Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 355
Offentligt
2413106_0001.png
Aktstykke nr.
277
Folketinget 2020-21
277
Erhvervsministeriet.
København, den 8. juni 2021.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner i 2021, såle‐
des, at der afsættes bevilling til udbetaling af kompensation fra de tilpassede kompensationsordnin‐
ger som følge af COVID-19 fra den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021:
– Der tilføres 1,5 mio. kr. til § 08.21.01. Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
– Der tilføres 2,4 mio. kr. til § 08.21.06. Rejseudbyderes tilbagebetaling ved afbestilte rejser
– Der tilføres 1.380 mio. kr. til § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
– Der tilføres 45,0 mio. kr. til § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
Udgifterne finansieres ved en direkte opskrivning af rammerne uden modgående finansiering.
Endvidere anmodes om, at der tilføres 195,0 mio. kr. til § 08.33.15. Vækstfonden. Udgifterne
finansieres af de allerede opførte midler på § 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset
af COVID-19 mv.
Dertil anmodes om, at de allerede afsatte midler under § 06.11.41. Kompensationsordninger som
følge af COVID-19, § 15.11.74. Kompensationsordninger, og § 17.41.13. Kompensationsordninger
som følge af COVID-19 kan anvendes til dækning af udgifter forbundet med udbetaling af kompen‐
sation frem til og med den 30. september 2021.
Slutteligt anmodes der om at etablere hjemmel til at opskrive udlånsrammen i COVID-19-matchfi‐
nansieringsordningerne til iværksættere i de tidligere faser med 190,0 mio. kr. og til venturevirksom‐
heder med 245,0 mio. kr. ved ændring af eksisterende tekstanmærkning nr. 151 og nr. 152 på §
08.33.15. Vækstfonden.
Med
Rammeaftale om en sommer- og erhvervspakke samt udfasning af hjælpepakker
af 19. maj 2021
mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enheds‐
listen, Det Konservative Folkeparti og Alternativet erstattes de generelle kompensationsordninger
med nye, tilpassede ordninger, som er særligt fokuserede på udsatte virksomheder. Regeringen og
aftalepartierne er endvidere enige om, at særordninger på bl.a. Kulturministeriets, Beskæftigelsesmi‐
nisteriets og Erhvervsministeriets område i udgangspunktet afskaffes.
– Faste omkostninger: Der etableres en ny og tilpasset kompensationsordning for faste omkostnin‐
ger og faste omkostninger light med et skærpet krav til omsætningsnedgang på 45 pct. Ordningen
vil gælde fra den 1. juli 2021 og tre måneder frem (dvs. til og med den 30. september 2021). Ord‐
ningen vil basere sig på den eksisterende trappemodel, startende med en kompensationssats på
b.
CQ001803
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Meddelelse om nye aktstykker fra Erhvervsministeriet
2413106_0002.png
2
55 pct. ved en omsætningsnedgang på 45 pct. Virksomheder, der er ramt af forbud mod at holde
åbent, og som ikke har nogen omsætning, vil kunne få kompenseret 100 pct. af deres faste
omkostninger.
Ordningen for faste omkostninger samt ordningen for selvstændige nedenfor vil fortsat kunne
anvendes af virksomheder, der enten er tvangslukkede eller eventuelt måtte blive tvangslukkede
i forbindelse med lokale tilfælde med udbredt smitte og deraf følgende nedlukninger, eller som
er lukket ved forbud via bekendtgørelse. Ordningen gælder også institutioner med mindst 50 pct.
offentlig støtte.
Ordningen gælder for tilsvarende ordninger på tværs af Udenrigs-, Erhvervs-, Social- og Ældre-,
Beskæftigelses-, Uddannelses- og Forsknings- samt Kulturministeriets ressorter.
– Selvstændige: Der etableres en ny og tilpasset kompensationsordning for særligt udsatte selvstæn‐
dige, der har et omsætningstab på minimum 45 pct. samt tvangslukkede selvstændige uden
omsætning. Ordningen vil gælde fra den 1. juli 2021 og tre måneder frem (dvs. til og med den
30. september 2021). Den tilpassede kompensationsordning kan benyttes af selvstændige, som
enten har ansatte svarende til minimum én fuldtidsansat eller har modtaget kompensation for faste
omkostninger.
Selvstændige vil i ordningen kunne få kompenseret 90 pct. af deres omsætningstab, dog
maks. 33.000 kr. pr. måned for selvstændige med ansatte og 30.000 kr. pr. måned for øvrige selvstæn‐
dige for juli og august og 20.000 kr. pr. måned i september 2021. Selvstændige, der modtager mere
end 23.000 kr. i kompensation om måneden, må maksimalt trække 23.000 kr. ud af virksomheden i
gennemsnit om måneden i kompensationsperioden.
Selvstændige, der er ramt af forbud mod at holde åbent, og som ikke har nogen omsætning,
vil kunne få kompenseret 100 pct. af deres omsætningstab, dog maks. 33.000 kr. pr. måned for
selvstændige med ansatte og 30.000 kr. pr. måned for øvrige selvstændige, som opfylder ordningens
betingelser. Her gælder også grænsen på maksimalt 23.000 kr. pr. måned.
– Låne- og garantiordninger: Garantiordningerne i Vækstfonden og EKF Danmarks Eksportkredit
til hhv. SMV’er og store virksomheder forlænges til og med den 30. september 2021 for at
sikre en god transition væk fra kompensationsordningerne. COVID-19-matchfinansieringsordnin‐
gerne i Vækstfonden forlænges ligeledes til og med den 30. september 2021. Set i lyset af den
begyndende normalisering i markedet justeres matchfinansieringsordningerne, så kravet om privat
medfinansiering øges til 33 pct., ligesom der indføres et mere eksplicit krav om, at virksomheden
skal være negativt påvirket af COVID-19 for at få adgang til ordningerne.
– Rejsegarantifonden: Garantiordningen i Rejsegarantifonden med et loft på 1,5 mia. kr. videreføres
til og med den 30. september 2021. Den afsatte tabsramme på 300 mio. kr. forlænges tilsvarende,
og tabsrammens udløb forlænges indtil den 1. januar 2024. Der tilføres 3,9 mio. kr. til Rejsegaran‐
tifonden og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til administrationen af hjælpeordningerne.
– Kulturområdet mv.: Støtte til sæsonbetonet scenekunstvirksomhed mv. forlænges til den 30. sep‐
tember 2021 (nødpulje 2) med afsæt i de gældende principper for arrangørordningen. Det gælder
også den tilpassede ordning for kommunale institutioner med driftstilskud fra Kulturministeriet
mv. (nødpulje 4), som følger den tilpassede ordning for faste omkostninger.
Øvrige aftalte arbejdsmarkedsinitiativer mv. udmøntes direkte ved lov og fremsættes af beskæfti‐
gelsesministeren.
Det nærmere forvaltningsgrundlag fastsættes ved bekendtgørelse.
De afsatte midler til udbetaling af kompensation fordeler sig således på tværs af ministerområder‐
ne:
– 1.578,9 mio. kr. til § 8. Erhvervsministeriet.
– 45,0 mio. kr. til § 21. Kulturministeriet.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Meddelelse om nye aktstykker fra Erhvervsministeriet
2413106_0003.png
3
De allerede afsatte midler under § 6. Udenrigsministeriet, § 15. Social- og Ældreministeriet og
§ 17. Beskæftigelsesministeriet, forventes at kunne dække udgifterne forbundet med udbetaling af
kompensation til og med den 30. september 2021.
Udgifterne til forlængelsen fsva. faste omkostninger, selvstændige og rejsegarantiordningen samt
Kulturministeriets område foreslås håndteret ved en direkte opskrivning af ministeriernes bevilling
på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021. I lyset af den særlige situation som COVID-19
har påført dansk økonomi, lægges der således op til at forhøje udgiftsbevillingen uden modgående
reduktion på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021.
Øvrige forhold
Der gives adgang til på § 06.11.41. Kompensationsordninger som følge af COVID-19, §
08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19, § 15.11.74. Kompensationsordninger
som følge af COVID-19, § 17.41.13. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 og §
21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 at optage merudgifter direkte på forslag
til lov om tillægsbevilling for 2021 svarende til de faktiske udgifter i 2021 til kompensationsperioden
frem til og med 30. september 2021. Eventuelle uforbrugte midler skal tilfalde statskassen og
nedskrives på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021.
Der søges med aktstykket endvidere hjemmel til at foretage den endelige afregning af kompensa‐
tionen i 2022, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i 2021 udbetalte beløb. Dette
skyldes, at modtagerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt herom, og
ansøgningen er godkendt, mens den endelige afregning først vil finde sted ved den efterfølgende
afrapportering og kontrol. Der vil på finansloven for 2022 blive søgt optaget hjemmel til, at der kan
foretages endelig afregning af kompensationen i 2022, hvilket kan indebære op- eller nedregulering
af det i 2021 udbetalte beløb. Ansøgninger og udbetalinger af evt. kompensation (ekskl. efterregule‐
ring) skal ske i 2021.
Eventuelle merudgifter forbundet med administration af kompensationsordningerne forelægges ved
behov for Finansudvalget. Skatteforvaltningen har en række opgaver i tilknytning til de generelle
kompensationsordninger som følge af COVID-19 vedr. genoptagelser, kontrol, vejledning, kommu‐
nikation og systemunderstøttelse mv. De tilpassede kompensationsordninger kan medføre yderligere
udgifter for Skatteforvaltningen. I det omfang det vurderes nødvendigt, vil udgifterne blive søgt
finansieret i forbindelse med finanslovforslaget for 2022 og ved kommende bevillingslove.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 specificeres således:
§ 08.21.01. Konkurrence- og forbrugerstyrelsen (Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 08.21.06. Rejseudbyderes tilbagebetaling ved afbestilte rejser (Anden
bev.)
50. Administration af tilskudsordninger for rejsebranchen
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
§ 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden
bev.)
30. Kompensationsordning for selvstændige
45. Tilskud til erhverv
40. Kompensation til faste udgifter
Udgifter i mio. kr.
1,2
0,3
2,4
450,0
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Meddelelse om nye aktstykker fra Erhvervsministeriet
2413106_0004.png
4
45. Tilskud til erhverv
§ 08.33.15. Vækstfonden (Anden
bev.)
16. COVID-19-matchfinansiering til iværksættere i de tidlige faser
45. Tilskud til erhverv
17. COVID-19-matchfinansiering til venturevirksomheder
45. Tilskud til erhverv
§ 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden
bev.)
30. Støtte til sæsonbetonet scenekunst
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
60. Støtte til faste omkostninger og løn
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
70. Kompensation til kommunale kulturinstitutioner og visse kommunale
spillesteder og kulturhuse
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
§ 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. (Anden
bev.)
10. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
49. Reserver og budgetregulering
930,0
90,0
105,0
15,0
24,0
6,0
-195,0
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at kompensationsordningerne kan forlænges og
udbetalingen af kompensation kan påbegyndes i indeværende finansår.
Der tages forbehold for EU’s statsstøtteregler.
Erhvervsministeriet anmoder under henvisning til ovenstående om tilslutning til følgende disposi‐
tioner, hvormed der afsættes yderligere bevilling til udbetaling af kompensation fra de tilpassede
kompensationsordninger som følge af COVID-19 fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021. På forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 optages følgende:
§ 08.21.01.
§ 08.21.06.
§ 08.32.21.
§ 08.33.15.
§ 21.11.69.
§ 35.11.07.
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
Rejseudbyderes tilbagebetaling ved afbestilte rejser
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
Vækstfonden
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Udgifter i mio. kr.
1,5
2,4
1.380,0
195,0
45,0
-195,0
d.
e.
Dertil anmodes der om, at de allerede afsatte midler under § 06.11.41. Kompensationsordninger
som følge af COVID-19 og § 15.11.74. Kompensationsordninger, § 17.41.13. Kompensationsord‐
ninger, som følge af COVID-19 anvendes til dækning af udgifter forbundet med udbetaling af
kompensation frem til og med 30. september 2021.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Meddelelse om nye aktstykker fra Erhvervsministeriet
2413106_0005.png
5
Slutteligt anmodes om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 optages
følgende ændring til affattelse af tekstanmærkning nr. 151 og nr. 152 under § 8. Erhvervsministeriet:
Materielle bestemmelser
Ny (ændret) tekstanmærkning
"Nr.
151. ad 08.33.15.
Erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning for iværksættere i de tidligere faser,
hvor Vækstfonden kan medfinansiere op til 100 pct. af virksomhedernes kapitalbehov inden for en
udlånsramme på 3.105,0 mio. kr.
Stk. 2. Vækstfonden kan optage lån, herunder statsligt genudlån, til finansiering af COVID-19-
matchfinansieringsordning til iværksættere i de tidligere faser. Det samlede lånebeløb eksklusive
renter kan ikke overstige 1.945,0 mio. kr. Vækstfonden kan refinansiere de lån, der optages til
finansieringen, i hele finansieringens løbetid.
Stk. 3. Der opkræves renter og gebyrer fra omfattede virksomheder vedrørende de individuelle lån.
Stk. 4. Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om oprettelse, organisering, drift,
tilsyn mv. af ordningen, som henlægges til administration i Vækstfonden.
Stk. 5. Staten hæfter for tab på ordningen, der ligger ud over det statslige tilskud på 1.160,0 mio. kr.
og modtagne renter og gebyrer, på op til 1.945,0 mio. kr.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan udstrække ordningen til at gælde for virksomheder på Færøerne og i
Grønland."
Ny (ændret) tekstanmærkning
"Nr.
152. ad 08.33.15.
Erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning for venturevirksomheder, hvor Vækstfon‐
den kan medfinansiere op til 75 pct. af virksomhedernes kapitalbehov inden for en udlånsramme på
op til 1.850,0 mio. kr.
Stk. 2. Vækstfonden kan optage lån, herunder statsligt genudlån, til finansiering af COVID-19-
matchfinansieringsordning til venturevirksomheder. Det samlede lånebeløb eksklusive renter kan
ikke overstige 1.055,0 mio. kr. Vækstfonden kan refinansiere de lån, der optages til finansieringen, i
hele finansieringens løbetid.
Stk. 3. Der opkræves renter og gebyrer fra omfattede virksomheder vedrørende de individuelle lån.
Stk. 4. Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om oprettelse, organisering, drift,
tilsyn mv. af ordningen, som henlægges til administration i Vækstfonden.
Stk. 5. Staten hæfter for tab på ordningen, der ligger ud over det statslige tilskud på 795,0 mio. kr.
og modtagne renter og gebyrer, på op til 1.055,0 mio. kr.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan udstrække ordningen til at gælde for virksomheder på Færøerne og i
Grønland."
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Meddelelse om nye aktstykker fra Erhvervsministeriet
2413106_0006.png
6
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 8. juni 2021
Simon Kollerup
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.