Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2264291_0001.png
Udkast til Vejledning om udlejning af
sommerhuse m.v.
September 2020
2
Erhvervsstyrelsen
d
U
a
k
t
s
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
Ud
Titel:
Udgivet:
Udgiver:
Udkast til Vejledning om udlejning af
sommerhuse m.v.
September 2020
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé
2100 København Ø
T: 3529 1000
M: [email protected]
W: erhvervsstyrelsen.dk
unsplash.com
Forside foto:
ka
st
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
Indhold
1. IndlednIng . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
2. BegreBer og defInItIoner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
3. UdlejnIng af 1-2 sommerhUse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
4. UdlejnIng af 3-4 sommerhUse (ægtefæller og samlevende) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
5. UdlejnIng af flere sommerhUse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
6. tIlsynet med erhvervsmæssIg UdlejnIng . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
7. forholdet tIl planloven . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Ud
Foto: colourbox.com
ka
st
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0004.png
1.
Indledning
I denne vejledning gennemgås reglen i sommerhusloven
1
om udlejning af sommerhuse m.v. til ferie- og
fritidsmæssige formål m.v.
2
Sommerhuslovens øvrige regler, herunder reglerne om udlejning af egen fulde
helårsbolig, selskabers og foreningers ( juridiske personers) erhvervelse og udlejning af fast ejendom til
rekreative formål m.v. gennemgås ikke i denne vejledning.
Formålet med vejledningen er at beskrive rammerne for privates udlejning af sommerhuse m.v. i forhold
til, hvornår en udlejning af Erhvervsstyrelsen vil blive anset for at være henholdsvis erhvervsmæssig eller
ikke-erhvervsmæssig.
Efter sommerhusloven må en ejer eller bruger af sommerhuse ikke uden tilladelse erhvervsmæssigt eller
været en restriktiv praksis i forhold til muligheden for at få tilladelse til erhvervsmæssig udlejning, idet tilla-
delse til udlejning som udgangspunkt ikke gives. Denne vejledning behandler i øvrigt ikke spørgsmålet om
betingelser for meddelelse af en eventuel tilladelse til erhvervsmæssig udlejning efter sommerhuslovens
§ 2.
Det fremgår af sommerhuslovens bemærkninger, at enkeltpersoners udlejning af 1-2 sommerhuse almin-
deligvis ikke betragtes som erhvervsmæssig, forudsat at udlejningen sker som supplement til egen brug
og ikke får en mere professionel karakter.
I 2017 blev det besluttet at ændre praksis, så udlejning af 3-4 sommerhuse, når der er tale om ægtefæller
Ud
ligestillet med enkeltpersoner.
1
2
eller samlevende, almindeligvis ikke betragtes som erhvervsmæssig, forudsat at udlejningen sker som
supplement til egen brug og ikke får en mere professionel karakter. Derved blev ægtefæller og samlevende
Sommerhusmarkedet har i de senere år ændret karakter bl.a. ved, at sommerhusene bliver væsentligt
større og derved passer bedre til moderne familiemønstre, og imødekommer efterspørgslen hos danske
og udenlandske turister. Det har givet anledning til usikkerhed om, hvilken betydning størrelsen af et som-
merhus bør tillægges i vurderingen af, om udlejning anses for erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig.
Store sommerhuse giver mulighed for en større lejeindtægt, men er også forbundet med væsentligt større
omkostninger til finansiering og vedligeholdelse.
ka
Lovens titel er ved lov nr. 368 af 9. april 2018 ændret til lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og
campering m.v. Sommerhusloven er senest bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 949 af 3. juli 2013.
Sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1, regulerer ejeres og brugeres udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsmæssige
formål m.v.
st
for et længere tidsrum end et år udleje sommerhuse til ferie- og fritidsformål m.v. Gennem årene har der
Erhvervsstyrelsen
1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0005.png
Med denne vejledning ønsker Erhvervsstyrelsen indenfor rammerne af den gældende sommerhuslov
at modernisere og forenkle sin praksis for, hvornår styrelsen vurderer, at udlejning af sommerhuse må
betragtes som erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig. Formålet er at gøre det lettere for borgerne at
vurdere, om udlejning vil blive anset for erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig i de hyppigst forekom-
mende tilfælde.
Moderniseringen og forenklingen medfører, at Erhvervsstyrelsens vurdering af, om udlejning af sommerhu-
se må betragtes som erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig, opdeles i tre kategorier med udgangs-
punkt i antallet af sommerhuse, der udlejes. I hver kategori angives retningslinjer for, hvordan udlejning af
sommerhuse i almindelighed vil blive vurderet, og der beskrives særlige tilfælde, hvor der må foretages en
konkret vurdering.
Det vil fortsat være således, at spørgsmålet om udlejning anses som erhvervsmæssig eller ikke-erhvervs-
mæssig, afhænger af de konkrete omstændigheder. I overensstemmelse med hidtidig praksis vil der navnlig
Antallet af udlejede sommerhuse
Ejerens eget brug af sommerhuset
Udlejningens omfang.
I en konkret vurdering kan dog også indgå andre kriterier som formålet med opførelsen eller erhvervelsen
af sommerhuset, lejeindtægternes størrelse m.v. eller andre forhold som kan være af betydning for, om
udlejningen vurderes som erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig.
Sommerhusets størrelse tillægges som udgangspunkt ikke betydning for vurderingen af, om udlejning
Ud
1.
anses for erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig efter sommerhusloven. Moderne familiemønstre
og efterspørgslen hos danske og udenlandske turister retter sig som nævnt i stigende grad mod større
sommerhuse. Ved udlejning af et enkelt sommerhus er husets størrelse derfor ikke i sig selv en indikation
på, om udlejningen bør betragtes som erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig. Hvis der er tale om
udlejning af flere meget store sommerhuse, vil udlejningen dog efter en konkret vurdering blive betragtet
som erhvervsmæssig. Dette er nærmere beskrevet i vejledningen.
Typiske kategorier af udlejning af sommerhuse:
Enkeltpersoners udlejning af 1-2 sommerhuse:
Anses i almindelighed ikke for erhvervsmæssig, hvis
den pågældende reelt selv anvender sommerhusene (egen brug), og udlejningen ikke får en mere
professionel karakter. Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt ikke anse udlejningen for erhvervsmæs-
sig, hvis der er egen brug mindst 2 uger årligt for hvert sommerhus og udlejningen ikke overstiger 35
uger. Konkrete forhold kan dog i særlige tilfælde føre til en anden vurdering, jf. nedenfor.
ka
st
Erhvervsstyrelsen
2
blive lagt vægt på følgende generelle kriterier:
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0006.png
2.
Ægtefællers eller samlevendes udlejning af 3-4 sommerhuse:
Anses i almindelighed ikke for erhvervs-
mæssig, hvis husstanden reelt selv anvender sommerhusene (egen brug), og udlejningen ikke får
en mere professionel karakter. Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt ikke anse udlejningen for
erhvervsmæssig, hvis der er egen brug mindst 2 uger årligt for hvert sommerhus og udlejningen ikke
overstiger 35 uger. Konkrete forhold kan dog i særlige tilfælde føre til en anden vurdering, jf. nedenfor.
3.
Udlejning af mere end 2 sommerhuse for enkeltpersoner og 4 huse for ægtefæller eller samlevende:
I dette tilfælde vil udlejning i almindelighed blive anset for erhvervsmæssig som følge af antallet af
udlejede sommerhuse og udlejningens omfang.
2. Begreber og definitioner
Vejledningen gælder for alle ferieboliger, herunder sommerhuse, uanset størrelse og placering, dvs. både i
sommerhusområder og i by- og landzone. I det følgende anvendes for nemheds skyld begrebet ”sommer-
hus” om alle de omfattede ferieboliger m.v.
Ved en bruger forstås lejer, fremlejer eller andelshaver. Sidestillet med ejere og brugere er medlemmer af
disses husstand, som lovligt og faktisk anvender den faste ejendom til ferie- og fritidsmæssige formål m.v.
Ved meget store sommerhuse forstås sommerhuse over 150 kvm.
Ud
3.
en mere professionel karakter.
Udlejning af 1-2 sommerhuse
Det blev i lovens forarbejder præciseret, at enkeltpersoners udlejning af 1-2 sommerhuse almindeligvis
ikke betragtes som erhvervsmæssig, forudsat at udlejningen sker som supplement til egen brug og ikke får
I overensstemmelse hermed vil Erhvervsstyrelsen som udgangspunkt ikke betragte enkeltpersoners udlej-
ning af 1-2 sommerhuse som erhvervsmæssig, hvis ejeren selv bruger hvert af sommerhusene i mindst 2
uger årligt, så udlejningen har karakter af et supplement til eget brug, og udlejningen af sommerhusene
ikke overstiger 35 uger, så udlejningen ikke antager en professionel karakter.
ka
st
Erhvervsstyrelsen
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0007.png
Det er i vurderingen af egen brug-kriteriet ikke nok, at ejeren eller brugeren kan påvise at have brugt
sommerhuset i en periode. Brugen af sommerhuset må også være ”reel”. Reel egen brug indebærer, at
ejeren eller brugerens anvendelse af sommerhuset har et rekreativt formål og ikke udelukkende sker med
henblik på at istandsætte og klargøre boligen med henblik på kommende udlejninger.
Det vil dog i henhold til sommerhusloven afhænge af en konkret vurdering af forholdene, om udlejningen
må anses for erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig.
Der kan være særlige forhold, som gør, at udlejning efter en konkret vurdering ikke vil blive anset for
erhvervsmæssig, selvom der ikke foreligger egen brug eller kun begrænset egen brug. Det kan fx være
omstændigheder som sygdom, udstationering i udlandet og lignende forhold. Hvis der foreligger sådanne
særlige omstændigheder, vil Erhvervsstyrelsen ikke anse udlejning for erhvervsmæssig, selvom der ikke er
egen brug eller kun begrænset egen brug.
Der kan også være særlige forhold, som kan medføre, at enkeltpersoners udlejning af 2 sommerhuse
efter en konkret vurdering vil blive betragtet som erhvervsmæssig, uanset at kriterierne om egen brug og
udlejningens omfang er opfyldt. Det vil navnlig være tilfældet, hvis der er tale om udlejning af 2 meget
store sommerhuse med en betydelig samlet lejeindtægt.
4. Udlejning af 3-4 sommerhuse (ægtefæller
og samlevende)
Ud
I 2017 ændrede Erhvervsstyrelsen praksis, så ægtefæller og samlevende fremover blev ligestillet med en-
keltpersoner i udlejningsmæssig henseende. Praksisændringen skete med udgangspunkt i, at det i lovens
forarbejder er præciseret, at enkeltpersoners udlejning af 1-2 sommerhuse almindeligvis ikke betragtes
som erhvervsmæssig, forudsat at udlejningen sker som supplement til egen brug og ikke får en mere
professionel karakter. Ægtepar og samlevende var i Erhvervsstyrelsens hidtidige tilladelsespraksis blevet
betragtet som én person i udlejningsmæssig henseende. Dette indebar, at et ægtepar eller samlevendes
udlejning af mere end 2 ferieboliger efter gældende praksis pr. definition blev anses for erhvervsmæssig.
Baggrunden for praksisændringen var, at det i takt med den generelle velstandsstigning i samfundet og
ændringer i befolkningens familiemønstre var blevet mere udbredt, at enkeltpersoner og familier ejer og
deles om flere ferieboliger. Da man ikke fandt, at civilstand og samlivsforhold i sig selv bør være afgørende
for borgernes muligheder for at udleje deres ferieboliger, blev den hidtidige praksis på området ændret,
så ægtefæller og samlevende fremover blev ligestillet med enkeltpersoner i udlejningsmæssig henseende.
ka
st
Erhvervsstyrelsen
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0008.png
Ægtepar og samlevende fik dermed samme mulighed for at udleje deres ferieboliger, som hvis de hver især
udlejede som enkeltpersoner, dvs. op til 4 ferieboliger pr. par.
Det blev samtidig fremhævet, at det som hidtil ville bero på en konkret vurdering, om en given udlejning
havde erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig karakter. Det blev derfor forudsat, at parret reelt selv
anvender sommerhusene, og at udlejningen ikke får mere professionel karakter. Under disse betingelser er
det ikke afgørende hvem af ægtefællerne, der formelt ejer ferieboligerne.
Denne praksis vil blive videreført, og som følge heraf vil Erhvervsstyrelsen som udgangspunkt ikke betragte
udlejning af op til 4 sommerhuse pr. par som erhvervsmæssig, hvis husstanden selv bruger hvert af som-
merhusene i mindst 2 uger årligt, så udlejningen har karakter af et supplement til eget brug, og udlejningen
af sommerhusene ikke overstiger 35 uger, så udlejningen ikke antager en professionel karakter.
Det er i vurderingen af egen brug-kriteriet ikke nok, at ejeren eller brugeren kan påvise at have brugt
sommerhuset/husene i en periode. Brugen af sommerhuset/husene må også være ”reel”. Reel egen brug
indebærer, at ejeren eller brugerens anvendelse af ferieboligen har et rekreativt formål og ikke udelukkende
sker med henblik på at istandsætte og klargøre boligen med henblik på kommende udlejninger.
Det vil dog i henhold til sommerhusloven afhænge af en konkret vurdering af forholdene, om udlejningen
må anses for erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig.
Der kan være særlige forhold, som gør, at udlejning efter en konkret vurdering ikke vil blive anset for
erhvervsmæssig, selvom der ikke foreligger egen brug eller kun begrænset egen brug. Det kan fx være
omstændigheder som sygdom, udstationering i udlandet og lignende forhold. Hvis der foreligger sådanne
særlige omstændigheder, vil Erhvervsstyrelsen ikke anse udlejning for erhvervsmæssig, selvom der ikke er
egen brug eller kun begrænset egen brug.
Ud
Der kan også være særlige forhold, som kan medføre, at ægtefællers og samlevendes udlejning af op til
4 sommerhuse efter en konkret vurdering vil blive betragtet som erhvervsmæssig uanset at kriterierne om
egen brug og udlejningens omfang er opfyldt. Det vil navnlig være tilfældet, hvis udlejningen omfatter 2
eller flere meget store sommerhuse, med en betydelig samlet lejeindtægt.
ka
st
Erhvervsstyrelsen
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0009.png
5. Udlejning af flere sommerhuse
Hvis en enkeltperson udlejer mere end 2 sommerhuse, eller ægtefæller eller samlevende udlejer mere end
4 sommerhuse, vil der være en formodning for at udlejningen har en professionel karakter, og Erhvervssty-
relsen vil i almindelighed vurdere udlejningen som erhvervsmæssig.
6.
Tilsynet med erhvervsmæssig udlejning
Erhvervsstyrelsen skal efter sommerhusloven føre tilsyn med, at reglerne for udlejningen af sommerhu-
forbindelse generel vejledning til borgere og virksomheder om sommerhuslovens regler, herunder om
praksis m.v., med henblik på at sikre, at borgere og virksomheder får tilstrækkelig orientering om, hvilken
betydning sommerhuslovens regler har, og overordnet set hvordan borgere og virksomheder lettest og
mest effektivt kan opfylde lovens krav.
se overholdes. Tilsynet udøves i overvejende grad som et reaktivt tilsyn. Erhvervsstyrelsen yder i den
I tilsynssager hvor Erhvervsstyrelsen efter en anmeldelse eller eventuelt som led i en tilsynsrunde bliver
opmærksom på forhold, som kan være i strid med sommerhusloven, vil styrelsen sædvanligvis indlede
med at indhente oplysninger fra Skattestyrelsen. Herefter kontakter styrelsen udlejningsbureauer og ejeren,
som får mulighed for at forholde sig til de oplysninger, som Erhvervsstyrelsen er i besiddelse af i sagen.
Herefter vil styrelsen vurdere, om der eventuelt er grundlag for at varsle og træffe afgørelse om påbud om
at bringe et ulovligt forhold til ophør.
Ud
yderligere i sagen.
Der træffes i disse sager typisk én af følgende afgørelser:
1. Afgørelse om, at tilladelse ikke kan gives, og påbud om at forholdet skal ophøre inden for en frist, der
som udgangspunkt fastsættes til 3 måneder. Der stilles krav om dokumentation for, at den erhvervs-
mæssige udlejning er ophørt inden for samme frist. Det kan fx være dokumentation for afhændelse af
sommerhuse, eller dokumentation for at omfanget af udlejning er nedbragt.
2. Meddelelse om, at udlejningen ikke kræver tilladelse, og/eller at Erhvervsstyrelsen ikke vil foretage sig
I sager, hvor Erhvervsstyrelsen vurderer, at der sker erhvervsmæssig udlejning, vil styrelsen, uanset om der
er ansøgt om det, først vurdere, om der kan meddeles tilladelse til erhvervsmæssig udlejning. En sådan
meddeles dog som altovervejende hovedregel ikke.
ka
st
Erhvervsstyrelsen
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0010.png
Hvis Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse om, at der ikke kan meddeles tilladelse, og påbyder at den er-
hvervsmæssige udlejning skal ophøre, vil styrelsen foretage en konkret vurdering af hvad der skal til for at
bringe udlejningen i overensstemmelse med sommerhusloven. Erhvervsstyrelsen vil desuden anmode om
dokumentation for, at den erhvervsmæssige udlejning er bragt til ophør. Dokumentationen kan fx være
en erklæring fra en advokat, revisor eller et udlejningsfirma om, at den erhvervsmæssige udlejning er
ophørt, eller det kan være dokumentation for, at ejendommen er solgt eller ikke længere beskattes efter
virksomhedsskatteordningen.
Hvis Erhvervsstyrelsen ikke inden fristens udløb har modtaget den nødvendige dokumentation, kan styrel-
sen vælge enten selv at undersøge, om forholdet er bragt i orden eller rykke for dokumentationen. Hvis
den i rykkeren angivne frist ikke overholdes, eller hvis styrelsen finder, at den erhvervsmæssige udlejning
ikke er bragt til ophør, kan sagen overdrages til politiet. Politiet vurderer herefter, om der er baggrund for
at rejse tiltale for overtrædelse af sommerhusloven.
Overtrædelse af sommerhusloven kan straffes med bøde og eventuelt med konfiskation af udbytte.
Et sommerhus kan anvendes i op til 34 uger i sommerperioden fra 1. marts til 31. oktober og derudover
anvendes/udlejes til kortvarige ferieophold på samlet maksimalt ni uger i vinterperioden fra 1. november til
udgangen af februar. Det indebærer, at den maksimale anvendelse af sommerhuset i et sommerhusområde
kan være 43 uger. Det følger af planlovens § 40, stk. 1 og 3.
Ud
huslovens regler.
Formålet med reglen i planlovens § 40 er at forhindre almindelig helårsbeboelse i sommerhusområder.
Reglen i planlovens § 40 virker parallelt med reglen i sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Det betyder, at
hverken reglernes formål eller genstand er det/den samme, og reglerne overlapper derfor ikke hinanden.
Planlovens § 40 regulerer den periode, boligen i et sommerhusområde sammenlagt må anvendes i løbet
af et år, herunder også til udlejning, mens sommerhusloven regulerer selve udlejningen af sommerhuset.
Planlovens adgang til at anvende et sommerhus i op til 43 uger årligt medfører derfor ikke en tilsvarende
ret til også at udleje et sommerhus i samme periode. Vurderingen af udlejningen skal ske efter sommer-
ka
7.
Forholdet til planloven
st
Erhvervsstyrelsen
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget) ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 19/10-20 fra Partnerskab for Vestkystturisme om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2264291_0012.png