NOTAT
20. april 2021
afa-KFST/angaan-EM
Opsummering af resultaterne af den faglige evaluering af
udbudsloven
Det blev i forbindelse med udbudslovens vedtagelse i 2015 besluttet, at
loven skulle evalueres, når reglerne havde haft effekt i en vis periode. Det
overordnede formål med evalueringen har været at afdække, om
udbudsloven har den tilsigtede virkning, og om der er erfaringer, der giver
anledning til, at der skal foretages ændringer af loven.
Som led i evalueringen af udbudsloven gennemførte Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen i starten af 2019 en offentlig høring, hvor alle
interessenter fik mulighed for at afgive høringssvar med overvejelser,
kommentarer og forbedringsforslag m.v. til den nuværende udbudslov.
Resultatet af høringen viste blandt andet, at der i almindelighed er
tilfredshed med udbudslovens implementering af udbudsdirektivet.
Høringen viste dog også, at udbudsloven kan forbedres på nogle områder,
og evalueringsrapporten tager således udgangspunkt i de udbudsfaglige
problemstillinger, der blev rejst i forbindelse med høringen, samt de
problemstillinger, der efterfølgende er fremkommet på møder med
relevante interessenter.
I forbindelse med evalueringen af udbudsloven har der været nedsat en
teknisk arbejdsgruppe, hvor temaerne og de specifikke problemstillinger,
som høringen har rejst, har været drøftet. Arbejdsgruppen har bestået af
medlemmer af Forum for Offentligt-Privat Samarbejde, eller andre
repræsentanter udpeget af medlemmer af Forum for Offentligt-Privat
Samarbejde, samt enkelte andre aktører med særlig viden inden for
udbudsområdet. Evalueringsrapporten har ligeledes været sendt i høring i
den tekniske arbejdsgruppe i februar/marts 2020.
Pejlemærker for evalueringen
Evalueringsrapporten vedrører de juridiske rammer for offentlige indkøb,
som de fremgår af udbudsloven og udbudsdirektivet. Endvidere vurderes
de enkelte problemstillinger og forslag ud fra seks pejlemærker. Tre af
disse pejlemærker svarer til formålet med udformningen af den gældende
udbudslov, nemlig:
Øget klarhed om, hvad reglerne indebærer
Fleksibilitet
Lavere transaktionsomkostninger for både ordre- og tilbudsgivere
Fremme af innovative indkøb
Dertil vurderes problemstillingerne ud fra yderligere tre pejlemærker: