Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 382
Offentligt
2423740_0001.png
I D É K ATA L O G
Forslag til at lette
byrder for foreninger
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0002.png
F O R S L A G T I L AT L E T T E
BYRDER FOR FORENINGER
Resumé
Foreninger, Finans Danmark, som repræsen-
terer pengeinstitutterne, og myndigheder
med observatørstatus har sat sig sammen for
at formulere et idékatalog til politikerne, som
skal lette de byrder, mange foreninger ople-
ver som følge af hvidvaskreglerne. Arbejds-
gruppens anbefalinger forventes blandt an-
det at føre til nedenstående byrdelettelser.
Det er arbejdsgruppens samlede vurdering, at
når anbefalingerne fører til reelle byrdelettel-
ser for foreninger og pengeinstitutter, vil det
kunne frigøre ressourcer hos begge parter.
§
MODEL FOR
R I S I K O K L A S S I F I K AT I O N
M O D E L F O R D I G I TA L
REGISTRERING
§
En ny frivillig digital selvbe-
tjeningsløsning for foreninger
(f.eks. i regi af CVR) forventes
at lette byrder for foreninger
og pengeinstitutter i forhold
til nuværende krav om fysisk
udlevering af dokumenter.
Herudover forventes den kom-
mende MitID-løsning at lette
kontrolkilden af de reelle ejere
af en forening.
GUIDE TIL
FORMELLE RAMMER
FOR FORENINGER
En ny model for risikoklassifika-
tion forankret i hvidvaskloven
og/eller vejledningen forventes
at kunne indebære, at for-
eninger med lav risiko reelt
klassificeres som lavrisikokun-
der. Det vil lette foreningernes
byrder i forhold til særligt do-
kumentationskrav i mødet med
pengeinstitutterne.
En guide til de formelle ram-
mer i mødet mellem pen-
geinstitutter og foreninger
forventes at hjælpe foreninger-
ne, skabe større transparens og
effektivisere pengeinstitutter-
nes håndtering af foreningssa-
ger blandt andet i forbindelse
med tegningsregler, proces for
kasserer- og formandsskifte mv.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0003.png
Baggrund
Danmark er rig på frivillige foreninger, der
bidrager til at få alle med i fællesskaber. Det
er anslået, at der findes mere end 100.000
foreninger i Danmark, som spænder fra sto-
re organisationer til helt små foreninger.
Foreningerne dækker bredt, og der er stor
forskel på, hvordan de organiseres. De fleste
foreninger har det til fælles, at de har brug
for en bankkonto for at kunne udføre deres
aktiviteter og for at kunne modtage offentli-
ge tilskud. Finans Danmark repræsenterer 70
pengeinstitutter i Danmark, som stiller bank-
konti til rådighed for foreningerne som en del
af deres produktportefølje og understøtter
på den måde et rigt foreningsliv i Danmark.
Foreninger og pengeinstitutter er dermed
tæt forbundne i dagligdagen. Et samarbej-
de, som lokalt fungerer rigtigt godt, men
som også kan opleves som unødigt besvær-
ligt for både foreninger og pengeinstitutter
grundet bekæmpelsen af økonomisk krimi-
nalitet, hvidvask og terrorfinansiering, som
de senere år har medført øgede og skærpe-
de krav. Det er et fælles ønske fra foreninger
og pengeinstitutter, at der politisk bliver set
på mulighederne for at lette de byrder, som
begge parter oplever. Foreninger og penge-
institutter anerkender, at det skal ske, uden
at man går på kompromis med en fortsat
stærk indsats mod økonomisk kriminalitet,
hvidvask og terrorfinansiering.
PET udgav i 2020 publikationen ”Dit bidrag
kan misbruges”. PET vurderer, at der de se-
nere år har været en tendens til, at nogle af
de penge, som f.eks. samles ind via nogle
foreninger, havner i de forkerte hænder og
derefter bliver brugt direkte – eller indirekte
– til at støtte terrorisme. Det er også erfarin-
gen, at nogle organisationer og foreninger
ligefrem oprettes eller udnyttes til at finan-
siere terrorisme. Både i EU og i FN har man
fokus på den risiko.
Den generelle styrkede indsats mod – og
fokus på økonomisk kriminalitet betyder, at
pengeinstitutternes ressourcer til området er
steget markant. Alene til lønudgifter bruger
pengeinstitutterne mere end 3,4 mia. kr. om
året på compliance. Dertil kommer udvikling
til it-systemer, oplysningsindsats, m.m. For-
eningerne oplever samtidig at skulle bruge
mange frivillige ressourcer såvel som øko-
nomiske på at dokumentere de oplysninger,
som pengeinstitutterne vurderer sig forplig-
tet til at have på sine kunder, og det vanske-
liggør det at være en forening.
Finans Danmark foreslog i slutningen af
2020, at der blev nedsat en arbejdsgruppe,
som kunne komme med konkrete forslag til,
hvordan der kan sikres en balance mellem på
den ene side at holde fokus på bekæmpelse
af økonomisk kriminalitet, hvidvask og terror-
Foreninger og pen-
geinstitutter er tæt for-
bundne i dagligdagen.
Samarbejdet fungerer
lokalt rigtig godt, men
kan også opleves som
besværligt grundet be-
kæmpelsen af hvidvask.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0004.png
Arbejdsgruppen er enig om,
at det er nødvendigt at udfordre de
eksisterende juridiske rammer, hvis
det skal være muligt at lette byrden.
finansiering – og på den anden side at lette
de byrder, mange foreninger oplever som
følge af hvidvaskreglerne.
Arbejdsgruppen er enig om, at det er nød-
vendigt at udfordre de eksisterende juridiske
rammer, hvis det skal være muligt at lette
byrden til gavn for både foreninger og pen-
geinstitutter. Arbejdsgruppen vil derudover
opfordre politikerne til at inddrage arbejds-
gruppen i det videre arbejde med videreud-
vikling og implementering af de konkrete
anbefalinger i idékataloget. Arbejdsgruppen
er kommet vidt omkring lovgivning, krav,
processer, procedurer, arbejdsgange, struk-
tur m.m. Resultatet er konkrete anbefalinger
på følgende tre områder:
• Model for risikoklassifikation
• Model for digital registrering
• Guide til formelle rammer for foreninger
Forslagene er samlet i dette idékatalog, som
overdrages til samtlige politiske partier i Fol-
ketinget den 24. juni 2021.
Arbejdsgruppen, København, juni 2021
ARBEJDSGRUPPEN
Nedsat februar 2021
Civilsamfundets Brancheforening 
Danmarks Idrætsforbund (DIF) 
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) 
ISOBRO 
Frivilligcentre & Selvhjælp Danmark (FriSe) 
DGI  
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) 
Danske Seniorer  
Finans Danmark (formand)
 
O B S E R V AT Ø R E R
Erhvervsministeriet
Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Finanstilsynet
Kulturministeriet
Hvidvasksekretariatet
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0005.png
I D É K ATA L O G
Model for risikoklassifikation
F O R S TÅ E L S E S R A M M E O G F O R S L A G
Hvidvaskloven er bygget op om en risiko-
baseret tilgang for de virksomheder, der er
omfattet af loven. For pengeinstitutternes
håndtering af deres kunder betyder det, at
de skal risikoklassificere deres kunder. Må-
den, det sker på, er ikke ens fra pengeinstitut
til pengeinstitut, da flere faktorer har indfly-
delse, blandt andet pengeinstitutternes for-
retningsmodel. Det vil imidlertid være ens for
pengeinstitutterne, at der for højrisikokunder
skal foretages flere og mere omfattende sik-
kerhedsforanstaltninger og dermed indhen-
tes flere oplysninger, end det vil være tilfæl-
det for lavrisikokunder.
Arbejdsgruppen er enig om, at den risi-
koklassifikation, der anvendes i dag, tager
udgangspunkt i hvidvasklovgivningens ri-
sikobaserede tilgang. Arbejdsgruppen er
enig om, at den ikke giver tilstrækkelig mu-
lighed for differentiering, da størstedelen af
foreningslivet forventes at være klassificeret
som lavrisikokunder, selvom der på nuværen-
de tidspunkt ikke findes tilgængelige data,
der underbygger den vurdering. Arbejds-
gruppen er enig om, at det er nødvendigt at
definere tydelige rammer for en risikoklassifi-
kation, og at disse indarbejdes i regelgrund-
laget for hvidvaskområdet.
Målet er, at pengeinstitutterne får et mere
præcist værktøj at basere deres risikovurde-
ring af foreninger på, og at foreningerne vil
opleve, at de skal bruge færre ressourcer på
dokumentation, når de klassificeres som lav-
risiko. Det er vigtigt for pengeinstitutterne, at
modellen for risikoklassifikation fortsat spiller
sammen med kravene til institutternes inter-
ne styringsredskaber.
Lav risiko indebærer, at pengeinstitutterne
kan nøjes med at kontrollere foreningens
tegningsberettigedes identitet samtidig
med indhentning af hele bestyrelsens iden-
titetsoplysninger samt indhente vedtægter
og referat fra seneste generalforsamling
(eller stiftelsesdokument ved ny forening).
Samtidig kan pengeinstituttet bedre forlade
sig på foreningens oplysninger (f.eks. via et
spørgeskema i netbank), uden at skulle kræ-
ve dokumentation for at understøtte disse.
Det skal også ses i sammenhæng med anbe-
falingen om ”model for digital registrering”,
hvor pengeinstitutter, alt efter hvad den di-
gitale registrering kommer til at indeholde
af oplysninger om den enkelte forening, vil
kunne nøjes med at kontakte foreningen for
en snak om, hvad foreningen ønsker at bruge
sin bankkonto og tilhørende produkter til og
i hvilket omfang.
Arbejdsgruppen
er enig om, at den
nuværende risikoklas-
sifikation ikke giver
tilstrækkelig mulighed
for differentiering.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0006.png
M O D E L F O R R I S I K O K L A S S I F I K AT I O N
A N B E FA L I N G
§
Arbejdsgruppen anbefaler, at
erhvervsministeren anvender
sin kompetence til at kunne
fastsætte forpligtende regu-
lering i hvidvaskloven og/eller
i vejledning om hvidvasklo-
ven i forhold til den politiske
ambition om at lette byrder for
foreninger.
§
Arbejdsgruppen anbefaler, at
de relevante myndigheder i
dialog med Finans Danmark
og foreninger udarbejder en
model for risikoklassifikation af
foreninger. Arbejdet skal være
færdiggjort i 2. halvår 2021.
Arbejdsgruppen anbefaler, at
modellen for risikoklassifikation
af foreninger, kriterierne herfor
og anvendelsen heraf på kort
sigt fastlægges i en regulering,
f.eks. en vejledning til hvid-
vaskloven.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0007.png
M O D E L F O R R I S I K O K L A S S I F I K AT I O N
BAGGRUND
Arbejdsgruppen er enig om, at en ny model
for risikoklassifikation bør implementeres ved
en opdatering af hvidvaskloven og/eller vej-
ledningen. Arbejdsgruppen er ligeledes enig
om, at målet med at etablere ændrede og
mere definerede rammer for risikoklassifikati-
on er, at foreninger skal opleve en risikoklas-
sifikation, som er i overensstemmelse med
den reelle risiko, og som medfører færrest
mulige administrative byrder for foreninger,
f.eks. i forbindelse med skift på kassererpo-
sten. Risikoklassifikationen skal indarbejdes i
et dynamisk dokument med en række kriteri-
er, der understøtter pengeinstitutternes vur-
dering af, om en forening udgør lav, mellem
eller høj risiko, og som samtidig tager højde
for, at dokumentet med vejledningen skal
kunne opdateres løbende for at tage højde
for nye trends og ændringer i risikobilledet.
Det er vigtigt at understrege, at den grund-
læggende risikobaserede tilgang, der ligger
i hvidvaskloven, indebærer, at konkrete for-
hold altid vil kunne få indflydelse på en risi-
koklassifikation. Der kan med andre ord ikke
stilles krav om, at en fuldstændig fast define-
ret model for risikoklassifikation skal anven-
des, da det vil stride imod det risikobaserede
princip. Det er dog arbejdsgruppens forvent-
ning, at en foreslået ændring af reglerne for
risikoklassifikation vil medføre, at langt de
fleste foreninger vil blive vurderet som lavrisi-
koforeninger, og at det vil betyde en lettelse
af byrderne for foreningerne.
Arbejdsgruppen har drøftet muligheden
for at opstille parametre, der kan anvendes
til at skabe rammerne for en differentieret
behandling af foreninger afhængig af den
enkelte forenings risikoklassifikation. I den
forbindelse har arbejdsgruppen vurderet,
hvilke parametre der kan være anvendelige,
hvis der skal skabes en operationel model for
risikoklassifikation. Her indgår blandt andet
følgende mulige elementer, uden at oplist-
ningen er udtømmende:
Foreningens alder
Varigheden af kundeforholdet
Om foreningen er CVR-registreret
Om der er født medlemskab (f.eks. ejerfor-
eninger, antenneforeninger o.l.)
Om foreningen er anerkendt og lands-
dækkende (medlem af en hovedorganisa-
tion, landsorganisation)
Om foreningen alene er nationalt rettet
Om foreningens oprindelse og formål er
transparent
Om foreningens formelle rammer er admi-
nistrativt og juridisk betryggende
Om foreningen er underlagt anden lovgiv-
ning, der sikrer et højt compliance-niveau
(f.eks. Danida-midler)
Om foreningens omsætning og indeståen-
des størrelse harmonerer med foreningens
øvrige karakteristika
Arbejdsgruppen
har drøftet muligheden
for at opstille parame-
tre, der kan anvendes
til at skabe rammerne
for en differentieret be-
handling af foreninger
afhængig af den enkel-
te forenings risikoklassi-
fikation.
• Om foreningen er demokratisk opbygget
• Besiddelse af indsamlingsgodkendelse op
til tre år
• Om foreningen modtager tilskud fra
offentlige myndigheder, hvor der er en
godkendelsesproces (f.eks. folkeoplys-
ningsmidler, § 18- og § 79-midler, drifts-
støtte via Socialstyrelsen, Danida-midler,
fradragsberettiget via ligningsloven).
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0008.png
I D É K ATA L O G
Model for digital registrering
F O R S TÅ E L S E S R A M M E O G F O R S L A G
Arbejdsgruppen er enig om, at allerede ek-
sisterende digitale løsninger i pengeinstitut-
terne kan være med til at skabe smidigere
processer for foreninger. Arbejdsgruppen
er samtidig enig om, at myndighederne bør
undersøge muligheden for en ny digital re-
gisterløsning (f.eks. CVR) over foreninger,
hvor det er muligt for pengeinstitutter, kom-
muner og andre relevante myndigheder at
tilgå data om foreninger, herunder om reel-
le ejere, vedtægter og andre relevante og
nødvendige oplysninger. Arbejdsgruppen
er enig om, at løsningen skal være baseret
på frivillighed, og det er således op til den
enkelte forening, om den ønsker at benytte
sig af løsningen. Foreningerne opfordrer til,
at en registrering ikke skal være en forudsæt-
ning for at få en foreningskonto i et pengein-
stitut. Hvis man som forening ønsker at indgå
i en digital løsning, vil det kunne lette byrder
i forhold til f.eks. krav om fysisk udlevering af
dokumenter.
Arbejdsgruppen er enig om, at fordele og
ulemper ved brug af CVR som kilde til kon-
trol af identiteter bør undersøges grundigt af
myndighederne, og at myndighederne her-
efter kan udarbejde en teknisk løsning. Det
er myndighedernes ansvar at sikre via stik-
prøvekontrol, at CVR opdateres, og at oplys-
ningerne heri er korrekte. Arbejdsgruppen er
enig om at bede myndighederne undersøge
alternative løsninger for digital registrering,
hvis det ikke teknisk er hensigtsmæssigt at
bruge CVR. Arbejdsgruppen er enig om, at
MitID med tiden skal kunne bruges som kon-
trolkilde af foreninger. I den sammenhæng
skal der tages højde for brugen af MitID, og
myndighederne bør komme med anbefaling
til, hvordan foreninger, hvor de tegningsbe-
rettigede ikke har MitID, fortsat kan tilgå og
ændre oplysninger.
Målet er, at de eksisterende digitale mulig-
heder anvendes bedst muligt – og at en di-
gital selvregistrering, f.eks. via CVR, bliver en
lettelse for foreningerne og pengeinstitutter-
ne. Det er afgørende, at en ny løsning bliver
så tilgængelig, overskuelig og håndterbar
som muligt, og at foreningerne har mulighed
for at få hjælp til registreringen.
Arbejdsgruppen
er enig om, at fordele
og ulemper ved brug af
CVR som kilde til kon-
trol af identiteter bør
undersøges grundigt af
myndighederne.
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0009.png
M O D E L F O R D I G I TA L R E G I S T R E R I N G
A N B E FA L I N G
§
Arbejdsgruppen anbefaler, at
pengeinstitutter og foreninger
på den korte bane gør brug af
allerede eksisterende digitale
løsninger til udveksling af op-
lysninger.
§
Arbejdsgruppen anbefaler, at
myndighederne løbende sikrer,
at oplysningerne er korrekte via
stikprøvekontrol m.v.
Arbejdsgruppen anbefaler, man
fjerner de lovgivningsmæssige
og praktiske forhindringer for,
at pengeinstitutterne kan ind-
hente informationer, f.eks. med
en skabelon for samtykke.
§
Arbejdsgruppen anbefaler, at
myndighederne ser nærmere
på muligheden for at udvikle
en selvbetjeningsløsning for
foreninger, hvor de selvangiver
deres oplysninger. En sådan
løsning kan f.eks. etableres i
regi af CVR, hvor en del for-
eninger i forvejen er registre-
ret med basisoplysninger og
CVR-nummer.
§
Arbejdsgruppen anbefaler, at
man undersøger muligheden
for at kombinere Erhvervsstyrel-
sens data med andre offentlige
data med henblik på at sikre
størst mulig koordination og
sikkerhed.
Arbejdsgruppen anbefaler, at
det kommende MitID kan an-
vendes som kontrolkilde af de
reelle ejere af en forening, hvis
foreningen ønsker det.
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0010.png
M O D E L F O R D I G I TA L R E G I S T R E R I N G
BAGGRUND
En udbygning af CVR vil give foreningerne
mulighed for at angive de nødvendige doku-
menter ét sted, hvorfra pengeinstitutter og
myndigheder kan se dem. Det vil også kunne
lempe foreningers bureaukrati i forbindelse
med f.eks. ansøgninger om støtte fra kom-
muner eller andre myndigheder. Samtidig vil
det lette byrderne for pengeinstitutterne, at
de kan tilgå informationer et sted, som myn-
dighederne samtidig står inde for.
I Finanstilsynets ”Rapport om Projekt AML/
TEK”, der er sendt i offentlig høring i maj
2021, beskrives mulighederne for at anvende
CVR-registret som kilde til kontrol af identi-
teter. I rapporten konkluderes det blandt an-
det, at CVR-registret med det eksisterende
regelgrundlag ikke kan stå alene som kilde
til kontrol af identiteten på reelle ejere for
kunder med lav risiko. Det konkluderes des-
uden, at der er et potentiale i at se mod en
bredere anvendelse af CVR-registret med
ovenstående anbefaling. I forlængelse heraf
har Erhvervsministeriet, som svar på arbejds-
gruppens forespørgsel om mulige digitale
løsninger, udarbejdet et notat, som henviser
til anbefalingen i Finanstilsynets rapport som
en mulig løsning. Erhvervsministeriet frem-
hæver desuden, at udmøntningen af en mo-
del for risikoklassifikation kan få indflydelse
på mulige digitale løsninger, hvis det fører til,
at flere foreninger klassificeres som lavrisiko.
CVR-registret, som det er i dag, vil således
kunne anvendes som eneste kontrolkilde
i forbindelse med gennemførelsen af kun-
dekendskabsprocedurer for de foreninger,
der er klassificeret som lav risiko. Foreninger-
ne har tilsvarende fremhævet, at deres orga-
nisatoriske og administrative setup i forhold
til CVR tilsvarende skal være afgørende for
den tekniske løsning. Det betyder i praksis,
at foreninger nemmere og hurtigere end i
dag skal have mulighed for at ændre i for-
eningens oplysninger i CVR.
En udbygning af
CVR vil give foreninger-
ne mulighed for at
angive de nødvendige
dokumenter ét sted,
hvorfra pengeinstitutter
og myndigheder kan
se dem.
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0011.png
I D É K ATA L O G
Guide til formelle
rammer for foreninger
F O R S TÅ E L S E S R A M M E O G F O R S L A G
Arbejdsgruppen er enig om, at der bør ska-
bes et godt værktøj til brug for både for-
eninger og pengeinstitutter om de oplysnin-
ger, som en forening kan forvente at skulle
give til sit pengeinstitut, så der bliver skabt
en forventningsafstemning mellem parterne
forud for en forenings henvendelse til et pen-
geinstitut.
Arbejdsgruppen er enig om, at der ikke skal
være tvangsmæssig standardisering af for-
eningernes vedtægter eller af pengeinstitut-
ternes forretningsgange. En standardisering
ville være i strid med de konkurrenceretlige
regler, og den ville ikke passe til forenings-
livets virkelighed, hvor foreningerne har
mangfoldige størrelser, aktivitetsformer, tra-
ditioner m.m. og tilsvarende mangfoldige
formelle grundlag. Omvendt er arbejdsgrup-
pen enig om, at det vil være gavnligt, hvis
der i struktur og indhold kan opnås en vis
form for ensartethed, da det også vil kunne
bidrage til en teknisk løsning, jf. model om
digital registrering, i forhold til foreningers
formelle grundlag.
Målet er ikke, at der skal foretages ændrin-
ger i eksisterende og godkendte vedtægter
m.v. Målet er, at så ensartede formelle ram-
mer som muligt vil medføre byrdelettelser
for både foreninger og pengeinstitutter, da
anvendelsen af faste standarder og rammer
alt andet lige vil øge transparensen.
Målet er, at så ens-
artede formelle rammer
som muligt vil medføre
byrdelettelser for både
foreninger og pengein-
stitutter.
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0012.png
GUIDE TIL FORMELLE RAMMER FOR FORENINGER
A N B E FA L I N G
§
Arbejdsgruppens ordinære
medlemmer giver tilsagn om
at udarbejde en guide, som vil
kunne anvendes af foreninger-
ne i forhold til etablering af
foreningernes formelle grund-
lag. Arbejdsgruppen – med
foreningerne i spidsen – vil
igangsætte arbejdet i august
2021. Når arbejdet er færdigt,
vil repræsentanterne for for-
eningerne distribuere guiden
videre til deres medlemsorgani-
sationer.
Arbejdsgruppen anbefaler,
at guiden tilpasses en digital
løsning, jf. model for digital re-
gistrering, og det dermed tæn-
kes sammen med det spor, som
myndighederne skal forfølge.
12
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0013.png
GUIDE TIL FORMELLE RAMMER FOR FORENINGER
BAGGRUND
Arbejdsgruppen er enig om, at indførelsen
af en guide til formalia for alle foreninger
vil indebære en væsentlig effektivisering af
pengeinstitutternes håndtering af foreninger.
De overordnede krav, som foreningerne
møder i pengeinstitutterne, er baseret på,
at institutterne efter hvidvaskloven skal ind-
hente oplysninger om alle reelle ejere (ofte
bestyrelsen i en forening), foreningens ejer-
og kontrolstruktur, hvilket ofte fremgår af
foreningens vedtægter, samt foreningens
formål og tilsigtede beskaffenhed ved at
være kunde hos pengeinstituttet, f.eks. hvad
foreningen skal bruge sin konto til og omfan-
get og typen af transaktioner. De krav, en for-
ening bliver mødt med af sit pengeinstitut,
stammer ikke alle fra hvidvasklovgivningen
og overholdelsen heraf. De generelle dispo-
sitions- og tegningsregler skal gerne være
fyldestgørende, så der tegnes et tydeligt bil-
lede af, hvem eller hvilke personer i forenin-
gen der er berettiget til at disponere over
foreningens midler på kontoen.
Dels vil klare regler og instrukser med hensyn
til tegning give et utvetydigt billede af, hvem
der har kompetencen til at gøre hvad, og
dels vil det i forhold til omverdenen give et
tilsvarende klart billede af, hvem der kan for-
pligte foreningen og disponere over forenin-
gens midler. Foreningen har også en interes-
se i, at pengeinstituttet kender foreningen
bedst muligt og hvis muligt kan hjælpe med
at undgå, at en forenings midler bliver mis-
brugt. Det kan f.eks. være uberettiget brug
af foreningens midler af f.eks. en tegnings-
berettiget, der bruger foreningens midler til
egen vinding.
Dels vil klare reg-
ler og instrukser med
hensyn til tegning give
et utvetydigt billede af,
hvem der har kompe-
tencen til at gøre hvad,
og dels vil det i forhold
til omverdenen give et
tilsvarende klart billede
af, hvem der kan for-
pligte foreningen og
disponere over forenin-
gens midler.
13
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0014.png
Afsluttende
bemærkninger
Arbejdsgruppen ser det som en samfunds-
opgave og et fælles ansvar at sikre en fortsat
stærk indsats mod økonomisk kriminalitet,
hvidvask og terrorfinansiering. I dag medfø-
rer hvidvaskloven dog en række utilsigtede
konsekvenser i form af unødigt store doku-
mentationskrav samt unødige, administrative
og økonomiske byrder for frivillige foreninger
og pengeinstitutter. Med arbejdsgruppens
anbefalinger er den fælles forventning, at der
vil blive handlet fra politisk side, så foreninger
og pengeinstitutter hurtigst muligt vil opleve
reelle byrdelettelser og frigjorte ressourcer.
Arbejdsgruppen ser
det som en samfundsop-
gave og et fælles ansvar
at sikre en fortsat stærk
indsats mod økonomisk
kriminalitet, hvidvask og
terrorfinansiering.
14
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 29/6-21 fra Finans Danmark om foreningsarbejdsgruppens idékatalog med forslag til at lette byrder for foreninger
2423740_0015.png
I D É K ATA L O G
Forslag til at lette byrder for foreninger
24. JUNI 2021