Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 362
Offentligt
2417842_0001.png
Til Erhvervsudvalget
Vedr. implementeringen af Baselkomite-
ens anbefalinger til nye kapitalkrav i eu-
ropæisk lovgivning i form af de såkaldte
Basel IV-krav.
EU-kommissionen offentliggør til efteråret deres forslag til implementeringen af
Baselkomiteens anbefalinger til nye kapitalkrav i europæisk lovgivning i form af
de såkaldte Basel IV-krav. Det ser lige nu ud til at blive meget dyrt for Danmark.
Både regeringen og et bredt flertal blandt partierne i Folketinget er enige med
Finans Danmark i, at vi bør implementere Baselkomiteens anbefalinger efter en
model, som stemmer bedre overens med den måde, som vi i Danmark har valgt
at finansiere husholdninger og virksomheder på.
Konsulentfirmaet Copenhagen Economics har lavet en ny analyse for Finans
Danmark, som viser, at hvis kapitalkravene ender som foreslået af den Europæi-
ske Bankmyndighed, venter der danskerne en stor regning, som vil gå ud over
vækst og beskæftigelse; gøre det dyrere at drive virksomhed og samtidig øge lå-
neomkostningerne for helt almindelige boligejere.
Copenhagen Economics analyse viser, at låneomkostningerne for bank- og real-
kreditkunderne vil stige med i alt 13 mia. om året. Knap 9 mia. kr. af denne reg-
ning ender hos virksomhederne, mens de danske husholdninger står over for en
årlig ekstra regning på 2,5 mia. kr. på deres boliglån.
Den totale årlige stigning i danske bank- og realkreditkundernes låneomkostnin-
ger som følge af Basel IV
18. juni 2021
FIDA-1217662747-243
De stigende låneomkostninger for erhvervslivet reducerer det samlede investe-
ringsomfang, hvilket igen reducerer produktivitet og BNP. Med forslaget vil dan-
ske bank- og realkreditinstitutter skulle holde helt op mod ekstra 90 mia. kr. på bo-
gen, som dermed ikke kan sættes fri til f.eks. at skubbe yderligere på den grønne
omstilling af økonomien eller på at understøtte danske virksomheder under coro-
nakrisen. Copenhagen Economics har beregnet, at Basel IV årligt reducerer
Danmarks BNP med op til 23 mia. kr. svarende til knap en procent.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Henvendelse af 18/6-21 fra Finans Danmark om Baselkomiteens anbefalinger til nye kapitalkrav og analyse
2417842_0002.png
Samtidig vurderer Copenhagen Economics, at de nye kapitalkrav ikke vil bi-
drage væsentligt til den finansielle stabilitet i Danmark, som ellers er formålet
med de nye kapitalkrav.
Siden finanskrisen er der indført en mængde ny regulering af den finansielle sek-
tor, som blandt andet har styrket kapital- og likviditetsforholdene, og Basel IV-re-
guleringen markerer afslutningen på godt ti års kompliceret regulatorisk arbejde.
Finans Danmark er enig i, at dette arbejde har været vigtigt for den finansielle
stabilitet, men det er muligt at reducere de store negative konsekvenser af Basel
IV uden at sætte den finansielle stabilitet over styr, hvis man i implementeringen
tager højde for de danske forhold.
I dag beregner banker og realkreditinstitutter deres kapitalpolstring i forhold til
den risiko, et lån indebærer baseret på, hvor mange penge de har tabt på deres
kunder. Det sikrer, at banker og realkreditinstitutter holder mere kapital i reserve,
når de foretager mere risikobetonede udlån, end når de udlåner til mere sikre
projekter. Man taler om, at der er risikofølsomhed i fastsættelsen af kapitalkravet.
Basel-kravene bryder med dette sunde princip, da de vil begrænse kreditinstitut-
ternes mulighed for at beregne deres kapitalpolstring på baggrund af de faktiske
tab på deres udlån. I stedet skal de danske kreditinstitutter bruge nogle stan-
dardmodeller, der ikke forholder sig til den reelle risiko ved det enkelte udlån.
Konsekvensen bliver, at de danske banker og realkreditinstitutter tvinges til at
holde meget mere kapital i tabsreserve, end risikoen på deres udlån tilsiger.
Implementeres kapitalkravene, så de tager et større hensyn til bevarelsen af risi-
kofølsomheden i fastsættelsen af bankers og realkreditinstitutters kapitalkrav, kan
den årlige negative effekt på BNP reduceres til et fald på 0,3 procent svarende til
ca. 7 mia. kr. i stedet for et fald på op mod 23 mia. kr.
Finans Danmark står naturligvis til rådighed for udvalget, hvis der er et ønske om
at få uddybet sagen.
Med venlig hilsen
Ulrik Nødgaard
Administrerende direktør
Finans Danmark
18. juni 2021
FIDA-1217662747-243
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2