Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 340
Offentligt
2407899_0001.png
Redegørelse om
erhvervslivet &
reguleringen 2019 og
2020
MAJ 2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
INDHOLDSFORTEGNELSE
Sammenfatning .................................................................................................................... 4
Udviklingen i den erhvervsøkonomiske regulering .......................................................... 6
Tabel 1 - Udviklingen i erhvervsøkonomiske konsekvenser 2019 og 2020 (i mio. kr.) ........... 6
Faktaboks
Erhvervsøkonomiske konsekvenser .................................................................. 6
Beskrivelse af erhvervsøkonomiske omkostninger og lettelser ..................................... 8
Tabel 2
Opgørelse over initiativer med væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser i 2019 og 2020 (i mio. kr.) ............................................................................... 8
Initiativer med erhvervsøkonomiske lettelser ....................................................................... 11
Udlændinge- og integrationsministeriet ................................................................................ 11
Transport- og Boligministeriet .............................................................................................. 11
Beskæftigelsesministeriet .................................................................................................... 12
Erhvervsministeriet .............................................................................................................. 12
Initiativer med erhvervsøkonomiske omkostninger .............................................................. 14
Beskæftigelsesministeriet .................................................................................................... 14
Miljø- og Fødevareministeriet............................................................................................... 14
Skatteministeriet .................................................................................................................. 15
Erhvervsministeriet .............................................................................................................. 16
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet .............................................................................. 17
Transport- og Boligministeriet .............................................................................................. 18
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
SAMMENFATNING
Det skal være let at drive virksomhed i Danmark. Derfor er det vigtigt, at de regler, som
virksomhederne er underlagt, er enkle at forstå og efterleve. Det skal skabe klarhed og
lige vilkår for alle. Regeringen ønsker derfor at gøre virksomhedernes møde med det of-
fentlige nemt og effektivt. Derfor har regeringen i 2019 og 2020 arbejdet med at optimere
offentlige erhvervsrettede digitale løsninger til gavn for virksomheder i hele Danmark.
Regeringen har fokus på at gøre gode, nødvendige regler så lette som muligt at anvende
og følge, så ansvarlige virksomheder kan fokusere på deres kerneforretning. Langt de
fleste regler eksisterer nemlig af en god grund og er vigtige for vores samfund, virksom-
heder og forbrugere, fordi de sikrer ordentlige forhold, som vi alle er interesserede i. Når
Danmark for eksempel stiller klima- og miljøkrav til virksomhederne eller skarpe krav til
produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse, så er det med til at sikre politiske målsætninger,
beskytte forbrugeren og øge tilliden til danske produkter og virksomheder. Det kan samti-
dig være med til at give en konkurrencemæssig fordel for dansk eksport på det globale
marked.
Regeringen arbejder ligeledes for at fjerne unødvendige regler, utidssvarende krav og bu-
reaukratisk bøvl, som ikke fungerer efter hensigten eller ikke står mål med baggrunden
for, at de blev indført. Derfor har regeringen nedsat Erhvervslivets EU- og Regelforum, der
løbende kommer med anbefalinger til, hvordan vi gør det nemmere at drive virksomhed
ved blandt andet et indrette de gode regler på en smartere måde.
Regeringen opgør væsentlige direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser af alle lovforslag
og bekendtgørelser, så både regeringen, Folketinget og offentligheden kan få indblik i
dette. Det omfatter således de direkte administrative konsekvenser, de direkte øvrige ef-
terlevelseskonsekvenser samt virksomhedernes omstillingsomkostninger.
Denne redegørelse indeholder en oversigt over lovgivning og nye digitale løsninger fra
2019 og 2020 med væsentlige direkte erhvervsøkonomiske ændringer for virksomheder i
Danmark. I modsætning til tidligere redegørelser er omstillingsomkostninger medtaget i
denne redegørelse, fordi der opleves et øget fokus på dette fra erhvervslivet blandt andet
på grund af krav om øget digitalisering mv.
I 2019 og 2020 er der gennemført lovgivning, som årligt medfører erhvervsøkonomiske
lettelser for 821 mio. kr. I perioden har der været behov for at stramme hvidvaskreglerne,
forebygge sort arbejde samt styrke den grønne omstilling. Det er regulering, vi i fællesskab
har prioriteret at gennemføre, fordi vi som samfund mener, at det er nødvendige tiltag,
som bl.a. beskytter forbrugere, medarbejdere og virksomheder og derved sikrer et stærkt
samfund. Særligt af disse årsager er der gennemført lovgivning, som årligt medfører er-
hvervsøkonomiske omkostninger for 434 mio. kr. og omstillingsomkostninger for 725 mio.
kr.
Samlet set er der således realiseret årlige nettolettelser for 387 mio. kr. i perioden 2019
og 2020.
Det bemærkes herudover, at der i 2020 for at modvirke COVID-19 krisen er iværksat om-
fattende hjælpepakker til understøtte erhvervslivet og lønmodtagerne. Der er i 2020 udbe-
talt ca. 32 mia. kr. i direkte kompensation til erhvervs- og kulturlivet. Dertil er der i 2020
stillet likviditetstiltag på ikke mindst skatteområdet til erhvervslivet for et trecifret mia. be-
løb. Endvidere er der iværksat en række genopretningsaftaler, der aktiverer i alt ca. 135
mia. kr. i 2020-2022, hvoraf hovedparten er målrettet erhvervslivet. Herunder er der lavet
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
initiativer til genstart af eksport på baggrund af arbejdet i de nedsatte genstartsteams. Det
omfatter ud over eksportpakker også sommerpakken, omstillingspuljer inden for oplevel-
sesøkonomi, indsatser for iværksættere og mindre virksomheder mv. Det er med til at
understøtte hårdt ramte erhverv, herunder turismen, og styrke eksportvirksomhedernes
genstart i takt med, at eksportmarkederne genåbner.
Regeringen fører en aktiv erhvervspolitik, der sikrer dansk erhvervsliv gode rammer og
forbrugerne trygge vilkår. målrettet regulering kan medvirke til at skabe bæredygtig vækst,
der samtidig understøtter Danmarks styrkepositioner. Ved at understøtte danske styrke-
positioner, kan reguleringen på sigt medvirke til at styrke Danmarks internationale konkur-
renceevne og derigennem understøtte. vækst og velstand.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
2407899_0006.png
UDVIKLINGEN I DEN
ERHVERVSØKONOMISKE
REGULERING
Regeringen laver løbende opgørelser af al lovgivning med væsentlige direkte erhvervs-
økonomiske konsekvenser. Dette bidrager til både gennemsigtighed i forhold til de konse-
kvenser, som regulering kan have for erhvervslivet, samt en åben og oplyst beslutnings-
proces i regeringen og Folketinget.
Tabel 1 giver et overblik over erhvervsøkonomiske omkostninger og lettelser, som er ble-
vet gennemført i 2019 og 2020. Tabellen viser, at der samlet set er indført løbende lettelser
for erhvervslivet for netto 387 mio. kr.
TABEL 1 - UDVIKLINGEN I ERHVERVSØKONOMISKE KONSEKVENSER 2019 OG
2020 (I MIO. KR.)
Årlige
omkostninger
Årlige
lettelser
Omstillings-
omkostninger
Erhvervsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Skatteministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Transport- og Boligministeriet
Klima- Energi og Forsyningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Samlet
83
123
99
72
11
46
0
434
104
26
0
0
663
0
28
821
105
25
100
297
198
0
0
725
Note: I tabellen skelnes der mellem løbende erhvervsøkonomiske konsekvenser, som dækker over virksomheder-
nes løbende omkostninger og lettelser og omstillingsomkostninger, som dækker over de omkostninger virksomhe-
derne har ved tilpasning til nye regler. For en nærmere beskrivelse henvises til
Vejledning om Erhvervsøkonomiske
Konsekvensvurderinger
som findes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Beskrivelse af de enkelte omkostninger og
lettelser fremgår i efterfølgende afsnit. Midlertidige konsekvenser, som følger af initiativer til bekæmpelse af Coron-
avirus, er ikke medtaget i opgørelsen.
Opgørelsen i Tabel 1 tager afsæt i initiativer fra 2019 og 2020 med væsentlige erhvervs-
økonomiske konsekvenser. Tabellen indeholder initiativer med administrative konse-
kvenser og øvrige efterlevelseskonsekvenser, som defineres nærmere i nedenstående
faktaboks:
FAKTABOKS
ERHVERVSØKONOMISKE KONSEKVENSER
Administrative konsekvenser:
Vedrører de omkostninger virksomhederne
har ved at opfylde krav om skriftlig dokumentation som følge af reguleringen,
og når de skal stille information til rådighed for myndigheder eller tredjepart.
Øvrige efterlevelseskonsekvenser:
Vedrører virksomheders direkte om-
kostninger som følger af reguleringen, og som ikke udgøres af administrative
konsekvenser eller skatter, afgifter mv.
Note: Omkostninger ved skatter og afgifter opgøres ikke i denne redegørelse. For nærmere beskrivelse af erhvervsøkonomiske
konsekvenser, herunder eksempler på hhv. administrative konsekvenser og øvrige efterlevelseskonsekvenser se
Vejledning om
Erhvervsøkonomiske Konsekvensvurderinger
som kan findes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
Særligt på Transport- og Boligministeriets områder er der gennemført betydelige lettelser.
Dette skyldes særligt et initiativ fra 2019 om, at blandt andet lastbiler må køre med samme
hastighed som den øvrige trafik på de danske veje, hvilket sikrer et mere ensartet ha-
stighedsmønster i trafikken og på samme tid forøger tidsgevinsterne for transporterhver-
vet. Initiativet vurderes i sig selv at medføre lettelser for 560 mio. kr. årligt.
Regeringen arbejder også løbende med at optimere digitale løsninger, som skal gøre det
nemmere for danske virksomheder at overholde reglerne. Mange af de digitale selvbetje-
ningsløsninger har efterhånden nogle år på bagen, og brugervenligheden lever derfor ikke
op til de forventninger, vi har i dag. Det er vigtigt for regeringen, at disse selvbetjenings-
løsninger bliver forbedret løbende, så de fremstår effektive og let anvendelige for bru-
gerne. Det er til gavn for virksomhederne, som oplever, at brugervenlige selvbetjenings-
løsninger ikke er lige så tidskrævende. Samtidig er det også til gavn for myndighederne,
da de som regel fører til færre og kortere supportopkald, færre fejl i virksomhedernes ind-
beretninger osv. og dermed en mere effektiv administration.
I 2020 lancerede regeringen
”Virk Assistenten”. Den digitale løsning binder vejledninger
og registreringer sammen på tværs af myndigheder og skaber personlige trin-for-trin for-
løb, når en virksomhed skal startes, når første medarbejder skal ansættes, når iværksæt-
teren skal betale løn til sig selv første gang mv. Formålet er at gøre det hurtigere og nem-
mere at starte og drive virksomhed samt minimere risikoen for, at virksomhederne overser
centrale krav og pligter. Der vil i løbet af 2021 blive udarbejdet en effektmåling af den
digitale løsning, som eksempelvis vil belyse de administrative lettelser for virksomhederne
i Danmark.
På flere områder har det været en prioritering at gennemføre initiativer, som medfører
erhvervsøkonomiske omkostninger. Det gælder eksempelvis på Skatteministeriets og Er-
hvervsministeriets områder, hvor der har været behov for at styrke indsatsen mod sort
arbejde og hvidvask. På Beskæftigelsesministeriets område er reglerne for arbejdsskader
endvidere gjort tidssvarende ved ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om erstat-
ningsansvar.
Herudover er der indført skærpede regler på Miljø- og Fødevareministeriets samt Klima-
Energi- og Forsyningsministeriets områder, som blandt andet skal forhindre udledning af
giftstoffer i naturen og styrke anvendelsen af bæredygtige brændstoffer til gavn for klima
og miljø.
Erhvervslivet spiller en stor rolle i at sikre den grønne omstilling og trække samfundet i en
mere bæredygtig retning. Regeringen har blandt andet nedsat 13 klimapartnerskaber in-
den for erhvervslivets sektorer, som skal styrke dansk erhvervslivs grønne omstilling og
understøtte opfyldelsen af Danmarks klimamål om 70 pct. reduktion af drivhusgasudled-
ningerne i 2030. I foråret 2020 afleverede hver af de 13 klimapartnerskaber en rapport
med sine anbefalinger for den grønne omstilling og anbefalinger til politiske tiltag, som kan
understøtte virksomhedernes indsats. Efterfølgende er der indgået en række politiske af-
taler, som følger op på mange af klimapartnerskabernes anbefalinger. Implementeringen
af de politiske beslutninger, som er truffet det seneste år, vil præge samarbejdet de kom-
mende år, ligesom anbefalingerne udgør et inspirationskatalog til den videre klimaindsats.
Erhvervslivet vil også opleve, at reguleringen bliver skærpet på grund af de grønne hen-
syn, herunder blandt andet til landbrugets udledning af kvælstof i naturen, anvendelsen af
bæredygtige brændstoffer i samfundet mv. De skærpede hensyn til klima, miljø og natur
er nødvendige, hvis regeringens målsætninger skal indfries og vil skærpe Danmarks kon-
kurrenceevne på længere sigt. Indfrielsen af Danmarks klimamål skal dog, jf. klimaloven,
ske så omkostningseffektivt som muligt, under hensynstagen til bl.a. en bæredygtig er-
hvervsudvikling og dansk konkurrencekraft.
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
2407899_0008.png
BESKRIVELSE AF
ERHVERVSØKONOMISKE
OMKOSTNINGER OG
LETTELSER
Dette afsnit beskriver initiativer med væsentlige erhvervsøkonomiske omkostninger og let-
telser i perioden mellem 1. januar 2019 til 31. december 2020 nærmere. Dette omfatter ny
lovgivning, som er vedtaget i perioden, nye bekendtgørelser som er udstedt i perioden
samt nye offentlige digitale løsninger som anvendes af danske virksomheder. Med i op-
gørelsen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser er initiativer med administrative konse-
kvenser og øvrige efterlevelseskonsekvenser.
Tabel 2 opsummerer de enkelte initiativer som er gennemført i 2019 og 2020 med væ-
sentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det omfatter initiativer med årlige lettelser for
erhvervslivet, initiativer med årlige erhvervsøkonomiske omkostninger for erhvervslivet og
initiativer, som medfører omkostninger for erhvervslivet én gang i forbindelse med virk-
somhedernes omstilling til nye regler (omstillingsomkostninger). En nærmere beskrivelse
af de enkelte initiativer findes nedenfor.
TABEL 2
OPGØRELSE OVER INITIATIVER MED VÆSENTLIGE
ERHVERVSØKONOMISKE KONSEKVENSER I
2019 OG 2020 (I MIO. KR.)
År
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelsen om stoffer og materialer
(APB)
2019
Udvidelsen af det digitale ansøgningssystem
på beskæftigelsesområdet VITAS med fleks-
jobordningen og automatisering af opgørelse
af ordinært ansatte
Lov om ændring af lov om arbejdsskadesik-
ring og lov om erstatningsansvar (Anmel-
delse af arbejdsulykker, opdatering af kapita-
liseringsfaktorer m.v.)
123
Årlige
omkost-
ninger
Årlige
lettelser
Omstillings-
omkostninger
Politisk flertal
10
4
-
16
S, DF, V, LA,
RV, SF og KF
2019
21
S, DF, V, LA,
RV, SF og KF
2020
Erhvervsministeriet
Lov om ændring af lov om finansiel virksom-
hed og forskellige andre love og ophævelse
af lov om statsligt kapitalindskud i kreditinsti-
2019
tutter (Gennemførelse af hvidvaskaftale)
Lov om en terrorforsikringsordning på ska-
desforsikringsområdet
Databaseret optimering af Ӿndre virksom-
hed”
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgø-
relse om sikkerhed for udførelse af elektriske
anlæg
10
S, DF, V, LA,
RV, SF og KF
60
2019
S, DF, V, LA,
RV, SF og KF
-
9
2019
25
-
2019
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
2407899_0009.png
2019
Lov om ændring af hvidvaskloven og lov om
finansiel virksomhed (Implementering af 5.
Hvidvaskdirektiv)
Lov om ændring af selskabsloven, lov om ka-
pitalmarkeder, lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love (Gennemførelse af
ændringer i aktionærrettighedsdirektivet om
tilskyndelse til langsigtet aktivt ejerskab).
Lov om ændring af årsregnskabsloven (krav
om dataetik)
41
5
S, DF, V, LA,
RV, SF og KF
5
7
S, DF, V, LA,
RV, SF og KF
2019
7
20
S, RV, SF, EL,
ALT og UFG
Imod stemte:
V, DF, KF, NB
og LA
-
2020
2020
Bekendtgørelse om indberetning af oplysnin-
ger til brug for Finanstilsynets risikovurdering
af virksomheder og personer
23
58
7
Bekendtgørelse om godkendte revisorers er-
klæringer
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet
Bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i
store virksomheder
2019
Lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi (Forhøjelse af beløbssats til
grøn puljeordning)
Ændringer til biobrændstofloven mv.*
2020
15
-
11
-
15
2020
S, V, DF, RV,
SF, EL, KF,
NB, LA, ALT
og UFG
S, V, DF, RV,
SF, KF, NB og
LA
DF, V, LA og
KF
S stemte hver-
ken for eller
imod.
S, DF, V, EL,
LA, SF og KF
-
2019-
2020
20
Miljø- og Fødevareministeriet
Lov om jordbrugets anvendelse af gødning
og om næringsstofreducerende tiltag.
2019
15
2019
2019
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.
(Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer
og varebiler).
Bekendtgørelse om forebyggelse af jord- og
grundvandsforurening og beskyttelse af over-
fladevand fra benzin- og dieselsalgsanlæg
Bekendtgørelse om jordbrugets anvendelse
af gødning i planperioden 2020/2021
18
166
56
-
2020
2020
Bekendtgørelse om det Europæiske Kemika-
lieagenturs database over artikler med sær-
ligt problematiske stoffer samt leverandørers
indberetningspligt til databasen
Bekendtgørelse om kategorisering, klassifi-
kation, transport samt udtømning af flydende
stoffer, der transporteres i bulk
15
75
-
24
-
2020
Skatteministeriet
Lov om ændring af momsloven, kildeskattelo-
ven og lov om inddrivelse af gæld til det of-
2019
fentlige (Digitale salgsregistreringssystemer
og ændring af reglerne om udstedelse af
skattekort til tredjelandsstatsborgere) **
90
100
S, V, DF, RV,
SF, EL, KF,
ALT og LA
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
2407899_0010.png
2019
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og forskellige andre love (Styrket regelefter-
levelse på motorområdet og øvrige tilpasnin-
ger af reglerne på motorområdet m.v.)
9
(S, V, DF, RV,
SF, EL, KF,
ALT og LA),
Imod stemte 3
(NB),
560
S, DF, V, LA
og KF
Transport- og Boligministeriet
Lov om ændring af færdselsloven. (Forhø-
jelse af hastighedsgrænsen for lastbiler og
vogntog fra 70 km i timen til 80 km i timen
2019
uden for tættere bebygget område og på mo-
tortrafikveje).
Ændring af dimensionsbekendtgørelsen
Ændringer til Bygningsreglementet 18
Bekendtgørelse om forberedelse til og etab-
lering af ladestandere i forbindelse med byg-
ninger (Ladestanderbekendtgørelsen)
11
2019
2020
60
43
198
-
-
-
2020
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgø-
relse om udlændinges adgang her til landet
2020
28
-
I alt
434
821
725
* Iblandingskravet for biobrændstoffer og avancerede biobrændstoffer ændres i perioden 2020--2021. I 2022 gen-
indføres de nuværende iblandingskrav. Byrden er et nettotal, som dækker over de samlede omkostninger af to
lovændringer og én bekendtgørelse. En nærmere beskrivelse fremgår af afsnittet nedenfor.
** Kravet om anvendelse af digitalt salgsregistreringssystem indføres gradvist i perioden 2021-2024. Omstillings-
omkostningerne afspejler erhvervsøkonomiske konsekvenser i hele perioden for indfasningen
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
INITIATIVER MED ERHVERVSØKONOMISKE
LETTELSER
UDLÆNDINGE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
På Udlændinge- og Integrationsministeriets område er der realiseret løbende erhvervs-
økonomiske lettelser svarende til ca. 28 mio. kr. årligt. Lettelserne følger af ændringen af
bekendtgørelse om udlændinges adgang til Danmark.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om udlændinges adgang her til landet
Bekendtgørelsesændringen medfører, at en logivært på blandt andet hoteller, pensionater
eller lejrpladser fremover selv bestemmer, om registreringen af udenlandske gæster sker
manuelt eller elektronisk. Der har tidligere været krav om, at disse oplysninger både fore-
ligger i manuel og elektronisk form i en protokol eller et kartotek. Registreringen indbefatter
oplysninger om udlændingens navn, fødselsdato, nationalitet, faste bopæl, rejselegitima-
tion mv. Ændringen vurderes at medføre en administrativ besparelse for hotelbranchen på
ca. 28 mio. kr. årligt.
TRANSPORT- OG BOLIGMINISTERIET
På Transport- og Boligministeriets område er der realiseret løbende erhvervsøkonomiske
lettelser svarende til ca. 663 mio. kr. årligt. Lettelserne følger af ændringerne i Færdsels-
loven, ændringen i Dimensionsbekendtgørelsen samt ændring til Bygningsreglementet.
Lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for lastbiler og vogn-
tog fra 70 km i timen til 80 km i timen uden for tættere bebygget område og på motortra-
fikveje)
Lovændringen udmønter Finanslovsaftalen fra 2019 og har til formål at understøtte væk-
sten i erhvervslivet generelt. Loven omfatter en forhøjelse af hastighedsgrænsen for last-
biler og vogntog fra 70 km/t til 80 km/t uden for tættere bebygget område og på motortra-
fikveje. Forhøjelsen af hastighedsgrænsen vil således medføre en tidsmæssig gevinst for
transportbranchen svarende til ca. 560 mio. kr. årligt for danske virksomheder.
Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk (Dimen-
sionsbekendtgørelsen)
Med ændringen hæves den tilladte højde for køretøjer fra 4,0 meter til 4,10 meter. Æn-
dringen betyder, at den tilladte totalhøjde ændres med virkning for alle køretøjer, hvor den
dog i praksis vurderes kun at få betydning for lastbiler og deres påhængsvogne i vejgods-
transporten. For vejgodstransporten vil det betyde, at der kan transporteres mere gods i
lastbilerne. Initiativet vurderes at medføre lettelser for ca. 60 mio. kr. årligt for erhvervslivet
i Danmark.
Ændringer til Bygningsreglementet 18
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
Ændringerne til Bygningsreglementet 18 medfører en ændring af brandklasse for ca. 75
erhvervsbygninger årligt. Det betyder, at kravet om anvendelsen af certificerede rådgivere
til at dokumentere og kontrollere at kravene i henhold til Bygningsreglementet 18 afskaffes
for disse bygninger og reducerer dermed omkostningerne for ejerkredsen. Kravet om cer-
tificeret rådgiver vurderes ikke at være proportionelt med risikoprofilen for de byggerier,
som ændringerne omfatter. Herudover medfører ændringen en lettelse af udstyrskravene
i de omfattede bygninger. Ændringen vurderes at medføre løbende erhvervsøkonomiske
lettelser for samlet ca. 43 mio. kr. årligt
BESKÆFTIGELSESMINISTERIET
På Beskæftigelsesministeriets område er der realiseret løbende erhvervsøkonomiske let-
telser svarende til ca. 26 mio. kr. årligt. Lettelserne følger af udvidelsen af VITAS og be-
kendtgørelse om stoffer og materialer.
Udvidelsen af det digitale ansøgningssystem på beskæftigelsesområdet VITAS med fleks-
jobordningen og automatisering af opgørelse af ordinært ansatte
Udvidelsen medfører administrative lettelser for ca. 16 mio. kroner årligt. Med ændringen
af bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats udrulles VITAS til yderligere områ-
der, så virksomhederne også kan ansøge om fleksjob, hvilket der årligt ansøges om i ca.
12.000 forløb. Herudover er der sket en forenkling og automatisering af opgørelsen af
ordinært ansatte, hvilket årligt forenkler ansøgningsprocessen for ca. 139.000 oprettelser
af virksomhedspraktikforløb og 15.000 oprettelser af løntilskudsansættelser. VITAS erstat-
ter udvekslingen af de kendte papirblanketter med en digital, brugervenlig og dialogbase-
ret løsning, der sparer tid og ressourcer. For virksomhederne skaber VITAS en forenkling
og ensretning af ansøgningsprocessen.
Bekendtgørelse om stoffer og materialer (Afskaffelse af kravet om arbejdspladsbrugsan-
visninger)
Ændringen af bekendtgørelsen om stoffer og materialer indebærer, at det arbejde virk-
somhederne har med at lave skriftlige arbejdspladsbrugsanvisninger for de farlige stoffer
og materialer i stedet vil kunne bruges mere fleksibelt. Ca. 30.000 virksomheder, hvor de
ansatte arbejder med kemiske stoffer og materialer
som eksempelvis kemivirksomheder,
anlægsvirksomheder og visse landbrugsvirksomheder - vil ikke længere skulle udarbejde
detaljerede, skriftlige arbejdspladsbrugsanvisninger for farlige stoffer og materialer. De lø-
bende administrative lettelser vurderes at være ca. 10 mio. kr. årligt for virksomheder, som
arbejder med nogen eller meget kemi. Tiltaget medfører herudover administrative omstil-
lingsomkostninger på ca. 4 mio. kr., da der stilles krav om, at yderligere ca. 50.000 virk-
somheder skal udarbejde en kemisk arbejdspladsvurdering.
ERHVERVSMINISTERIET
På Erhvervsministeriets område er der realiseret løbende erhvervsøkonomiske lettelser
svarende til ca. 104 mio. kr. årligt. Lettelserne følger primært af gennemførelse af hvid-
vaskaftalen mv., lov om terrorforsikringsordning, ændring af bekendtgørelse om sikkerhed
for udførelse af elektriske anlæg
samt forbedring af den digitale løsning ”Ændre Virksom-
hed” på virk.dk
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love og om ophævelse
af lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter. (Gennemførelse af den politiske aftale
om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering og
gennemførelse af anbefalinger fra arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regule-
ring)
12
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love og om ophævelse
af lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter har til formål at skærpe reglerne til blandt
andet ledelsens egnethed i finansielle institutter samt en række øvrige krav, der skal være
med til at styrke indsatsen mod hvidvask. Forslaget gennemfører imidlertid også anbefa-
linger fra ”arbejdsgruppen for det finansielle eftersyn” som blandt andet ophæver kravet
om, at ca. 70 skadesforsikringsselskaber skal have og føre et register over en gruppe
aktiver, hvis samlede værdi til enhver tid mindst svarer til værdien af selskabets samlede
forsikringsmæssige hensættelser. Samlet medfører loven administrative lettelser for ca.
10 mio. kr. årligt.
Lov om terrorforsikringsordning
Med lov om terrorforsikringsordning etableres en ny ordning for erstatning for skader, som
opstår som følge af et terrorangreb på dansk territorium ved anvendelse af nukleare, bio-
logiske, kemiske eller radioaktive våben (NBCR-terror). Ordningen betyder, at den økono-
miske risiko ved NBCR-terror i første omgang bæres af staten, men administreres af pri-
vate forsikringsselskaber. Den tidligere ordning beroede på ”Terrorforsikringspoolen for
skadesforsikring” som bestod af alle
danske skadesforsikringsselskaber, der forsikrede
NBCR-terrorhandlinger. Terrorforsikringspoolen udjævnede skader mellem de deltagende
selskaber og indkøbte i fællesskab genforsikring, herunder fra staten, for de dækkede ri-
sici. Med den nye ordning undgår skadesforsikringsselskaberne blandt andet at skulle be-
tale en årlig risikopræmie og indkøbe genforsikringer og sparer dermed ca. 60 mio. kr.
årligt.
Bekendtgørelse om sikkerhed for udførelse af elektriske anlæg
Med bekendtgørelsesændringen gives bland andet lempeligere krav til nedgravning af lav-
spændingskabler således, at kravene sidestilles med tilsvarende krav på installationsom-
rådet. Ca. 75 virksomheder som beskæftiger sig med distribution af elektricitet vurderes
at opnå en samlet besparelse på ca. 25 mio. kr. årligt, hvor den største virksomhed tegner
sig for 8 mio. kr. årligt og en af de mindre virksomheder ca. 1 mio. kr. årligt.
Databaseret optimering af ”Ændre Virksomhed”
Erhvervsstyrelsen har udviklet en ny brugergrænseflade til ”Ændre Virksomhed” på
virk.dk. Den nye brugergrænseflade skal sikre, at det er nemt for brugerne at finde rundt i
den digitale løsning, så tidsspildet på fejl og forvirring minimeres. Den nye løsning er ud-
viklet på baggrund af en systematisk adfærdskortlægning, der afdækker, hvor der poten-
tielt kan findes byrdelettelser for virksomhederne. På afrapporteringstidspunktet i april
2019 havde ændringerne i ”Ændre Virksomhed” medført administrative lettelser for virk-
somhederne for ca. 9 mio. kr. årligt.
13
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
INITIATIVER MED ERHVERVSØKONOMISKE
OMKOSTNINGER
BESKÆFTIGELSESMINISTERIET
På Beskæftigelsesministeriets område er der realiseret erhvervsøkonomiske omkostnin-
ger svarende til ca. 123 mio. kr. årligt og ca. 21 mio. kr. i omstillingsomkostninger. De er-
hvervsøkonomiske omkostninger følger primært af lov om arbejdsskadesikring og lov om
erstatningsansvar.
Lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om erstatningsansvar (Anmeldelse
af arbejdsulykker, opdatering af kapitaliseringsfaktorer m.v.)
Ændringerne har til formål at sikre, at reglerne på arbejdsskadeområdet er enkle og tids-
svarende. Det er et generelt princip i arbejdsskadesikringsloven, at en erstatning skal have
samme værdi, uanset om den udbetales som en løbende erstatning eller som en kapitali-
seret engangserstatning. Sammen med en række andre forudsætninger anvendes leve-
tidsforudsætninger til at omsætte løbende erstatninger til engangserstatninger. G82-
grundlaget, der anvendes som levetidsgrundlag i dag, bygger på data om levetid i
1970’erne, hvorfor reglerne opdateres. Den samlede udgiftsvirkning af lovforslaget for er-
hvervslivet m.v. skønnes at være ca. 123 mio. kr. årligt samt samlede udgifter over en 10-
årig periode fra 2030 til 2040 på omkring 21 mio. kr. som konsekvens af at udfase tidligere
regelsæt for sammensætning af kapitaliseringsfaktorer.
MILJØ- OG FØDEVAREMINISTERIET
På Miljø- og Fødevareministeriets område er der realiseret løbende erhvervsøkonomiske
omkostninger svarende til ca. 72 mio. kr. årligt. Herudover er der indført omstillingsom-
kostninger for ca. 293 mio. kr. De erhvervsøkonomiske omkostninger følger primært af
ændringerne i lov om miljøzonebeskyttelse, Benzinstationsbekendtgørelsen, krav til jord-
brugets anvendelse af gødning og om næringsstofreducerende tiltag samt implementering
af affaldsrammedirektivet.
Lov om miljøzonebeskyttelse (Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og varebiler)
Lov om miljøbeskyttelse skærper kravene til miljøzonerne i de største byer. Opdateringen
af miljøzonerne berører ca. 11.000 dieseldrevne lastbiler, varebiler og turistbusser. For at
kunne efterleve kravene skal virksomhederne enten udskifte deres køretøjer eller efter-
montere et partikelfilter. Omkostningen ved at fremrykke investeringen til en nyere varebil
er vurderet til at være ca. 2.000 kr. pr. varebil. Desuden koster det ca. 50.000 kr. at få
eftermonteret et partikelfilter på en dieseldrevet lastbil eller bus. Samlet set medfører lov-
ændringen omstillingsomkostninger på ca. 166 mio. kr.
Bekendtgørelse om forurening af jord, grundvand og overfladevand fra benzin- og diesel-
salgsanlæg (Benzinstationsbekendtgørelsen)
Ændringen af Benzinstationsbekendtgørelsen har til formål at sikre, at bekendtgørelsens
bestemmelser fortolkes ens i hele landet og estimeres samlet at medføre omstillingsom-
kostninger på ca. 56 mio. kr. fordelt på ca. 500 benzinstationer over fem år. Flere benzin-
stationer er i utilstrækkelig tilstand til at forhindre forurening. Bekendtgørelsen skal derfor
sikre, at der bliver foretaget forbedringer af kloaksystem og belægning for at forhindre
udslip af forurenende stoffer til gavn for natur og miljø.
14
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
Lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om næringsstofreducerende tiltag
Med lovændringerne bliver der stillet krav til biogas-, forarbejdnings-, forbrændings- og
brændingsanlæg om, at de skal indberette deres analyseresultater af kvælstof- og fosfor-
indholdet i deres varer til leverandørregistret på anmodning. De skal desuden opgøre
primo- og ultimolager i planperiodens start og afslutning. Det estimeres, at de løbende
administrative erhvervsøkonomiske omkostninger forbundet med lovændringen er ca.15
mio. kroner årligt for erhvervslivet.
Bekendtgørelse om det Europæiske Kemikalieagenturs database over artikler med særligt
problematiske stoffer samt leverandørers indberetningspligt til databasen
Bekendtgørelsen implementerer EU-regler i affaldsrammedirektivet og pålægger danske
virksomheder en indberetningspligt til en fælles europæisk database (SCIP) hos det Eu-
ropæiske Kemikalieagentur (ECHA). Producenter, importører, distributører eller andre le-
verandører, som markedsfører varer, der indeholder særligt problematiske stoffer, skal
indberette oplysninger om varens indhold af disse stoffer. ECHAs formål med databasen
er at understøtte substitution af farlige stoffer i produkter som markedsføres i EU, og at
tilgængeliggøre information om farlige stoffer som kan forbedre affaldshåndteringen og
tillade myndigheder at overvåge anvendelsen af bestemte problematiske stoffer. Selve
registreringen i SCIP-databasen foregår via ECHAs hjemmeside, og en nærmere vejled-
ning er beskrevet på Miljøstyrelsens hjemmeside. Bekendtgørelsen vurderes at medføre
løbende administrative erhvervsøkonomiske omkostninger for erhvervslivet for ca. 15 mio.
kr. årligt og omstillingsomkostninger på ca. 75 mio. kr. som følge af første registrering i
databasen.
Bekendtgørelse om jordbrugets anvendelse af gødning i planperioden 2020/2021
Bekendtgørelsen indeholder blandt andet regler om gødningsanvendelsen til jordbrugs-
formål mv., og har til formål at reducere udvaskning af næringsstoffer til vandmiljøet fra
jordbruget. Ændringen i bekendtgørelsen medfører blandt andet en skærpelse af udnyt-
telseskravene for husdyrgødning og betyder at berørte bedrifter vil få reduceret, hvor me-
get gødning de må og kan tildele deres marker. Bekendtgørelsen bidrager til implemente-
ringen af nitratdirektivet. Samlet vurderes bekendtgørelsesændringen af medføre er-
hvervsøkonomiske omkostninger for ca. 18 mio. kr. årligt.
Bekendtgørelse om kategorisering, klassifikation, transport samt udtømning af flydende
stoffer, der transporteres i bulk
Formålet med ændringen er at gennemføre MARPOL-konventionens bilag II (Den inter-
nationale konvention mod forurening fra skibe) og dermed afhjælpe forureningen af paraf-
finvoks i Nordsøen og i Østersø-kyststaternes farvande. Med ændringen indføres et krav
om, at der skal ske forvask af skibstanke, hvor der har været transporteret svært nedbry-
delige, flydende stoffer i som f.eks. paraffin. Ændringen vurderes at medføre øgede om-
kostninger for skibstransporten på ca. 24 mio. kr. årligt.
SKATTEMINISTERIET
På Skatteministeriets område er der realiseret løbende erhvervsøkonomiske omkostnin-
ger svarende til ca. 99 mio. kr. årligt. Herudover er der indført omstillingsomkostninger for
ca. 100 mio. kr. De erhvervsøkonomiske omkostninger følger primært af ændringerne i lov
15
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre love og lov om ændring af
momsloven, kildeskatteloven og lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Styrket regelefter-
levelse på motorområdet, skærpet bødepraksis ved overtrædelse af registreringsafgiftslo-
ven og øvrige punktafgiftslove og øvrige tilpasninger af reglerne på motorområdet)
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre love har til formål at øge
regelefterlevelsen og mindske risikoen for svig på motorområdet. Med loven fastsættes
blandt andet skærpede regler om eksportgodtgørelse og syn af motorkøretøjer til eksport,
og skal gøre op med en række udfordringer med den tidligere selvanmelderordning for
eksportkøretøjer. Afskaffelsen af selvanmelderordningen betyder blandt andet, at ekspor-
tører af motorkøretøjer skal fremsende en række oplysninger til Motorstyrelsen i forbin-
delse med værdiansættelse samt at ca. 8000 motorkøretøjer yngre end ti år skal under-
lægges udvidet toldsyn forud for eksport. De administrative omkostninger forventes samlet
at udgøre ca. 9 mio. kr. årligt
Lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven og lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige (Digitale salgsregistreringssystemer og ændring af reglerne om udstedelse af
skattekort til tredjelandsstatsborgere)
Lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven og lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige skal sikre en højere grad af sporbarhed og gennemsigtighed i den sorte økonomi.
Derfor indføres der med loven bemyndigelse til at fastsætte regler om en forpligtigelse til,
at ca. 12.500 virksomheder anvender er digitalt salgsregistreringssystem. Denne forplig-
telse vil berøre brancher som er særligt eksponeret for sort arbejde, samt de virksomhe-
der, hvor der er konstateret utilstrækkelig salgsregistrering. Forpligtelsen til at anskaffe et
digitalt salgsregistreringssystem sker ved gradvis indfasning i perioden mellem 2021–
2024, hvilket medfører omstillingsomkostninger for ca. 100 mio. kr. Herefter forventes de
løbende omkostninger til anskaffelse at blive ca. 90 mio. kr. årligt.
ERHVERVSMINISTERIET
På Erhvervsministeriets område er der realiseret løbende erhvervsøkonomiske omkost-
ninger svarende til ca. 83 mio. kr. årligt. Herudover er der indført omstillingsomkostninger
for ca. 105 mio. kr. De erhvervsøkonomiske omkostninger følger primært af gennemførel-
sen af ændringer i aktionærrettighedsdirektivet, gennemførelse af dele af 5. hvidvaskdi-
rektiv, implementering af EU's transparensdirektiv, nye krav til dataetik samt af krav til
indberetning af oplysninger til brug for Finanstilsynets risikovurdering. Derudover har der
været omstillingsomkostninger som følge af en ændret fortolkning af cookie-reglerne. Da
omstillingsomkostningerne stammer fra en ændret fortolkning ift. en EU-forordning
(GDPR) fremgår de ikke her.
Lov om ændring af selskabsloven, lov om kapitalmarkeder, lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love (Gennemførelse af ændringer i aktionærrettighedsdirektivet om
tilskyndelse til langsigtet aktivt ejerskab)
Implementeringen af ændringer i Aktionærrettighedsdirektivet vil medføre løbende admi-
nistrative omkostninger for erhvervslivet svarende til ca. 5 mio. kr. årligt. og ca. 7. mio. kr.
i administrative omstillingsomkostninger. De omfattede virksomheder er børsnoterede sel-
skaber, institutionelle investorer samt virksomheder omfattet af et nyt formidlerbegreb. Det
vil blandt andre være fondsmæglere, investeringsforvaltere, pengeinstitutter/depotbanker,
værdipapircentraler og forvaltere af alternative investeringsfonde. De erhvervsøkonomi-
ske omkostninger består for formidlere i krav om formidling af udstederoplysninger samt
formidling af aktionæroplysninger. For børsnoterede selskaber består byrden i udarbej-
16
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
delse og offentliggørelse af vederlagspolitik og vederlagsrapport om aflønningen af sel-
skabets ledelse. For institutionelle investorer består byrden i udarbejdelse og offentliggø-
relse af politik for aktivt ejerskab.
Lov om ændring af hvidvaskloven og lov om finansiel virksomhed (Gennemførelse af 5.
hvidvaskdirektiv)
Lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af
terrorisme (hvidvaskloven) og lov om finansiel virksomhed gennemførte dele af 5. hvid-
vaskdirektiv, og skal styrke indsatsen mod hvidvask og finansiel kriminalitet. Loven med-
fører blandt andet skærpede krav til de virksomheder, som i forvejen var omfattet af hvid-
vaskloven, samt en udvidelse anvendelsesområdet for hvidvaskloven, så virksomheder
inden for kunstbranchen samt udbydere af veksling mellem virtuelle valuta og fiatvaluta og
udbydere af virtuelle tegnebøger omfattes af lovens krav. Disse virksomheder vil derfor
opleve skærpede krav til kundekendskabsprocedurer mv., og loven medfører administra-
tive omkostninger på ca. 41 mio. kr. årligt samt 5 mio. kr. i administrative omstillingsom-
kostninger.
Lov om ændring af årsregnskabsloven (krav om dataetik)
Lovændringen indebærer at de største danske virksomheder skal redegøre for deres po-
litik for dataetik i ledelsesberetningen i årsregnskabet eller forklare baggrunden herfor,
hvis virksomheden ikke har en politik. For datterselskaber, hvor moderselskabet opfylder
oplysningskravene skal dattervirksomheden i sin ledelsesberetning henvise til modersel-
skabets årsrapport. Lovændringen vurderes at medføre administrative omkostninger for
erhvervslivet på ca. 7 mio. kr. årligt og ca. 20 mio. kr. i administrative omstillingsomkost-
ninger.
Bekendtgørelse om indberetning af oplysninger til brug for Finanstilsynets risikovurdering
af virksomheder og personer
Bekendtgørelsen udmønter den politiske aftale af 19. september 2018 om styrkelsen af
indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering, hvoraf det fremgår, at der skal føres et ef-
fektivt og risikobaseret tilsyn med virksomheders overholdelse af reglerne i hvidvaskloven.
Bekendtgørelsen medfører, at en række finansielle virksomheder løbende skal indberette
en række oplysninger til Finanstilsynet, som gør det muligt at føre en effektiv risikobaseret
kontrol. Kravet om indberetning til Finanstilsynet vurderes at medføre løbende administra-
tive omkostninger på ca. 23 mio. kr. årligt og ca. 58 mio. kr. i administrative omstillingsom-
kostninger.
Bekendtgørelse om godkendte revisorers erklæringer
Bekendtgørelsesændringen implementerer EU's transparensdirektiv og stiller krav om, at
revisionspåtegningen for årsregnskaber fra børsnoterede selskaber også inkluderer et
maskinlæsbart regnskab, hvilket betyder, at ca. 150 børsnoterede danske virksomheder
får større løbende omkostninger til revisorerklæringen. Der vil endvidere være omstillings-
omkostninger i forbindelse med udvikling af nødvendig software mv. til at understøtte de
nye revisionsaktiviteter. Ændringen vurderes at medføre en løbende administrativ byrde
på ca. 7 mio. kr. og administrative omstillingsomkostninger for ca. 15 mio. kr.
KLIMA- ENERGI- OG FORSYNINGSMINISTERIET
17
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
På Klima- Energi- og Forsyningsministeriets område er der realiseret løbende erhvervs-
økonomiske omkostninger svarende til ca. 46 mio. kr. årligt. De erhvervsøkonomiske om-
kostninger følger primært af ændringer til bekendtgørelsen af obligatorisk energisyn i store
virksomheder, ændringer til biobrændstofloven og forhøjelse af beløbssatsen til grøn pul-
jeordning.
Bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
Bekendtgørelsen ændrer definitionen af ”stor virksomhed” samtidig med, at afskærings-
kriteriet fjernes. Ændringerne medfører henholdsvis, at yderligere ca. 300 danske virksom-
heder skal foretage obligatorisk energisyn, samt at ca. 143 virksomheder, der tidligere var
fritaget for forpligtelsen til at gennemføre energisyn, fremadrettet skal foretage et forenklet
energisyn. Det obligatoriske krav om energisyn vurderes at medføre administrative om-
kostninger for erhvervslivet for ca. 11 mio. kr. årligt i form af, at virksomhederne blandt
andet skal stille dokumentation til rådighed og bistå selve energisynet.
Ændringer til biobrændstofloven
I 2019 og 2020 er der kommet flere ændringer i kravene til biobrændstoffer til landtransport
samt anvendelse af avancerede biobrændstoffer som følge af to ændringer lov om bære-
dygtige biobrændstoffer og ændring af bekendtgørelse om biobrændstoffer (avancerede
biobrændstoffer). Med ændringerne forhøjes iblandingskravet for bæredygtige biobrænd-
stoffer samtidig med at iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer sænkes og initi-
ativerne medfører derfor væsentlige erhvervsøkonomiske omkostninger og væsentlige let-
telser for transporterhvervet i perioden 2020 til 2021. Nettobyrden forventes at være ca.
20 mio. kr. årligt i de to år, hvor iblandingskravene gælder.
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn
puljeordning)
Loven medfører en forhøjelse af beløbssatserne til grøn puljeordning og medfører derfor
øgede omkostninger for de virksomheder som opstiller vedvarende energi-anlæg (VE-
anlæg) som eksempelvis vindmøller, solcelleanlæg mv. Den eksisterende ordning blev
oprettet som følge af en politisk aftale fra november 2019 om at oprette en grøn pulje, hvor
der ved opstilling af vedvarende energianlæg (VE-anlæg) indbetales et beløb pr. opstillet
MW til en pulje i den pågældende kommune, hvor VE-anlægget opstilles. Lovforslaget
forventes samlet set at fremme mulighederne for at etablere nye VE-anlæg, men de for-
højede beløbssatser vurderes samlet set at medføre øgede udgifter for erhvervet på ca.
15 mio. kr. årligt.
TRANSPORT- OG BOLIGMINISTERIET
På Transport og Boligministeriets område er der realiseret løbende erhvervsøkonomiske
omkostninger svarende til ca. 11 mio. kr. årligt samt omstillingsomkostninger for ca. 198
mio. kr. De erhvervsøkonomiske omkostninger følger primært af Ladestanderbekendtgø-
relsen.
Bekendtgørelse om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med byg-
ninger (ladestanderbekendtgørelsen)
Bekendtgørelsen implementerer bestemmelser fra EU-direktivet om bygningers energi-
mæssige ydeevne, hvoraf der følger krav om forberedelse for og etablering af ladestan-
dere på parkeringspladser i tilknytning til bygninger afhængigt af type af bygning og antal-
let af parkeringspladser. Kravene gælder både for nybyggeri og ombygninger samt for
eksisterende bygninger. Det vurderes, at kravet vil medføre etablering af i alt 14.750 lade-
18
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
standere og forberedelse til 32.500 ladestandere frem mod 2025. Bekendtgørelsen vur-
deres at medføre løbende erhvervsøkonomiske omkostninger for ca. 11 mio. kr. årligt samt
omstillingsomkostninger for ca. 198 mio. frem mod 2025.
19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
Redegørelse om erhvervslivet & re-
guleringen 2019 og 2020
Publikationen kan hentes på Erhvervs-
ministeriets hjemmeside: www.em.dk
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]
www.em.dk
20
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 340: Redegørelse for Erhvervslivet og Reguleringen 2019 og 2020, fra erhvervsministeren
2407899_0021.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]