Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 343
Offentligt
2408697_0001.png
Aktstykke nr.
274
Folketinget 2020-21
274
Erhvervsministeriet.
København, den 2. juni 2021.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der etableres hjemmel til, at
erhvervsministeren kan udstede en garanti til EKF Danmarks Eksportkredit på op til 7,8 mia. kr.
til genforsikring af garantistillelsen fra EKF Danmarks Eksportkredit for danske eksportørers salg
af patruljeskibe til Ukraine ved optagelse af ny tekstanmærkning under § 08.33.16. EKF Danmarks
Eksportkredit.
Baggrund
En række danske virksomheder står klar til at byde på levering af patruljeskibe til den ukrainske
flåde, kystvagt og søredningstjeneste. Foruden patruljering vil skibene have opgaver vedr. farvands‐
overvågning, olieforureningsbekæmpelse, bugsering, brandbekæmpelse og isbrydning.
Der er væsentlige forsvars- og sikkerhedspolitiske såvel som kommercielle hensyn i at sikre, at de
danske leverandører har mulighed for at byde på og vinde ordren.
Ukraine er en tæt samarbejdspartner, som Danmark aktivt støtter i forsvars- og sikkerhedspolitik‐
ken. Samarbejdet med Ukraine tager udgangspunkt i tanken om, at Danmarks sikkerhed styrkes, når
Ukraine er i stand til at håndhæve egen suverænitet. Patruljeskibene vil bidrage til at styrke Ukraines
kontrol med eget territorium og farvand.
Hvis ordren går til de danske leverandører, vil det bidrage til at opretholde danske nationale
forsvarsindustrielle kompetencer på strategiske områder. Kompetencerne er bl.a. nødvendige på
baggrund af det skærpede trusselsbillede, og de kan styrke relationen til Danmarks allierede og
partnere.
For Danmark er det særligt vigtigt, at danske virksomheder vinder eksportordrer, som understøtter
industrien. Eksport udgør ca. 80 pct. af den danske forsvarsindustris samlede omsætning. Den danske
forsvarsindustri kan således ikke opretholde den nødvendige forsvarsindustrielle base ved nationale
anskaffelser alene. For at kunne bibeholde en dansk forsvarsindustri, som kan understøtte de danske
forsynings- og materielbehov, er det essentielt, at virksomhederne understøttes inden for gældende
rammevilkår. Dette gælder i særlig grad inden for områder af særlig kritisk karakter, såsom det
maritime område, herunder kommando og kontrolsystemer.
Det forventes, at ordren samlet set vil skabe danske eksportordrer for mere end 3 mia. kr., såfremt
de danske eksportører vinder ordren og bliver totalleverandører, mens den resterende del af ordren
b.
CQ001797
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 343: Aktstykke 274 fra Erhvervsministeriet om udstedelse af garanti til EKF Danmarks Eksportkredit
2408697_0002.png
2
forventes at gå til udenlandske leverandører. Det forventes således, at ordrer på en række underle‐
verancer vil gå til danske underleverandører, der leverer teknologi og dele til skibene. Baseret på
tidligere erfaringer forventes underleverancerne at gå til danske virksomheder jævnt fordelt over hele
landet. Samtidig vil en dansk totalleverance kunne bane vejen for, at de danske totalleverandører kan
vinde yderligere ordrer på andre markeder og dermed understøtte fremtidige eksportordrer – også for
danske underleverandører.
I konkurrence med andre mulige udenlandske leverandører skal de danske leverandører kunne
tilbyde den ukrainske stat en finansieringsløsning, hvis de skal komme i betragtning som leverandø‐
rer. Det vurderes at kræve eksportkreditgarantier fra EKF Danmarks Eksportkredit (EKF) inden for
en ramme på omkring 7,8 mia. kr. baseret på de seneste oplysninger.
EKF har imidlertid oplyst, at projektet vil medføre en stor kapitalbelastning i EKF, der som
selvstændig offentlig virksomhed (SOV) er forpligtet til at styre sine risici således, at egenkapitalen
udgør et forsvarligt grundlag for virksomhedens forpligtelser og aktiviteter. Det indebærer bl.a., at
EKF i øjeblikket har et transaktionsloft på 250 mio. kr. på sager i Ukraine.
På den baggrund er EKF med sin nuværende kapitalisering ikke i stand til at imødekomme
ønsket om at garantere for projektet. Regeringen lægger derfor op til, at staten genforsikrer EKFs
garantistillelse for projektet via en statsgaranti, hvorved EKF får mulighed for at finansiere ordren.
Model for garantistillelsen
Indsatsen foreslås understøttet gennem en statslig garanti, hvor det i praksis vil være EKF som
administrator, der stiller eksportkreditgarantierne, hvorefter staten overtager den økonomiske ekspo‐
nering fra EKF gennem en fuldstændig genforsikring af garantistillesen. Dermed vil eksportkreditga‐
rantien ikke trække på EKFs eksisterende kapacitet.
Med denne model modtager staten garantipræmierne, der betales for eksportkreditgarantierne (fra‐
regnet administrationsomkostninger i EKF, jf. nedenfor) mens staten også hæfter, hvis betalingen
forsinkes eller udebliver. Statens eksponering afsluttes automatisk, når statsgarantien er udløbet, og
alle præmieindtægterne er opkrævet.
De nærmere vilkår for statens genforsikring skal imidlertid fastsættes ved aftale om genforsikring
mellem EKF og erhvervsministeren. I tilfælde af, at EKF modtager et krav i henhold til de eksport‐
kreditgarantier, som EKF har udstedt, vil staten skulle udbetale en garantisum i henhold til de vilkår,
som fremgår af den indgåede aftale om genforsikring mellem EKF og erhvervsministeren.
På linje med normal praksis vil EKF forsøge at genforsikre en del af eksponeringen for garantistil‐
lelsen til andre landes eksportkreditagenturer og derved nedbringe eksponeringen og risikoen for
den danske stat. EKF vurderer, at der kan være mulighed for at genforsikre op til 40 pct. af deres
garantistillelse. EKF kan på nuværende tidspunkt ikke afklare interessen for genforsikring, da de
andre eksportkreditagenturer muligvis også bistår deres lands virksomheder i deres forsøg på at
vinde ordren. En eventuel genforsikring vil dermed først kunne drøftes, hvis de danske virksomheder
vinder ordren. Såfremt EKF indgår aftale om genforsikring med andre aktører, vil statens genforsik‐
ringsandel blive reduceret tilsvarende.
Hvis EKF opnår genforsikring fra andre landes eksportkreditagenturer, vil der i disse forhandlinger
blive fastsat en administrationsprocent, som EKF tager som betaling for at varetage administrationen
af eksportkreditgarantierne. Den danske stat vil skulle matche denne administrationsprocent, der
efter normal praksis på det private genforsikringsmarked for eksportkreditgarantier vil sættes som en
andel af de samlede garantipræmier. Ifølge EKF forventes administrationsprocenten ikke at overstige
15 pct. af garantipræmierne.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 343: Aktstykke 274 fra Erhvervsministeriet om udstedelse af garanti til EKF Danmarks Eksportkredit
2408697_0003.png
3
Hvis ikke EKF opnår genforsikring, fastsættes EKFs administrationsomkostninger til 14 pct. af
garantipræmierne, hvilket svarer til EKFs gennemsnitlige administrationsomkostninger i de seneste
fem år.
Eksportkreditgarantiernes løbetid og nedskrivningsprofil er endnu ikke endeligt fastsat, og der kan
forekomme ændringer i løbet af forhandlingerne. Ud fra EKFs nuværende oplysninger forventes der
en samlet løbetid på 15 år.
EKF forventer at skulle stilles tre garantier, der samles set forventes, at kunne holdes inden for en
garantiramme på 7,8 mia. kr. Alle tre garantier vurderes at være nødvendige, hvis ordren skal gå til
de danske eksportører: 1) en køberkreditgaranti på 100 pct. for den ukrainske stat, som tillader dem
at låne billigere, 2) en kontraktgaranti på 90 pct. til eksportørerne mod manglende betaling fra den
ukrainske stat og 3) en bondgaranti på 90 pct. for hvert skib, der skal dække eksportørernes risiko
mod uberettigede krav, hvis de har opfyldt deres forpligtelser. Køberkreditgarantien forventes alene
at udgøre ca. 6,3 mia. kr.
Statens genforsikring af EKFs garantistillelse er betinget af, at de danske leverandører vinder
ordren, og at EKF stiller de nødvendige eksportkreditgarantier for ordren.
Det samlede garantibeløb for EKFs garantistillelse, som skønnes til 7,8 mia. kr., er endnu ikke
fastlagt og kan blive justeret i forbindelse med forhandlingerne med det ukrainske finansministeri‐
um. Såfremt det lykkes EKF at genforsikre en del af garantibeløbet til andre landes eksportkredit‐
agenturer, vil garantibeløbet, som den danske stat skal genforsikre via statsgarantien, blive reduceret
tilsvarende.
Hvis forhandlingerne giver anledning til justeringer i ovenstående, vil FiU blive forelagt et revide‐
ret aktstykke.
Erhvervsministeriet og EKF oplyser, at EKFs garantistillelse er langfristede eksportkreditgarantier,
som reguleres gennem OECDs retningslinjer for offentligt støttede eksportkreditter (OECD Arran‐
gementet), som finder anvendelse i EU, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1233/2011 af 16. november 2011. Så længe medlemsstaterne overholder disse regler er praksis,
at Kommissionen ikke efterspørger en anmeldelse af deres respektive eksportkreditordninger med
henblik på statsstøtte.
Finansiering
EKF har foretaget en forretningsmæssig vurdering af garantistillelsen og har bekræftet, at deres
garantistillelse forventes at medføre et positivt afkast.
Det er således vurderingen, at garantipræmierne fra eksportkreditgarantierne (fraregnet udgifter
til administration i EKF) kan finansiere afdækningen af den statsfinansielle risiko ved statsgaranti‐
en. Statsgarantien indebærer dermed ikke et statsligt finansieringsbehov. Risikovurderingen skal bl.a.
ses i lyset af, at det ukrainske finansministerium er debitor i forretningen.
Såfremt de danske leverandører vinder ordren og EKF garanterer ordren, skal der derfor tilveje‐
bringes bevillingsmæssig hjemmel på finansloven, så indtægterne fra garantipræmierne kan indbud‐
getteres på § 37 til afdækning af de statsfinansielle risici ved statsgarantien.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at EKF kan give tilsagn om at garantere ordren,
såfremt ordren vindes af danske leverandører.
EKF har oplyst, at de skal give et endeligt tilsagn om finansiering af projektet senest den 30. juni
2021. For at EKF kan yde tilsagn, er det et krav, at Finansudvalget har tiltrådt et aktstykke, der
godkender statsgarantien. Hvis statsgarantien ikke er godkendt af Finansudvalget inden 30. juni 2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 343: Aktstykke 274 fra Erhvervsministeriet om udstedelse af garanti til EKF Danmarks Eksportkredit
2408697_0004.png
4
vil EKF ikke kunne garantere ordren, hvorfor det må forventes, at de danske eksportører – uden en
konkurrencedygtig finansieringsløsning – ikke kan komme i betragtning som totalleverandører.
e.
Under henvisning til ovenstående anmodes der således om tilslutning til, at der på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2021 optages følgende tekstanmærkning under § 8. Erhvervsministeriet:
Materielle bestemmelser:
"Nr. 167 ad 08.33.16.
Erhvervsministeren bemyndiges til at stille en garanti på op til 7,8 mia. kr. for EKF Danmarks Eks‐
portkredits garantistillelse vedrørende en finansieringsløsning i forbindelse med danske eksportørers
salg af patruljeskibe til Ukraine.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 2. juni 2021
Simon Kollerup
/ Johnny Emlington Darling
Til Finansudvalget.