Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 379
Offentligt
2423274_0001.png
25-06-2021
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/…
af
4.6.2021 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2020/852 for så vidt angår fastsættelse af de tekniske
screeningskriterier til bestemmelse af de betingelser, hvorunder en
økonomisk aktivitet kvalificeres som bidragende væsentlig til mod-
virkning af klimaændringer eller tilpasning til klimaændringer, og til
fastlæggelse af, hvorvidt den pågældende økonomiske aktivitet i væ-
sentlig grad skader nogle af de andre miljømål
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 4. juni 2021 en delegeret forordning, som sup-
plerer forordning (EU) 2020/852 om fastlæggelse af en ramme til fremme
af bæredygtige investeringer (taksonomiforordningen). Kommissionen
oversendte retsakten til Rådet og Europa-Parlamentet den 7. juni 2021.
Den delegerede retsakt finder anvendelse fra den 1. januar 2022, medmin-
dre Rådet og Europa-Parlamentet gør indsigelse mod retsakten senest den
8. oktober 2021 (med mulighed for 2 måneders forlængelse).
Taksonomiforordningen er en central del af Kommissionens handlingsplan
for finansiering af bæredygtig vækst fra 2018. Forordningen etablerer et
klassifikationssystem, en såkaldt taksonomi, for bæredygtige økonomiske
aktiviteter, for at bestemme, i hvilken grad en investering er bæredygtig.
Kommissionen bemyndiges i taksonomiforordningen til at vedtage delege-
rede retsakter med tekniske screeningskriterier. De tekniske screeningskri-
terier skal fastsætte, hvilke økonomiske aktiviteter, der bidrager væsentligt
til et af seks fastlagte miljømål, uden at gøre væsentlig skade på de øvrige
miljømål. De tekniske screeningskriterier fastlægges med udgangspunkt i
krav fastlagt i taksonomiforordningen.
Denne delegerede forordning fastlægger tekniske screeningskriterier fsva.
miljømålene modvirkning af og tilpasning til klimaændringer.
For modvirkning af klimaændringer fokuseres der på sektorer og økono-
miske aktiviteter med det største reduktionspotentiale. Der fastsættes på
den baggrund tekniske screeningskriterier for 88 økonomiske aktiviteter i
9 sektorer. For tilpasning til klimaændringer fastsættes der herudover tek-
niske screeningskriterier i enkelte yderligere sektorer, således at der om-
fattes 95 økonomiske aktiviteter i 13 sektorer.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0002.png
2/33
Den delegerede forordning kan have positive indirekte miljømæssige kon-
sekvenser. Forordningen kan fremme investeringer i bæredygtige projek-
ter og bæredygtige investeringsfonde ved at give øget klarhed over, hvad
der kan betegnes som bæredygtigt.
Regeringen finder, at den delegerede retsakt er en vigtig del af arbejdet
med at udvikle et EU-klassifikationssystem for bæredygtige investeringer
ved at etablere klare definitioner af økonomiske aktiviteter, som bidrager
væsentligt til modvirkning af- og tilpasning til klimaændringer. Regeringen
kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod den delegerede retsakt, og vil
8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i juni 2020 forordning (EU) 2020/852
om fastlæggelse af en ramme til fremme af bæredygtige investeringer (tak-
sonomiforordningen). Taksonomiforordningen er en central del af Kom-
missionens handlingsplan for finansiering af bæredygtig vækst fra 2018.
Forordningen etablerer et klassifikationssystem, en såkaldt taksonomi, for
bæredygtige økonomiske aktiviteter, for at bestemme, i hvilken grad en
investering er bæredygtig.
For at kunne blive klassificeret som bæredygtig skal en økonomisk aktivi-
tet bidrage væsentligt til mindst ét af følgende seks miljømål:
1) Modvirkning af klimaændringer
2) Tilpasning til klimaforandringer
3) Bæredygtig anvendelse og beskyttelse af vand- og havressourcer
4) Omstilling til en cirkulær økonomi
5) Forebyggelse og bekæmpelse af forurening
6) Beskyttelse og genopretning af biodiversitet og økosystemer
En økonomisk aktivitet skal samtidig undgå at gøre væsentlig skade på de
andre miljømål. Endelig skal aktiviteten udøves i overensstemmelse med
en række minimumsgarantier, som omfatter OECD's retningslinjer for
multinationale selskaber og FN's vejledende principper om erhvervslivet
og menneskerettigheder, herunder grundlæggende principper og rettighe-
der fastsat i regi af Den Internationale Arbejdsorganisation og i de interna-
tionale grundlæggende menneskerettighedsinstrumenter.
Økonomiske aktiviteter kan klassificeres som bidragende væsentligt til et
miljømål, enten hvis 1) aktiviteten i sig selv bidrager væsentligt til miljø-
målet, 2) aktiviteten gør det muligt for andre aktiviteter at yde et væsentligt
bidrag (såkaldt mulighedsskabende aktiviteter) eller 3) aktiviteten er en så-
kaldt omstillingsaktivitet.
1
1
Omstillingsaktiviteter vedrører kun miljømålet modvirkning af klimaændringer. Omstil-
lingsaktiviteter omfatter aktiviteter, som endnu ikke kan erstattes af teknologisk og øko-
nomisk gennemførlige lavemissionsalternativer, men som understøtter omstillingen til en
klimaneutral økonomi. Omstillingsaktiviteter skal have drivhusgasemissioner svarende til
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0003.png
3/33
Kommissionen skal vedtage delegerede retsakter med tekniske screenings-
kriterier for, hvordan specifikke økonomiske aktiviteter kvalificeres som
bidragende væsentligt til miljømålene på baggrund af krav fastlagt i takso-
nomiforordningen. De tekniske screeningskriterier for miljømålene mod-
virkning af og tilpasning til klimaændringer vedtages ifølge taksonomifor-
ordningen senest den 31. december 2020 og for de øvrige miljømål senest
den 31. december 2021.
De tekniske screeningskriterier skal herefter revurderes regelmæssigt på
baggrund af den videnskabelige og teknologiske udvikling.
Med taksonomiforordningen oprettes en platform for bæredygtig finansie-
ring sammensat af relevante interessenter og en medlemsstatsekspert-
gruppe vedrørende bæredygtig finansiering, som bl.a. rådgiver Kommissi-
onen om de tekniske screeningskriterier.
Der er ikke krav om, at virksomheders økonomiske aktiviteter skal efter-
leve de tekniske screeningskriterier, men taksonomiforordningen indehol-
der visse rapporteringsforpligtelser. For bæredygtige finansielle produkter
skal det fra 2022 oplyses, hvordan og i hvilket omfang de underliggende
investeringer kvalificeres som miljømæssigt bæredygtige. Herudover skal
virksomheder omfattet af direktiv 2013/34/EU om ikke-finansiel rapporte-
ring (NFRD) fra 2022 rapportere om, hvordan og i hvilket omfang virk-
somhedens aktiviteter kvalificeres som miljømæssigt bæredygtige.
2
En ekspertgruppe om bæredygtig finansiering nedsat af Kommissionen of-
fentliggjorde den 9. marts 2020 en rapport med anbefalinger til udformnin-
gen af de tekniske screeningskriterier for miljømålene modvirkning af og
tilpasning til klimaændringer.
3
Kommissionen godkendte principielt og offentliggjorde den 21. april 2021
en delegeret forordning supplerende taksonomiforordningen fsva. tekniske
screeningskriterier for modvirkning af og tilpasning til klimaændringer
sammen med en meddelelse om at styre finansiering mod EU Green Deal
(KOM (2021) 188). Kommissionen vedtog retsakten formelt den 4. juni
2021, hvor alle sprogversioner forelå, og oversendte retsakten til Rådet og
Europa-Parlamentet den 7. juni 2021. Den delegerede retsakt finder anven-
delse fra den 1. januar 2022.
de bedste resultater i sektoren, skal ikke hindre lavemissionsalternativer og ikke føre til
fastlåsning af kulstofintensive aktiver. Omstillingsaktiviteter skal revurderes mindst hvert
tredje år.
2
Kommissionen har den 21. april 2021 fremsat forslag til at erstatte NFRD med et direktiv
om virksomheders rapportering om bæredygtighed (Corporate Sustainability Reporting
Directive
CSRD).
3
Rapporten er tilgængelig her: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/business_eco-
nomy_euro/banking_and_finance/documents/200309-sustainable-finance-teg-final-re-
port-taxonomy_en.pdf
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0004.png
4/33
Europa-Parlamentet (med simpelt flertal) og Rådet (med kvalificeret fler-
tal) har mulighed for at gøre indsigelse mod den delegerede retsakts ikraft-
trædelse senest den 8. oktober 2021 med mulighed for 2 måneders forlæn-
gelse.
3. Formål og indhold
Den delegerede forordning fastlægger tekniske screeningskriterier med be-
tingelser for, hvornår økonomiske aktiviteter kvalificeres som bidragende
væsentligt til modvirkning af og tilpasning til klimaændringer, og for,
hvornår disse aktiviteter ikke gør væsentlig skade på de øvrige miljømål i
taksonomiforordningen.
De tekniske screeningskriterier er fastlagt i henholdsvis bilag I og bilag II
til den delegerede forordning. Herunder beskrives kriterierne for økonomi-
ske aktiviteter, der bidrager væsentligt til miljømålene. Den delegerede for-
ordning indeholder ligeledes kriterier for, hvornår økonomiske aktiviteter
ikke gør væsentlig skade på de øvrige miljømål.
Tekniske screeningskriterier for modvirkning af klimaændringer
De tekniske screeningskriterier for økonomiske aktiviteter, der bidrager
væsentligt til modvirkning af klimaændringer, fastsættes, så de reflekterer
behovet for at undgå eller reducere emissioner af drivhusgasser. Der foku-
seres derfor på sektorer og økonomiske aktiviteter med det største potenti-
ale for dette.
Der fastsættes på den baggrund tekniske screeningskriterier for 88 økono-
miske aktiviteter i følgende 9 sektorer:
1) Skovbrug, som kan bidrage til modvirkning af klimaændringer ved
at øge nettooptaget af CO
2
og tilvejebringe vedvarende energi.
2) Genopretning af vådområder, som har betydning for nedbringelse
af drivhusgasemissionerne og styrkelse af kulstofdræn.
3) Fremstillingsindustrien, som med ca. 21 pct. af EU's drivhusgas-
emissioner er den tredjestørste kilde til drivhusgasemissioner i EU.
4) Energisektoren, som står for ca. 22 pct. drivhusgasemissioner i EU
og ca. 75 pct., når energiforbruget i andre sektorer medregnes.
5) Vandforsyning, kloakvæsen, affaldshåndtering og rensning af jord-
og grundvand medfører relativt lave drivhusgasemissioner, men
kan bidrage til at nedbringe drivhusgasemissioner i andre sektorer.
6) Transport, som tegner sig for ca. 23 pct. af EU's drivhusgasemissi-
oner og står for en tredjedel af EU's energiforbrug.
7) Bygge- og anlægsvirksomhed, som tegner sig for ca. 40 pct. af
energiforbruget og ca. 36 pct. af CO
2
-emissionerne i EU og kan
således spille en vigtig rolle for modvirkning af klimaændringer.
8) Informations- og kommunikationssektoren, som tegner sig for en
stigende andel af drivhusgasemissionerne og har potentiale til at
nedbringe drivhusgasemissionerne i andre sektorer.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0005.png
5/33
9) Forskning, udvikling og innovation, som kan muliggøre, at andre
sektorer er i stand til at efterleve kriterierne for væsentlige bidrag
til modvirkning af klimaændringer.
Kommissionen har udskudt vedtagelsen af tekniske screeningskriterier for
landbrug for at sikre større sammenhæng med den fælles landbrugspolitik,
som er under revision. Kommissionen er fortsat i gang med at vurdere,
hvorvidt der kan etableres tekniske screeningskriterier for atomkraft, na-
turgas og enkelte yderligere økonomiske aktiviteter. Kommissionen vil
endvidere inden udgangen af 2021 gennemgå kriterierne for skovbrug og
bioenergi på baggrund af kommende EU-tiltag med relevans for disse ak-
tiviteter, herunder revisionen af direktivet om vedvarende energi.
Fsva. vurderingen af atomkraft har Kommissionen fået udarbejdet en tek-
nisk rapport fra Kommissionens forskningstjeneste, Det Fælles Forsk-
ningscenter (Joint Research Centre
JRC). JRC's rapport er under gen-
nemgang af to ekspertgrupper
4
bestående af uafhængige eksperter til ud-
gangen af juni. Disse bidrag vil understøtte Kommissionens efterfølgende
beslutning.
Der er fastsat tekniske screeningskriterier for, hvordan følgende økonomi-
ske aktiviteter bidrager væsentligt til modvirkning af klimaændringer.
1. Skovbrug
Økonomisk aktivitet
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
1) Aktiviteten er omfattet af en skovplant-
ningsplan og efterfølgende skovforvaltnings-
plan, aktiviteten følger bedste praksis på om-
rådet, indebærer ikke forringelse af arealer
med stort kulstoflager og forvaltningssyste-
met er i overensstemmelse med EU-regler til
due diligence- og lovlighed.
1.1 Skovplantning,
1.2
Rehabilitering og gen-
opretning af skove, her-
under genplantning af
skov og naturlig skov-
fornyelse efter en eks-
trem hændelse,
1.3
Skovforvaltning
og 1.4
Skovbevarelse
2) Der er for skovbedrifter over 13 hektar fo-
retaget en vurdering af klimamæssige fordele
ved aktiviteten.
3) Områdets skovstatus er garanteret.
4) Der foretages revision af, om aktiviteten
lever op til de tekniske screeningskriterier se-
nest to år efter aktivitetens begyndelse og
hvert tiende år herefter.
4
Ekspertgruppen om strålingsbeskyttelse og affaldshåndtering under artikel 31 i Eura-
tomtraktaten og Den videnskabelige komite om sundhed, miljø og nye risici.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0006.png
6/33
5) Revisionen kan foretages i grupper af be-
drifter.
2. Miljøbeskyttelses- og genopretningsaktiviteter
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
2.1. Genopretning af
1) Aktiviteten er omfattet af en genopret-
vådområder
ningsplan og efterfølgende en forvaltnings-
plan.
2) Der er foretaget en vurdering af klimamæs-
sige fordele ved aktiviteten.
3) Områdets status som vådområde er garan-
teret.
4) Der foretages revision af, om aktiviteten
lever op til de tekniske screeningskriterier se-
nest to år efter aktivitetens påbegyndelse og
hvert tiende år herefter.
5) Revisionen kan foretages i grupper af be-
drifter.
3. Fremstilling
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
3.1. Fremstilling af ved-
Ingen yderligere kriterier.
varende energiteknolo-
gier
(mulighedsska-
bende aktivitet)
3.2. Fremstilling af ud-
Aktiviteten er i overensstemmelse med tekni-
styr til produktion og
ske screeningskriterier for fremstilling af
anvendelse af brint (mu-
brint (3.10) og udstyr til brug af brint.
lighedsskabende aktivi-
tet)
3.3. Fremstilling af la-
Aktiviteten lever op til specifikke kriterier
vemissionsteknologier
for forskellige transportmidler.
til transport (muligheds-
skabende aktivitet)
3.4. Fremstilling af bat-
Aktiviteten resulterer i betydelige drivhus-
terier (mulighedsska-
gasemissionsreduktioner inden for transport,
bende aktivitet)
energiopbevaring og andre industrielle an-
vendelser og genanvender udtjente batterier.
Økonomisk aktivitet
Økonomisk aktivitet
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0007.png
7/33
3.5. Fremstilling af
energibesparende ud-
styr til bygninger (mu-
lighedsskabende aktivi-
tet)
3.6. Fremstilling af an-
dre lavemissionstekno-
logier (mulighedsska-
bende aktivitet)
3.7. Fremstilling af ce-
ment (omstillingsaktivi-
tet)
Aktiviteten lever op til specifikke kriterier for
forskellige produkter.
Aktiviteten indebærer betydelige vugge-til-
grav-drivhusgasemissionsreduktioner sam-
menlignet med det bedste alternativ.
Aktiviteten fremstiller grå cementklinker
med drivhusgasemissioner lavere end 0,722
tCO
2
e pr. ton grå cementklinker eller 0,469
tCO
2
e pr. ton cement produceret.
3.8. Fremstilling af alu-
Aktiviteten fremstiller:
minium (omstillingsak-
a) primæraluminium og overholder to af
tivitet)
følgende kriterier frem til 2025 og
herefter alle tre:
a. drivhusgasemissionerne over-
stiger ikke 1,484 tCO
2
pr. ton
fremstillet aluminium.
b. den gennemsnitlige kulstofin-
tensitet for indirekte drivhus-
gasemissioner overstiger ikke
100g CO
2
e/kWh
c. elforbruget i fremstillingspro-
cessen overstiger ikke 15,5
MWh/t A1.
b) sekundær aluminium.
3.9. Fremstilling af jern
Aktiviteten lever op til specifikke emissions-
og stål (omstillingsakti-
krav på de forskellige trin i fremstillingspro-
vitet)
cessen reduceret med mængden af emissioner
afsat til produktion af spildgasser.
3.10. Fremstilling af
Aktiviteten lever op til besparelser i vugge-
brint
til-grav-drivhusgasemissioner på 73,4 pct. for
brint og 70 pct. for brintbaserede syntetiske
brændstoffer
5
resulterende i emissioner la-
vere end 3 tCO
2
e/tH2.
3.11. Fremstilling af
Aktiviteten udleder under 1,141 tCO
2
e pr. ton
carbon black (omstil-
produceret af produktet.
lingsaktivitet)
3.12. Fremstilling af
Aktiviteten udleder under 0,789 tCO
2
e pr. ton
soda (omstillingsaktivi-
produceret af produktet.
tet)
5
I forhold til en værdi for fossile brændstoffer på 94 g CO2e/MJ.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0008.png
8/33
3.13. Fremstilling af
Aktiviteten udleder under 2,45 MWh pr. ton
chlor (omstillingsaktivi-
klorin og de gennemsnitlige vugge-til-grav-
tet)
drivhusgasemissioner af elektricitet anvendt
ved chlorproduktionen er højst 100g
CO2e/kWh.
3.14. Fremstilling af or-
Aktiviteten har drivhusgasemissioner under
ganiske basiskemikalier
bestemte grænseværdier for forskellige kemi-
(omstillingsaktivitet)
kalier. Hvis kemikalierne er produceret fra
vedvarende råmaterialer, er emissionerne
mindst 27 pct. lavere end vugge-til-grav-driv-
husgasemissionerne ved produktion af kemi-
kaliet fra fossile brændstoffer.
3.15. Fremstilling af
Aktiviteten er enten fremstillet fra brint, der
vandfri ammoniak
opfylder de tekniske screeningskriterier for
fremstilling af brint (3.10), eller genvindes fra
spildevand.
3.16. Fremstilling af
Aktiviteten udleder under 0,038 tCO
2
e pr. ton
salpetersyre
(omstil-
salpetersyre.
lingsaktivitet)
3.17. Fremstilling af
Aktiviteten efterlever et af følgende kriterier:
plast i ubearbejdet form
a) Plasten i primær form er fremstillet
(omstillingsaktivitet)
ved mekanisk genanvendelse af plast-
affald.
b) Hvis mekanisk genanvendelse ikke er
muligt, er plasten i primær form frem-
stillet ved kemisk genanvendelse af
plastaffald, og vugge-til-grav-driv-
husgasemissionerne er lavere end til-
svarende fremstilling ved råmaterialer
af fossile brændstoffer.
c) Afledt af vedvarende råmaterialer og
har vugge-til-grav-drivhusgasemissi-
oner lavere end ved tilsvarende frem-
stilling ved fossile brændstoffer.
Anvendelse af biomasse efterlever lovgiv-
ningsmæssige kriterier for produktion heraf.
4. Energi
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
4.1. Elproduktion ved
Ingen yderligere kriterier.
hjælp af solcelletekno-
logi
Økonomisk aktivitet
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0009.png
9/33
4.2. Elproduktion ved
Ingen yderligere kriterier.
hjælp af teknologi base-
ret på koncentreret sol-
energi (CSP)
4.3. Elproduktion fra
Ingen yderligere kriterier.
vindkraft
4.4. Elproduktion fra
Ingen yderligere kriterier.
havenergiteknologier
4.5. Elproduktion fra
Aktiviteten efterlever et af følgende kriterier:
vandkraft
a) Anlægget er et flodkraftværk og har
ikke kunstigt reservoir.
b) Anlæggets effekttæthed er over 5
W/m2
c) Vugge-til-grav-drivhusgasemissioner
under 100g CO
2
e/kWh.
4.6. Elproduktion fra
Aktiviteten har vugge-til-grav-drivhusgas-
geotermisk energi
emissioner under 100g CO
2
e/kWh.
4.7. Elproduktion fra
1) Aktiviteten har vugge-til-grav-drivhusgas-
vedvarende ikke-fossile
emissioner under 100g CO
2
e/kWh.
gasformige og flydende
brændstoffer
2) Reduktionsaktiviteter (f.eks. kulstofop-
samling) opfylder specifikke kriterier for for-
skellige reduktionsaktiviteter.
3) Der tages hensyn til lækager.
4) Anvendelse af biogas efterlever lovgiv-
ningsmæssige kriterier for produktion heraf.
4.8. Elproduktion fra
1) Land- og skovbrugsbiomasse efterlever
bioenergi
lovgivningsmæssige kriterier herfor.
2) Besparelsen af drivhusgasemissioner som
følge af anvendelsen af biomasse er mindst 80
pct.
6
3) Ved brug af anaerob nedbrydning opfylder
fermentatet kriterierne i aktivitet 5.6 og krite-
rium 1 og 2 i aktivitet 5.7, hvor relevant.
4) Punkt 1 og 2 finder ikke anvendelse for in-
stallationer med indfyret termisk effekt under
2 MW, hvor der anvendes gasformige bio-
massebrændsler.
6
I forhold til metoden i bilag VI til direktiv (EU) 2018/2001.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0010.png
10/33
5) Installationer med termisk indfyret effekt
fra 50 til 100 MW anvender højeffektive
kraftvarmeteknologier.
6) Installationer med termisk indfyret effekt
over 100 MW opnår enten elvirkningsgrad på
mindst 36 pct., anvender højeffektive kombi-
neret varme- og elproduktion eller opsamler
og lagrer kulstof.
Aktiviteten efterlever et af følgende kriterier:
a) Systemet er det sammenkoblede euro-
pæiske system og dets underordnede
systemer.
b) Mere end 67 pct. af nylig aktiveret ka-
pacitet udleder under 100g CO
2
e/kWh
målt på livscyklusbasis.
c) Den gennemsnitlige emissionsfaktor
er under 100g CO
2
e/kWh målt på livs-
cyklusbasis.
Ingen yderligere kriterier.
4.9. Transmission og di-
stribution af elektricitet
(mulighedsskabende ak-
tivitet)
4.10. Lagring af elektri-
citet
(mulighedsska-
bende aktivitet)
Hvis aktiviteten omfatter kemisk energilag-
ring, opfylder lagringsmediet de tekniske
screeningskriterier for fremstilling af det til-
svarende produkt.
4.11. Lagring af termisk
Ingen yderligere kriterier.
energi (mulighedsska-
bende aktivitet)
4.12. Lagring af brint
Aktiviteten er enten opførelse af brintoplag-
(mulighedsskabende ak-
ringsfaciliteter, omdannelse af eksisterende
tivitet)
gaslagre til lagring af brint eller drift af brint-
oplagringsfaciliteter, hvor oplagret brint op-
fylder de tekniske screeningskriterier for
fremstilling af brint.
4.13. Fremstilling af
1) Land- og skovbrugsbiomasse efterlever
biogas og biobrændstof-
lovgivningsmæssige kriterier herfor.
fer til transport og af
flydende biobrændsler
2) Besparelsen af drivhusgasemissioner som
følge af anvendelsen af biomasse er mindst 65
pct.
7
3) Ved brug af anaerob nedbrydning af orga-
nisk materiale opfylder fermentatet kriteri-
erne i aktivitet 5.6 og kriterium 1 og 2 i akti-
vitet 5.7, hvor relevant.
7
I forhold til metoden i bilag V til direktiv (EU) 2018/2001.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0011.png
11/33
4) Hvor CO
2
der ellers ville blive udledt i
fremstillingsprocessen opfanges, transporte-
res og opbevares denne CO
2
i overensstem-
melse med de tekniske screeningskriterier
herfor.
4.14. Transmissions- og
1) Aktiviteten består enten af
distributionsnet for ved-
a) konstruktion eller drift af nye netværk
varende og kulstoffat-
til brint eller andre kulstoffattige gas-
tige gasser
ser,
b) omdannelse/omlægning af eksiste-
rende naturgasnet til 100 pct. brint el-
ler
c) modificering af gas netværk, der mu-
liggør integration af brint og andre
kulstoffattige gasser i netværket.
2) Aktiviteten omfatter lækagedetektion og -
reparation.
Aktiviteten opfylder et af følgende kriterier:
a) Anlæggelse og drift af rørledninger
opfylder lovgivningsmæssige krav for
effektive fjernvarme- og fjernkølesy-
stemer.
b) Renovering af rørledninger opfylder
lovgivningsmæssige krav til effektive
fjernvarme- og fjernkølesystemer in-
den for 3 år
c) Aktiviteten består af ændringer af la-
vere temperatursystemer eller avance-
rede pilotsystemer.
Aktiviteten opfylder lovgivningsmæssige
energieffektivitetskrav og det globale op-
varmningspotentiale (GWP) for kølemidlet
overstiger ikke 675.
Ingen yderligere kriterier.
4.15. Distribution
fjernvarme/-køling
af
4.16. Installation og
drift af elektriske var-
mepumper
4.17. Kraftvarmepro-
duktion af varme/køling
og elektricitet fra sol-
energi.
4.18. Kraftvarmepro-
duktion af varme/køling
og elektricitet fra geo-
termisk energi
4.19. Kraftvarmepro-
duktion af varme/køling
og elektricitet fra vedva-
Aktiviteten har vugge-til-grav-drivhusgas-
emissioner under 100gCO
2
e pr. 1kWh ener-
giproduktion.
1) Aktiviteten har vugge-til-grav-drivhusgas-
emissioner under 100g CO
2
e pr. 1 kWh ener-
giproduktion.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0012.png
12/33
rende ikke-fossile gas-
2) Reduktionsaktiviteter (f.eks. kulstofop-
formige og flydende
samling) opfylder specifikke kriterier for for-
brændstoffer
skellige reduktionsaktiviteter.
3) Der tages hensyn til lækager.
4) Anvendelse af biomasse efterlever lovgiv-
ningsmæssige kriterier for produktion heraf.
4.20. Kraftvarmepro-
1) Land- og skovbrugsbiomasse efterlever
duktion af varme/køling
lovgivningsmæssige kriterier herfor.
og elektricitet fra bio-
energi
2) Besparelsen af drivhusgasemissioner som
følge af anvendelsen af biomasse er mindst 80
pct.
8
3) Ved brug af anaerob nedbrydning af orga-
nisk materiale, opfylder fermentatet kriteri-
erne i aktivitet 5.6 og kriterium 1 og 2 i akti-
vitet 5.7, hvor relevant.
4) Punkt 1 og 2 finder ikke anvendelse for
kraftvarmeanlæg med indfyret termisk effekt
under 2 MW, hvor der anvendes gasformige
biomassebrændsler.
4.21. Produktion af
Ingen yderligere kriterier.
varme/køling fra ter-
misk solvarme.
4.22. Produktion af
Aktiviteten har vugge-til-grav-drivhusgas-
varme/køling fra geoter-
emissioner under 100gCO
2
e/kWh.
misk energi
4.23. Produktion af
1) Aktiviteten har vugge-til-grav-drivhusgas-
varme/køling fra vedva-
emissioner under 100g CO
2
e/kWh.
rende ikke-fossile gas-
formige og flydende
2) Reduktionsaktiviteter (f.eks. kulstofop-
brændstoffer
samling) opfylder specifikke kriterier for for-
skellige reduktionsaktiviteter.
3) Der tages hensyn til lækager.
4) Anvendelse af biomasse efterlever lovgiv-
ningsmæssige kriterier for produktion heraf.
4.24. Produktion af
1) Land- og skovbrugsbiomasse efterlever
varme/køling fra bio-
lovgivningsmæssige kriterier herfor.
energi
8
I forhold til metoden i bilag VI til direktiv (EU) 2018/2001.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0013.png
13/33
2) Besparelsen af drivhusgasemissioner som
følge af anvendelsen af biomasse er mindst 80
pct.
9
3) Ved brug af anaerob nedbrydning af orga-
nisk materiale, opfylder fermentatet kriteri-
erne i aktivitet 5.6 og kriterium 1 og 2 i akti-
vitet 5.7, hvor relevant.
4) Punkt 1 og 2 finder ikke anvendelse for
varmeproduktionsanlæg med indfyret ter-
misk effekt under 2 MW, hvor der anvendes
gasformige biomassebrændsler.
4.25. Produktion af
Ingen yderligere kriterier.
varme/køling fra spild-
varme
5. Vandforsyning, kloakvæsen, affaldshåndtering og rensning af jord
og grundvand
Økonomisk aktivitet
5.1. Opførelse, udvi-
delse og drift af vandop-
samlings-, rensnings-
og forsyningssystemer
5.2. Fornyelse af vand-
opsamlings-, vandrens-
nings- og vandforsy-
ningssystemer
5.3. Opførelse, udvi-
delse og drift af opsam-
ling og rensning af spil-
devand
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
Aktiviteten har enten energiforbrug på højst
0,5 kWh pr. kubikmeter produceret vandfor-
syning eller lækageniveauet er højst 1,5 be-
regnet ved infrastrukturlækageindekset (ILI).
Aktiviteten reducerer enten systemets energi-
forbrug eller lækageniveau beregnet ved in-
frastrukturlækageindekset (ILI) med mindst
20 pct.
1) Aktivitetens energiforbrug er højst på 20-
35 kWh pr. personækvivalent (PE) afhængigt
af rensningsanlæggets kapacitet.
2) Ved opførelse eller udvidelse af et rens-
ningsanlæg, foretages en vurdering af direkte
drivhusgasemissioner.
5.4. Fornyelse af op-
1-3) Aktiviteten reducerer energiforbruget
samling og rensning af
med 20 pct. kWh pr. personækvivalent pr. år
spildevand
af opsamlet/renset spildevand.
4) Operatøren demonstrerer, at der ikke er
væsentlige ændringer i eksterne forhold, som
ville føre til en reduktion af energiforbruget.
5.5. Indsamling og
Aktiviteten har til formål at forberede gen-
transport af ikkefarligt
brug.
9
I forhold til metoden i bilag VI til direktiv (EU) 2018/2001.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0014.png
14/33
affald i kildesorterede
fraktioner
5.6. Anaerob nedbryd-
1) Aktiviteten omfatter en plan for at mini-
ning af spildevandsslam
mere metanlækage på anlægget.
2) Produceret biogas bruges enten direkte til
produktion af elektricitet eller varme eller op-
graderes til biometan til naturgasnettet eller
anvendes som brændstof eller som råmateri-
ale i den kemiske industri.
5.7. Anaerob nedbryd-
1) Aktiviteten omfatter en plan for at mini-
ning af bioaffald
mere metanlækage på anlægget.
2) Produceret biogas bruges enten direkte til
produktion af elektricitet eller varme eller op-
graderes til biometan til naturgasnettet eller
anvendes som brændstof eller som råmateri-
ale i den kemiske industri.
3) Bioaffald sorteres og indsamles i fraktio-
ner.
4) Fremstillet fermentat bruges som gødning.
5) Andelen af fødevare- og foderafgrøder an-
vendt som råprodukt er højst 10 pct. af råpro-
duktet
5.8. Kompostering af
1) Bioaffald sorteres og indsamles i fraktio-
bioaffald
ner.
2) Produceret kompost anvendes som gød-
ning, som opfylder lovgivningsmæssige krav
til gødningsmaterialer.
5.9. Materialenyttiggø-
Aktiviteten omdanner mindst 50 pct. af det
relse fra ikkefarligt af-
ikkefarlige affald til sekundære råmaterialer.
fald
5.10. Opsamling og an-
1) Deponeringsanlægget er ikke blevet åbnet
vendelse af gas fra de-
efter 8. juli 2020.
poneringsanlæg
2) Deponeringsanlægget er permanent lukket.
3) Produceret gas anvendes til produktion af
elektricitet eller varme som biogas, opgrade-
res til biometan til naturgasnettet eller bruges
som brændstof eller råvarer i den kemiske in-
dustri.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0015.png
15/33
4) Metanemissioner fra deponeringsanlægget
er underlagt lovgivningsmæssige krav til
kontrolprocedurer.
5.11. Transport af CO
2
1) Aktiviteten fører ikke til CO
2
lækager over
(mulighedsskabende ak-
0,5 pct. af den transporterede CO
2
-masse.
tivitet)
2) Transporteret CO
2
leveres til et permanent
opbevaringssted, der opfylder de tekniske
screeningskriterier for lagring af CO
2
.
3) Passende lækagedetekteringssystemer an-
vendes.
4) Aktiviteten kan omfatte installation af ak-
tiver, der forbedrer et eksisterende net.
5.12. Permanent geolo-
1) Der er udført en vurdering af, om den geo-
gisk lagring af CO2 un-
logiske formation er egnet til lagring af CO
2
.
der jorden
2) Der er passende lækagedetekteringssyste-
mer og der foreligger en overvågningsplan.
3) Forberedende forskning af lagringslokali-
teter og drift af lagringsanlæg er i overens-
stemmelse med lovgivningsmæssige krav og
standarder.
6. Transport
Økonomisk aktivitet
6.1. Mellembyspassa-
gertransport med jern-
bane (omstillingsaktivi-
tet, hvis aktiviteten har
CO
2
-emissioner)
6.2. Godstransport med
tog (omstillingsaktivitet,
hvis aktiviteten har
CO
2
-emissioner)
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
Tog og personvogne har ingen direkte CO
2
-
emissioner fra udstødning, når de kører på
spor med den nødvendige infrastruktur, og
anvender en konventionel motor, hvor en så-
dan infrastruktur ikke er tilgængelig.
1) Tog og vogne har ingen direkte CO
2
-
emissioner fra udstødning, når de kører på
spor med den nødvendige infrastruktur, og
anvender en konventionel motor, hvor en så-
dan infrastruktur ikke er tilgængelig.
2) Tog og vogne er ikke beregnet til transport
af fossile brændstoffer.
6.3. Transport i byer og
Køretøjet har ingen direkte CO
2
-emissioner
forstæder, personbefor-
fra udstødning.
dring ad landevej (om-
stillingsaktivitet, hvis
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0016.png
16/33
CO
2
-
Aktiviteten omfatter indtil 31. december 2025
køretøjer i klasse M2 og M3, som er i over-
ensstemmelse med den seneste EURO VI-
standard.
6.4. Drift af personligt
1) Fremdriften skyldes brugerens fysiske ak-
mobilitetsudstyr, cykel-
tivitet og/eller en emissionsfri motor.
logistik
2) Mobilitetsanordningen må benyttes på
samme offentlige infrastruktur som cykler el-
ler fodgængere.
6.5. Transport med mo-
Køretøjer i klasse M1 og N1 har specifikke
torcykler, personbiler
emissioner under 50g CO
2
pr. km indtil 31.
og lette erhvervskøretø-
december 2025. Herefter er specifikke CO
2
-
jer (omstillingsaktivitet,
emissioner nul.
hvis aktiviteten har
CO
2
-emissioner)
Køretøjer i klasse L har nul CO
2
-emissioner
fra udstødning.
6.6. Vejgodstransport
1) Køretøjer i klasse N1 har nuludstødningse-
(omstillingsaktivitet,
missioner. Køretøjer i klasse N2 og N3 er lov-
hvis aktiviteten har
givningsmæssigt defineret som tunge nule-
CO
2
-emissioner)
missionskøretøjer, hvis det er teknologisk og
økonomisk muligt at opfylde den lovgiv-
ningsmæssige definition.
aktiviteten har
emissioner)
2) Køretøjer er ikke beregnet til transport af
fossile brændstoffer.
6.7. Transport af passa-
Fartøjer har ingen direkte CO
2
-emissioner fra
gerer ad indre vandveje
udstødning.
(omstillingsaktivitet,
hvis aktiviteten har
Indtil 31. december 2025 omfattes hybridfar-
CO
2
-emissioner)
tøjer, der anvender mindst 50 pct. energi fra
brændstoffer uden direkte CO
2
-emissioner fra
udstødning.
6.8. Transport af gods af
1) Fartøjer har ingen direkte CO
2
-emissioner
indre vandveje (omstil-
fra udstødning.
lingsaktivitet, hvis akti-
viteten
har
CO
2
-
Hvor dette ikke er teknologisk og økonomisk
emissioner)
muligt at efterleve, har fartøjer indtil 31. de-
cember 2025 direkte CO
2
-emissioner fra ud-
stødning, der er 50 pct. lavere end gennem-
snittet for tunge køretøjer.
2) Fartøjer er ikke beregnet til transport af
fossile brændstoffer.
6.9. Ombygning af far-
1) Indtil 31. december 2025 reducerer om-
tøjer til passager- og
bygningen fartøjets brændstofforbrug med
godstransport ad indre
mindst 10 pct.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0017.png
17/33
vandveje (omstillings-
aktivitet)
6.10. Sø- og kysttrans-
port af gods, fartøjer til
havneoperationer
og
hjælpevirksomhed (om-
stillingsaktivitet, hvis
aktiviteten har
CO
2
-
emissioner)
2) Fartøjer er ikke beregnet til transport af
fossile brændstoffer.
1) Fartøjer har ingen direkte CO
2
-emissioner
fra udstødning.
Indtil 31. december 2025 omfattes hybridfar-
tøjer, der anvender mindst 25 pct. energi fra
brændstoffer uden direkte CO
2
-emissioner fra
udstødning.
Indtil 31. december 2025 omfattes fartøjer,
der anvendes til visse kyst- og nærsøtjenester,
som har direkte CO
2
-emissioner fra udstød-
ning 50 pct. lavere end gennemsnittet for
tunge køretøjer, hvis det ikke er teknologisk
og økonomisk muligt at have nul direkte
CO
2
-emissioner fra udstødning.
Indtil 31. december 2025 omfattes fartøjer,
der har energieffektivitet 10 pct. under EEDI-
kravene, hvis fartøjerne kan sejle på brænd-
stoffer uden direkte CO
2
-emissioner fra ud-
stødning.
2) Fartøjer er ikke beregnet til transport af
fossile brændstoffer.
6.11. Sø- og kysttrans-
1) Fartøjer har ingen direkte CO
2
-emissioner
port af passagerer (om-
fra udstødning.
stillingsaktivitet, hvis
aktiviteten har
CO
2
-
Hvor dette ikke er teknologisk og økonomisk
emissioner)
muligt opfylde, omfattes indtil 31. december
2025 hybridfartøjer, som anvender mindst 25
pct. energi fra brændstoffer uden direkte
CO
2
-emissioner fra udstødning eller har ener-
gieffektivitet 10 pct. under EEDI-kravene,
fartøjerne kan sejle på brændstoffer uden di-
rekte CO
2
-emissioner fra udstødning.
6.12. Ombygning af far-
1) Aktiviteten reducerer brændstofforbrug
tøjer til gods- og passa-
med mindst 10 pct. Kriteriet gælder indtil 31.
gertransport ad vand-
december 2025.
veje (omstillingsaktivi-
tet)
2) Fartøjer er ikke beregnet til transport af
fossile brændstoffer
6.13. Infrastruktur til
Infrastrukturen er beregnet til personlig mo-
personlig mobilitet, cy-
bilitet eller cykellogistik, herunder fortov, cy-
kellogistik (muligheds-
kelstier, fodgængerzoner, elektriske ladestati-
skabende aktivitet)
oner og brinttankstationer til personlige mo-
bilitetsanordninger.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0018.png
18/33
6.14. Infrastruktur til
jernbanetransport (mu-
lighedsskabende aktivi-
tet)
1) Infrastrukturen er enten elektrificeret, der
er en plan for elektrificering for infrastruktu-
ren, , er infrastruktur, som ikke er en del af
TEN-T-nettet eller større jernbanebanelinjer
(indtil 2030), eller er beregnet til at flytte gods
eller passagerer mellem transportformer.
2) Infrastrukturen er ikke beregnet til trans-
port eller lagring af fossile brændstoffer.
1) Infrastrukturen er enten beregnet til drift af
køretøjer uden CO
2
-emissioner fra udstød-
ning, flytning af gods mellem transportfor-
mer, eller er beregnet til offentlig personbe-
fordring i byer og forstæder.
2) Infrastrukturen er ikke beregnet til trans-
port eller lagring af fossile brændstoffer.
1) Infrastrukturen er enten beregnet til drift af
fartøjer uden direkte CO
2
-emissioner fra ud-
stødning, levering af strøm, udførelse af hav-
neoperationer uden direkte CO2-emissioner
fra udstødning eller flytning af gods mellem
transportformer.
6.15. Infrastruktur, der
muliggør kulstoffattig
vejtransport og offentlig
transport (muligheds-
skabende aktivitet)
6.16. Infrastruktur, der
muliggør kulstoffattig
transport ad vandveje
(mulighedsskabende ak-
tivitet)
2) Infrastrukturen er ikke beregnet til trans-
port af fossile brændstoffer.
6.17. Kulstoffattig luft-
1) Infrastrukturen er enten beregnet til drift af
havnsinfrastruktur (mu-
luftfartøjer uden CO
2
-emissioner fra udstød-
lighedsskabende aktivi-
ning, levering af strøm eller udførelse af luft-
tet)
havnsoperationer uden direkte CO
2
-
emissioner fra udstødning.
2) Infrastrukturen er ikke beregnet til trans-
port eller lagring af fossile brændstoffer.
7. Bygge- og anlægsvirksomhed og fast ejendom
Økonomisk aktivitet
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
7.1. Opførelse af nye
1) Bygningens primærenergibehov (PED) er
bygninger
mindst 10 pct. lavere end tærsklen for næsten
energineutrale bygninger (NZEB).
2) Bygninger større end 5000 m2 undersøges
for lufttæthed og termisk integritet og disse
bygningers globale opvarmningspotentiale
(GWP) beregnes.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0019.png
19/33
7.2. Renovering af eksi-
Renoveringen opfylder de gældende krav til
sterende bygninger (om-
større renoveringer eller fører til en reduktion
stillingsaktivitet)
i primærenergibehovet (PED) på mindst 30
pct.
7.3. Installation, vedli-
Aktiviteten består af foranstaltninger, der,
gehold og reparation af
hvor relevant, er klassificeret i de to bedste
energibesparende ud-
energieffektivitetsklasser iht. forordning
styr
(mulighedsska-
(EU) 2017/1369 om rammer for energimærk-
bende aktivitet)
ning, herunder isolering, energibesparende
vinduer, døre eller lyskilder, højeffektive
vand-, varme, ventilations- og klimaanlæg,
og vand- og energibesparende køkken- og sa-
nitetsvandinstallationer som fsva. brusere og
brusehaner har maksimalt vandgennem-
strømning på 6 l/min.
7.4. Installation, vedli-
Ingen yderligere kriterier.
gehold og reparation af
ladestationer til elektri-
ske køretøjer i bygnin-
ger (og parkeringsplad-
ser, der hører til bygnin-
ger)
(mulighedsska-
bende aktivitet)
7.5. Installation, vedli-
Aktiviteten omfatter termostater, energi-/lys-
gehold og reparation af
styringssystemer, målere til gas, varme, kø-
instrumenter og anord-
ling og elektricitet eller facade- og tagele-
ninger til måling, regu-
menter med solafskærmning og solstyring.
lering og kontrol af byg-
ningers energimæssige
ydeevne (mulighedsska-
bende aktivitet)
7.6. Installation, vedli-
Aktiviteten omfatter solcellesystemer, solvar-
gehold og reparation af
meanlæg, varmepumper som bidrager til mål
vedvarende energitek-
for vedvarende energi, vindmøller, solfan-
nologier (mulighedsska-
gere, varme- eller elenergilagringsenheder,
bende aktivitet)
højeffektive mikrokraftvarmeværk og varme-
vekslere.
7.7. Erhvervelse og
1) Bygninger opført før 31. december 2020,
ejerskab af bygninger
har som minimum en energiattest i A. Alter-
nativt er bygningen inden for de øverste 15
pct. af den nationale eller regionale bygge-
masse udtrykt som operationelt primærener-
gibehov (PED) påvist ved passende doku-
mentation, der som minimum sammenligner
aktivet ift. den nationale og regionale bygge-
masse opført før 31. december 2020, og som
minimum skelner mellem beboelses- og er-
hvervsejendomme.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0020.png
20/33
2) Bygninger opført efter 31. december 2020
opfylder de tekniske screeningskriterier for
opførelse af nye bygninger.
3) Store erhvervsejendomme har et system til
overvågning af den energimæssige ydeevne.
8. Information og kommunikation
Økonomisk aktivitet
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
8.1. Databehandling,
1) Aktiviteten har gennemført alle relevante
webhosting og lignende
praksisser for energieffektivitet i den seneste
serviceydelser (omstil-
version af den europæiske adfærdskodeks om
lingsaktivitet)
energieffektivitet eller i CEN-CENELEC do-
kument CLC TR50600-99-1.
2) Det forklares, hvorfor ikke-anvendte prak-
sisser ikke anses for relevante.
3) Det globale opvarmningspotentiale (GWP)
for kølemidler overstiger ikke 675.
8.2. Datadrevne løsnin-
1) Teknologien anvendes hovedsagelig til le-
ger til reduktion af driv-
vering af data og analyser, der muliggør re-
husgasemissioner (mu-
duktion af drivhusgasemissioner.
lighedsskabende aktivi-
tet)
2) Teknologien giver betydelige besparelser
i vugge-til-grav-drivhusgasemissioner sam-
menlignet med den bedste alternative løs-
ning/teknologi, hvis sådanne allerede er til-
gængelige på markedet.
9. Liberale, videnskabelige og tekniske aktiviteter
Kriterier for væsentligt bidrag til modvirk-
ning af klimaændringer
9.1. Tæt på markeds-
1) Forskningen er dedikeret til en eller flere
forskning, udvikling og
økonomiske aktiviteter, som der er fastsat
–innovation
(mulig-
tekniske screeningskriterier for.
hedsskabende aktivitet)
2) Forskningen muliggør at økonomiske akti-
viteter opfylder de tekniske screeningskrite-
rier.
3) Forskningen har til formål at skabe løsnin-
ger, der endnu ikke er på markedet og forven-
tes at præstere bedre ydeevne ift. vugge-til-
Økonomisk aktivitet
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0021.png
21/33
grav-drivhusgasemissioner end de bedste
kommercielt tilgængelige teknologier.
4) Hvis teknologien mv. allerede muliggør at
en økonomisk aktivitet lever op til de tekni-
ske screeningskriterier, fokuserer forsknin-
gen på udvikling af teknologier mv. med nye
betydelige fordele, såsom lavere emissioner
eller omkostninger.
5) Hvis aktiviteten er dedikeret til økonomi-
ske aktiviteter betegnet som mulighedsska-
bende iht. taksonomiforordningen, er forsk-
ningen medvirkende til, at disse aktiviteter bi-
drager til reducere emissioner eller væsentligt
forbedre deres teknologiske og økonomiske
anvendelighed.
6) Hvis aktiviteten er dedikeret til økonomi-
ske aktiviteter betegnet som transitionsaktivi-
teter iht. taksonomiforordningen, er forsknin-
gen medvirkende til, at disse aktiviteter udfø-
res med væsentligt lavere emissioner.
7) Hvis aktiviteten er på TRL 8 eller over, be-
regnes vugge-til-grav-drivhusgasemissioner.
Hvis aktiviteten er på TRL 6 eller 7, evalueres
vugge-til-grav-drivhusgasemissioner i for-
enklet form.
9.2. Forskning, udvik-
1) Forskningen afstedkommer innovation in-
ling og innovation inden
den for opsamling af CO2 i atmosfæren.
for direkte luftopsam-
ling af CO
2
(muligheds-
2) Forskningen har potentiale til at reducere
skabende aktivitet)
drivhusgasemissioner ved kommercialise-
ring.
7) Hvis aktiviteten er på TRL 8 eller over, be-
regnes vugge-til-grav-drivhusgasemissioner.
Hvis aktiviteten er på TRL 6 eller 7, evalueres
vugge-til-grav-drivhusgasemissioner i for-
enklet form.
Aktiviteten udgøres af tekniske høringer i for-
bindelse med forbedring af bygningers ener-
gimæssige ydeevne, akkrediterede energisyn
og vurdering af bygningers energimæssige
ydeevne, administration af energi, kontrakter
om energimæssig ydeevne og energitjenester
leveret af energitjenesteselskaber (ESCO'er).
9.3. Liberale tjeneste-
ydelser i forbindelse
med bygningers energi-
mæssige ydeevne (mu-
lighedsskabende aktivi-
tet)
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0022.png
22/33
Tekniske screeningskriterier for tilpasning til klimaændringer
De tekniske screeningskriterier for økonomiske aktiviteter, der bidrager
væsentligt til tilpasning til klimaændringer, fastsættes, så de reflekterer, at
klimaændringer kan påvirke alle sektorer i økonomien og sikrer, at aktivi-
teterne ikke gør væsentlig skade på andre miljømål. Der fastsættes derfor
tekniske screeningskriterier for de økonomiske aktiviteter, hvor der også
er kriterier for væsentlig modvirkning af klimaændringer. Herudover fast-
sættes der tekniske screeningskriterier for finansielle aktiviteter, undervis-
ning, sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger, kunst og kultur og rekre-
ation. I fremtiden udvikles der kriterier for øvrige aktiviteter.
De tekniske screeningskriterier tager højde for kontekstafhængigheden af,
hvilke behov og løsninger, der er relevante for at sikre mod klima- og vejr-
relaterede katastrofer. De tekniske screeningskriterier kræver, at der udfø-
res en vurdering af relevante klimarisici, og at der implementeres tiltag, der
reducerer de vigtigste risici identificeret eller reducerer konsekvenserne for
mennesker, naturen eller aktiver ved klimarelaterede hændelser.
Der stilles herudover en række krav til de anvendte tiltag. Tiltagene skal a)
ikke skade modstandsdygtigheden af andre mennesker, natur, kulturarv,
aktiver eller økonomiske aktiviteter, b) så vidt muligt favorisere naturba-
serede løsninger, c) være konsistente med lokale, sektorelle, regionale eller
nationale tilpasningsplaner, d) måles mod prædefinerede indikatorer og e)
efterleve kriterier for ikke at gøre væsentlig skade.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissio-
nens retsakt.
5. Nærhedsprincippet
Den delegerede forordning følger af taksonomiforordningen, hvori det
fremgår, at hensigten med forordningen ikke i tilstrækkelig grad kan op-
fyldes af EU-landene hver for sig, da investeringer i finansielle produkter
i høj grad går på tværs af grænser. Det er på den baggrund regeringens
vurdering, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke regler i dansk ret for, hvad der forstås som miljø- og klimamæs-
sigt bæredygtige investeringer eller finansielle produkter.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning vil have direkte virkning i medlemsstaterne.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0023.png
23/33
Den delegerede forordning forventes ikke at have direkte statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning kan have samfundsøkonomiske konsekvenser,
idet den forventes at bidrage til en fælles forståelse for, hvad der udgør
bæredygtige økonomiske aktiviteter og derved understøtte flere bæredyg-
tige investeringer. Flere bæredygtige investeringer kan have positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser i det omfang, omkostningerne ved klima-
og miljømæssig belastning reduceres, fx lavere sundhedsomkostninger
pga. forurening eller færre økonomiske tab pga. mere ekstreme vejrfor-
hold. I det omfang taksonomiforordningen bidrager til, at der investeres
mere i bæredygtige investeringer på bekostning af andre investeringer, der
er mere rentable (samme risiko og højere forventet afkast), kan det medføre
et samfundsøkonomisk tab. Omvendt kan taksonomiforordningen bidrage
til at tiltrække flere investeringer samlet set, hvilket totalt kan øge det sam-
fundsøkonomiske output.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning forventes at have indirekte erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser. Positive erhvervsøkonomiske konsekvenser kan følge
af reducerede omkostninger for investorer til at identificere bæredygtige
investeringer og for virksomheder til at opnå finansiering til bæredygtige
aktiviteter. Negative erhvervsøkonomiske konsekvenser følger af, at virk-
somheder, der udbyder bæredygtige finansielle produkter, skal offentlig-
gøre information om, i hvilket omfang produktet lever op til kriterierne i
taksonomien, og af at de største virksomheder skal rapportere om, hvordan
og i hvilket omfang deres aktiviteter kvalificeres som miljømæssigt bære-
dygtige ifølge taksonomien.
Andre konsekvenser
Den delegerede forordning kan have positive indirekte miljømæssige kon-
sekvenser. Forordningen kan fremme investeringer i bæredygtige projekter
og bæredygtige investeringsfonde ved at give øget klarhed over, hvad der
kan betegnes som bæredygtigt.
8. Høring
Forslagene er sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for den finan-
sielle sektor, EU-specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbru-
gerspørgsmål og EU-specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsynings-
politik med frist for bemærkninger den 16. juni 2021.
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Energi, Dansk Industri, Danske
Maritime, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Ener-
ginet, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, Landbrug & Føde-
varer, Miljøbevægelsen NOAH og Ørsted.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0024.png
24/33
Dansk Energi finder det generelt positivt, at der udarbejdes præcise defini-
tioner af, hvad der kan karakteriseres som bæredygtige investeringer, da
disse definitioner bidrager til bekæmpelse af greenwashing og hjælper til,
at kapital bevæger sig mod investeringer, der er deklareret som bæredyg-
tige. DE værdsætter hensigten med at ensarte og udarbejde fællesstandar-
der gennem taksonomien.
DE har en generel bekymring omkring processerne til den delegerede rets-
akt og de tilhørende tekniske screeningskriterier, der skal opfyldes ude hos
virksomhederne. Det er afgørende, at den videre implementering af reg-
lerne lægger vægt på, at de mere byrdefulde forhold fortolkes, så omfanget
af detaljeniveauets indhold står mål med udbyttet. Dermed bør en unødig
kompleksitet undgås i de tekniske screeninger, da den højst vil bidrage til
en mere bureaukratisk proces, som giver en ubetydelig merværdi. Dette
gælder især det tilfælde, hvis reglerne udvides til mindre virksomheder,
som hverken har organisationen eller det korrekte datagrundlag til at efter-
leve de omfangsfulde regler.
DE bemærker, at nogle af DEs største og mest progressive medlemmer
hvad angår bæredygtighed (ESG), udtrykker, at det bliver både meget res-
sourcekrævende og teknisk meget svært at opgøre, hvorfor Dansk Energi
kan være bekymrede for, hvordan andre medlemmer, herunder de mellem-
store, der nok vil være omfattet, kommer til at håndtere det. De mellem-
store (og små) koncerner, der har mange forretningsområder under moder-
selskabet, har et meget komplekst datamateriale at opgøre, fx mht. nøgle-
indikatorer i relation de første to klima- og miljømål.
DE finder det vigtigt at notere, at det ikke er fordi disse mellemstore virk-
somheder ikke er i gang med at omstille sig og arbejder proaktivt for den
grønne dagsorden
det gør de absolut. Det er blot et udtryk for, at ikke alt
der tæller, kan tælles.
DE bemærker, at det som nævnt er positivt, at den delegerende retsakt ska-
ber klare definitioner af bæredygtighed. Omvendt er den delegerede retsakt
omfattende i både indhold og metode men har stadig efterladt væsentlige
uklarheder. DE vil gerne understrege, at den forholdsvis sammenpressede
proces gør, at virksomhederne der skal implementere reglerne, fortsat har
behov for nødvendig vejledning så virksomhedernes organisationer er gea-
ret til at kunne rapportere på korrekt vis.
I den forbindelse opfordrer DE til, at der er en tæt dialog mellem industrien
og de danske og europæiske myndigheder, som kan bidrage til, at problem-
stillinger bliver identificeret og afklaret i fællesskab. I de tilfælde, hvor der
findes utilsigtede negative forhold, bør der fra myndighedernes side være
forståelse for en fleksible implementering, hvis formål er et fælles ønske
om at få uhensigtsmæssige forhold afbødet.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0025.png
25/33
Dansk Industri (DI) hilser udmøntningen af tekniske screeningskriterier for
taksonomiens to første miljømål velkommen og opfordrer regeringen til at
stemme for retsakten.
DI bemærker, at
EU’s grønne omstilling og bæredygtige udvikling i bre-
dere forstand kræver massive investeringer,
som EU’s medlemslande
ikke
kan løfte alene. Der er behov for markant flere private investeringer i bæ-
redygtighed, hvis Europas grønne ambitioner skal realiseres. DI ser i den
sammenhæng taksonomien som et væsentlig nyt værktøj til at guide inve-
storer til at investere i en mere bæredygtig retning.
DI finder, at det for danske virksomheder er afgørende, at der snarest mu-
ligt kommer klarhed om taksonomiens tekniske indhold, herunder også de
tilhørende rapporteringskrav. DI opfordrer derfor regeringen til at støtte
den foreliggende delegerede retsakt.
DI har forståelse for, at retsakten er et resultat af en kompliceret politisk
proces, der har ført til indgåelse af kompromisser undervejs. DI er ligeledes
bekendt med den kritik, som dette har afledt fra nogle sider. DI peger i den
forbindelse på, at taksonomiens indhold løbende vil blive opdateret dels i
forhold til de tekniske screeningskriterier, der i dag er indeholdt i taksono-
mien, og dels i forhold til at udvide taksonomien til at omfatte nye økono-
miske aktiviteter.
DI bemærker, at for danske virksomheder er det væsentligste for nuvæ-
rende, at der skabes klarhed over taksonomiens tekniske indhold således,
at virksomhederne kan forberede sig på taksonomiens ikrafttrædelse den 1.
januar 2022.
DI ser frem til fortsat samarbejde med regeringen i forbindelse med det
igangværende arbejde med at udvikle screeningskriterier for taksonomiens
resterende fire miljømål.
Danske Maritime
anser helt overordnet EU’s klassifikationssystem til at
fremme investeringer i bæredygtig vækst og bidrage til en klimaneutral
økonomi (taksonomi) for at være et nyttigt værktøj til fremadrettet at sikre
bæredygtighed ved finansiering af skibe og andre maritime aktiver. Det
gælder også for EU forordning 2020/852 og de tilknyttede retsakter.
Danske Maritime har med tilfredshed noteret sig, at klassifikationssyste-
met anerkender skibsbygning, retrofit, reparation og vedligehold af skibe
som økonomiske aktiviteter hos den europæiske maritime industri, der
medvirker til at sikre overgangen til en klimaneutral maritim transportsek-
tor.
Danske Maritime bemærker, at EU's taksonomi og den tilknyttede regule-
ring bør være målbaseret og baseret på principper, der er tydelige, veldefi-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0026.png
26/33
nerede, teknisk forsvarlige, og som opfylder kriteriet om teknologi neutra-
litet. Reguleringen bør revideres ofte/efter behov, da udviklingen inden for
bæredygtighed og samfundets generelle syn på hvilke aktiviteter og adfærd
der er acceptable, ændrer sig hurtigt i disse år. Danske Maritime vil følge
gennemførelsen af de enkelte retsakter og deres virkning på den maritime
industri tæt for derved at sikre, at de nævnte kriterier er opfyldt.
Dansk Skovforening tilkendegiver, at det er positivt, at skovbrug er en af
de økonomiske aktiviteter, der af EU-kommissionen betragtes som rele-
vant og vigtig i forhold til klimabæredygtige investeringer. Dog finder
Dansk Skovforening, at det er uklart, præcis hvilken betydning forordnin-
gens nye fælles kriterier vil få for danske skovejere.
Dansk Skovforening finder dette problematisk, da der fra investorside ved
forordningens vedtagelse må forventes at blive stillet krav om efterlevelse
af dens kriterier for bæredygtighed ved større investeringer i fx den træin-
dustri, som aftager skovenes produkter.
Dansk Skovforening noterer, at forordningens snævre kriterier for bære-
dygtigt skovbrug adskiller sig markant fra definitionen af bæredygtigt
skovbrug i EU’s direktiv for vedvarende energi,
hvilket risikerer at betyde
forøgede dokumentationskrav og bureaukrati for skovejere.
Dansk Skovforening er af den overbevisning at de nye kriterier, der kan
fortolkes bredt, samlet set bryder med nærhedsprincippet i traktaten om
Den Europæiske Union, der fastslår at skovpolitik er en national kompe-
tence. I stedet bør anvendes kriterier baseret på den allerede anvendte de-
finition af bæredygtigt skovbrug i EU tidligere forhandlet på plads mellem
medlemslandene.
Dansk Skovforening anbefaler på den baggrund en indsigelse fra dansk
side imod retsakten.
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) velkommer den delege-
rede forordning og er taknemmelige for, at retsakten reflekterer nogle af
DANVAs anbefalinger. DANVA er dog stadig bekymret for, at nogle tek-
niske screeningskriterier ikke tager hensyn til lokale forhold. DANVA op-
fordrer derfor Kommissionen til at overvåge effekten af de tekniske scree-
ningskriterier på kapitalflow til vand- og affaldssektoren og foretage juste-
ringer ved revisionen af kriterierne om tre år.
Ift. aktivitet 5.1 (Opførelse, udvidelse og drift af vandopsamlings-, rens-
nings- og forsyningssystemer) finder DANVA, at en grænseværdi på 0,5
kWt pr. kubikmeter er et udgangspunkt, men foreslår, at der i fremtiden
tages hensyn til forskelle i geografi og produktionsmetoder samt at der an-
vendes flere indikatorer. DANVA finder tilgangen vedrørende lækageni-
veauet passende og i overensstemmelse med drikkevandsdirektivet, som
trådte i kraft i januar 2021.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0027.png
27/33
Ift. aktivitet 5.2. (Fornyelse af vandopsamlings-, vandrensnings- og vand-
forsyningssystemer) er DANVA skeptisk over for kravet om 20 pct. reduk-
tion i energiforbrug, idet DANVA finder, at næsten ingen projekter vil
være i stand til at efterleve dette. DANVA foreslår, at der i fremtiden an-
vendes en 20 pct. (eller lavere) grænse på projektniveau.
Ift. aktivitet 5.3. (Opførelse, udvidelse og drift af opsamling og rensning af
spildevand) finder DANVA, at forskellige niveauer for energiforbrug ba-
seret på behandlingskapacitet er fornuftigt som en foreløbig tilgang.
DANVA er dog bekymret for, at der ikke er tilstrækkelige data bag græn-
seværdierne og kategorierne og foreslår, at Kommissionen gennemgår,
hvorvidt niveauerne er passende. Endvidere finder DANVA, at biogas/bio-
metan skal have samme status som øvrige energiformer nævnt i kriterierne.
Ift. aktivitet 5.4 (Fornyelse af opsamling og rensning af spildevand) stiller
DANVA spørgsmål ved det tekniske rationale for at øge kravet om ener-
giforbrug til 20 pct. frem for 10 pct. som i et tidligere udkast til retsakten,
men velkommer muligheden for at se på projektniveau. DANVA ser gerne
en klarere definition af termen "projekt".
Energinet ser positivt på EU-taksonomien for bæredygtige aktiviteter, da
den via tærskelværdier for klima- og miljø specifikt, og sociale minimums-
garantier på bæredygtighed mere bredt, sætter standarden for hvad bære-
dygtige aktiviteter er. Det vil give mulighed for at kommunikere Energi-
nets bæredygtighed og sammenligne med andre virksomheder.
Energinet bemærker, at det er en betydelig udfordring, at lovgivningen bli-
ver til og skal fortolkes i samme moment, som den skal implementeres.
Energinets forretning er kompleks og såvel de sektorspecifikke og mere
generelle tærskelværdier af relevans for Energinet er ganske omfattende. I
den sammenhæng er det også en udfordring for implementeringen, at tær-
skelværdier for naturgasrelaterede aktiviteter endnu ikke er fastlagt.
Energinet hilser taksonomiens transparens velkommen; også selv om Ener-
ginet som statsejet virksomhed opererer under andre vilkår og har andre
forpligtelser end andre store virksomheder omfattet af taksonomien.
Energinet bemærker, at direkte mål for offentlige virksomheders bæredyg-
tighed fastlagt gennem lovgivning og myndighedspålæg vurderes at være
nødvendige for at supplere taksonomiforordningens klassificering og sam-
menligningsgrundlag på tværs af sektorer og selskaber i nabolande.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering vurderer, at den delege-
rede forordning ikke i sig selv medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet, men henviser til, at de egentlige administrative konsekven-
ser følger af Kommissionens delegerede forordning supplerende artikel 8 i
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0028.png
28/33
forordning (EU) 2020/852 vedrørende indhold og fremlæggelsen af oplys-
ninger, som virksomheder omfattet af direktivet om ikkefinansiel rappor-
tering skal offentliggøre.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er vigtigt, at der ved den fremti-
dige indarbejdelse af landbrugsområdet sker en ajourføring af denne første
udgave af taksonomien således at de fulde klima-, vandmiljø- og øvrige
bæredygtighedseffekter af fx at afgasse husdyrgødningen bliver tilgodeset.
L&F bemærker i den forbindelse, at det er vigtigt, at Danmark aktivt arbej-
der for, at det er VE-direktivets klimaeffekter, der lægges til grund, så fx
anvendelse af biogas i den tunge transport, hvor elektrificering ikke bliver
en praktisk og økonomisk mulighed inden for en lang årrække, fremmes
ved at det er well-to-wheel betragtningen af drivhusgasemissionen i VE-
direktivet, der anvendes frem for tail-pipe vurderingen.
Miljøbevægelsen NOAH finder, at forordningen på ingen måde tager det
opgør med brugen af biomasse til energi, som ellers var forventeligt efter
de sidste 15 års dokumentation af manglende bæredygtighed samt mang-
lende evne til at modvirke klimaforandringerne forbundet med stor-skala
anvendelse af bioenergi. Dette uanset om det gælder el-produktion. varme-
produktion, kombineret el- og varmeproduktion, biogas eller biobrænd-
stoffer.
NOAH bemærker, at forordningen ikke sikrer imod, men bidrager snarere
til en voldsom overudnyttelse af jord- og plantesystemerne, herunder det
organisk bundne kulstof og biodiversiteten.
NOAH bemærker, at det endda ser ud til, at når det gælder skovdrift, at den
europæiske skov-lobby haft succes med at påvirke forordningen, så deres
sektor ikke skal reguleres.
NOAH finder, at bioenergi ikke bør regnes som en vedvarende energikilde
og især bør biomasse baseret på skovtræ overhovedet ikke figurere på en
liste over energiformer, der kan være støtteberettigede.
NOAH finder det uforståeligt, at alle de nævnte former for anvendelse af
bioenergi er vurderet til at have et potentiale for at nedbringe udledningen
af klimagasser og til at opfylde kriteriet om ikke at gøre væsentlig skade,
ikke mindst i lyset af at EU’s egen forskningsenhed Joint Research Centre
i år har udgivet: “The use of woody biomass for energy production in the
EU”, der peger på, at næsten ingen former for træproduktion til bioenergi
kan anvendes uden at kompromittere både klima og biodiversitet
og der-
med EU’s Green Deal.
NOAH bemærker, at der er en diskrepans imellem forordningens betoning
af på den ene side, at de gennemførte tilpasningsløsninger ikke må have
“en negativ indvirkning på tilpasningsindsatsen eller andre menneskers,
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0029.png
29/33
naturens, kulturarvens, aktivers og andre økonomiske aktiviteters grad af
modstandsdygtighed over for fysiske klimarisici” og at de skal begunstige
naturbaserede løsninger
og så på den anden side at acceptere netop løs-
ninger, der er i modstrid med disse fordringer.
NOAH henviser til, at det beskrives i forordningen, at krav til bæredygtig-
hed vil være et væsentligt redskab, og at disse krav skal fastlægges i for-
bindelse med revisionen af RED II. NOAH finder, at der dog er intet, der
tyder på, at kravene vil blive så strikse, at de reelt forhindrer, at biosfærens
evne til fortsat at binde atmosfærisk kulstof undermineres, og at biodiver-
siteten forringes. Dertil kommer, at så længe forbruget er alt for stort
og
endda voksende
så hjælper det ikke, at den biomasse og det træ, vi bruger
i EU, eventuelt kan siges at være bæredygtigt i en eller anden udstrækning.
For det bidrager til det overordnede og øgede forbrug af biomasse (som
også sker også til andre formål) og dermed også til ændringer i arealanven-
delsen og den øgede udtagning af træ fra skovene.
NOAH bemærker, at vi står midt i en situation, hvor hurtig handling i for-
hold til klimaet er en absolut nødvendighed og i den situation tyder alt nu
på, at EU undlader at træffe de nødvendige beslutninger, der kan forhindre
at jord- og plantesystemernes
og især skovenes
evne til at binde kulstof
mindskes. Tværtimod vil den blåstempling af bioenergi, som den forelig-
gende forordning præsenterer, bidrage til at biosfærens organiske pulje
mindskes og emissionerne øges.
NOAH bemærker, at forordningen legitimerer kommende investeringer i
energiproduktion baseret på biomasse, og at de europæiske befolkninger
næppe vil acceptere, at det, der præsenteres som en løsning på klimaforan-
dringerne, viser sig at være det modsatte.
NOAH håber, at Danmark vil afvise denne forordning.
Ørsted finder det positivt, at der udarbejdes definitioner for, hvad der er
bæredygtigt. Behovet for finansiering af bæredygtige aktiviteter vil ikke
mindst fremadrettet være betydeligt, og integriteten omkring hvad der er
bæredygtige aktiviteter er essentiel for investorer og dermed også for ener-
gisektoren i almindelighed og for Ørsted i særdeleshed.
Ørsted bemærker, at Kommissionen i vid udstrækning har søgt at anvende
internationale/globale standarder, og at dette er vigtigt også i forhold til det
videre arbejde, idet bæredygtighedsområdet i høj grad har et globalt per-
spektiv.
Ørsted understreger videre, at det er vigtigt, at der ved den videre imple-
mentering af reglerne lægges vægt på, at mere byrdefulde forhold fortolkes
på en måde, så omfang og detaljeret indhold står mål med formål og ud-
bytte.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
30/33
Ørsted konkluderer overordnet, at taksonomien om bæredygtige aktiviteter
er en hensigtsmæssig lovgivningsmæssig ramme til fremme af bæredygtig
investeringer og langsigtet innovation henimod en dekarbonisering, elek-
trificering og digitalisering af økonomien. Ørsted bemærker, at det forhold
at der også er ’huller i osten’ ikke
ændrer ved, at der grundlæggende er tale
en regulering med positive perspektiver for energisektoren.
Ørsted bemærker, at denne delegerede retsakt er meget omfattende i sit
indhold og metode, hvilket generelt er godt, men reglerne efterlader også
en række væsentlige uklarheder.
Ørsted understreger, at den sammenpressede proces og relativt korte tid til
implementering gør, at Ørsted fortsat identificerer forhold, hvor mere ved-
ledning er nødvendig. Ørsted skal derfor anbefale, at der er en tæt dialog
mellem industrien og både danske og europæiske myndigheder mhp. at få
uklarhederne identificeret og afklaret.
Ørsted fremhæver, at i det omfang, der identificeres utilsigtede negative
forhold, bør der være fleksibilitet i implementeringen samt et fælles ønske
om at få disse uhensigtsmæssige forhold afbødet, om fornødent foretage
en målrettet teknisk tilpasning af reglerne. Bestemmelsernes omfang bør
sammenholdt med uklarhederne
også åbne mulighed for en fasemæssig
implementering ud fra en ’opfyld eller forklar’ tilgang, såfremt det kan de-
monstreres at ’best efforts’ har fundet sted.
Ørsted bemærker, at et eksempel på et væsentligt, uklart forhold knytter
sig til aktiviteter omfattet af taksonomien, som finder sted uden for EU.
Ørsted finder, at aktiviteter uden for EU ud fra et ækvivalensprincip gene-
relt bør opgøres baseret på EU-taksonomiens tekniske kriterier, således at
fx en vindmøllepark i USA også er bæredygtig, selvom amerikanske regler
fx af historiske årsager ikke er identiske med europæiske regler. Ørsted
finder, at en afklaring af dette forhold bør tilkendegives fra Kommissio-
nens side snarest muligt.
Ørsted bemærker, at et andet eksempel som kan have indflydelse på, hvor
byrdefuld overholdelsen kan blive, er kravet om scenarie-analyser (Annex
I, Appendix A), som vil blive meget omfattende, hvis ikke scenarieanaly-
serne af potentielle klimaindvirkning skal forstås som at de kan afstemmes
i forhold til risikoen.
Ørsted bemærker, at et tredje eksempel er kravene til at foretage vurdering
af de sociale minimumsgarantier, hvor det også vil være væsentligt, om
vurderingen kan foretages på baggrund af risikobilledet. For eksempel er
risikoen for børnearbejde meget lille i Danmark men kan give god mening
at analysere nærmere i forhold til leverandørkæden.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0031.png
31/33
Ørsted bemærker afslutningsvist, at det er vitalt, at reglerne ses i sammen-
hæng med den øvrige regulering, som reglerne er en del af, herunder of-
fentliggørelsesforordningen (Sustainable Finance Disclosure Regulation),
udkast til delegeret forordning vedr. art. 8 under taksonomien, forslag vedr.
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) og EU’s Green
Bond Standard samt de standarder, der er under udvikling i regi af Euro-
pean Financial Reporting Advisory Group (EFRAG). Ørsted fremhæver,
at uden den fornødne konsistens mellem den delegerede retsakt og disse
øvrige regler med tilhørende standardisering, vil overholdelsen blive pro-
blematisk både for energisektoren og for de øvrige aktører, som er under-
lagt krav, der baserer sig på den delegerede retsakt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre EU-landes offentlige tilkendegivelser om
den delegerede forordning. Det forventes umiddelbart ikke, at der vil være
kvalificeret flertal i Rådet for at gøre indsigelse mod den delegerede for-
ordning.
En gruppe lande ventes at støtte Kommissionens delegerede forordning,
idet de lægger vægt på, at de tekniske screeningskriterier udformes i over-
ensstemmelse med taksonomiforordningens krav om at være evidensbase-
rede og så brugbare som muligt.
En anden gruppe lande ventes at lægge vægt på, at ambitionsniveauet i de
tekniske screeningskriterier er for højt. En tredje gruppe lande ventes at
lægge vægt på, at der bør fastsættes tekniske screeningskriterier for atom-
kraft og naturgas.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod vedtagelsen af den
delegerede retsakt.
Regeringen støtter stærkt taksonomiforordningen, som har til hensigt at
skabe definitioner af, hvad der er en bæredygtig investering. Dette vil gøre
det lettere for investorer at identificere bæredygtige investeringer og finan-
sielle produkter, og derved bidrage til at øge de bæredygtige investeringer,
som er nødvendige for at nå EU's mål om klimaneutralitet i 2050.
Regeringen finder det vigtigt at minde om, at der ikke er tale om EU-
regulering af, hvilke økonomiske aktiviteter virksomheder m.v. kan udføre
eller hvad investorer må investere i. Der er derimod tale om et værktøj,
som skaber gennemsigtighed om økonomiske aktiviteters bæredygtighed.
Regeringen finder, at den delegerede retsakt er en vigtig del af arbejdet
med at udvikle et EU-klassifikationssystem for bæredygtige investeringer
ved at etablere klare definitioner af økonomiske aktiviteter, som bidrager
væsentligt til modvirkning af og tilpasning til klimaændringer.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
32/33
Regeringen støtter, at de tekniske screeningskriterier er udviklet på linje
med kravene i taksonomiforordningen og omfatter økonomiske aktiviteter
i de sektorer, hvor der er det største potentiale for at reducere udledningen
af drivhusgasser. De tekniske screeningskriterier skal navnlig være ambi-
tiøse, evidensbaserede og brugbare for at finde hurtig og bred anvendelse i
de finansielle markeder og samtidig begrænse administrative byrder for fi-
nansielle og ikke-finansielle virksomheder.
Regeringen støtter endvidere, at de tekniske screeningskriterier vil blive
opdateret jævnligt, så der kan tages hensyn til den seneste viden, teknologi,
regulering. Jævnlige opdateringer skal også sikre, at taksonomien forbliver
konsistent med kursen mod at begrænse temperaturstigninger til 1,5 grader.
Endvidere skal jævnlige opdateringer sikre, at virksomheders, investorers
mv. erfaringer med anvendelsen af de tekniske screeningskriterier inddra-
ges.
Regeringen støtter i den forbindelse, at kriterierne for biomasse og skov-
brug revideres, herunder for at tage højde for revisionen af direktivet om
vedvarende energi, og at der udarbejdes tekniske screeningskriterier for
landbrugsaktiviteter, når den igangværende revision af den fælles land-
brugspolitik er afsluttet.
Regeringen bemærker, at Kommissionen har valgt at lade kriterierne i den
delegerede forordning afspejle den nuværende regulering i direktivet om
vedvarende energi, men at disse vil blive revideret, når revisionen af dette
direktiv er færdigforhandlet. Fra dansk side vil der ifm. revisionen af di-
rektivet om vedvarende energi
blive arbejdet på, at EU’s bæredygtigheds-
kriterier kommer til at flugte med de politisk vedtagne danske kriterier.
Regeringen noterer sig, at den delegerede forordning ikke omfatter tekni-
ske screeningskriterier for naturgas og atomkraft, idet Kommissionen fort-
sat er i gang med at vurdere, hvorvidt der kan etableres tekniske scree-
ningskriterier for disse aktiviteter og overvejer at vedtage en separat dele-
geret retsakt herom.
Regeringen understreger, at en enhver inklusion af naturgas skal være i
overensstemmelse med kravene til tekniske screeningskriterier i taksono-
miforordningens artikel 19 og de specifikke kriterier til tekniske scree-
ningskriterier for transitionsaktiviteter, som defineret i taksonomiforord-
ningens artikel 10, stk. 2. Det gælder navnlig, at de tekniske screeningskri-
terier skal være baseret på definitiv videnskabelig dokumentation, at prin-
cippet om teknologineutralitet skal overholdes, og at de økonomiske akti-
viteter skal støtte omstillingen til en klimaneutral økonomi og undgå at føre
til en fastlåsning af emissionsintensive aktiviteter.
Regeringen betragter ikke konventionel atomkraft som en bæredygtig eller
vedvarende energikilde og vil i forbindelse med en eventuel kommende
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: EMs notat vedr. taksonomiforordningen - Delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2423274_0033.png
33/33
delegeret retsakt under taksonomiforordningen arbejde for, at atomkraft
ikke betragtes som en bæredygtig økonomisk aktivitet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Tak-
sonomiforordningen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til for-
handlingsoplæg den 29. september 2019.