitaliseringspotentialer.
Udarbejdelsen af konsekvensanalyser er et vigtigt redskab, der understøtter
medlemslandenes vurdering af de enkelte forslag. Derfor finder regeringen
det vigtigt, at Kommissionen har et stort fokus på at belyse konsekvenserne
for de enkelte medlemslande (herunder statsfinansielle og erhvervsøkono-
miske), der bl.a. følger af den nationale implementering ved et givent for-
slag. Særligt er der behov for, at Kommissionen også foretager vurderinger
på medlemsstatsniveau, så risikoen for at der på EU-niveau træffes beslut-
ninger om forslag uden at kende konsekvenserne minimeres.
1
WK 1620 2020 INIT
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: EMs grund- og nærhedsnotat om Bedre regulering: sammen om bedre lovgivning, fra erhvervsministeren
2423777_0012.png
Det bemærkes, at regeringen er opmærksom på, at byrdelettelser ikke alene
opnås ved at muliggøre digital selvbetjening for virksomheder men også ved,
at Kommissionen sikrer sammenhæng mellem krav om dataudveksling i ny
lovgivning og graden af interoperabilitet mellem relevante data og myndig-
hedssystemer i overensstemmelse med Berlin-erklæringens målsætning om
at styrke EU’s digitale suverænitet og interoperabilitet.
Regeringen hilser det i denne forbindelse yderligere velkomment, at Kom-
missionen vil indføre principper om
”ikke
at gøre væsentlig skade” ift. bære-
dygtighed og om at lovgivning skal sikre
”digital
selvbetjening som udgangs-
punkt” i både høringer, konsekvensanalyser og evalueringer. Regeringen vil
arbejde for, at disse principper implementeres i praksis. Regeringen støtter
desuden en styrkelse af SMV-testen og en
fortsat anvendelse af ”evaluer
først”-princippet.
Regeringen hilser det i forlængelse af dette velkomment, at Kommissionen
sætter fokus på det såkaldte strategisk fremsyn og langsigtet planlægning i
meddelelsen og fremadrettet vil give Udvalget for Forskriftkontrol en større
rolle i relation til dette område. Regeringen ser gerne yderligere arbejde på
denne dagsorden med særligt fokus på at fremme den digitale og grønne om-
stilling samt nye forretningsmodeller.
For så vidt angår Kommissionens forslag om at justere eksisterende metoder
for interessentinddragelse, mener regeringen, at det er vigtigt, at Kommissi-
onen fortsætter en inkluderende og åben tilgang til at inddrage interessenter i
forbindelse med nye lovforslag og giver gode muligheder for, at alle inte-
ressenter kan komme rettidigt til orde på flere stadier af den indledende
lovgivningsproces.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget Europaudvalg.
12