Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 342
Offentligt
2408469_0001.png
Forslag til tiltag for bedre balance mellem by og land
Regeringen foreslår med sit udspil
”Tættere på”, at uddannelser og
studiepladser flyttes ud i landet for
at skabe bedre balance mellem by
og land. Akademikerne anerkend-
er problemstillingen og behovet
for vækst i alle regioner, men vi er
uenige i, at løsningen skal findes
ved at gøre uddannelsespolitik til
regionalpolitik.
En hård udflytning kan få fatale konsekvenser
for kvaliteten af uddannelserne og de bagved-
liggende forskningsmiljøer med risiko for, at
de studerende får en dårligere uddannelse og
svagere arbejdsmarkedsparathed, der vil gøre
det svært for dimittenderne at finde fodfæste på
arbejdsmarkedet. Den geografiske dimensioner-
ing vil samtidig skabe øget præstationspres
blandt de unge, når de skal konkurrere om færre
studieplader i de attraktive uddannelsesbyer.
I stedet foreslår Akademikerne en række
erhvervs- og beskæftigelsespolitiske samt
uddannelsespolitiske tiltag, der kan understøtte
et velfungerende arbejdsmarked med godt
kompetence-flow til hele landet, sikre gode
rammer for den grønne omstilling, fastholde
udviklingen af en digital transformation samt
give et godt grundlag for at starte egen virksom-
hed og dermed skabe nye arbejdspladser i hele
Danmark.
at de rekrutterer fra de uddannelser, de kender i
forvejen – også selv om deres kompetencebehov
kan løftes af andre nærbeslægtede uddannelser.
Udflytningen af NaturErhvervstyrelsen til
Augustenborg på Als var et konkret eksempel
på en virksomhed, der akut stod med mange
ubesatte stillinger, og hvor den smalle rekrutte-
ringstilgang gav et unødvendigt benspænd.
En substitutionstilgang kan hjælpe virksomhed-
erne til dels at afdække, hvad det reelle kom-
petencebehov er og dels vise virksomheden,
hvilke forskellige uddannelser der kan løfte det
konkrete kompetencebehov, herunder om der
er lokale, regionale uddannelser, der kan matche
virksomhedens kompetencebehov.
2
Forpligtende samarbejder om
studiejobs
Adgangen til relevant studiejob er afgørende for
en hurtig overgang til første job som nyuddan-
net, og mange studiejobs starter for universitets-
studerende med et projektorienteret forløb. En
god universitetsuddannelse afhænger således
også af adgangen til relevante studiejobs og
til virksomheder, der er indstillet på stille sig til
rådighed for studerendes projektorienterede
forløb.
Ved vurdering af hvorvidt der er lokal efterspørg-
sel efter en given uddannelse, bør der samtidig
være krav om, at virksomhederne påtager sig et
ansvar ved at tilbyde studiejobs og være værts-
virksomheder for studerende på projektoriente-
rede forløb. Ved allerede eksisterende regionale
uddannelsesudbud kan der indgås strategisk
partnerskab mellem universitet og det regionale
erhvervsliv om flere relevante studiejobs til
studerende.
1
Substitution af virksomheders
kompetencebehov
Virksomheders adgang til kompetencer bør ikke
være afhængig af, at der er et lokalt uddannel-
sesudbud, der matcher en-til-en. Erfaringer fra
Akademikerkampagnen
viser, at virksomheder
ofte rekrutterer meget smalt og konservativt, dvs.
1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 342: Henvendelse af 2/6-21 fra Akademikerne om forslag til tiltag for bedre balance mellem land og by
2408469_0002.png
3
Ubalance på arbejdsmarkedet skal
løses på arbejdsmarkedet
Attraktiviteten for både arbejdsgiver og arbejds-
tager i at mødes på tværs af geografiske - og
måske også faglige afstande - skal styrkes.
Adgang til den nødvendige viden er forudsæt-
ning for fastholdelse af markedsandele, for
kapacitetsudbygning af grønne og innova-
tive løsninger samt skabelse af en holdbar og
bæredygtig vækst.
I anbefalingerne fra de syv regionale vækstteams
efterlyser flere regioner (Bornholm, Fyn og Nord-
jylland) at styrke indsatsen for, at personer med
en videregående uddannelse ansættes i SMV’er,
der skal sikre virksomhedernes produktivitet,
innovationskapacitet og yde dem bistand til grøn
omstilling, digitalisering og eksport.
Der bør derfor iværksættes flere incitamenter,
individuelle såvel som strukturelle, der kan øge
attraktiviteten ved øget mobilitet. Det kan ske
gennem en ret til omstillingspilot for SMV’er,
skatterabatter fx på forskning og udvikling (F&U)
– også ved ansættelser, attraktive ansættelses-
vilkår i yder- og landområder samt investering i
central velfærd som biblioteker, skoler og kultur.
land, og Nordjylland) anbefaler derfor også bedre
rammevilkår for iværksættere og en målrettet
satsning på at få universitetsuddannede til at
etablere virksomhed, da disse virksomheder har
en positiv indflydelse på den regionale erhvervs-
og beskæftigelsesudvikling.
Det kræver fælles fokus og finansiering, hvilket
i region Nordjylland er sikret i programmet
”Innovativ
vækst”.
Dette program kan med fordel
udbredes til resten af landet.
Investeringer i nye virksomheder
5
bidrager til grøn omstilling
Det er en stor udfordring at sikre, at alle virksom-
heder bliver en del af den grønne og digitale
omstilling. Særligt for mindre virksomheder som
ikke har den fornødne viden og kapacitet. Som et
led i at skabe grøn omstilling har Akademikerne
tidligere foreslået investeringer i test- og demon-
strationsfaciliteter. Det er nu også med i anbe-
falingerne de regionale vækstteams (testcentre
for grøn energi på Bornholm, droneteknologi på
Fyn, vandteknologi i Midtjylland, fangst af CO2
i Nordjylland og biosoloutions samt velfærdste-
knologi på Sjælland og øerne) som afgørende
for at understøtte danske styrkepositioner og
regional erhvervsudvikling.
Løsningerne kan være en grøn omstillings-
pilot, dvs. løntilskud i en afgrænset periode til
at ansætte en ny medarbejder med grønne
kompetencer (ofte kombineret med andre, især
digitale kompetencer). Dette greb vil kunne
bidrage både til lokal erhvervsudvikling og til
at få sat gang i en bæredygtig produktion og
udvikling.
4
Nye virksomheder i hele landet
skaber flere lokale jobs
Nye vidensvirksomheder har højere omsætning
og produktivitet, skaber vækst og beskæftigelse,
og udgør derfor et vigtigt bidrag til lokal erh-
vervsudvikling. I Nordjylland er der gode erfa-
ringer med samarbejde mellem universitet og
erhvervshus om at få flere nyuddannede kan-
didater til at bosætte sig og skabe virksomhed i
lokalområdet. Iværksættere er et vigtigt led i den
samlede innovationskraft. De regionale vækst-
teams (region Hovedstaden, Sjælland, Midtjyl-
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 342: Henvendelse af 2/6-21 fra Akademikerne om forslag til tiltag for bedre balance mellem land og by
2408469_0003.png
6
Digitale rammebetingelser skal
understøtte mobiliteten
Potentialet i den fleksibilitet som digitalisering-
en har haft på arbejdslivet det seneste år, har
givet helt nye muligheder for at bo og arbejde
uden for storbyerne. Ifølge tal fra Danmarks
Statistik var der sidste år en større andel af borge-
re, der flyttede ud af København end borgere, der
flyttede ind. Så bevægelsen er i gang.
Øget omfang af hjemmearbejde kan samti-
dig give store velfærdsgevinster, da det øger
fleksibiliteten i valg af bopæl og arbejdssted og
mindsker pendlingsomkostningerne. Derfor bør
der fortsat investeres i vedligehold og udvikling
af en god digital infrastruktur i hele landet, så
det bliver mere attraktivt for flere at bosætte sig
længere væk fra de byer, hvor de arbejder.
8
Klare og smidige uddannelsesveje
Det skal være muligt at uddanne sig lokalt på et
eksisterende udbuds-sted for professionsbache-
loruddannelser og erhvervsakademiuddannelser
for derefter at bygge ovenpå med en relevant
kandidatuddannelse på et universitet eller re-
gionalt universitært udbudssted.
En klar og tydelig uddannelsesvej vil kunne moti-
vere flere, allerede lokalt bosiddende unge, til at
uddanne sig lokalt, når de ved, at de dermed ikke
har afskåret sig fra at videreuddanne sig på et
senere tidspunkt.
9
grøn og digital omstilling
Efteruddannelse til alle er vejen til
7
Digitale uddannelsesudbud skal
målrettes voksne studerende
For at kunne opretholde danske styrkepositioner
inden for grøn energi og digitalisering kræver
det en øget efteruddannelses- og opkvalificer-
ingsindsats. Adgang til kvalificeret arbejdskraft
er afgørende for virksomhedernes og Danmarks
konkurrencekraft.
Allerede i dag oplever virksomheder, at de ikke
kan få den arbejdskraft, de søger. Et konkret
eksempel herpå er mangel på tyske sprogkom-
petencer, som region Sjælland peger på, bliver
et problem både under og efter etableringen af
Femern Bælt-forbindelsen, hvis vi ikke sætter ind
nu med en efteruddannelsesindsats.
De syv regionale vækstteams peger alle på, at det
er afgørende med en øget efteruddannelsesind-
sats, der kan sikre, at virksomheder i hele landet
kan tilgå den, efterspurgte kvalificerede arbejds-
kraft og indfri deres vækstpotentiale.
Erfaringerne fra coronakrisens nedlukning af
campus viser med al tydelighed, at online
undervisning har store negative konsekvenser
for studerendes sociale og faglige trivsel. I det
omfang, der er et specifikt lokalt behov for en
given uddannelse fra et lokalt erhvervsliv, bør
det overvejes, om uddannelsesudbuddet i stedet
for at være rettet mod unge, rettes mod voksne
(minimum 25 år).
Voksne er et andet sted i livet med job og familie,
hvor campus med det sociale og faglige fælles-
skab ikke på samme vis fylder. For den gruppe
kan det give god mening at tage uddannelsen
helt eller delvist online. Dette vil gøre det muligt
at udbyde uddannelse uden at skulle opbygge et
fagligt miljø.
3