Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 327
Offentligt
2398479_0001.png
SAMLENOTAT
12. maj 2021
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 3. juni 2021
Dagsorden
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv (EU) 2017/2397 for så vidt angår overgangsforanstaltnin-
ger for anerkendelse af tredjelandscertifikater
KOM (2021) 71 final
-
Generel indstilling
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 327: EMs samlenotat vedr. rådsmøde (TTE-transport) 03.06.21, fra erhvervsministeren
2398479_0002.png
2/6
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om æn-
dring af direktiv (EU) 2017/2397 for så vidt angår overgangs-
foranstaltninger for anerkendelse af tredjelandscertifikater
KOM (2021) 71 final
Nyt notat.
1.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af direktiv om anerkendelse
af erhvervskvalifikationer for sejlads på indre vandveje, for så vidt angår
overgangsforanstaltninger for anerkendelse af tredjelandscertifikater.
Det portugisiske formandskab har udarbejdet et kompromisforslag,
som er sat på til politisk drøftelse på rådsmødet for transport, telekommu-
nikation og energi (TTE) den 3. juni 2021.
Baggrunden for forslaget er, at der i det nuværende direktiv ikke er taget
højde for, at en række certifikater for søfarende, udstedt af tredjelande, ri-
sikerer at blive ugyldige, når direktivet gennemføres i medlemsstaterne i
2022. Dermed vil de søfarende fra tredjelande ikke længere få adgang til
at besejle EU’s indre vandveje.
Ændringsforslaget har derfor til formål at sikre en overgangsperiode, så
certifikater, der er udstedt af tredjelande, fortsat kan anerkendes af med-
lemsstaterne efter 2022. Det skal gøres ved at tilføje to nye paragraffer til
det eksisterende direktiv, så der tilføjes overgangsbestemmelser frem mod
2032 for kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og logbøger, som er ud-
stedt af tredjelande.
Da Danmark har valgt ikke at være omfattet af indre vandvejsreglerne, som
primært er møntet på sejlads på de store floder i Europa, medfører ændrin-
gerne ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 18. februar 2021 fremsat forslag til ændring af di-
rektiv om anerkendelse af erhvervskvalifikationer for sejlads på indre
vandveje for så vidt angår overgangsforanstaltninger for anerkendelse af
tredjelandscertifikater.
Forslaget er oversendt til Rådet den 22. februar 2021 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 91 og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 327: EMs samlenotat vedr. rådsmøde (TTE-transport) 03.06.21, fra erhvervsministeren
2398479_0003.png
3/6
Baggrunden for forslaget er, at der i det nuværende direktiv ikke er taget
højde for, at en række certifikater for søfarende, der er udstedt af tredje-
lande, risikerer at blive ugyldige, når direktivet gennemføres i medlemssta-
terne i 2022. Dermed kan der opstå situationer, hvor søfarende fra tredje-
lande ikke længere får adgang til at besejle indre vandveje i EU, da
søfarende skal være i besiddelse af en række dokumenter (kvalifikations-
certifikater, søfartsbøger og logbøger) for at bevise, at de er kvalificerede
og egnede til at udføre deres virke.
Det vil særligt kunne skabe vanskeligheder for sejlads på Donaufloden, da
besætningsmedlemmer fra tredjelande udgør en betydelig del af
arbejdsstyrken der.
Reglerne for sejlads på indre vandveje adskiller sig fra sejlads på åbent hav,
som
primært er omfattet af globale regler vedtaget igennem FN’s Søfartsor-
ganisation, hvorimod EU-reglerne om indre vandveje stammer fra den inter-
nationale Rhin-konvention om varetransport med flodbåde på de store euro-
pæiske floder og søer.
Danmark har valgt ikke at være omfattet af indre vandvejsreglerne. Det
skyldes, at Danmarks kystområder omfatter fjorde, som står i umiddelbar for-
bindelse med åbent hav som Nordsøen, Kattegat, Bælterne og Østerøsen.
Dermed gælder samme regler for sejlads og de søfarende, uanset hvor man
sejler i Danmark.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre overgangsbestemmelserne i direktiv
(EU) 2017/2397 om anerkendelse af erhvervskvalifikationer for sejlads på
indre vandveje til at omfatte kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og
logbøger udstedt af tredjelande.
Nærmere bestemt skal der sikres en passende overgangsperiode for en
række søfartdokumenter fra tredjelande, så søfarende fra tredjelande fortsat
kan udføre deres virke i EU for så vidt angår sejlads på indre vandveje.
Direktiv om erhvervskvalifikationer for sejlads på indre vandveje trådte i
kraft 16. januar 2018. Direktivet indeholder en række kvalifikationskrav til
førere og besætning af fartøjer på indre vandveje mhp. at øge sikkerheden
i fm. sejlads på indre vandveje. Medlemsstaterne skal senest have gennem-
ført direktivet i 2022.
Direktivet indeholder samtidig en række overgangsbestemmelser, som skal
sikre en smidig overgang mellem nuværende krav og direktivets nye krav.
Det betyder, at eksisterende kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og log-
bøger, som udstedes af medlemsstaterne efter tidligere nationale krav og
regler, fortsat kan anvendes i op til 10 år, såfremt de er udstedt inden den
17. januar 2022, hvor direktivet skal være gennemført.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 327: EMs samlenotat vedr. rådsmøde (TTE-transport) 03.06.21, fra erhvervsministeren
4/6
Problemet er, at dette ikke omfatter dokumenter fra tredjelande. Det
skyldes, at direktivet ikke indeholder overgangsbestemmelser for
dokumenter, som er udstedt af tredjelande.
Oprindeligt var målet i direktivet, at der indføres en ny anerkendelsesord-
ning for certifikater fra tredjelande. Det vil sige, at det modsat i dag er
Kommissionen, som skal vurdere og godkende de pågældende certifikater.
I dag godkendes certifikaterne af de enkelte medlemsstater.
Kommissionen påpeger dog, at der kan opstå praktiske og tidsmæssige pro-
blemer for Kommissionen med den nye anerkendelsesordningen ift. at nå
at godkende de pågældende tredjelandes certificeringssystemer inden
2022. Udfordringen kan dermed blive, at der efter 17. januar 2022 kan
opstå situationer, hvor der er certifikater fra tredjelande, som ikke længere
er gyldige.
Der er derfor behov for en ændring af direktivet. Kommissionen foreslår,
at der tilføjes to nye paragraffer i direktivets artikel 38 vedrørende
overgangsforanstaltninger, så overgangsperioden for anerkendelse af
nuværende certifikater fra tredjelande forlænges til 2032. Det vil konkret
betyde, at medlemsstaterne fortsat kan bruge deres nuværende nationale
krav til at anerkende kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og logbøger fra
tredjelande til og med den 18. januar 2032.
Det gælder dog kun for kvalifikationscertifikater, som er udstedt af
tredjelande inden 18. januar 2024, og anerkendelsen begrænses til de indre
vandveje på den pågældende medlemsstats område.
Såfremt et tredjeland ønsker en kvalifikationscertificering, som skal gælde
på samtlige af EU’s indre vandveje, skal anmodningen godkendes af
Kommissionen på baggrund af direktivets nye anerkendelsesordning. Efter
den 18. januar 2032 vil alle godkendelser af kvalifikationscertifikater fra
tredjelande overgå til den nye ordning, hvor Kommissionen står for
vurderingen og godkendelsen.
Ifølge Kommissionen sikrer ændringsforslaget, at medlemsstaterne fortsat
kan anerkende søfarende fra tredjelande i deres indre farvande, samt at der
fastsættes en passende periode, hvor de pågældende tredjelande kan
tilpasse deres certifikater til kravene i direktivet. På den måde vil disse
certifikater på sigt kunne blive godkendt af Kommissionen og dermed
gælde i hele EU.
Forslaget er blevet drøftet i rådsarbejdsgruppen for søfart den 1. marts, 23.
marts, 12. april og 7. maj 2021, hvorefter det portugisiske formandskab har
fremsat et kompromisforslag.
Drøftelserne har bl.a. medført, at skæringsdatoen for udstedelsen af nuvæ-
rende certifikater er blevet rykket fra 2023 til 2024. Det seneste revisions-
udkast fra formandsskabet understreger desuden eksplicit, at undtagelsen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 327: EMs samlenotat vedr. rådsmøde (TTE-transport) 03.06.21, fra erhvervsministeren
2398479_0005.png
5/6
for gennemførelsen af direktivet fortsat er gældende. Det betyder, at med-
lemslande, hvor der ikke forekommer indre vandveje, ikke har pligt til at
gennemføre direktivet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets formål ikke kan opfyldes af medlems-
staterne alene og derfor bør behandles på EU-niveau.
Det er regeringens vurdering, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da
harmoniseringen af anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer for
sejlads på indre vandveje alene kan ske gennem fælles EU-lovgivning.
6.
Gældende dansk ret
Da Danmark har valgt ikke at være omfattet af det gældende direktiv, har
der ikke været grundlag for at indføre de EU-retlige krav, som følger af
direktivet. Nærværende forslag til direktivændring vil ikke ændre herpå.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg den 25. fe-
bruar 2021 med høringsfrist den 3. marts 2021. Derudover er forslaget
sendt i høring i Specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbruger-
spørgsmål den 22. marts kl. 13.00 med høringsfrist den 22. marts kl. 16.00.
De to høringer gav ikke anledning til bemærkninger.
9.
Forhandlingssituationen
Der forventes at være bred tilslutning blandt medlemsstaterne til det seneste
kompromisforslag fra formandskabet.
10.
Regeringens generelle holdning
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 327: EMs samlenotat vedr. rådsmøde (TTE-transport) 03.06.21, fra erhvervsministeren
2398479_0006.png
6/6
Regeringen tager det reviderede forslag til efterretning og kan således støtte
vejen frem, idet der fortsat ikke foretages grundlæggende ændringer til direk-
tivets anvendelsesområde eller transpositionsforpligtelser, der giver lande
som Danmark en ny pligt til at implementere direktivet.
Danmark har valgt ikke at implementere direktivet vedr. indre vandveje, og
ændringsforslaget til direktivet vil dermed ikke medføre lovgivningsmæssige
eller økonomiske konsekvenser i Danmark.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt i et grund- og nærhedsnotat for Folke-
tingets Europaudvalg, der blev oversendt den 22. marts 2021 til orientering.